Oostende is voor een groot deel tankstation
geworden voor:
lawaaierige vrachttoestellen die elders 's
nachts niet meer mogen vliegen!
Waar
is
de
beloofde
werkgelegenheid? |
Gino luidt weer de
grote paasklokken
In De Zeewacht met
vermeende winstcijfers voor de Oostendse luchthaven. In het topjaar 1999,
toen de luchthaven nog 108.000 ton haalde, was volgens het Rekenhof
de luchthaven nog steeds zwaar verlieslatend. Nu beweert Gino in
2004 met 97.500 ton een winst van 1,4 miljoen te hebben gehaald, tegenover
2003, een zwak jaar, waar volgens hem niettemin reeds een half miljoen
winst werd geboekt. Begrijpe wie kan.
Als je de
overheidsinvesteringen en subsidies als opbrengsten van eigen activiteit
in de boeken noteert, dan is het inderdaad niet zo moeilijk om
boekhoudkundig met mooie winstcijfers uit te pakken.
In hetzelfde
Zeewacht-artikel nuanceert de station manager van Aviapartner dat
verbluffend klokkengeluid en bekijkt hij de resultaten met heldere geest.
Volgens hem zijn de 97.500 ton niet vergelijkbaar met de 108.000 ton van
1999. “Toen was dat bijna allemaal
geladen en geloste vracht. Nu zit er bij die 97.000 ton zo’n 20.000 ton
transitvracht”, met name vracht die noch gelost noch bijgeladen
wordt en na bijtanking van het vliegtuig gewoon verder wordt gevlogen naar
andere bestemmingen dan Oostende.
Bovendien kreeg MK
Airlines, een hoofdrolspeler op de luchthaven, de toestemming om zelf zijn
vracht af te handelen. Zoals bekend wordt deze vracht met koelwagens uit
Nederland (Balkenende), Engeland (Taft) en Luxemburg (Weiss) verder
versast, voor 70% langs de Channel naar Engeland, waar kennelijk MK niet
meer zo’n graag gezien gast is.
“Daardoor blijft voor de vrije markt nog zo’n 35.000 ton over”,
besluit de Aviapartner station manager, die met een bang hart de komst
vreest van een tweede Spaanse afhandelingsmaatschappij.
|
De meeste vracht
wordt door het Ghanese MK Airlines zelf afgehandeld... en
gaat naar het buitenland, via buitenlandse
transporteurs... en
over de zware subsidies en dotaties van de
Vlaamse Overheid voor de lonen van honderdeneen ambtenaren en voor de
luchthaveninfrastructuur wordt wijselijk gezwegen,
Over de geringe impact voor de
regionale economie en de lokale werkgelegenheid ook!
Wat stond er ook weer in het
luchthavencharter van een paar jaar terug??? |