E-mail
to:
johan.vandelanotte@skynet.be
cc: erik.vannuffel@mobilit.fgov.be
bert.anciaux@mobilit.fgov.be
verzonden: ma 5/01/2004 12:33
onderwerp: Flash Airlines & Air Memphis
Geachte heer Minister,
Laat me
toe even terug te komen op de onveiligheid, die uitgaat van bepaalde
vliegtuigen die de Oostendse luchthaven nog steeds aandoen, meer bepaald
van de Air Memphis Boeing 707 (SU-AVZ), die sinds november soms twee
maal per dag hier op bezoek komt.
Tijdens het onderhoud, dat u aan een Wiloo-afvaardiging onlangs
toestond, heb ik erop gewezen dat Air Memphis, hoewel slechts
beschikkend over een zeer beperkte vloot, in de laatste jaren reeds twee
vliegtuigongelukken meemaakte, de ene crash met fatale afloop voor de
bemanning, de andere met ‘total loss’ (zie
*,
*).
In Oostende zelf moest in augustus 2000 om veiligheidsredenen een
vliegtuig van Air Memphis aan de ketting worden gelegd en nadien naar
Egypte huiswaarts worden gestuurd.
In mijn mail van 21 december heb ik gepoogd het onveiligheidprobleem op
de Oostendse luchthaven in een breder context te plaatsen.
Anderzijds verklaart het Directoraat-generaal Luchtvaart bij monde van
zijn voorzitter, Mr. Erik Van Nuffel, op het VRT-avondnieuws van 3
januari, dat vooralsnog ieder Europees land zelfstandig het gebruik van
zijn luchtruim kan verbieden voor bepaalde toestellen of maatschappijen,
zolang Europa zelf in dat verband niet een eensluidende regelgeving
uitvaardigt.
Niettemin beweerde u op uw onderhoud met de Wiloo-afvaardiging – zo
staat me toch bij – dat verbod op het gebruik van ons luchtruim een zaak
is van de Europese Unie en België daarin niet autonoom mag beslissen.
Hoe dan
ook, nu blijkt Air Memphis, specifiek voor de gecrashte Boeing 737 van
Flash Airlines (SU-ZCF) een samenwerkingscontract te hebben aangegaan
met deze laatste maatschappij. Het gebruik van het bewuste vliegtuig
werd met name contractueel toegestaan aan Air Memphis. Zo was
bijvoorbeeld voor de maanden december en januari wekelijks op dinsdag
met dat toestel een vlucht voorzien voor rekening van Air Memphis van
Pisa naar Sharm El Sheikh.
De crash
van 3 januari is terug symptomatisch voor de slechte reputatie van Air
Memphis qua veiligheid. Mijn vraag aan u, mijnheer de minister, is dan
ook: moet het bezoek van
Air Memphis vliegtuigen op Oostende verder worden geduld?
Met de
meeste hoogachting,
WILOO