Mededeling aan
de Pers
U herinnert zich
vast. Jarenlang werd door talrijke prominenten de installatie
van een nieuwe ILS (Instrument Landing System, op baan 08) op
de Oostendse luchthaven aangekondigd als een krachtig wapen om
meer vanuit zee te kunnen landen en zo de hinder voor de
omwonenden te doen afnemen. Zo verklaarde minister Gilbert
Bossuyt reeds in 2003: “De
ingebruikname van dit systeem zal tot gevolg hebben dat er meer
over zee geland kan worden zodat de geluidshinder voor de
inwoners van de stad Oostende verder zal afnemen”(1).
Luchthavendirecteur Johan Onraedt zei ooit dat met het ILS in
dienst, er tot 40%
uit zee zou kunnen geland worden (2).
Het MER (Milieu
Effecten Rapport) met betrekking tot het ILS werd opgemaakt in
1999. De installatie en de homologatie van het zeer dure systeem
sleepte eindeloos aan. In mei 2004 werd het met een ministeriële
stunt voortijdig ingevlogen (3). Het werd uiteindelijk pas begin
2006, na zeven jaar, effectief in dienst genomen!
Ondertussen zijn we
een paar maanden verder en een eerste evaluatie dringt zich op.
WILOO moet helaas vaststellen dat het nieuwe ILS helemaal niet
benut wordt om de overlast te minimaliseren. Wanneer de
weeromstandigheden het toelaten wordt vaak
geen gebruik gemaakt
van een “landing uit zee”. Talrijke voorbeelden hiervan werden
aangekaart tijdens het “OLO” (Overleg Luchthaven Oostende) en
voorgelegd aan de bevoegde autoriteit, namelijk Belgocontrol.
Deze federale instelling weigert echter hierover met ons een
debat aan te gaan. Hun antwoord op onze concrete cases worden
steevast beantwoord met wollige algemene beschouwingen over
procedures. Tenslotte verschuilen ze zich achter “het recht van
de piloot” en “de veiligheid”.
WILOO wenst tegen
deze gang van zaken krachtig te protesteren.
Op donderdag 17
augustus dienden we nogmaals klacht in bij de luchthaven. (zie
in bijlage)
Deze klacht werd
echter, zoals 99 pct van alle klachten van omwonenden, steevast
onontvankelijk verklaard. (4)
Conclusie:
Kafka in Vlaanderen!
- Onnodige hinder (milieuoverlast)
vindt plaats in Vlaanderen,
- De bevoegdheid om er wat aan te doen ligt Federaal in Brussel
bij Belgocontrol, en daar wil men er niets aan doen.
Het ILS op
baan 08, jarenlang met veel poeha aangekondigd, werd door
Vlaanderen aangelegd en met Vlaams geld betaald... en wordt door
Federaal niet voldoende gebruikt!
WILOO vindt dat nieuwe procedures
met het oog op hinderbeperking best zo snel mogelijk, nu het
verkeer nog relatief kalm is, moeten geïntroduceerd en getest
worden.
WILOO vindt dat men hier best niet
mee wacht tot er een autostrade boven Oostende ligt.
Overleg tussen Vlaamse niveau
(minister Kris Peeters) en het Federale niveau (minister Renaat
Landuyt) moet zo snel mogelijk gestart worden.
We stellen jammer genoeg vast dat
van alle mooie beloftes rond het gebruik van ILS08 uit het
verleden, weinig of niets in
huis komt.
Onze
bemerkingen/klachten worden niet ernstig genomen!
voor de vzw WILOO
Jacques Deneckervoorzitter
(1)
Parlementaire vraag
nr. 405 van 11 september 2003 van de heer JAN VERFAILLIE. Vlaams
Parlement (schriftelijke vraag).
(2)
In de Oostendse
Havenkrant
(3)
http://www.nieuwsblad.be/Nieuws/Detail.aspx?ArticleID=GKM650L2&cat=REG
(4)
) Over de falende klachtenprocedure
komen later terug met een aparte persmededeling.