WILOO-persbericht
30 augustus 2005
De
vzw WILOO
(Werkgroep omtrent de
Impact van de
luchthaven van Oostende
op haar Omgeving)
heeft met enige verbazing en terughoudendheid kennis genomen van de
zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen die minister van
Mobiliteit Landuyt op 29/08 heeft uitgebracht.
De lijst
beperkt zich - naar verluidt - uitdrukkelijk tot 9 cargomaatschappijen.
Het zijn
allen oude bekenden, maar WILOO
heeft daarbij enkele serieuse bedenkingen:
Op de
lijst staan twee maatschappijen, die sinds jaren werden opgedoekt (Central
Air Express en Int’l Air Tours) en
één maatschappij, die onder de vermelde benaming niet eens bestaat. ‘Africa
Lines’ met
name, is een nepbetiteling waarachter Jean-Pierre Bemba, één van
de Kongolese vice-presidenten, schuilgaat als privaat eigenaar van een
oud vrachttoestel, dat enkele jaren terug het nieuws haalde met twee
opeenvolgende noodlandingen in Oostende en Reims.
De indruk
is stellig, dat er overhaast en onbezonnen
werk werd
afgeleverd in een Europese wedloop om als eerste met een zwarte lijst
uit te pakken.
Waarom de
Libische cargomaatschappij ter informatie voor andere EU-landen niet
wordt vermeld onder haar gebruikelijke naam “Libyan Arab Cargo”, is al
even bedenkelijk.
Het wijst
kennelijk op ‘economische gevoeligheden’ die onze minister liever uit de
weg gaat.
Gelijkaardige gevoeligheden en een grotere kans op een diplomatieke rel
zijn ook de reden, waarom de minister opzettelijk passagiersluchtverkeer
ontziet, met in het achterhoofd het geschil tussen het Turkse Onur Air
en de Nederlandse overheid.
Economische belangen en goede diplomatieke
betrekkingen lijken eens te meer te primeren op de veiligheid van ’s
lands onderdanen.
Passagiers - die toch de eersten in lijn hoeven te zijn om over
onveilige luchtvaartmaatschappijen te worden ingelicht - blijven op hun
honger zitten.
Waarom
bvb. Onur Air
niet werd opgenomen op de zwarte lijst, is WILOO
een raadsel, terwijl onze
minister in een gesprek met een Franstalig weekblad erkende dat hij
Nederland en Duitsland beter was gevolgd toen deze landen Onur onlangs
nog een vliegverbod oplegden.
De lijst van de
zes daadwerkelijk bestaande cargomaatschappijen is ruim
onvoldoende.
Er werden geen
lessen getrokken uit reeds bestaande zwarte lijsten, ondermeer de lijst
die in de Verenigde Staten wordt gehanteerd.
De Amerikaanse
‘blacklist’ somt de landen op, die wegens onvermogen of corruptie van
hun respectievelijke administraties geen garantie kunnen bieden om een
sluitend luchtwaardigheidsattest af te leveren. Zo worden ondermeer
vliegtuigen die geregistreerd staan in Bulgarije en in Ghana niet in de
USA toegelaten. Toch
landen in Oostende quasi dagelijks Bulgaarse en Ghanese vliegtuigen.
Het lijkt
WILOO absurd, het
Amerikaanse oordeel over dergelijke toestellen, gebaseerd overigens op
de internationale ICAO-veiligheidsnormen, te negeren.
Eén van
deze cargomaatschappijen, geregistreerd in Ghana en waarvan dagelijks
vliegtuigen op Oostende landen, heeft sinds haar oprichting 15 jaren
geleden op een maximale vlootbezetting van 12 toestellen vier
vliegtuigen zien neerstorten omwille van technische mankementen !!!
Het lijkt
erop, dat de Belgische overheid ondanks de talrijke waarschuwingen van
WILOO
pas zal ingrijpen met degelijke verordeningen, nadat een fatale crash op
haar grondgebied zal zijn gebeurd. Er moet in dit land eerst bloed
vloeien.
Voor
WILOO vzw
Luc
Daivier
Voorzitter
0474/803462