Vracht april 2006
Het aantal eigen
vrachtvluchten was in april iets minder dan 3/4 van vorig jaar (103
à
74).
Egypt Air zag de
vierde keer op een rij haar vluchten dalen (40
à
23). MK Airlines had nog 16 DC8-vluchten in april vorig jaar, maar MK
heeft nu geen DC8-toestellen meer in dienst. Haar DC8-62 werden in
Bristol definitief opgeborgen, terwijl haar beide DC8-63 werden verkocht
aan het Ghanese en ons wel bekende Johnsons Air en nu ondermeer vliegen
op Nottingham. Het aantal MK-vluchten met B747 steeg van 28 naar 33,
zodat het vrachtvolume van MK nagenoeg gelijk bleef. Het algemeen
vrachtcijfer, tonnage van de transitvluchten inbegrepen, daalde met
ongeveer 15%.
Voor het ganse jaar
2005 waren er op een totaal van 730 bewegingen met MK’s B747-toestellen,
88 nachtbewegingen ofte 12%. Voor de
pas verlopen maand waren er 17 MK-nachtbewegingen op een totaal van 66
ofte 26%.
Eén op de vier MK-bewegingen gebeurde ’s
nachts en dat is zeer opmerkelijk !
Op 24 november
vorig jaar tekenden Oostends SP.A-voorman Vande Lanotte als voorzitter
van de Oostendse Havenautoriteit
en Steve Anderson
voor MK Airlines een intentieverklaring voor een wederzijdse
samenwerking om Oostende uit te bouwen tot een belangrijke Europese
hub, waarbij MK van een voorkeursbehandeling zal genieten. Die
verklaring stipuleert expliciet dat de geplande MK-activiteiten echter
geen stijging van nachtvluchten zullen meebrengen: “all
planned operations of MK Airlines are scheduled during day time and will
not develop through night flights.”
Dat
blijkt dus niet te kloppen. Een boeiende vraag is nu: wie houdt wie voor
de gek? Bedriegt MK onze Oostendse SP.A-voorman? Of houden misschien
beiden gezamenlijk ons allemaal voor de gek?
Aantal eigen vrachtvluchten
|
Jan
05
|
Jan
06
|
Feb
05
|
Feb
06
|
Mar
05
|
Mar
06
|
Apr
05
|
Apr
06
|
A300 |
59 |
28 |
51 |
13 |
59 |
16 |
40 |
23 |
DC10 |
6 |
3 |
5 |
0 |
4 |
0 |
4 |
0 |
DC8 |
27 |
4 |
31 |
3 |
23 |
7 |
22 |
4 |
B747 |
29 |
37 |
38 |
33 |
32 |
34 |
28 |
33 |
An124 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
2 |
2 |
An12 |
11 |
3 |
12 |
6 |
6 |
7 |
6 |
10 |
An26 |
15 |
0 |
10 |
0 |
10 |
1 |
1 |
1 |
Ander |
4 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
Totaal |
151 |
75 |
148 |
55 |
136 |
67 |
103 |
74 |
Transitvluchten
|
Jan
05
|
Jan
06
|
Feb
05
|
Feb
06
|
Mar
05
|
Mar
06
|
Apr
05
|
Apr
06
|
USA |
11 |
0 |
9 |
2 |
15 |
5 |
2 |
0 |
Saudi |
24 |
22 |
22 |
21 |
25 |
26 |
24 |
26 |
Totaal |
35 |
22 |
31 |
23 |
40 |
31 |
26 |
26 |
Algemeen totaal
|
Jan
05
|
Jan
06
|
Feb
05
|
Feb
06
|
Mar
05
|
Mar
06
|
Apr
05
|
Apr
06
|
Eigen |
151 |
75 |
148 |
55 |
136 |
67 |
103 |
74 |
Transit |
35 |
22 |
31 |
23 |
40 |
31 |
26 |
26 |
Totaal |
186 |
97 |
179 |
78 |
176 |
98 |
129 |
100 |
Merkwaardig is ook terug de stijging van Antonov-12 vluchten. Sinds de
verhuis van Air Charter Service naar Engeland in 2005, was het aantal
vluchten met deze roetuitstotende stinkbakken fel gedaald. Vermoedelijk
slaagt de maatschappij van de controversiële Christopher Leach er nog
steeds in, vanuit Nottingham vluchten op Oostende te organiseren.
|