Vracht augustus 2007
Het aantal eigen vrachtvluchten steeg van 58 naar 101
vluchten, een stijging met 74%. Maar door een opmerkelijk lagere
bezettingsgraad steeg het aantal ton slechts met 29,9%, van 7.031 naar
9.135 ton. Dit ondanks een stijging van MK-vluchten van 29 naar 49
vluchten en 18 DAS Air vluchten tegenover een volledige afwezigheid
vorig jaar.
De laatste “nieuwkomer” op de luchthaven, YU-UIA (1)
van United International Airlines uit Servië, die nu in vervanging van
de Kazakse Antonovs-12 voor Mithras Air (2)
vliegt, is een al even stokoude Antonov-12 en zoals verwacht terug een
ex-Air Sofia toestel, LZ-SFA (3),
overigens al jaren lang een oude bekende in Oostende. Het toestel kreeg
van de Bulgaarse regering vliegverbod binnen de EU opgelegd, maar slaagt
er nu in om via een registratiewissel het EU-verbod aan zijn laars te
lappen. United Int’l Airlines uit Servië kreeg inmiddels een ICAO-code
toegewezen en is één enkel vliegtuig rijk.
De nieuwkomer deed sinds zijn aankomst hier op 5 augustus
twee vluchtjes, één naar Malta en één naar Zürich om dan via Bukarest
hier terug te landen. Met of zonder verse vis? Vraag dat aan schepen
Miroir!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
wanneer komt er weer vis uit IJsland?
De andere “nieuwkomer”, 9G-AXA (4)
van Air Charter Express, alias Cargoplus Aviation en die zich einde mei
aanmeldde, voerde in augustus 12 vluchten uit, steeds volgens eenzelfde
route en in het kader van de aanslepende Irak-oorlog. Van de Engelse
militaire luchthaven Lyneham vliegt het toestel via Oostende naar Basrah
in Zuid-Irak, waar de Engelse troepen gelegerd zijn.
Eigen
vluchten
|
Aug 05
|
Aug 06
|
Aug
07
|
A300 |
13 |
17 |
11 |
DC10 |
7 |
0 |
18 |
DC8 |
25 |
8 |
14 |
B747 |
25 |
29 |
49 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
0 |
3 |
3 |
An12 |
8 |
1 |
5 |
An26 |
6 |
0 |
1 |
Ander |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
84 |
58 |
101 |
Transit
|
Aug 05
|
Aug 06
|
Aug
07
|
USA |
22 |
0 |
0 |
Saudi |
25 |
26 |
11 |
Totaal |
47 |
26 |
11 |
Totaal
|
Aug 05
|
Aug 06
|
Aug
07
|
Eigen |
84 |
58 |
101 |
Transit |
47 |
26 |
11 |
Totaal |
131 |
84 |
112 |
|
|