Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

Beste, 
 
Vandaag pakt ' Politiek & Ondernemend Oostende '  uit met ' een plan '  waarmee het een verdubbeling hoopt te bereiken van het aantal werknemers op Ostend Airport voor eind 2008.
Voor zoverre men dit ' EEN PLAN ' kan noemen natuurlijk ! 
Initiatiefnemer van het ' déja-vu ' is dit keer vice-premier Johan Vande Lanotte.
Reeds in 90 (op 26 april) braakte voormalig Minister Sauwens (VU) een identiek verhaal uit.  De luchthaven (die toen ook een puinhoop was ) moest in 95........rendabel worden, zorgen voor méér werkgelegendheid, méér trafiek, enz .....of het mocht haar deuren sluiten ! Nadien volgden nog identieke verhalen van Kelchtermans (CVP), Baldewijns (SP) en andere politiekgebonden dagdromers. Van alle andere beloftes niet gesproken .....
Vande Lanotte laat nu voor de pers en een feestend publiek uitschijnen dat ' het charter ' iets unieks voorstelt.
Net als nu bestond er in het verleden een consensus tussen een politieke meerderheid, sociale partners en luchthavengebruikers.
Niks nieuws voor de zon dus.  Kletskoek net voor ' een verkiezing ' !
Politici hebben echter brute pech. 
Omdat ' de mens ' nu éénmaal alles vlug vergeet houdt WILOO reeds 20 jaren alle gepubliceerde uitspraken van politici en Oostendse luchthavenbelievers netjes bij in mapjes, op floppy disks, op D-en harde schijfjes.
Ook dit keer zullen we alles mooi bewaren (straks op onze website in opbouw www.wiloo.be).
 
Ziehier een duidelijke reactie van WILOO die de belangen van de omwonenden nu méér dan ooit wil verdedigen.
 
" Neen mijnheer Vande  Lanotte, de omwonenden van de luchthaven zijn niet zo naïef als diegenen die u vandaag omringen !  Uw plan is GOEDKOOP, het berust op NIKS, het is niet realiseerbaar en het is demagogisch ".
De alternatieven worden niet gedoogd.
 
* " Het gaat niet goed met de luchthaven " 
Hemeltjelief ! WILOO verkondigt dit reeds 13 jaar !  Het behoud van een luchthaven op dergelijke locatie, geïsoleerd van alle belangrijke Europese luchtvaartroutes, zonder imput van immense kapitalen, met slechts 1 landingsbaan, zonder luchthavengebonden randactiviteiten, met sterke concurrenten in de nabije omgeving (bvb. Lesquin bij Rijsel), onderworpen aan steeds strengere Europese milieunormen heeft totaal geen zin ! 
En er bestaat ook nog zoiets als een milieuvergunning (dag & nacht) waardoor de Oostendse luchthaven een groei wel kan vergeten !  Hoogconjunctuur of laagconjunctuur ...de Oostendse luchthaven blijft en zal er belabberd blijven uitkomen. 
 
* " Alle partijen verklaren te werken aan een verdubbeling van het aantal werknemers op de luchthaven "  
Men zegt echter niet HOE men dit wil realiseren !  Het is echt ongeloofwaardig ! Men heeft GEEN plan !
De infrastruktuur blijft ongewijzigd, de nachtbewegingen blijven beperkt op max 900/jaar , de operationele luchthavenactiviteiten moeten straks break-even worden en vandaag vernemen we via het weekblad TRENDS (blz15) dat de tarieven voor Oostende vanaf 1 april 2003 ferm gaan stijgen (stijging van 8 tot 32 %, + 8,3 % voor de landingsrechten, van 8 naar 10 € passagierstaks).
Tal van studies wijzen uit dat een verdubbeling van luchthavenactiviteiten niet inhoudt dat men identiek hetzelfde bereikt vwb de werkgelegenheid.  Integendeel.  Jaar na jaar ging de werkgelegenheid op Ostend Airport achteruit ondanks een toename aan vracht en passagiers.  En bedrijven moderniseren waardoor de inzet van laaggeschoolde arbeidskrachten afneemt.
Op de luchthaven van Frankfurt stegen de activiteiten tussen 78 en 96 met maar liefst 78 %.
De werkgelegenheid groeide slechts aan met een luttele 0,6 % !!! En de mogelijke komst van Ryanair betekent niks bijzonders.
Die vakbonden en Oostendse politici lullen dus maar wat !
Of loopt Vande Lanotte rond met plannen om langsheen de landingspiste honderden PWA-ers te stationeren die de meeuwen moeten wegjagen ?
 
* " Op de luchthaven werken nu 400 mensen en dit nemen we als nulpunt "
400 mensen ?   Wie zijn ze, wat is hun nationaliteit, wat is hun statuut, werken ze voltijds, halftijds, tijdelijke contracten ...enz ?
Vreemd toch dat dit onderwerp in de taboesfeer blijft steken !  Een exact cijfer blijft uit.
Heeft iemand zich ooit afgevraagd wat 400 mensen godganse dagen uitspoken op een oppervlakte van 400 hectaren om de vracht van een paar vliegtuigjes (vracht 1vliegtuig= vracht van 2 camions = 30 ton) te laden of te lossen ? 
 
* " Als het voor eind 2008 niet lukt moeten we reconverteren " zegt de Oostendse VLD
Net geen maand geleden zei diezelfde VLD openlijk dat 2005 bepalend zou zijn of de luchthaven al dan niet mocht voortbestaan.
De persinkt is amper droog of ze lappen er al 3 jaren bij !
Of hoe een blauwe windhaan keren kan zonder rood te worden !
 
*  " Ook moet er voldoende ruimte zijn voor een brede dialoog met ALLE betrokken partijen "
Behalve dan met de omwonenden want die duizenden gezinnen moeten de lasten maar blijven incasseren en het gezever van  politici blijven slikken. Ook bedotte minderheden hebben rechten !
 
* " Zoals het er nu aan toe gaat kan het niet verder "
JUIST mijnheer Vande Lanotte, zo kan het inderdaad NIET verder !
Net omdat WILOO bezorgd is om de tanende werkgelegenheid in onze regio, opteren wij voor een snelle reconversie van de luchthavenactiviteiten !  In plaats van zich te willen vastklampen aan een strohalm ZONDER ENIGE TOEKOMST opteert WILOO voor de ontplooiing van een gebied met ruimte voor DUURZAME werkgelegenheid ipv het behoud van de huidige luchthavenoppervlakte die reeds jarenlang een rem betekent op de economische groei van onze stad Oostende.
 
* " Als het deze keer niet lukt, moet de luchthaven gesloten worden.  De vele hectares kunnen dan beter gebruikt worden voor andere projecten en nieuwe noden"
Das dan de positieve noot om te onthouden.  Maar welke Oostendenaar zal zich dat in december 2008 nog herinneren ?
 
 
Voor de vzw WILOO
 
Luc Daivier
 
Co-voorzitter