Mededeling aan de Pers
“Luchthaven wil dat zeer lawaaierige toestellen 's
nachts blijven vliegen”
OOSTENDSE LUCHTHAVEN vraagt West-Vlaamse Deputatie om
milieuvergunning te versoepelen!
( voor de aanvraag:
zie... )
Geachte mevrouw, mijnheer,
Reeds twee jaar lang worden er op de luchthaven van
Oostende-Brugge stelselmatig overtredingen begaan tegen
de milieuvergunning. Sommige zeer lawaaierige
vrachttoestellen, met een geluidsniveau (QC-waarde)
hoger dan toegelaten, worden ’s nachts gewoon
getolereerd. Deze zeer luidruchtige vliegtuigen
produceren meer dan 100 decibel in bepaalde woonwijken
van onze stad. Elk nachtelijk landen of opstijgen wekt
daar duizenden mensen, of verstoord minstens hun slaap.
Elke beweging met dergelijk type is er één te veel.
De vzw WILOO wees al lang op deze overtredingen en vroeg
via haar vertegenwoordiging in het Overlegcomité
Luchthaven Oostende (OLO) een naleving van de QC-regels
uit de milieuvergunning. De milieu-inspectie, het
departement leefmilieu en de luchthavenuitbater (in
handen van één en dezelfde minister!!!) hebben echter
nooit naar onze klacht willen luisteren. De elders
“gewoon verboden” lawaaierige machines (1) waren
blijkbaar van prioritair belang, zelfs al betrof het
slechts nachtelijke tankbeurten zonder enig nut voor de
regionale economie!
Pas toen de vzw WILOO in juni 2007 naar de rechter
stapte (zie…)
kwam er een reactie van de overheid. Omdat de luchthaven
blijkbaar denkt dat WILOO de rechtszaak gaat winnen,
werd meteen alle hens aan dek geroepen en een procedure
gestart om de milieuvergunning aan te passen. Op maat
van de klant wordt zomaar eventjes een versoepeling van
de berekeningsformule met niet minder dan 9 decibel
gevraagd. Meteen wordt hiermee bewezen dat gedurende
jaren de regels uit de vergunning werden genegeerd!
WILOO is dan ook verbolgen over deze gang van zaken. Wij
roepen de omwonenden op om een bezwaarschrift bij het
Oostendse Schepencollege in te dienen. We zullen
hiervoor campagne voeren.
Het kan toch niet zijn dat jarenlang overtredingen
worden begaan tegen een bestaande vergunning, dat
protesten hiertegen op arrogante wijze worden genegeerd
en dat, wanneer burgers naar de rechter stappen, men
gewoon de vergunning wijzigt.
Uit dit alles blijkt ook duidelijk dat de Vlaamse
regering, in het dossier van de Oostendse nachtvluchten,
weinig respect heeft voor de woonkwaliteit rond de
luchthaven. Daar waar gelijkaardige luchthavens in
andere EU-landen’ s nachts volledig gesloten zijn worden
in Oostende minimale voorwaarden overtreden… of als dat
niet langer kan, gewoon gewijzigd. Dit is
onvoorstelbaar!
m.vr.gr,
Jacques Denecker
vzw WILOO
(1) o.a. de B747-200’s van MK Airlines en Saudi Arabian
Airlines. Die mogen ‘s nachts niet landen of opstijgen
in Zaventem, Schiphol en Manston de vroegere thuisbasis
van MK in Kent (UK)