Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

1976

 

 

 

 

 

huidige situatie

 

 

 

 

OSTEND AIRPORT

IS NOT

CONFORM

ICAO

 

 

 

Bedenk ook hoeveel sociale woningen of werkgelegenheid we met deze 6 miljoen euro hadden kunnen realiseren!

Voor de opbrengst van... een 'Superette'

Sedert 1976 werden vele miljarden Belgische frank van de  belastingsbetaler geïnjecteerd in "Ostend Airport". Het resultaat is een zelden gezien mager beestje. De gecreëerde toegevoegde waarde op de Oostendse luchthaven is deze van een gemiddelde superette. Op het jaarlijks lijstje van prof Allaert, dat een overzicht geeft van de belangrijkste lokale bedrijven, is de Oostendse luchthaven, ondanks de decennialange massale investeringen, nog nooit voorgekomen!

Een paar jaar terug lukte de privatisering van de luchthaven niet wegens gebrek aan interesse vanuit de privé!  Zelfs Ryanair, de motor van veel regionale luchthavens, zag het onlangs in Oostende niet meer zitten! Moet er nog zand zijn (of beton)?

Volgens Minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt van de (zeer krap bij kas zittende) Vlaamse regering is er wel hoge nood aan beton. Hij besloot recent om 6 miljoen € (240 miljoen Bef) te investeren in het verlengen van de taxibaan. Dit alles om te vermijden dat vliegtuigen moeten wachten tijdens het taxiën naar het begin van de take-off positie!

Nergens bewijst de minister echter de noodzaak van zijn stelling. De trafiek op de Oostendse luchthaven is zo gering dat wij de minister vragen de investering met cijfers te onderbouwen. Het gebruik van de banen (een tiental bewegingen met grote vliegtuigen per 24 uur!)  is danig beperkt dat het zogenaamd 'back-tracken' helemaal geen verkeersbelemmering vormt!

Wiloo denkt dat de recente betonzucht veel te maken heeft met het niet conform zijn van de Oostendse luchthaven met de ICAO (International Civil Aviation Organisation) regels. Aan deze toestand wordt weinig ruchtbaarheid gegeven want dat zou wel eens kwalijke gevolgen kunnen hebben (sluiting of juridische claims bij incidenten).

Uit antwoord op een parlementaire vraag van 27 maart 2002 bleek tussen de lijnen door, dat de Federale minister van Mobiliteit niet zeker wist of alles wel in orde was op de luchthaven van Oostende.  Minister Durant  zei ook dat er een groot onderzoek moest komen...  en een Koninklijk Besluit op de technische normering van luchthavens... waarop prompt een discussie tussen gewestelijke  en Federale overheid ontstond over bevoegdheden!

Uit interne nota's van de Vlaamse overheid blijkt ook dat de taxibanen niet in orde zijn met ICAO normen. Dit is de ware reden waarom er weer zoveel geld naar deze, als 'witte Olifant' (of 'E.V.A.') te klasseren, Oostendse luchthaven vloeit.

 

E.V.A.= Extern Verzelfstandigd Agentschap op Vlaams of gemeentelijk niveau:  lees...  lees...  lees...

 

 

 

 

 

 

ICAO en de certificering van Ostend Airport.

Vragen met betrekking tot de veiligheid (27 maart 2002) lees...

 

 

 

Ostend Airport and NATO

lees...

 

 

 

 

Ostend Airport as a busy economic regional motor