Geachte mevrouw, mijnheer,
Tijdens de jongste OLO-samenkomst (Overleg
Luchthaven Oostende) werden de geluidscontouren
2007 van de Oostendse luchthaven gepresenteerd
aan de leden. De opmaak van deze jaarlijkse
berekening wordt opgelegd in de milieuvergunning
en uitgevoerd door het “Laboratorium voor
Akoestiek en thermische Fysica” van de KUL.
Uit de voorstelling bleek dat er in 2007 een
toename was van het aantal potentieel zwaar
gehinderden met 17 % (van 990 in 2006 naar 1157
in 2007). Ook bleek dat één beweging op vier met
grote toestellen een nachtvlucht was (met veel
opstijgingen boven Stene).
De berekening van de gerelateerde
gezondheidsschade voor de omwonenden is niet
verplicht en werd dus niet gemaakt!
Reden voor de toename van de geluidshinder was
het vaker opstijgen boven Stene waardoor de
geluidscontouren zich verbreden boven dicht
bevolkt gebied en zodoende meer inwoners
troffen.
Wie werd getroffen?
Wat het daglawaai betreft (07-19u LT) was er een
min of meer status-quo tussen Oostende en
Middelkerke. Het aantal omwonenden dat te maken
kreeg met een gemiddelde geluidsdruk van meer
dan 55 dB steeg in Middelkerke met 10 (een
stijging van 7 %) en in Oostende met 302 (een
stijging van 10 %).
Wat het avondlawaai betreft (19-23u LT) was het
vooral Middelkerke die getroffen werd. Het
aantal inwoners dat er te maken kreeg met een
gemiddelde geluidsdruk van meer dan 50 dB steeg
van 934 tot 1250 inwoners (+33 %). In Oostende
daalde het van 9162 tot 8327 (-9pct).
Wat het nachtlawaai betreft
(23-07u LT) is het vooral Oostende die getroffen
werd. Het aantal omwonenden dat te maken kreeg
met een gemiddelde geluidsdruk van meer dan 45
dB steeg van 10.353 naar 12.511 (+21
%!). In Middelkerke daalde het aantal
van 2.422 naar 2.269 omwonenden (-7%).
Verkeerevolutie:
Het totale aantal bewegingen steeg van 26.767 in
2006 naar 27.713 in 2007 (+4%). Het gros hiervan
betreft kleine vliegtuigjes.
Het totale aantal nachtelijke bewegingen met de
grotere toestellen daalde weliswaar van 1123 in
2006 naar 1088 in 2007 maar de daling betrof
veelal helikopters. De bewegingen met grote
toestellen (> 6 ton) daarentegen stegen van 755
in 2006 naar 958 in 2007 een toename van 27%!
Een op vier daarvan is een nachtvlucht. Vaak
betreft het dan nog vrachttoestellen die enkel
een tankbeurt in Oostende maken omdat ze elders
niet welkom zijn wegens te lawaaierig.
Conclusie:
In 2007 steeg de vrachttonnage in
vergelijking met een jaar eerder met zo’n 10% en
meteen zien we ook een stijging van het aantal
potentieel ernstig gehinderden met 17%.
Het vaker opstijgen boven Oostende wordt nog
steeds niet gecompenseerd door effecten van een
modernere vloot! Van die laatste is nog weinig
te bemerken!
In 2007 hadden 1157 mensen ernstig hinder van de
luchthaven. De gezondheidskost hiervan werd
zoals steeds nooit berekend. De omwonende
betalen wel de prijs van de overlast zonder ook
maar enige compensatie, terwijl de reële
economische en maatschappelijke baten van deze
luchthaven nooit bewezen werden.
2008?
2008 kondigt zich beter aan, maar dit is te
danken aan het voorlopig afhaken van de grootste
vrachtklant MK Airlines! en niet aan betere
toestellen of een betere milieuzorg
(bijvoorbeeld door middel van inspanningen om
“stadsvriendelijke” vliegroutes op te leggen of
gewoon door lawaaibakken te weigeren). We kijken
dan ook met belangstelling uit naar de periode
dat de stad Oostende mede-uitbater wordt van de
luchthaven, waarschijnlijk in 2009!
met vriendelijke groeten,
namens vzw WILOO
Jacques Denecker
P.S.: Los van dit alles is het ook zo dat de
overlast door de grondactiviteiten namelijk het
taxiën, het proefdraaien met vliegtuigmotoren en
het gebruik van lawaaierige
vliegtuiggeneratoren, alsook het
vrachtautoverkeer en de met dit alles gepaard
gaande uitstoot van fijn stof, niet jaarlijks
moet worden berekend zodat daar totaal geen
zicht op is. De wetgeving m.b.t luchthavens
(VLAREM) schiet hier schromelijk te kort! De
jaarlijkse presentatie van de KUL geeft dan ook
een zeer beperkte inkijk op de echte milieu- en
gezondheidskost veroorzaakt door de luchthaven
van Oostende. Ook over de macro effecten en de
bijdrage aan de opwarming van de aarde door al
het vlieggeweld (jaarlijks wordt ongeveer 60.000
ton kerosine goed voor 200.000 ton CO2 taksvrij
getankt) hebben we nog niet in kaart.
De luchthaven blijft wel binnen de normen van
zijn (voorlopig nog geldige) vergunning, maar
die is naar onze mening veel te ruim bemeten.
In de vergunningsperiode 2000-2005, tijdens de
paarsgroene regering, lag de lat op maximaal
1314 potentieel ernstig gehinderden en moest
jaarlijks lager, thans ligt de lat op 2700,
dubbel zo hoog. De QC regeling biedt zo goed als
geen bescherming!