Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

De gezondheidskost     wordt niet, net zo min als de milieukost,          verrekend in de prijs    van de via Ostend         Airport                             getransporteerde       goederen.                

Levensnoodzakelijke   prinsessenboontjes uit Egypte, motorbouten uit Zweden, of de      unieke kippen uit      Indonesië het moet allemaal heel dringend 's nachts...

 

Peperdure nachtvluchten

In de krant De Standaard van vandaag lezen we onderstaand artikel. Wie een beetje rekent mag, excuseer ons de vrije interpretatie en de lineaire interpolatie, in Oostende rekening houden met een factor 25 keer minder schade (1). Dit brengt ons op een vermoedelijke prijskaartje van ZES Miljoen EURO per jaar.

Schade nachtvluchten aan gezondheid 150 miljoen
In wijde boog rond Zaventem wonen 9.500 slachtoffers
Van onze redacteur
Tom Ysebaert
09/03/2004
MEISE - Aan de huidige nachtvluchten vanop Zaventem hangt een prijskaartje van 150 miljoen euro aan gezondheidskosten. Dat staat in een studie van professor Lieven Annemans van de Universiteit Gent. ,,Het is goed om dit te weten om een correcte afweging van de kosten en baten van de nachtvluchten te kunnen maken. Tot dusver hoor je in het debat alleen iets over werkgelegenheid.''


LIEVEN Annemans, professor in de gezondheidseconomie en epidemiologie, analyseerde op vraag van de minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit), de impact die de nachtvluchten vanop Zaventem op de gezondheid hebben. ,,Dit was nodig omdat in het debat over het belang van de nachtvluchten uitsluitend de werkgelegenheid aan bod komt. Een gezondheidseconomische studie was nog niet gebeurd.''

Annemans' studie komt als geroepen voor de artsen uit de Vlaamse Rand, die recentelijk nog naar zo'n onderzoek vroegen. Hij onderzocht eerst het verband tussen nachtvluchten en slaapverstoring. Daarvoor greep hij terug naar een Nederlands onderzoek van het instituut TNO uit 2002. In die studie wordt aangetoond dat zo'n verband er zeker is en dat het meer dan proportioneel toeneemt met de geluidssterkte. Met andere woorden, als de geluidsdruk verdubbelt, wordt de slaapverstoring meer dan twee keer zo groot.

Annemans linkte die bevinding aan de geluidscontouren van de luchthavenuitbater Biac en de KU Leuven, en becijferde dat rond Zaventem 29.058 mensen aan slaapverstoring lijden, volgens het vluchtenpatroon van 2002.

Vervolgens bekeek de Gentse hoogleraar het verband tussen slaapverstoring en gezondheidsschade. Hij hield alleen die ziektes over waarvan een causaal verband met slaapverstoring is aangetoond. Dat zijn: problematisch alcoholgebruik, suikerziekte, hartkwalen en depressie. In de lawaaizone rond Zaventem zouden zo 2.644 mensen wonen met problematisch alcoholgebruik, 758 hartlijders, 580 suikerzieken en 5.492 mensen met een depressie. In totaal dus zowat 9.500 slachtoffers.

Aan de hand van deze gegevens berekende Annemans wat deze aandoeningen kosten, zowel direct aan de patiënt en de ziekteverzekering (bij voorbeeld aan medicijnen) en indirect aan productiviteitsverlies (ziekteverzuim en slecht presteren op het werk). Voor elke ziektebeeld zijn de kosten bekend. Omgerekend geeft dat in het nachtvluchtengebied: alcoholmisbruik kost 69,2 miljoen euro per jaar, hartziekten 5,4 miljoen euro, suikerziekte 4,1 miljoen euro, depressie 65,2 miljoen euro. Inclusief de kosten voor voortijdige sterfte (5,9 miljoen euro) komt dat op een totale som van afgerond 150 miljoen euro per jaar.

,,Deze maatschappelijke kosten kun je nu afwegen tegen de economische voordelen die de extra werkgelegenheid met zich brengt'', aldus Annemans. ,,Het is aan andere economen om die voordelen correct te kwantificeren.''

Bert Anciaux, de minister van Mobiliteit en opdrachtgever van deze studie, vroeg aan Annemans ook om een afweging te maken tussen concentratie en spreiding van de vluchten.

Daarvoor werd het aantal mensen in de geluidszone van 2002 vergeleken met het voorspelde aantal gehinderden in de contouren na de spreiding zoals Anciaux die wil doorvoeren.

Het aantal personen van wie de slaap gestoord wordt, zou dalen van 29.058 naar 23.409, door het afnemen van de gemiddelde geluidsdruk en van de frequentie van de overvluchten. Bijgevolg daalt ook het aantal mensen dat ziek kan worden, met name van 9.500 naar 7.800. Omgerekend naar maatschappelijke kosten geeft dat 120,8 miljoen euro.

Nog altijd een enorm bedrag, maar al bijna 20 procent minder dan de 150 miljoen uit het concentratieschema van 2002. Het is voor de minister een extra argument om ,,zijn'' spreiding door te voeren.

 

 

(1) verhouding nachtelijke bewegingen Zaventem / Oostende = 25. Dit komt ook ongeveer overeen  met de verhouding van de potentieel ernstig gehinderden.

 

 

 

het rapport: lees...

 

 

Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV)