Mededeling aan
de Pers
"WILOO vraagt onderzoek
noodlanding MK Airlines op Oostendse Luchthaven"
Op donderdag 26 oktober 2006 heeft
een B-747 vrachttoestel van MK
Airlines kort na het opstijgen in Oostende een
noodlanding moeten maken wegens irriterend gas in de
cockpit. Voorafgaand aan de noodlanding werden duizenden liters
kerosine voor de kust van Middelkerke in zee geloosd (1).
Gewoon een 'lekkend vaatje'
en geen vuiltje aan de lucht, zo klonk het bij de
luchthavendirectie! Even 100.000 liter kerosine lozen, en
volgende keer beter.
Zo simpel is het volgens WILOO niet. Het is duidelijk dat hier
ernstige fouten werden gemaakt bij het beladen. Lekkende vaten
zijn geen normale toestanden! In de luchtvaart zijn duidelijk
regels voor het vervoer van chemische producten.
Losrakende vaten,
beschadiging van containers en vrijkomen van gassen zijn
namelijk "ernstige zaken" Ze kunnen het leven van de piloten, de
veiligheid van het toestel en zodoende de veiligheid van
duizenden omwonenden ernstig in gevaar brengen. Bij start van
een B-747 vrachtvliegtuig, zoals hier het geval was, is
bovendien ook nog eens honderdduizend liter kerosine aan boord!
WILOO zal dan ook de verantwoordelijken voor
dit zware incident om uitleg vragen. Wij vragen een "ernstig"
onderzoek en een duidelijk antwoord op wat er fout is gegaan.
Was het lekkend product op reglementaire manier verpakt en
gelabeld. Betrof het een vergund toegelaten product, voorzien
van de nodige documenten? Waren de beladers voldoende opgeleid
en vertrouwd om met het product om te gaan? Wordt op dit alles
regelmatig controle uitgeoefend. Werd het toestel na het
incident volledig en grondig gecontroleerd?.. enz...
Via onze advocaat bekijkt WILOO momenteel wie
allemaal verantwoordelijk is. Wij zullen ook leden van het
Vlaams parlement verzoeken om de verantwoordelijke minister te
interpelleren.
Helaas moeten we nog steeds vaststellen dat de
bevoegdheden rond uitbating en controle op de luchthaven in
handen liggen van hetzelfde ministerie. Dit heet
belangenvermenging. Of de volledige waarheid dan ook grondig zal
onderzocht worden (en naar boven komen) is dan ook een open
vraag!
Voor de vzw WILOO
Jacques DeneckerVoorzitter
(1) ook dit
zal wellicht als een kleinigheidje worden afgedaan, terwijl er
in werkelijkheid misschien wel 100.000 (honderdduizend) liter
kerosine boven zee werd gedumpt! Zoals steeds klinkt het dan:
"er was voor de bevolking en het milieu geen gevaar"; De
kerosine verdwijnt op miraculeuze manier van de planeet.
In
de luchtvaart... betaalt de vervuiler namelijk NIETS:
- hij mag vliegen zonder taksen
op de brandstof,
- hij mag CO2, NOx-en, fijnstof uitstoten... ŕ volonté,
- hij mag kerosine lozen boven zee...