Geachte
mevrouw, mijnheer,
Naar
aanleiding van de verklaring “Luchthaven in lokale
handen houden” (1)
van de heer Johan Vande Lanotte, voorzitter van het
Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende (AGHO) en
kandidaat uitbater van de Oostendse luchthaven, willen
wij graag een en ander opmerken over de kansen die door
Johan Vande Lanotte naar voor worden geschoven wanneer
de luchthaven straks geprivatiseerd wordt.
Abstractie
gemaakt van hoe ethisch het is betrokken te zijn in een
grootschalige import van bloemen en groenten voor de
Engelse verwende consument en de schade voor de kleine
boer in Afrika, willen wij toch het volgende bijlichten:
- De
jaarbalansen van de Oostendse luchthaven zijn incorrect,
en het recent door minister Kris Peeters gelanceerde
businessplan is een lachertje van drie A4-tjes! Dit
blijkt uit een interpellatie van woensdag 14 maart 2007
van Vlaams Volksvertegenwoordiger Jef Tavernier in
het Vlaams Parlement
(2).
- Na het
topjaar 2005 werd qua vracht een slecht jaar 2006
genoteerd. Een heropleving in 2007 is dus hoogst
dringend, wil men – zoals Johan Vande Lanotte verklaarde
in De Zeewacht van 15/12/2006 – binnen een viertal jaar
150.000 ton vracht halen, laat staan 180.000 ton in
2008, zoals aangekondigd door CEO Gino Vanspauwen in Het
Laatste Nieuws van 03/01/2007.
De startresultaten voor
2007 wijzen geenszins in die richting. Dat de
start beter was dan de start van 2006…, dat zou er nog
moeten aan mankeren. Maar 2007 kan vooralsnog niet
tippen aan het te overschrijden topjaar 2005. Voor de
eerste twee maanden van 2007 is er tegenover 2005 qua
vracht een daling van ongeveer 16% en de eerste 2 weken
van maart evenaren amper de overeenstemmende cijfers van
het slechte jaar 2006.
Bovendien is
de enige maatschappij, MK Airlines, waarop Johan Vande
Lanotte het volle
toekomstige welslagen van de luchthaven stoelt,
verweven in een
offshore constructie gevestigd en vertakt op de
belastingsparadijzen Isle of Man, de Bahamas en de
Virgin Islands…, dit in volledige
tegenspraak
–
naar Wiloo
vermoedt - met de gekende SP.a principes.
WILOO herhaalt haar wens voor een luchthaven gereduceerd
tot uitsluitend passagiersverkeer en voor het vrijgeven
van luchthavengronden voor alternatief gebruik.
m.vr.gr,
Jacques Denecker
vzw WILOO