Oostende 17 maart 2005
WILOO Persbericht
ADVIES DEUGT NIET!
De vzw WILOO ontving onlangs het advies van de
Gewestelijke Milieuvergunningscommissie (GMVC) aan Vlaams minister K.
Peeters in verband met ons lopend beroep tegen de voorliggende nieuwe
20-jarige milieuvergunning van de luchthaven Oostende-Brugge.
WILOO weigert dit advies ernstig te nemen, en wel om
reden van:
- Er wordt opnieuw een advies ‘a la tęte du client’
gegeven.
- Er wordt weliswaar voor het eerst in Oostende een maximum
geluidspiekniveau ‘Quota Count’ (QC) per beweging en een globaal jaarlijks
maximum totaal aantal QC’s geďntroduceerd, maar dan wel afgestemd op maat,
tempo en wensen van de luchthavendirectie. De lat ligt precies zo dat de
oude toestellen van de huidige Oostendse klanten (die in Zaventem en veel
buitenlandse luchthavens te lawaaierig zijn om ’s nachts toegelaten te
worden) in Oostende nog jaren kunnen doorvliegen!
- Na bekijken van
de cijfers blijken de voorgestelde QC normen precies op maat van de oude
vrachtbakken van MK Airlines (de hoofdklant) geschreven te zijn! De
exploitant heeft blijkbaar weer de pen van de adviseur kunnen vasthouden.
Maar ons onze hoofdbezwaar tegen het advies is het
volgende:
Uit het 38 pagina lange document komt opnieuw naar voor
dat de Milieu Effectenrapportage (MER), de basis waarop alle
besluitvorming werd gebouwd, op zijn zachtst gezegd onzorgvuldig is
geweest. In het document lezen we dat, in tegenstelling met wat de
exploitant bij zijn milieuvergunningsaanvraag en in zijn voorgestelde ‘scenario
2014’ van het MER veropstelt, er in 2014 een niet te verwaarlozen
gezondheidsprobleem voor de omwonenden zal zijn! De opstellers van het
MER (1) zijn zo maar eventjes vergeten om een geluidscontour, 10.000
mensen (of ca 4000 woningen), en 200 niet isoleerbare huizen in rekening
te brengen. Het document meldt dat het MER met jammerlijk veel zaken geen
rekening heeft gehouden. Letterlijk staat er (op blz. 20 van het advies)
zelfs: “De cel Geluid Trillingen en NIS is van oordeel dat het MER
onvoldoende is uitgewerkt om aan te tonen dat de omgeving van de
luchthaven voldoende draagkracht heeft indien uitgegaan wordt van het
scenario 2014.”
Met andere woorden, met betrekking tot geluid: het
MER deugt ook niet!
WILOO wil dan ook krachtig protesteren tegen deze
‘onwetenschappelijke’ gang van zaken, bij het tot stand komen van meerdere
adviezen! En zal hierover een brief schrijven naar de minister.
WILOO vraagt zich af hoe dergelijk MER ooit werd
goedgekeurd door de verantwoordelijken?
WILOO is zwaar ontgoocheld in een tweede ‘a
la tęte du client’ advies van de ambtenarij.
Indien de minister geen strengere normen oplegt dan
stapt WILOO zekere naar de Raad van State.
WILOO vraagt tevens dat, naar analogie met de studie van
professor Annemans over Zaventem, voor Oostende een ‘echte’
wetenschappelijke berekening wordt gemaakt van de gezondheidskosten voor
de omwonenden door de nachtvluchten! Enkel dan kan de bevolking een
antwoord krijgen over de reële kosten en baten van de vrachtluchtvaart in
onze regio. Desnoods, indien de overheid deze berekeningen niet maakt of
wil maken, dan zal WILOO ze zelf laten berekenen!
WILOO vraagt tevens een onderzoek om uit te zoeken of er
in de hele milieuvergunningsprocedure tot nu toe geen pogingen tot
manipulaties hebben plaats gevonden. De Vlaamse overheid is zowel de
uitbater, controleur als vergunner in deze zaak. Vele belangen zijn
verstrengeld. Steeds weer dezelfde instellingen en personen krijgen
overheidsopdrachten voor het opmaken van de jaarlijkse geluidscontouren,
het opmaken van MER’s enz… Is dit nog gezond?
WILOO zal de Vlaamse parlementsleden vragen deze zaak
grondig te bekijken.
Indien WILOO op al zijn vragen onvoldoende antwoorden
krijgt van de minister dan stapt WILOO naar de Europese commissie met een
formele klacht.
Hoogachtend,
de vzw WILOO |