Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

n-822de

NOODLANDING

Amper een maand nadat een ander vliegtuig op onze Oostendse luchthaven een noodlanding moest maken en achteraf wegens technisch onvolmaaktheden aan de ketting moest worden gelegd, loopt er weer iets mis met een Oostends vliegtuig. Het moet gezegd worden, dat het vliegtuig al 18 maanden onbeweeglijk op de luchthaven zat in te dommelen en ook reeds tekenen van corrosie vertoonde. Toch kreeg het de toestemming om op te stijgen en trok het onze hemelen in op vrijdag 31 januari, met bestemming St Johns International in de VS. Maar het liep mis. Boven de Noordzee begonnen 2 van zijn 3 motoren dienst te weigeren en moest het vliegtuig een noodlanding maken op Manston Airport in het zuiden van Engeland.

Het vliegtuig, een Lockheed 1011, was lang geleden, op 20 mei 2001, op Ostend Airport geland, nadat het een vijftal jaar opgeborgen was geweest ergens op een Amerikaanse luchthaven. Sinds zijn landing hier, stond het vliegtuig aan de AMG-loods langsheen de Nieuwpoortsesteenweg, mooi in het rood herschilderd. Inmiddels had het vliegtuig tijdens zijn Oostends verblijf 3 verschillende registratienummers toegewezen gekregen, eerst een Bulgaarse, dan eentje uit Equatoriaal Guinea en ten slotte een Amerikaanse. Ook was het toestel in diezelfde periode officieel reeds 3 keer van eigenaar veranderd. Eerst was de eigenaar Liberia World Airlines, dan Ducor World Airlines en ten slotte Mr. Duane Egli, een privaat persoon, die overigens bestuurder is van zowel LWA, als van DWA en van Airline Management Group, uitbater van de bewuste loods.

Mr. Egli is reeds sedert het Mobutu-regime in de vliegtuig-business, toen hij in het toenmalige Zaïre startte met zijn luchtvaartmaatschappij Lukim Air Services. Deze maatschappij was actief tot 1988 en had zijn basis in Kinshasa. Daarna werd Mr. Egli bedrijvig op de Oostendse luchthaven met twee oude vliegtuigen DC8 en koos domicilie aan de Franse grens nabij Doornik. In 2001 verwierf hij het Amerikaans staatsburgerschap en verkocht hij beide vliegtuigen aan een cargo-maatschappij, die opereert vanuit Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. De aankoop van de Lockheed was bedoeld om zijn voorgaande vliegtuigen te vervangen en werd op onze luchthaven omgebouwd tot vrachtvliegtuig. Inmiddels trad er corrosie op en had de Lockheed lang niet meer gevlogen.

Hoe komt men er dan bij, zo’n toestel te laten opstijgen? Wel, een woordvoerder van het Bestuur der Luchtvaart leerde ons, dat alleen de autoriteit van het land waar het vliegtuig is geregistreerd, verantwoordelijk is voor een al dan niet toestemming tot opstijgen. Gezien de laatste registratie van de Lockheed Amerikaans was, is de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) gemachtigd zo’n toestemming te verlenen. Dat gebeurt natuurlijk na een technische controle door een gemandateerde van de FAA. Nadien heeft het Bestuur der Luchtvaart eveneens het licht op groen gezet, echter wijselijk onder de voorwaarde dat het vliegtuig niet meer naar Oostende terugkeert. Het opstijgen verliep best goed, maar boven de Noordzee ging het mis. Echter was Manston Airport niet ver afgelegen en kon het vliegtuig daar een noodlanding maken.

Eén ding blijkt alvast: de Oostendse hemelen zijn nog altijd niet veilig!