
1976

huidige situatie
OSTEND AIRPORT
IS NOT
CONFORM
ICAO
Bedenk
ook hoeveel sociale woningen of werkgelegenheid we met deze 6 miljoen
euro hadden kunnen realiseren! |
Voor de opbrengst van... een 'Superette'
Sedert 1976 werden vele miljarden Belgische frank van de
belastingsbetaler geïnjecteerd in "Ostend Airport". Het resultaat is een
zelden gezien mager beestje. De gecreëerde toegevoegde waarde op de
Oostendse luchthaven is deze van een gemiddelde superette. Op het
jaarlijks lijstje van prof Allaert, dat een overzicht geeft van de
belangrijkste lokale bedrijven, is de Oostendse luchthaven, ondanks de
decennialange massale investeringen, nog nooit voorgekomen!
Een paar jaar terug lukte de privatisering van de
luchthaven niet wegens gebrek aan interesse
vanuit de privé! Zelfs Ryanair, de motor van veel regionale luchthavens,
zag het onlangs in Oostende niet meer zitten! Moet er nog zand zijn (of
beton)?
Volgens Minister van Mobiliteit
Gilbert Bossuyt van de (zeer krap bij kas zittende) Vlaamse regering is er wel
hoge nood aan beton. Hij besloot recent om 6 miljoen €
(240 miljoen
Bef) te investeren in het verlengen van de taxibaan. Dit alles om
te vermijden dat vliegtuigen moeten wachten tijdens het taxiën naar het
begin van de take-off positie!
Nergens bewijst de minister
echter de noodzaak van zijn stelling. De trafiek op de Oostendse
luchthaven is zo gering dat wij de minister vragen de investering met
cijfers te onderbouwen. Het gebruik van de banen (een tiental
bewegingen met grote vliegtuigen per 24 uur!) is danig beperkt
dat het zogenaamd 'back-tracken' helemaal geen verkeersbelemmering vormt!
Wiloo denkt dat de recente
betonzucht veel te
maken heeft met het niet conform zijn van de Oostendse luchthaven
met de ICAO
(International Civil Aviation Organisation) regels. Aan deze toestand
wordt weinig ruchtbaarheid gegeven want dat zou wel eens kwalijke
gevolgen kunnen hebben (sluiting of juridische claims bij incidenten).
Uit antwoord op een
parlementaire vraag van 27 maart 2002 bleek tussen de lijnen door, dat de
Federale minister van Mobiliteit niet zeker wist of alles wel in orde
was op de luchthaven van Oostende. Minister Durant
zei ook dat er een groot onderzoek moest komen... en een Koninklijk
Besluit op de technische normering van luchthavens... waarop prompt een
discussie tussen gewestelijke en Federale overheid ontstond over
bevoegdheden!
Uit interne nota's van de
Vlaamse overheid blijkt ook dat de taxibanen niet in orde zijn met ICAO
normen. Dit is de ware reden waarom er weer zoveel geld naar deze,
als 'witte Olifant' (of 'E.V.A.') te klasseren, Oostendse
luchthaven
vloeit.
E.V.A.= Extern Verzelfstandigd
Agentschap op Vlaams of gemeentelijk niveau:
lees... lees...
lees...
|
ICAO en de certificering van
Ostend Airport.
Vragen met betrekking tot de veiligheid (27 maart 2002)
lees...
Ostend Airport and NATO
lees...

Ostend Airport as a busy economic
regional motor |