Besten,
Het is maandag 6 september 2004, het is
23.30 uur en er is zéér slecht nieuws te berichten.
Het einde van Oostende, de regio en het
welzijn van de Oostendenaars zijn voor een stuk in zicht.
Deze avond vernam vzw WILOO via
www.tv1.be
en het Focus tv-journaal dat de Oostendse luchthaven het maximum
zou kunnen krijgen van de Westvlaamse
Provinciale Milieuvergunningscommissie voor de
aanvraag van haar nieuwe milieuvergunning 2005-2025. Een
vergunningsaanvraag voor 20 jaar dan nog wel !
Volgens Focus-tv heeft Oostends Schepen voor
Leefmilieu - Yves Miroir - een blik mogen werpen op het dossier.
WILOO die al jarenlang strijdt voor het
welzijn van een groot stuk Oostende blijft in het ongewisse en houdt
hiervoor al wekenlang de adem in.
WILOO die eind juli een onderhoud had met
de WPM vraagt al weken naéén het verslag op van deze bijeenkomst maar
krijgt het niet ! Ondanks de telefonische beloftes. Er is hier dus
iets aan de hand !
Stad Oostende - die al jarenlang de belangen
van de luchthaven verdedigt - krijgt nu een koekje van eigen deeg.
De WPM bracht vandaag haar advies uit aan de
Bestendige Deputatie.
Volgens de WPM mag Oostende gerust kapot !
Weg met onze grootste economische motor
....het toerisme, de middenstand, haar bewoners.
Gedaan met welzijn en nachtrust in gans
Oostende !
Voor de WPM mogen alle kansen naar het
zwaarverlieslatende en sterk-polluerende Dirty Airport gaan waar niet
eens 100 mensen werken en waar Vlaanderen jaarlijks 250 miljoen oude bfr,-
deficiet (exploitatiekosten) mag inpompen. De jaarlijkse gigantische
investeringskosten achterwege gelaten.
De Oostendse en Middelkerkse milieuraden
adviseerden een afbouw van de Oostendse luchthavenactiviteiten omwille
van haar polluerende activiteiten en omwille van haar barslechte ligging
tgo zowat alles in de omgeving.
Stad Oostende adviseerde een afbouw van het
aantal nachtbewegingen (van 900 naar 730) en nog enkele andere
beperkingen (water- en lichtpollutie).
Middelkerke liet een zeer beperkte groei toe
mits naleving van uitermate strenge voorwaarden waaraan de Oostendse
luchthaven moeilijk zou kunnen voldoen (bvb. stille en veilige
vliegtuigen).
+/- 400 Oostendenaars dienden gefundeerde
bezwaarschriften in voor beperking van de luchthavenactiviteiten en voor
behoud van hun welzijn.
Ook de Bond Beter Leefmilieu kon zich
absoluut niet vinden in de voorwaarden van de aanvraag en tekende
uitgebreid bezwaar aan.
WILOO volgt het advies van de Oostendse
Milieuraad t.t.z. beperking overdag met 2000 als referentiejaar en een
nachtsluiting van 22.00 uur tot 06.00 uur. Dit laatste is dan ook
steeds een WILOO-standpunt geweest !
Blijkt nu - na laatste berichtgeving - dat
de luchthaven ongebreideld zal kunnen groeien, zowel overdag als 's
nachts.
De WPM is duidelijk niet goed wijs en WILOO
vermoedt dat het Provinciaal orgaan sterk beïnvloed werd door de
oppermachtige luchtvaartlobby ! WILOO was hier in juli trouwens getuige
van ! De heren van de luchthaven kregen extra vrije tijd om hun
argumenten te verdedigen. De rest mocht gaan.
Na de geplande bouw van 500 nieuwe woningen
op de rand van de startbaan wordt Oostende dezer dagen nogmaals ferm op
haar kop gezet !
Luchthavenmanager Gino Vanspauwen - die met
ZIJN gezin gezond en wel in Denderleeuw woont - lijkt zijn slag ferm
thuis te zullen halen in Oostende .
Volgens de WPM mag de luchthaven overdag
onbeperkt groeien en mogen het aantal nachtelijke bewegingen stijgen van
900 op jaarbasis naar 7300 ! Ronduit waanzinnig !
Dit zou kunnen betekenen dat er overdag 500
bewegingen plaatsgrijpen en 's nacht 20 !!!
Carte blanche dus voor Ostend Airport !
Indien deze informatie klopt dan is het voor
WILOO duidelijk dat het dan ook ' finito ' is met Oostende en omstreken.
Badstad Oostende, ooit bakermat van
toerisme, rust, welzijn en gezondheid zal eraan zijn voor de moeite.
Als blijkt dat de Bestendige Deputatie het
advies van de WPM volgt dan rekent WILOO grotendeels op Stad
Oostende om deze beslissing aan te vechten.
Schepen voor Leefmilieu - Yves Miroir -
beloofde tijdens laatste Milieuraad en tijdens de Gemeenteraad van juni
en ook voor de pers om harde acties te voeren indien de beslissing van
de Bestendige Deputatie ook maar iets zou afwijken van het advies van
Stad Oostende. " Dan stappen we naar de Raad van State " : zei hij
enkele maanden geleden nog !
Op de ondemocratisch-verkozen CD&V-UNIZO-zakenman
Kris Peeters, tegelijkertijd Vlaams minister voor Leefmilieu en Minister
voor luchthavens zal Oostende wellicht weinig kunnen rekenen.
WILOO steunt dus Schepen voor Leefmilieu -
Yves Miroir - voluit in zijn opzet om deze toestand aan te klagen !
WILOO - van haar kant - zal uiteraard alle
juridische middelen aangrijpen om de belangen van de Oostendenaars te
verdedigen.
Mocht straks blijken dat de Bestendige
Deputatie het advies volgt van de WPM en de nieuwe milieuvergunning in
die zin wordt afgeleverd dan zal WILOO niet aarzelen om die mensen die
de beslissing namen aan te klagen en hun persoonlijk aansprakelijk te
stellen voor alle gevolgen inzake gezondheid en veiligheid voor de
Oostendenaars.
Sowieso zal WILOO dan naar de Raad van State
stappen.
Nu is het nog rustig rondom de
luchthaven....
Nu stinkt het maar af en toe rondom de
luchthaven....
Nu komen we 's nachts maar af en toe eens
wakker....
Veel oude bakken vliegen op Oostende maar
vallen wel elders neer....
WILOO vraagt bij deze aan alle Oostendenaars
om zich wat combatiever op te stellen.
Voor het weer eens TE LAAT zal zijn ......
Oostende en haar toerisme waren er immers
eerst !
De vzw WILOO
|