“Eén kilo vis twee kilo kerosine” – WILOO bezorgd over
opstarten vistrantport via de luchthaven Oostende-Brugge
Geachte mevrouw, mijnheer,
Wij vernemen dat het Autonoom
Gemeentebedrijf Vismijn Oostende, onder voorzitterschap van
schepen Yves Miroir (SP.a), er zou in geslaagd zijn om nog
dit weekend (bruto)vis uit IJsland via de luchthaven van
Oostende in te vliegen. Indien onze bron correct is zou het
gaan om drie vluchten per week, zo’n 45 ton. De visexport
vertrekt via de IJslandse firma “Samherji hf” te Akureyri.
Deze richtte de luchtvrachtmaatschappij “Norðanflug ehf” op
met partners “Eimskipafélag Íslands hf” en “SAGA
Fjárfestingar ehf”. Uit goede bron vernemen we helaas dat er
zou gevlogen worden met stokoude roetuitbrakende AN-12
vliegtuigen, ingehuurd van een Bulgaarse firma. Omwonenden
van de luchthaven Oostende zullen dan geconfronteerd worden
met de stank en het lawaai (1) van deze zeer
milieuonvriendelijke toestellen. De aankomsten zijn gepland
zijn om 21:00 uur en vertrekken om 09u00 uur.
Dit alles staat los van het feit dat vis
"invliegen" vanuit duurzaamheids- en CO2-perspectief "absolutely
not done" is. Per kilo vis moet immers 2 kilo kerosine
verstookt worden.
Luchtvervoer is sowieso 10 keer
vervuilender dan vervoer met vrachtautos, of 100 keer
vervuilender dan vervoer per schip. Vermits het ook
onbewerkte vis betreft wordt in feite ook een deel afval met
luchtvracht vervoerd. Een en ander kan natuurlijk enkel
omdat de luchtvaart nog steeds geen enkele taks op kerosine
betaalt.
Door de aard van het product (zeer lage
toevoegde waarde) en de hoge luchttransportkost van €2/ton
(ter vergelijking wegvervoer kost ± € 0,2/ton), en wij geen
weet hebben van structurele terugvracht vermoeden we dat een
en ander zwaar gesubsidieerd zal worden. We proberen dit
verder uit te zoeken.
Dat dit verhaal net voor de 10 juni 2007
komt doet ons eveneens denken aan een verkiezingsstunt.
Schepen Miroir zal waarschijnlijk binnenkort uitpakken met
een glorieus werkgelegenheidsverhaal en spreken over
ingevlogen ‘duurzaam gevangen’ IJslandse vis. Dat hij dan,
als schepen van leefmilieu, volledig voorbijgaat aan het
gebruik van de stokoude vliegtuigen en de problematiek van
de broeikasgassen door luchttransport is geen nieuws. Als
schepen van leefmilieu kan dat nochtans tellen.
Zie ook ons vorige persnota van
2 oktober 2006:
http://www.wiloo.be/persbericht_2_oktober_2006.htm