2/ dat de luchthaven enkel werkt met
luchtvaartmaatschappijen, die een degelijk palmares van
veiligheid kunnen voorleggen
3/ dat Oostende niet meer wordt
aangevlogen door toestellen ouder dan 30 jaar
(rookbakken zoals de AN-12, DC8 en dergelijke)
4/ dat in Oostende dezelfde QC-normen
worden toegepast als in Zaventem en dat de geluidsnormen
van de Wereld Gezondheids Organisatie (WGO) van kracht
worden.
5/ dat de dagvluchten in aantal dusdanig
worden beperkt, dat zij noch het Oostends leefmilieu te
zwaar belasten noch het eigen toerisme en de daarvan
afhankelijke werkgelegenheid in gevaar brengen.
6/ dat de startbaan gehalveerd wordt
zodat
de WUG’s volledig kunnen benut worden
7/ dat er naast een geluidsmeetnet ook
een luchtkwaliteitsmeetnet komt + preventieve
maatregelen om de hinder van kerosine en uitlaatgassen
van vliegtuigen en de aanverwante mobiliteit te
voorkomen
8/ dat er bufferzones worden aangelegd om (ook
grond) lawaaihinder en de uitstoot van uitlaatgassen op
te vangen
9/ dat, zoals reeds lang werd beloofd,
maximaal boven zee wordt geland en opgestegen (ILS08 is
in dienst)
10/ dat oefenvluchten beperkt worden
zoals beschreven in het gezamenlijk advies van de vzw
WILOO, de Stedelijke Milieuraad, advies overgenomen door
het stadsbestuur van Oostende.
Zie ook de vragen in onze politieke
enquête naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen
van oktober 2006 op:
www.wiloo.be/enquete.htmDaar vindt
u de argumentatie voor onze standpunten.
WILOO wil
hierover met alle politieke prominenten in gesprek gaan.
Johan Vande Lanotte (1) weigert dit, met als reden:
"WILOO brengt de boodschap niet correct over,
en zou politiek, ideologisch en deontologisch oneerlijk
zijn!"
Dit is onbegrijpelijk. De WILOO standpunten zijn klaar,
duidelijk en beargumenteerd. Tranparanter kan niet! Zie
hierboven.
Met WILOO wil Johan Vande
Lanotte niet in gesprek gaan. Dat is pas politiek,
ideologisch en deontologisch oneerlijk. Maar daar heeft
Johan kennelijk geen zaken mee. Wie Johan’s plannen niet
onderschrijft of niet naar zijn pijpen danst, zal het
geweten hebben en wordt gekleineerd en belachelijk
gemaakt. (zie bijv. De Zeewacht, vrijdag 15 december,
pag.9)
(1) als voorzitter AGHO (Autonoom Gemeentebedrijf Haven
Oostende) en kandidaat overnemer exploitatie luchthaven
Oostende
WILOO
blijft open staan voor een gesprek op argumenten met
iedereen!