"Na
MK nu ook Gemini Air Cargo in de problemen”
Geachte mevrouw, mijnheer,
Vandaag werd bekend gemaakt
dat nu ook het Amerikaanse Gemini Air Cargo, een
niet onbelangrijke klant van de Oostendse
luchthaven, in de problemen zit. Het bedrijf
vroeg bescherming tegen schuldeisers (de
zogenaamde “Chapter 11” in de Verenigde Staten).
Nu MK Airlines te koop staat, is dit nogmaals
een bewijs dat de luchtvaart in zware crisis
zit.
Door de dure olie zullen de zwakke
spelers met oude inefficiënte vliegtuigen er het
eerst uit moeten!
Vzw WILOO wil bij deze de aandacht
vestigen op het feit dat de problemen in de
luchtvaart structureel zijn. De periode van goedkope
olie is voorbij. Sommigen (BP) schatten de voorraden
nog op 40 jaar!. Het is bijgevolg vijf voor twaalf
in de luchtvaartsector! Om het in de woorden van
Amerikaanse presidentskandidaat Barack Obama te
zeggen: “Time for a Change”.
Minder olieafhankelijk worden is
de boodschap! Investeren in een sector die zoveel
energie (kerosine) zuipt als de vrachtluchtvaart is
dan ook het eerste waar men op zijn minst zeer goed
moet over nadenken!
De Oostendse luchthaven heeft de
boot gemist. Zeer slecht gelegen c.q. weinig
milieuruimte, maakt haar zeer inefficiënt en
bijgevolg oneconomisch. De jongste VIL-studie over
haar toekomst sprak vorig jaar boekdelen! De
achterstand op (veel en nabije) concurrenten is zo
goed als niet meer in te halen en investeren in een
Oostendse vrachtluchthaven is naar onze mening
totaal zinloos geworden. "Ostend-Bruges Airport"
slaagt er dan ook sinds jaren enkel in die carriers
aan te trekken die het meest kwetsbaar zijn bij
crisissen! Met MK en Gemini herhaalt de geschiedenis
zich.
Hoog tijd dus voor reconversie
naar een kleine stedelijke passagiersluchthaven en
investeringen in maatschappelijk zinvolle projecten
zoals duurzame energie opwekking in plaats van in
een energiezuipende vrachtluchtvaart. Voor Ostend
Airport "always been too little too late" is het 5
voor 12 and "Time for a Change".
De Oostendse luchthaven is
momenteel voorwerp van een privatiseringsprocedure.
Een opsplitsing in een LOM en LEM is voorwerp van
discussie. Zeer recent werd het ontwerpdecreet op de
uitbating van de regionale luchthavens
Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem ingediend in
het Vlaamse Parlement!
Vzw WILOO vraagt dan ook dat de
politiek de zaak herbekijkt. Het kan toch niet zo
zijn dat hoe harder de Oostendse
vrachtluchthavenboot op de zandbank vastloopt, hoe
harder men met belastingsgeld de motoren op “volle
kracht vooruit” zal willen laten draaien.
met vriendelijke groeten,
namens vzw WILOO
Jacques Denecker