Gisteren is in Columbia opnieuw een Kalitta
B747 vrachttoestel (ingehuurd met bemanning
door Centurion Air Cargo) gecrasht tijdens
het opstijgen. De oude vrachtbakken worden
kennelijk tot op de draad versleten,
onderhoud uitgesteld tot op de limiet, of
tot ze er bij neerstorten. Twee crashes, zo
kort na mekaar, is zeer verontrustend.
Blijkbaar werkt het toezicht van de
Amerikaanse overheid en door middel van de
Europese SAFA inspecties niet! De
vliegtuigen en hun motoren worden duidelijk
niet goed onderhouden of de controles en de
normen zijn veel te laks! WILOO vraagt dan
ook dat Kalitta Air voorlopig op de Europese
zwarte lijst wordt gezet, minstens tot na
een grondig onderzoek.
Niet
enkel Kalitta maar de talloze "oude bakken",
zoals die van MK Airlines, ACE (40 jaar
oud!!!) en thans ook Pronair, die op
Oostende vliegen moeten beter gecontroleerd
worden! Vooral in tijden van moordende
concurrentie en peperdure brandstof, waarbij
op alles wordt “bespaard” en ook in Europa
technici aan de alarmbel trekken (1).
Het kan toch niet zo zijn dat omwonenden
blijvend kaarsen moeten aansteken en om
veiligheid bidden!
Vzw
Wiloo zal in elk geval de Europese commissie
aanschrijven. De lat voor onderhoud aan
(zeer) oude toestellen moet hoger komen te
liggen.
Kalitta was op 3 juli '08 met haar
brokkenmaker N709CK en N73713 'te gast' in
Oostende. Gelukkig eenmalig in uitwijking
wegens onweer te Luik.
Dat
de Belgische overheid niets kan doen klopt
niet, ook zij kan de (SAFA) inspecties
opvoeren (2), en toestellen eventueel aan de
grond houden.