Vzw WILOO stelt de
afgelopen maanden weer een sterke toename vast van
de korteafstandsvluchten tussen Brussel en Oostende.
Vooral Jetair (TUI Air
Belgium NV) spant hier de kroon. In januari ’09
was er één zo’n beweging, in februari ‘09 drie, in
maart ’09 twee, in april ’09 plots zestien en in de
eerste helft van mei ’09 maar liefst vijftien
bewegingen (met lege toestellen).
Dergelijke vluchten
over korte afstand zijn zeer schadelijk voor het
milieu. In Wallonië zijn ze verboden.
Op een recente vraag (nr.
233 dd. 5 november 2008) van volksvertegenwoordiger
Wouter De Vriendt (GROEN!) antwoordde federaal
staatssecretaris voor Mobiliteit de heer Etienne
Schouppe dat hij voorstander is om een regeling uit
te werken om dergelijke praktijken te verbieden (zie…).
Hij zou hiervoor overleg plegen met zijn
gewestelijke collega’s.
Tot op heden hebben
wij van de heer Schouppe weinig meer vernomen. Vanaf
april 2009 nemen de vluchten spectaculair toe!
In 2006 toen Johan
Vande Lanotte voorzitter was van SP.a, pleitte zijn
partijgenoot de heer Renaat Landuyt met animo voor
een verbod op korteafstandsvluchten
(zie…).
Vzw WILOO kijkt uit naar de dag dat de stad Oostende
(en partners) via het Autonoom gemeentebedrijf Haven
Oostende (AGHO) mede-uitbater
wordt van de luchthaven. Zal Johan Vande Lanotte
zich dan, als voorzitter van het AGHO en in
navolging van het vurig bepleite SP.a standpunt, van
zijn beste milieuzijde laten zien en als nieuwe baas
van de luchthaven consequent bussen en treintickets
opleggen tussen Brussel en Oostende?
Zal wanneer het AGHO
met de uitbating van de luchthaven start,
niet blijken dat het socialistisch pleidooi voor een
verbod op korteafstandsvluchten van 2006 een daad
van louter ecologische “Window Dressing” was? Zal
niet meteen het ideologisch karretje worden gekeerd
en de goede voornemens in alle stilte worden
bedolven? Johan Vande Lanotte heeft geen goede
reputatie met betrekking tot het houden van
milieu(en andere)beloftes in verband met de
Oostendse luchthaven (1)! Wij vrezen dan ook dat de
korteafstandsvluchten onverminderd zullen blijven
doorgaan.
m.vr.gr,
(1)
"Johan
Vande Lanotte beloofde ooit, op een
WILOO-debat in 2000, dat na de plaatsing van ILS08
er 80 procent van
de bewegingen boven zee zouden plaatsvinden
(luister...)!
Hij beloofde toen ook dat er oplossingen zouden
komen voor de
kerosineproblematiek door bijv.
vliegtuigen naar de startplaats te trekken (luister...)!
Hij ondertekende in 2003 een
luchthavencharter
(3)
dat een verdubbeling van de werkgelegenheid zou
betekenen en hij ondertekende een convenant met
MK Airlines
(thans onder curatele) die tegen 2010 alle heil zou
brengen met 250.000 ton vracht en 150 extra banen!
Zie... Van al deze
beloftes is niets terecht gekomen!"