Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

PERSBERICHT

 

Wiloo stapt naar de rechter

 

Op haar bestuursvergadering van 18 februari 2002 heeft de vzw WILOO (Werkgroep omtrent de Impact van de Luchthaven van Oostende op de Omgeving) beslist om een procedure bij de Voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg op te starten.  

Net één maand geleden bracht WILOO - die de belangen van de omwonenden behartigt - Vlaams Minister van Leefmilieu Dua per aangetekend schrijven op de hoogte van 3 inbreuken (3 inbreuken op amper 7 voorwaarden !) op de milieuvergunningsvoorwaarden van de Oostendse luchthaven. 

WILOO gaf de minister één maand tijd om te reageren.

 

 De overtredingen:

  1. het aantal nachtvluchten met toestellen kleiner dan 6 ton (350 i.p.v. max. 330),

  2. de ingebruikname van een geluidsmeetnet vanaf 03/2000 (nog steeds niet operationeel) en

  3. de toename van het aantal mensen die ernstige hinder ondervinden van de luchthaven.   Vooral dit laatste punt stoot WILOO tegen de borst.

Opmerkingen:

  1. OLO was inderdaad  akkoord om de helikoptervluchten er buiten te laten maar de minister heeft tot nu toe nog niets geregulariseerd.  Dus kan het nog steeds niet.

  2. Geluidsmeters staan er maar de software is nog niet operationeel.  Dus het meetnet werkt nog niet.

  3. Cijfers bewijzen dat de gehinderden toegenomen zijn ondanks een afname van de nachtvluchten.  Het aantal ernstig-gehinderden steeg in 2001 naar  1413   dit is een toename met 8,9 % of een toename met 117 sterk-gehinderden tegenover het referentiejaar 2000 (1314). Hiervoor baseert WILOO zich niet op eigen cijfers maar op een geluidsstudie van de Katholieke Universiteit Leuven.  De gegevens werden tevens grondig besproken op het OLO (Overlegorgaan Luchthaven Oostende).

 

De maand is om en de Minister voor Leefmilieu antwoordde niet.  Via een mediakanaal  (krant) liet ze echter  weten een onderzoek te zullen opstarten en vroeg hiervoor DRIE  maanden tijd  (VERKIEZINGSKOORTS ??? ).   WILOO vraagt zich af waarom zij 3 maanden nodig heeft?  De officiële cijfergegevens zijn  terbeschikking en de experts hebben hun conclusies getrokken. 

WILOO houdt voet bij stuk en gaf haar raadsman - Meester Johan Verstraeten - opdracht om een procedure in kortgeding op te starten.  Dit soort procedure geeft een uitslag op korte termijn.

Als voorwaarde stelt zich dat WILOO zwart op wit kan bewijzen dat de luchthaven op de drie genoemde punten in overtreding is.

Bij een " inbreuk " op de milieuwetgeving heeft de Voorzitter van de rechtbank de mogelijkheid een " staking " van de activiteiten op te leggen.  WILOO vraagt NIET om de Oostendse luchthaven te sluiten maar gezien de inbreuken op de milieuvergunning,  dringen een aantal maatregelen zich op.

WILOO eist WEL dat de vergunning CORRECT wordt nageleefd.

Dit betekent dat elke overtreding gesanctioneerd wordt door een bedrag dat de uitbater van de luchthaven moet betalen aan de gedupeerden.

Per bijkomende zwaar-gehinderde vraagt WILOO de som van 10.000 euro, hetzij voor 2001 de som van 1.170.000 euro te storten op een neutrale rekening onder toezicht van het gerecht!!!

WILOO stelt vast dat de milieuoverlast - veroorzaakt door de activiteiten van op de Oostendse luchthaven - weer toeneemt en dat de luchthavenautoriteiten hieraan weinig aandacht schenken:

  1. Denken we maar aan de véélvuldige oefenvluchten met toestellen van diverse maatschappijen boven de dichtbevolkte Oostendse woonwijken.

  2. Of het bijna simultaan opstijgen en landen (dag en nacht) op windstille ogenblikken boven de woonwijk Stene.  Nochtans hebben toestellen dikwijls de mogelijkheid om ' richting zee ' te kiezen. 

  3. Ondanks de jarenlange beloftes (sedert 1997) is ook het 2de I.L.S. (Instrumental Landing System) nog steeds niet operationeel. 

  4. Ondanks de politieke beloftes van Minister Dua heeft Vlaanderen nog steeds geen normen om maximale geluidspiekwaarden te bepalen voor zowel de dag als de nacht. Nochtans zijn de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) duidelijk : geluidspieken boven de 40 à 50 decibel 's nachts zijn uitermate schadelijk voor de gezondheid.  Niet enkel in de noordrand van Zaventem maar ook in Oostende krijgen omwonenden 's nachts pieken te slikken die binnenskamer variëren tussen 70 à 80 decibel !

 

De vzw WILOO blijft zéér  WAAKZAAM.

Daarom trekt ze nogmaals aan  de alarmbel en waarschuwt ze de overheid dat ' Ostend airport ' omwille van haar locatie grenzen heeft. En die grenzen moeten worden gerespecteerd. Méér dan ooit !  Zeker nu duidelijk wordt dat ' economisch en politiek Oostende '  de groei van een middelgrote luchthaven nastreven. ( Wat die term middelgroot precies inhoudt, lees je nergens. WEET DE PERS SOMS WAT DIE TERM BETEKENT ? )

 

Oostende, woensdag 27 februari 2002

Voor de vzw WILOO

Luc Daivier