Rainbow Air Cargo Express (Ostend) Ltd
De Oostendse luchthaven heeft altijd nauwe banden
onderhouden met Ghanese luchtvaartmaatschappijen, … en nog steeds. Eén
van die maatschappijen was Race Cargo Airlines, opgericht in 1986
oorspronkelijk als Rainbow Air Cargo Express. In 1995 werd onder
dezelfde ‘Race Cargo’-benaming een dochtermaatschappij naar Belgisch
recht opgericht door twee Engelse onderdanen, Desmond Ayto en Brian Moss.
De Belgische NV werd gevestigd op de Oostendse luchthaven en
kreeg een opslagloods van 2.400 m² (hangar 1) tot haar beschikking. Het
dagelijks bestuur werd toevertrouwd aan Nathalie Vanacker,
gedelegeerd bestuurder en station manager (1).
De vracht wordt aangevoerd met vliegtuigen van diverse
maatschappijen en vanaf 2002 participeert het Egyptische Air Memphis in
het bestuur van de Belgische NV. In 2003 gaat het de Ghanese
luchtvaartmaatschappij niet zo voor de wind. Zij wordt door de Ghanese
Civil Aviation Authority verdacht medeplichtig te zijn geweest in een
illegale wapentransport naar Liberia met het vliegtuig 9G-LAD (2)
van het Ghanese Johnsons Air, terwijl ook een Oegandese
dochtermaatschappij van Air Memphis wordt beticht van een gelijkaardige
illegale vlucht (3).
Race Cargo Ghana stopt in 2003 haar luchtvaartactiviteiten, maar
geeft haar luchtvaartlicentie (AOC) door aan een nieuw opgerichte
Ghanese maatschappij, Cargo Plus Aviation, die verder met het toestel
9G-LAD opereert en dochter is van Cargo Plus in Dubai overigens met een
vertegenwoordiging in Oostende.
Na de stopzetting van Race Cargo Ghana, spitst de
Belgische NV steeds onder de leiding van Nathalie Vanacker haar
activiteiten toe op vrachtafhandeling eerst van Air Memphis,
daarna van het Ghanese MK Airlines tot de NV in juni 2006 failliet
wordt verklaard.

Ondertussen zag
reeds een nieuwe maatschappij het licht. Deze keer werd meer
opportuun geacht afstand te nemen van de Belgische wetgeving en werd
een maatschappij opgericht naar Engels recht onder de naam
Race Cargo Airlines Ltd,
No 5159068, nadien in het vooruitzicht van een Oostendse vestiging
herbenoemd Rainbow Air Cargo
Express (Ostend) Ltd (4).
In juni 2006, zes dagen na de faling van de Belgische NV, wordt een
tweede maatschappij opgericht naar Engels recht,
Rainbow Air Cargo Express Ltd,
No 5844467 (5).
Beide maatschappijen hebben domicilie op hetzelfde Londen-adres.
Sinds december wordt aan eerstgenoemde maatschappij onderdak
verleend in hangar 2 en wordt zij als
air broker aangekondigd
op de website van de luchthaven (6).
Voor de dagelijkse uitbating staan Nathalie Vanacker in en ene Hamdy
Hafez, die tot 2005 stationmanager was bij Air Memphis.
Op 28 november
2006 werd aan de ‘Ostend’-maatschappij, 5159068, door de Engelse
overheid volgende notitie overgemaakt dat “unless within 3 months
cause was shown to the contrary, the company would be struck off the
register and dissolved pursuant to Section 652 of the 1985 Companies
Act.”
Verwonderlijk is ook dat bij het raadplegen van bekende zoekmachines
omtrent “Race Cargo Airlines” men belandt bij de ‘Ostend
Rainbow’-maatschappij (7),
waarbij dan ook opvalt dat haar huidige naam eerst op 21 juni 2006 werd
verkregen na een officiële naamswijziging.
De constructie Race/Rainbow doet uiteraard vragen reizen omtrent
transparantie, een term waar de overheid graag mee uitpakt, maar – wie
weet – worden we binnenkort misschien van antwoord gediend.
|