|
|
Beste,
Vandaag pakt ' Politiek & Ondernemend
Oostende ' uit met ' een plan ' waarmee het een
verdubbeling hoopt te bereiken van het aantal werknemers op Ostend Airport
voor eind 2008.
Voor zoverre men dit ' EEN PLAN ' kan noemen natuurlijk
!
Initiatiefnemer van het ' déja-vu ' is dit keer
vice-premier Johan Vande Lanotte.
Reeds in 90 (op 26 april) braakte voormalig
Minister Sauwens (VU) een identiek verhaal uit. De luchthaven (die
toen ook een puinhoop was ) moest in 95........rendabel worden, zorgen voor méér
werkgelegendheid, méér trafiek, enz .....of het mocht haar deuren sluiten !
Nadien volgden nog identieke verhalen van Kelchtermans (CVP), Baldewijns (SP)
en andere politiekgebonden dagdromers. Van alle andere beloftes niet
gesproken .....
Vande Lanotte laat nu voor de pers en een feestend
publiek uitschijnen dat ' het charter ' iets unieks voorstelt.
Net als nu bestond er in het verleden een
consensus tussen een politieke meerderheid, sociale partners en
luchthavengebruikers.
Niks nieuws voor de zon dus. Kletskoek net
voor ' een verkiezing ' !
Politici hebben echter brute pech.
Omdat ' de mens ' nu éénmaal alles vlug vergeet
houdt WILOO reeds 20 jaren alle gepubliceerde uitspraken van politici en
Oostendse luchthavenbelievers netjes bij in mapjes, op floppy disks, op
D-en harde schijfjes.
Ook dit keer zullen we alles mooi bewaren (straks
op onze website in opbouw www.wiloo.be).
Ziehier een duidelijke reactie van WILOO die
de belangen van de omwonenden nu méér dan ooit wil verdedigen.
" Neen mijnheer Vande Lanotte, de
omwonenden van de luchthaven zijn niet zo naïef als diegenen die u
vandaag omringen ! Uw plan is GOEDKOOP, het berust op NIKS, het is niet
realiseerbaar en het is demagogisch ".
De alternatieven worden niet gedoogd.
* " Het gaat niet goed met de luchthaven
"
Hemeltjelief ! WILOO verkondigt dit reeds 13 jaar
! Het behoud van een luchthaven op dergelijke locatie, geïsoleerd van
alle belangrijke Europese luchtvaartroutes, zonder imput van immense
kapitalen, met slechts 1 landingsbaan, zonder luchthavengebonden
randactiviteiten, met sterke concurrenten in de nabije omgeving (bvb. Lesquin
bij Rijsel), onderworpen aan steeds strengere Europese milieunormen heeft
totaal geen zin !
En er bestaat ook nog zoiets als een
milieuvergunning (dag & nacht) waardoor de Oostendse luchthaven een groei
wel kan vergeten ! Hoogconjunctuur of laagconjunctuur ...de Oostendse
luchthaven blijft en zal er belabberd blijven uitkomen.
* " Alle partijen verklaren te werken
aan een verdubbeling van het aantal werknemers op de luchthaven "
Men zegt echter niet HOE men dit wil
realiseren ! Het is echt ongeloofwaardig ! Men heeft GEEN plan
!
De infrastruktuur blijft ongewijzigd, de
nachtbewegingen blijven beperkt op max 900/jaar , de operationele
luchthavenactiviteiten moeten straks break-even worden en vandaag
vernemen we via het weekblad TRENDS (blz15) dat de tarieven voor Oostende
vanaf 1 april 2003 ferm gaan stijgen (stijging van 8 tot 32 %, + 8,3 % voor de
landingsrechten, van 8 naar 10 € passagierstaks).
Tal van studies wijzen uit dat een verdubbeling
van luchthavenactiviteiten niet inhoudt dat men identiek hetzelfde
bereikt vwb de werkgelegenheid. Integendeel. Jaar na
jaar ging de werkgelegenheid op Ostend Airport achteruit ondanks een toename
aan vracht en passagiers. En bedrijven moderniseren waardoor de
inzet van laaggeschoolde arbeidskrachten afneemt.
Op de luchthaven van Frankfurt stegen de
activiteiten tussen 78 en 96 met maar liefst 78 %.
De werkgelegenheid groeide slechts aan met een
luttele 0,6 % !!! En de mogelijke komst van Ryanair betekent niks bijzonders.
Die vakbonden en Oostendse politici lullen
dus maar wat !
Of loopt Vande Lanotte rond met plannen om
langsheen de landingspiste honderden PWA-ers te stationeren die de
meeuwen moeten wegjagen ?
* " Op de luchthaven werken nu 400
mensen en dit nemen we als nulpunt "
400 mensen ? Wie zijn ze, wat is hun
nationaliteit, wat is hun statuut, werken ze voltijds, halftijds, tijdelijke
contracten ...enz ?
Vreemd toch dat dit onderwerp in de
taboesfeer blijft steken ! Een exact cijfer blijft uit.
Heeft iemand zich ooit afgevraagd wat 400 mensen
godganse dagen uitspoken op een oppervlakte van 400 hectaren om de vracht van een
paar vliegtuigjes (vracht 1vliegtuig= vracht van 2 camions = 30 ton)
te laden of te lossen ?
* " Als het voor eind 2008 niet lukt moeten
we reconverteren " zegt de Oostendse VLD
Net geen maand geleden zei diezelfde VLD openlijk
dat 2005 bepalend zou zijn of de luchthaven al dan niet mocht voortbestaan.
De persinkt is amper droog of ze lappen er al
3 jaren bij !
Of hoe een blauwe windhaan keren kan zonder
rood te worden !
* " Ook moet er voldoende ruimte zijn
voor een brede dialoog met ALLE betrokken partijen "
Behalve dan met de omwonenden want die duizenden
gezinnen moeten de lasten maar blijven incasseren en het gezever van
politici blijven slikken. Ook bedotte minderheden hebben rechten !
* " Zoals het er nu aan toe gaat kan het niet
verder "
JUIST mijnheer Vande Lanotte, zo kan het
inderdaad NIET verder !
Net omdat WILOO bezorgd is om de tanende
werkgelegenheid in onze regio, opteren wij voor een snelle reconversie van de
luchthavenactiviteiten ! In plaats van zich te willen vastklampen aan
een strohalm ZONDER ENIGE TOEKOMST opteert WILOO voor de ontplooiing van een
gebied met ruimte voor DUURZAME werkgelegenheid ipv het behoud van de huidige luchthavenoppervlakte
die reeds jarenlang een rem betekent op de economische groei van onze stad
Oostende.
* " Als het deze keer niet lukt, moet de
luchthaven gesloten worden. De vele hectares kunnen dan beter gebruikt
worden voor andere projecten en nieuwe noden"
Das dan de positieve noot om te onthouden.
Maar welke Oostendenaar zal zich dat in december 2008 nog herinneren ?
Voor de vzw WILOO
Luc Daivier
Co-voorzitter
|