Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

Oostende is voor een groot deel  tankstation geworden voor:

lawaaierige vrachttoestellen die elders 's nachts niet meer mogen vliegen!

 

Waar

is

de

beloofde

werkgelegenheid?

Gino luidt weer de grote paasklokken

 

In De Zeewacht met vermeende winstcijfers voor de Oostendse luchthaven. In het topjaar 1999, toen de luchthaven nog 108.000 ton haalde, was volgens het Rekenhof de luchthaven nog steeds zwaar verlieslatend. Nu beweert Gino in 2004 met 97.500 ton een winst van 1,4 miljoen te hebben gehaald, tegenover 2003, een zwak jaar, waar volgens hem niettemin reeds een half miljoen winst werd geboekt. Begrijpe wie kan.

Als je de overheidsinvesteringen en subsidies als opbrengsten van eigen activiteit in de boeken noteert, dan is het inderdaad niet zo moeilijk om boekhoudkundig met mooie winstcijfers uit te pakken.

In hetzelfde Zeewacht-artikel nuanceert de station manager van Aviapartner dat verbluffend klokkengeluid en bekijkt hij de resultaten met heldere geest. Volgens hem zijn de 97.500 ton niet vergelijkbaar met de 108.000 ton van 1999. “Toen was dat bijna allemaal geladen en geloste vracht. Nu zit er bij die 97.000 ton zo’n 20.000 ton transitvracht”, met name vracht die noch gelost noch bijgeladen wordt en na bijtanking van het vliegtuig gewoon verder wordt gevlogen naar andere bestemmingen dan Oostende.

Bovendien kreeg MK Airlines, een hoofdrolspeler op de luchthaven, de toestemming om zelf zijn vracht af te handelen. Zoals bekend wordt deze vracht met koelwagens uit Nederland (Balkenende), Engeland (Taft) en Luxemburg (Weiss) verder versast, voor 70% langs de Channel naar Engeland, waar kennelijk MK niet meer zo’n graag gezien gast is. “Daardoor blijft voor de vrije markt nog zo’n 35.000 ton over”, besluit de Aviapartner station manager, die met een bang hart de komst vreest van een tweede Spaanse afhandelingsmaatschappij.

 

 

 

De meeste vracht wordt door het Ghanese MK Airlines zelf afgehandeld... en
 

gaat naar het buitenland, via buitenlandse transporteurs... en
 

over de zware subsidies en dotaties van de Vlaamse Overheid voor  de lonen van honderdeneen ambtenaren en voor de
luchthaveninfrastructuur wordt wijselijk gezwegen,

Over de geringe impact voor de regionale economie en de lokale werkgelegenheid ook!

Wat stond er ook weer in het luchthavencharter van een paar jaar terug???