Silk
Way Airlines op de zwarte lijst in Zwitserland
(17 -
jan - 2004)
Of alle vliegtuigen van
Silk Way Airlines in Zwitserland vliegverbod opgelegd kregen, wilde de
Zwitserse overheid niet vrijgeven. Wel staat vast dat sinds de laatste
landing van de uitgebannen Silk Way DC8 aldaar op 1 september 2003, er
geen enkel vliegtuig van Silk Way nog in dat land is neergestreken.
De uitgewezen DC8 is 36
jaar oud en sinds einde juli 2002 actief op Ostend Airport (1,
2). Silk Way Airlines werd opgericht in 2002 in Azerbeidjan, maar had
twee DC8’en met vaste stek op onze luchthaven. Op het vliegtuig 4K-AZ25
werden begin augustus 2003 bij een controle van de Belgische
luchtvaartautoriteiten gebreken vastgesteld. Op 10 augustus werd het
DC8-toestel overgevlogen naar Bierset voor een technische opknapbeurt en
steeg het daarna op voor Senegal, van waaruit het 4 dagen later op 14
augustus terug landde op zijn thuishaven Oostende.
Tot 1 september bleef
het vliegtuig hier aan de grond en kreeg toen eerst zijn volgende
vluchtbeurt met bestemming Zürich in Zwitserland. Daar werd het afgekeurd,
op 2 september huiswaarts gestuurd (3)
en een verdere toegang tot het Zwitsers luchtruim ontzegd.
Welke opknapbeurt de DC8
in Luik heeft ondergaan en of daaropvolgend een afsluitende inspectie is
gebeurd alvorens het toestel te laten opstijgen voor Senegal, zal wellicht
nooit aan het licht komen. Duidelijk is dat het kort daarop niet door een
Zwitserse technische inspectie raakte. Wat te denken van de Belgische
dienst voor technische controles, is een open vraag.
Als van oudsher
relativeert de luchthavendirectie, bij monde van zijn manager Gino
Vanspauwen, het hele gebeuren: “het toestel werd afgekeurd op
basis van een kleine roestplek”.
Inmiddels staat de DC8
hier verder te roesten. Niettemin werd het vliegtuig onlangs aangekocht
door het Ghanese Johnsons Air en zal het nog voor einde januari in Ghana
worden afgeleverd. De andere DC8 van Silk Way werd voordien reeds aan
Johnsons verlapt.
Silk Way bezat ook nog 3
Antonovs-12, die Oostende sporadisch bezochten. Eén ervan crashte op 7
november 2002 in Tsjaad, toen het – op weg naar Oostende – de
startbaan voorbijschoot (4).
Hoewel Johnsons Air nauwe samenwerkingsbanden heeft met de op Ostend
Airport gevestigde maatschappij First International Airways, hoopt WILOO
toestellen van Johnsons Air en Silk Way niet meer in Oostende terug te
zien.
|