Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

E-mail

 

to: johan.vandelanotte@skynet.be

cc: erik.vannuffel@mobilit.fgov.be  bert.anciaux@mobilit.fgov.be

verzonden: ma 5/01/2004 12:33

 

onderwerp: Flash Airlines & Air Memphis

 

Geachte heer Minister,

 

Laat me toe even terug te komen op de onveiligheid, die uitgaat van bepaalde vliegtuigen die de Oostendse luchthaven nog steeds aandoen, meer bepaald van de Air Memphis Boeing 707 (SU-AVZ), die sinds november soms twee maal per dag hier op bezoek komt.


Tijdens het onderhoud, dat u aan een Wiloo-afvaardiging onlangs toestond, heb ik erop gewezen dat Air Memphis, hoewel slechts beschikkend over een zeer beperkte vloot, in de laatste jaren reeds twee vliegtuigongelukken meemaakte, de ene crash met fatale afloop voor de bemanning, de andere met ‘total loss’ (zie
*, *). In Oostende zelf moest in augustus 2000 om veiligheidsredenen een vliegtuig van Air Memphis aan de ketting worden gelegd en nadien naar Egypte huiswaarts worden gestuurd.


In mijn mail van 21 december heb ik gepoogd het onveiligheidprobleem op de Oostendse luchthaven in een breder context te plaatsen.


Anderzijds verklaart het Directoraat-generaal Luchtvaart bij monde van zijn voorzitter, Mr. Erik Van Nuffel, op het VRT-avondnieuws van 3 januari, dat vooralsnog ieder Europees land zelfstandig het gebruik van zijn luchtruim kan verbieden voor bepaalde toestellen of maatschappijen, zolang Europa zelf in dat verband niet een eensluidende regelgeving uitvaardigt.


Niettemin beweerde u op uw onderhoud met de Wiloo-afvaardiging – zo staat me toch bij – dat verbod op het gebruik van ons luchtruim een zaak is van de Europese Unie en België daarin niet autonoom mag beslissen.

Hoe dan ook, nu blijkt Air Memphis, specifiek voor de gecrashte Boeing 737 van Flash Airlines (SU-ZCF) een samenwerkingscontract te hebben aangegaan met deze laatste maatschappij. Het gebruik van het bewuste vliegtuig werd met name contractueel toegestaan aan Air Memphis. Zo was bijvoorbeeld voor de maanden december en januari wekelijks op dinsdag met dat toestel een vlucht voorzien voor rekening van Air Memphis van Pisa naar Sharm El Sheikh.

De crash van 3 januari is terug symptomatisch voor de slechte reputatie van Air Memphis qua veiligheid. Mijn vraag aan u, mijnheer de minister, is dan ook: moet het bezoek van Air Memphis vliegtuigen op Oostende verder worden geduld?

Met de meeste hoogachting,

WILOO