"Rood
vliegtuig
–
blauw schip"
Geachte mevrouw, mijnheer,
Op
vrijdag 20 april om 20u00 voert de vzw WILOO actie
voor een “duidelijke
etikettering over de wijze van transport”
op producten die intercontinentaal werden vervoerd.
Dit aan het winkelcentrum van Middelkerke (ingang
Carrefour). We houden terzelfder tijd een pleidooi
voor meer burgerzin bij het boodschappen doen.
De actie kadert binnen de jaarlijkse campagne “Dag
van de Aarde” van de “Bond beter Leefmilieu”. Het
thema is dit jaar: “duurzame landbouw in Noord en
Zuid” met aandacht voor de kleine boer.
De Oostendse luchthaven is een nichepoort en een
schakel in een keten voor de import van groenten,
fruit en bloemen afkomstig van een grootschalige
landbouwindustrie in Afrika. De kleine boer en het
milieu komen hierdoor steeds meer in de verdrukking,
zowel in het Noorden als in het Zuiden. Het vele
heen- en weergevlieg met zware vrachtvliegtuigen
betekent niet enkel lokaal voor de omwonenden van
onze luchthaven veel (nachtelijke)herrie en lawaai,
maar ook zeer veel uitstoot van CO2- (of
equivalente) broeikasgassen en een immer stijgende
bijdrage aan de opwarming van de aarde.
Consumenten (en dat zijn we allen) kunnen een
belangrijke bijdrage aan de milieuzorg leveren door
bij het boodschappen doen te kiezen voor lokale en
seizoengebonden producten, met weinig
“voedselkilometers” op de teller!
Daarom willen wij met onze actie steun geven aan de
actie “Rood
vliegtuig - blauw schip”. Dit is een
initiatief uit Wallonië waarbij geijverd wordt
dat de politiek wetgevend werk zou maken om de
distributeurs van producten te verplichten om logo's
op de producten aan te brengen (bijvoorbeeld een
rood vliegtuigje of een blauw bootje)
die systematisch en
duidelijk zouden tonen hoe o.a. ons voedsel werd
vervoerd!
Wij zullen vrijdagavond in gesprek gaan met het
winkelende publiek en peilen naar de bekendheid met
de problematiek. Daarbij zullen vragen het
petitie-initiatief van onze Waalse vrienden te
ondertekenen. We zullen ook mensen vragen hun
burgerzin te laten spreken bij de aankopen en te
opteren voor producten met zo weinig mogelijk
voedselkilometers .
m.vr.gr,
m.vr.gr,
Jacques Denecker
vzw WILOO
Website “Avion Rouge”:
http://avionrouge.blogspot.com/
Petitieformulier:
http://www.wiloo.be/PETITIE%20Nl%20-%20van%20het%20Collectif%20Avion%20Rouge.pdf
BBL - avion Rouge : http://www.bblv.be/page.php/30/264#8873
Dag van de Aarde :
http://bondbeterleefmilieu.be/dagvandeaarde/index.php
Uitzending VRT “Ter zake”: boodschappen doen met een
kenner, bekijk
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nps/nova/bb.20070406-p.asf?start=0:0:7.0&end=0:3:34.0;embed=1
Uit de pers:
Lezerstribune “De Morgen”
Letten op wat op ons bord komt, is een van de vele
kleine daden van burgerzin waarmee wij onze
milieu-impact kunnen verminderen
Pierre Ozer en Dominique Perrin
maken de milieurekening van onze boodschappen
De
media, het publiek en de politiek krijgen steeds
meer belangstelling voor de klimaatverwarming en de
concentratie kooldioxide (CO2) in de atmosfeer. De
afgelopen weken heb ik de reclamefolders van mijn
dichtstbijzijnde hypermarkt uitgepluisd om een fijn
dineetje samen te stellen. Hierna volgt het
resultaat voor acht personen, met tussen haakjes het
aantal kilometers dat elk ingrediënt heeft afgelegd
om naar België te komen en de hoeveelheid CO2 in
kilogram die het transport geproduceerd heeft. Ik
heb vooral ingrediënten gekozen die met het
vliegtuig worden aangevoerd, want luchttransport
produceert gemiddeld zestig keer meer CO2 dan
vervoer over zee.
Omdat het oog ook wat wil, versier ik de tafel met
een mooi boeket van twintig rozen. De prachtige
bloemen komen met het vliegtuig uit Kenia (6.550 km,
5,2 kg CO2). Eenmaal dat geregeld is, kunnen we de
aspergesoep met langoustines serveren. De asperges
komen recht uit Peru gevlogen (10.500 km, 12,5 kg
CO2) en de langoustines zijn gepeld en diepgevroren
met de boot uit Indonesië (14.000 km) aangevoerd.
Merk op dat het in termen van CO2 interessanter is
om langoustines uit Zuidoost-Azië te kopen dan hun
soortgenoten die voor de kust van Schotland gevangen
zijn. Een paradox. De Schotse beestjes vertrekken
namelijk op een verre bootreis naar Thailand, worden
daar gepeld en keren dan terug naar Europa (22.000
km). Heel die odyssee is nodig omdat ik - niet
alleen met Kerstmis maar ook de rest van het jaar -
mijn schaaldieren het liefst gepeld koop. Ik ben de
enige niet: 70 procent van de consumenten kiest voor
de tijdwinst.
Na
twee voortreffelijke flessen Chileense witte
Sauvignon (11.900 km) is het tijd voor de
hoofdschotel. Eigenlijk wil ik mijn gasten iets
exotisch voorschotelen, zodat ik lang heb getwijfeld
tussen springbok uit Namibië (8.300 km), kangoeroe
uit Australië (16.700 km), struisvogel uit
Zuid-Afrika (8.900 km), hert uit Nieuw-Zeeland
(18.700 km) en bizon uit Canada (5.600 km). Omdat ik
niet kan kiezen, wordt het een simpele biefstuk met
frieten van bij ons. In de hypermarkt is de
ingevlogen Argentijnse biefstuk (11.300 km, 14,5 kg
CO2) 30 procent goedkoper dan Belgische Blanc-Bleu.
Daar zeg je niet nee tegen. Voor de huisgemaakte
frieten koop ik bioaardappelen die met de
vrachtwagen uit het zuiden van Frankrijk komen. De
sla spreekt Spaans. Ik mijmer over de vraag of je
biefstuk-friet nog een traditioneel Belgisch gerecht
kunt noemen, terwijl ik de flessen uitstekende
Californische Cabernet Sauvignon (8.900 km) ontkurk.
Mijn echtgenote heeft voor een heerlijk dessert
gezorgd: een vers vruchtenslaatje met alleen fruit
dat in de hypermarkt in promotie is. Niet schrikken:
Nashiperen uit Zuid-Korea, mango, papaja, vijgen en
Charentaismeloen uit Brazilië, passievrucht uit
Colombia, granaatappel uit de Verenigde Staten,
aardbeien uit Israël, ananas uit Centraal-Amerika,
kersen uit Argentinië en carambolevruchten uit
Maleisië. We doen er twee kiwi's uit Nieuw-Zeeland
bij, een sinaasappel uit Zuid-Afrika en een
Belgische appel, zodat we alle continenten op ons
bord hebben. Terwijl middernacht nadert, het buiten
nog altijd 10 graden is en mijn zoontje van drie
zeurt dat het geen Kerstmis kan zijn want dat hij
geen sneeuw ziet, maak ik de optelsom van het
dessert: een totale afstand van 126.000 kilometer en
een factuur van ongeveer 9 kilo CO2. Dat vraagt om
een fles witte schuimwijn uit Tasmanië, een eiland
ten zuiden van Australië (17.100 km).
Ons feestmaal, bloemen en wijn inbegrepen, heeft in
totaal 209.000 kilometer achter de rug, meer dan
vijf keer de reis rond de wereld. Goed voor 41,3
kilogram CO2, wat overeenkomt met de uitstoot van
een gewone auto die 258 kilometer rijdt. Het vervoer
van nog geen 6 kilogram voedsel heeft dus ongeveer
15 liter benzine gekost!
Met een mooi bosje hulst als tafelversiering, een
lekkere pompoensoep als voorgerecht, dezelfde
biefstuk-friet met sla, maar dan met producten van
bij ons, een fruitslaatje zonder aardbeien, kersen
en andere aangevlogen vruchten, en Franse wijn,
hadden we meer dan 80 procent minder C02
geproduceerd.
Letten op wat op ons bord komt, is een van de vele
kleine daden van burgerzin waarmee wij onze
milieu-impact kunnen verminderen. In 1960
vertegenwoordigde het vrachtvervoer door de lucht 2
miljard ton per kilometer. In 2006 was het 150
miljard geworden. En het aandeel van het
luchtvervoer in de CO2-uitstoot neemt elk jaar toe.
De
supermarkten zeggen graag dat ze ons op onze wenken
bedienen. Als wij in de winter geen kersen uit
Argentinië meer zouden kopen, geen aardbeien uit
Israël en geen blauwe bosbessen uit Chili, zouden
die niet meer in de rekken liggen. We kunnen samen
een verandering afdwingen, zonder echt comfort te
moeten opofferen.
Maar om bewust te kunnen consumeren, moeten we met
kennis van zaken kunnen kiezen. Daar hebben we hulp
bij nodig. Daarom vragen wij dat de politiek haar
wetgevende werk zou doen en de distributie zou
verplichten om logo's op de producten aan te brengen
(bijvoorbeeld een rood vliegtuigje of een blauw
bootje) die systematisch en duidelijk zouden tonen
hoe ons voedsel is vervoerd.
Pierre Ozer is wetenschappelijk onderzoeker aan het
Département des Sciences et Gestion de
l'Environnement, Université de Liège. Dominique
Perrin is onderzoeker aan de Faculté universitaire
des Sciences agronomiques van Gembloux. Deze
opiniebijdrage verscheen eerder in La Libre Belgique.