de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG)
publiceerde in februari 2007 een rapport, waaruit bleek dat in Nederland
jaarlijks zeshonderd mensen sterven als gevolg van geluidshinder. De
voortdurende blootstelling aan herrie leidt tot stress en daardoor tot
hoge bloeddruk. Dat zorgt weer tot hart- en vaatziekten die jaarlijks
zeshonderd mensen het leven kost. Tienduizenden mensen hebben een te
hoge bloeddruk door de stress van het lawaai. Naar schatting een miljoen
mensen in Nederland heeft last van het lawaai.
Lees... Professor Annemans:
Kostprijs van 5 nachtelijke
bewegingen in Oostende
met moderne toestellen
lees... TNO rapport:
Iemand kan zwaar gehinderd geweest zijn
door nachtelijk vliegtuiglawaai (1) en toch 's morgens, met een
onuitgeslapen gevoel, zich niet herinneren ook maar één vliegtuig te
hebben gehoord. Vooral kinderen zijn hier gevoelig voor!!!
(1)
met alle gevolgen voor zijn gezondheid!
|
Meer stille vliegtuigen geen oplossing
Stillere vliegtuigen geen
oplossing
- update jan 2008 -
Met de creatie van de nieuwe woonwijk stijgt, over een paar jaar, het aantal Oostendenaars
dat in de zeer nabije buurt van de Oostendse luchthaven woont
met ongeveer 1500 zielen. Volgens volksvertegenwoordiger
Bart Tommelein zal er op de nieuwe wijk (Absurdistan genoemd?)
geen geluidshinder zijn! Hij orakelt, op een weinig
wetenschappelijke manier, op basis van persoonlijke ervaring! (de natte-vinger-methode). Anderen, zoals minister
Johan Vande Lanotte (tijdens een ontmoeting met het WILOO-bestuur
op 20-12-2003), zeggen dat er
weldra
dankzij modernere vliegtuigen meer vluchten en dus een hogere
frequentie niet zullen leiden tot meer hinder dan vandaag!
Blijkbaar mag, volgens deze zelfverklaarde specialisten, de gehele
geluidswetenschap op de postmoderne schroothoop gekieperd worden..
Een studie van TNO geeft een heel ander beeld.
Beluister interview met ing. De Fonseca op VRT Radio1
hier...
Voor WILOO is de conclusie
duidelijk: de luchthaven
van Oostende, op 300 meter van woonwijken, moet enkel en alleen al
door de geluidsoverlast,
's nachts volledig
dicht.
Slaapverstoring, hoe slaap je
best?
Wat zegt TNO
Dat
een hogere vliegfrequentie met stillere vliegtuigen (2) niet zal leiden tot een toename
van hinder (de overtuiging van minister Vande Lanotte),
klopt niet
Om
evenveel omgevingslawaai te produceren en toch de
geluidscontouren
gelijk te houden,
mogen negen
lawaaierige A300-toestellen
vervangen worden door
éénendertig stillere
vliegtuigen (-5,5 dB):
De ontwakingskans
neemt echter aanzienlijk toe !!!
- 9 x 95,5 dBA:
Ontwakingskans A300: 9x 95,5 dBA: 37%
- 31 x 90,0 dBA:
-Ontwakingskans 31 x 90 dBA:
84%
Resultaat: een
vermindering van 5,5 dBa per vliegtuig geeft
47%
mèèr
ontwakingskans.
Bron: W.
Passchier-Vermeer (TNO)
(2)
geen verandering van geluidscontouren of geaccumuleerde totale geluidsdruk
Laeq
Anderzijds is de zgn.
“commerciële noodzaak” voor nachtvluchten op de luchthaven van Oostende
langs geen kanten hard te maken.
Slaapverstoring verhoogt kans op diabetes
1-jan-08
U wordt niet echt wakker van het lawaai geproduceert door de
luchthaven? U denkt dat het dan wel mee valt? Niets is minder waar.
Slaapverstoring (zonder echt wakker te worden) verhoogd uw kans op
diabetes. (1)
(2)
(3) (4).
|
6 dB stiller!
Boeings 747-200 en DC8’en
maken de grote meerderheid uit van de vrachtvliegtuigen, die Oostende
aandoen. Ze produceren gemiddeld
100dBa
in de wijk Stene-Dorp.
De komst van MK Airlines
met zijn DC-8 'en B-747/200 's bewijst nogmaals dat mensen zoals Johan
Vande Lanotte nu al jaren lang sprookjes vertellen over... de komst van
stille vliegtuigen.
Dat
meer 'stille vliegtuigen' beter is dan 'een paar lawaaierige'
is ook een sprookje
6 dB stiller betekent:
het geluid geproduceerd door één vliegtuig ipv vier
toestellen (van hetzelfde type terzelfder tijd en op dezelfde plaats) of
ook een verhouding 9 tegen 36.
5,5 dB = verhouding 9/31
Links
-Geluidsoverlast
en ziekten
-Advies
Vl. Gezondheidsraad
-Studie Prof. Annemans
over gevolgen DHL en extra
nachtvluchten
-Info uit Zaventem:
dokter
Marc Goethals
-lees ook: "een additionele
beperking op te leggen
aan het aantal
geluidsgebeurtenissen"
in
het gezondheidsrapport
2004 van de Nederlandse
gezondheisraad,
het rapport
geluidscontouren
Oostende
|