|
De FOS Logistics saga
In De Zeewacht van 28 mei
2004 kondigde de luchthavenmanager Gino Vanspauwen met veel poeha de komst
aan vanaf september van de Cypriotische maatschappij FOS Logistics. FOS
koos Oostende uit als basis om vracht uit Azië over heel Europa verder te
verdelen.
In de editie van 11 juni van
het 2-wekelijks magazine voor ondernemers en beleidsbeslissers
“Ondernemers in West-Vlaanderen”, klonk het nog heuglijker. De
gedelegeerde bestuurder van FOS zou vanuit Oostende, als Europese hub ofte
luchtvaartknooppunt, zijn vracht vanuit zijn vast knooppunt Shangai
verdelen naar Europese bestemmingen. FOS zou meermaals per week Europa
bedienen, wil in eerste instantie met één B747-vliegtuig beginnen en maakt
zich sterk dat zijn aanpak “vernieuwend en meer marktgericht” wordt.
(*)
Einde september werd de B747
van FOS nog steeds niet opgemerkt, maar wel was FOS met een niet onaardige
website uitgekomen (www.foslogistics.com), waarop zowaar manager Vanspauwen op een foto naast het
glunderend FOS-team staat afgebeeld (onder “Home” klikken op de foto
onderaan en dan naar beneden scrollen). Op de website wordt gemeld dat er
zou worden geopereerd met een B747-400F, de nieuwste versie van dat Boeingtype en worden ook de 3 wekelijkse vluchten omschreven. Wel zouden
de vluchten gebruik maken van de ICAO-code “GEB” van een Griekse
luchtvaartmaatschappij, Gee Bee Air, opgericht in 2003 in Athene. Bij
nader toezicht blijkt Gee Bee geen B747 te bezitten noch in leasing te
hebben. Mysterie alom!
Gee Bee heeft wel van een
Libanese broker-leasing maatschappij drie Lockheeds TriStar L-1011 in
leasing. De drie toestellen, 21 en 22 jaar oud, staan sinds mei aan de
grond in Montreal te wachten op werk. De Libanese maatschappij, Joasro
Aviation, opgericht in 2003 in Beirut, heeft die toestellen aangekocht bij
de Canadese maatschappij Air Transat.
Op 6 oktober werd in Het
Laatste Nieuws aangekondigd, dat FOS eerst vanaf 12 oktober van Oostende
wekelijks drie vluchten zou ondernemen naar India en China, … niet met een
moderne B747-400F maar wel met een Lockheed L-1011. Dat is een heel ander
verhaal!
FOS wil Gee Bee een steuntje
in de rug geven, want Gee Bee heeft het niet altijd zo voor de wind. Twee
vliegen dus in één klap: goedkoop en solidair met een Griekse collega.
Gee Bee Air startte einde
april 2003 commerciële vluchten en was zinnens zijn vloot vlug uit te
breiden. Maar door gebrekkig management en “overbooking” praktijken zaten
al te vaak passagiers vast op diverse luchthavens en was Gee Bee in
oktober genoodzaakt zijn activiteiten te staken. Echter was Gee Bee rond
Kerstmis weer in de lucht met chartervluchten vanuit Griekenland naar
diverse Europese bestemmingen. In januari 2004 had Gee Bee zijn eigen
Fokker 50 en verkaste naar Sicilië om vanuit Palermo chartervluchten uit
te voeren op een aantal gesubsidieerde routes. In maart keerde de Fokker
terug naar Griekenland voor een aantal chartervluchten tijdens de Griekse
electorale periode, maar bleef daarna werkloos aan de grond.
Niet getreurd, in juli gaat
Gee Bee een leasingcontract aan bij de Libanese firma Joasro Aviation voor
het gebruik van diens drie Lockheeds TriStar, die in Montreal zijn
geparkeerd. Er is wel een beetje vertraging opgedoken wegens geldgebrek,
maar nu komt er toch schot in de zaak.
(Bron:
http://dimijet.free.fr/gee_bee_air.htm)
Gee Bee poogt het nu via
vrachtvervoer hoog te houden en heeft daarvoor kennelijk een goede kameraad
gevonden in zijn taalgenoot FOS Logistics. Het wordt dus een nieuw
avontuur voor manager Vanspauwen en zijn luchthaven.
|
(*)(Terloops voor de anekdote wordt in dezelfde editie door de
luchthavenmanager de komst van een tweede maatschappij aangeprezen,
Skydrift. Bij nader toezicht bleek Skydrift slechts over 2 kleine
vliegtuigen te beschikken, een turbine-aangedreven propeller Embraer met
18 zitplaatsen en een Piper met maximum 6 zitplaatsen.)
|