PERSBERICHT
Wiloo stapt naar de rechter
Op haar bestuursvergadering
van 18 februari 2002 heeft de vzw WILOO (Werkgroep
omtrent de Impact van de
Luchthaven van Oostende op de
Omgeving) beslist om een procedure bij de Voorzitter van de
rechtbank van eerste aanleg op te starten.
Net één maand geleden bracht
WILOO - die de belangen van de omwonenden behartigt - Vlaams Minister
van Leefmilieu Dua per aangetekend schrijven op de
hoogte van 3 inbreuken (3 inbreuken op amper 7 voorwaarden
!) op de milieuvergunningsvoorwaarden van de
Oostendse luchthaven.
WILOO gaf de minister één
maand tijd om te reageren.
De
overtredingen:
-
het aantal nachtvluchten met toestellen kleiner dan 6 ton (350 i.p.v.
max. 330),
-
de ingebruikname van een geluidsmeetnet vanaf 03/2000 (nog steeds niet
operationeel) en
-
de toename van het aantal
mensen die ernstige hinder ondervinden van
de luchthaven. Vooral dit
laatste punt stoot WILOO tegen de borst.
Opmerkingen:
-
OLO was inderdaad akkoord om de helikoptervluchten er buiten te laten maar
de minister heeft tot nu toe nog niets geregulariseerd.
Dus kan het nog steeds niet.
-
Geluidsmeters staan er maar de software is nog niet
operationeel. Dus het meetnet werkt nog niet.
-
Cijfers bewijzen dat de
gehinderden toegenomen zijn ondanks een afname
van de nachtvluchten. Het aantal
ernstig-gehinderden steeg in 2001 naar 1413
dit is een toename met 8,9 % of een
toename met 117
sterk-gehinderden
tegenover het referentiejaar 2000 (1314).
Hiervoor baseert WILOO zich niet op eigen cijfers maar op een geluidsstudie
van de Katholieke Universiteit Leuven. De gegevens werden tevens
grondig besproken op het OLO (Overlegorgaan Luchthaven Oostende).
De maand is om
en de Minister voor Leefmilieu antwoordde niet.
Via een mediakanaal (krant) liet ze echter weten een onderzoek te
zullen opstarten en vroeg hiervoor DRIE
maanden tijd (VERKIEZINGSKOORTS ???
). WILOO vraagt zich af waarom zij 3
maanden nodig heeft? De officiële cijfergegevens
zijn
terbeschikking en de experts hebben hun conclusies
getrokken.
WILOO houdt voet bij stuk en
gaf haar raadsman - Meester Johan
Verstraeten - opdracht om een procedure in
kortgeding op te starten. Dit soort procedure geeft een uitslag op
korte termijn.
Als voorwaarde stelt zich
dat WILOO zwart op wit kan bewijzen dat de luchthaven op de drie
genoemde punten in overtreding is.
Bij een " inbreuk " op de
milieuwetgeving heeft de Voorzitter van de rechtbank de mogelijkheid een "
staking " van de activiteiten op te leggen. WILOO vraagt NIET
om de Oostendse luchthaven te sluiten maar gezien
de inbreuken op de milieuvergunning, dringen een
aantal maatregelen zich op.
WILOO eist
WEL dat de vergunning CORRECT
wordt nageleefd.
Dit betekent dat elke
overtreding gesanctioneerd wordt door een bedrag dat de uitbater van de
luchthaven moet betalen aan de gedupeerden.
Per bijkomende
zwaar-gehinderde vraagt WILOO de som van
10.000 euro, hetzij voor 2001 de som van 1.170.000 euro te
storten op een neutrale rekening onder toezicht van het gerecht!!!
WILOO stelt vast dat de
milieuoverlast - veroorzaakt door de activiteiten van op de
Oostendse luchthaven - weer toeneemt en dat de
luchthavenautoriteiten hieraan weinig aandacht schenken:
-
Denken we maar aan de
véélvuldige oefenvluchten met toestellen van diverse maatschappijen
boven de dichtbevolkte Oostendse woonwijken.
-
Of het bijna simultaan opstijgen en landen (dag en nacht) op windstille
ogenblikken boven de woonwijk Stene.
Nochtans hebben toestellen dikwijls de mogelijkheid om ' richting zee ' te
kiezen.
-
Ondanks de jarenlange beloftes (sedert 1997)
is ook het 2de I.L.S. (Instrumental Landing
System) nog steeds niet operationeel.
-
Ondanks de politieke beloftes van Minister Dua
heeft Vlaanderen nog steeds geen normen om maximale
geluidspiekwaarden te bepalen voor zowel de dag als de nacht.
Nochtans zijn de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)
duidelijk : geluidspieken boven de 40 à 50 decibel 's nachts zijn
uitermate schadelijk voor de gezondheid. Niet enkel in de noordrand
van Zaventem maar ook in Oostende krijgen
omwonenden 's nachts pieken te slikken die binnenskamer variëren
tussen 70 à 80 decibel !
De vzw WILOO blijft zéér
WAAKZAAM.
Daarom trekt ze nogmaals aan
de alarmbel en waarschuwt ze de overheid dat '
Ostend airport '
omwille van haar locatie grenzen
heeft. En die grenzen moeten worden gerespecteerd. Méér dan
ooit ! Zeker nu duidelijk wordt dat '
economisch en politiek Oostende ' de groei van een
middelgrote luchthaven
nastreven. ( Wat die term middelgroot
precies inhoudt, lees je nergens. WEET DE PERS SOMS WAT DIE TERM
BETEKENT ? )
Oostende,
woensdag 27 februari 2002
Voor de vzw WILOO
Luc Daivier
|