Jaaroverzicht vrachtcijfers 2006
Even ter herinnering. Als ondersteuning voor de aanvraag van een nieuwe
milieuvergunning werden in 2003 door de luchthavendirectie fabuleuze
groeicijfers voorgespiegeld:
150.000 ton in 2004,
250.000 ton in 2005, 750.000 ton in 2014, etc…
In 2004
werd echter slechts 97.582 ton gehaald. Niet getreurd, de start van
2005
was dan weer spetterend. Hoewel…, de eerste goede cijfers verzwakten
gaandeweg met zelfs een ontraditioneel lage decemberscore en met alsnog
finaal een recordcijfer van 108.260 ton tegenover het vorig recordcijfer
(1999) van 107.984 ton. Een belangrijke kanttekening daarbij is evenwel,
dat het nieuwe recordcijfer mede te danken was aan Amerikaanse en Saudi
transitvluchten, die een aandeel hadden van 1/4 (26.388 ton) van de
totale vracht, maar in 1999 nog onbestaande waren.
Na een veelbelovende gezamenlijke intentieverklaring van MK Airlines en
Stad Oostende op initiatief van voorman Vande Lanotte , waren de
verwachtingen in
2006
uiteraard hooggespannen en zou MK Airlines misschien voor een nieuw
record kunnen zorgen. Dat heeft niet mogen zijn. Het eindcijfer strandde
op
98.525 ton of 9% lager dan in 2005
en een luttele 1% hoger dan in 2004.
Aantal eigen vrachtvluchten
|
1ste sem 2005
|
1ste sem 2006
|
Jul-Sep 2005
|
Jul-Sep 2006
|
Okt-Dec 2005
|
Okt-Dec 2006
|
Totaal 2005
|
Totaal 2006
|
A300 (*) |
266 |
124 |
41 |
55 |
61 |
97 |
368 |
276 |
DC10 (*) |
32 |
4 |
20 |
5 |
7 |
32 |
59 |
41 |
DC8 |
133 |
31 |
60 |
18 |
55 |
15 |
248 |
64 |
B707 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
B757 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
0 |
B747 (*) |
185 |
199 |
83 |
87 |
94 |
125 |
362 |
411 |
An124 (*) |
7 |
5 |
4 |
7 |
6 |
2 |
17 |
14 |
An12 |
45 |
59 |
25 |
25 |
32 |
17 |
102 |
101 |
An26 |
39 |
12 |
9 |
1 |
2 |
6 |
50 |
19 |
Ander |
5 |
6 |
7 |
2 |
2 |
2 |
14 |
10 |
Totaal |
717 |
440 |
249 |
200 |
259 |
296 |
1225 |
936 |
(* wide body)
De daling van het aantal eigen vrachtvluchten (1.225
à
936) is voornamelijk het gevolg van een forse daling van A300-vluchten
en DC8-vluchten. Egypt Air (A300) presteerde merkelijk minder goed en MK
Airlines reduceerde haar DC8-vluchten van 180 naar 10, zonder echter de
nodige compensatie in B747-vluchten te bieden. Opvallend is ook de
slechte prestatie in het eerste halfjaar, toen de eigen vrachtvluchten
met bijna 40% daalden (717
à 440) tegenover een weliswaar spetterend
eerste halfjaar van 2005. Slechts in het laatste kwartaal (oktober-december)
oversteeg het aantal eigen vrachtvluchten dat van vorig jaar (259
à
296).
Een
ander heikel punt was de bijna volledige afwezigheid van Amerikaanse
transitvluchten, waardoor het totale aantal transitvluchten met 25%
daalde.
Transitvluchten
|
1ste sem 2005
|
1ste sem 2006
|
Jul-Sep 2005
|
Jul-Sep 2006
|
Okt-Dec 2005
|
Okt-Dec 2006
|
Totaal 2005
|
Totaal 2006
|
USA (*) |
38 |
7 |
25 |
0 |
31 |
2 |
94 |
9 |
Saudi (*) |
145 |
138 |
74 |
76 |
75 |
67 |
294 |
281 |
Totaal |
183 |
145 |
99 |
76 |
106 |
69 |
388 |
290 |
(*
wide body)
Algemeen totaal
|
1ste sem 2005
|
1ste sem 2006
|
Jul-Sep 2005
|
Jul-Sep 2006
|
Okt-Dec 2005
|
Okt-Dec 2006
|
Totaal 2005
|
Totaal 2006
|
Eigen |
717 |
440 |
249 |
200 |
259 |
296 |
1225 |
936 |
Transit |
183 |
145 |
99 |
76 |
83 |
69 |
388 |
290 |
Totaal |
900 |
585 |
348 |
276 |
342 |
365 |
1613 |
1226 |
De onderstaande tabel toont voor het eerste halfjaar qua
vracht een daling met 21% tegenover vorig jaar (transitvracht
inbegrepen). De daling in het derde kwartaal (juli-september) was minder
opmerkelijk en het laatste kwartaal kon uiteindelijk de totale daling
beperken tot 9%.
Tonnage 2006 vs 2005
1ste sem 2005
|
1ste sem 2006
|
Jul-
Sep 2005
|
Jul-
Sep 2006
|
Okt-
Dec 2005
|
Okt-
Dec 2006
|
Totaal 2005
|
Totaal 2006
|
59.036 |
46.581 |
24.145 |
21.512 |
25.078 |
30.407 |
108.260 |
98.525 |
Onder een met veel bombarie aangekondigde
intentieverklaring hebben Stad Oostende en de luchthavendirectie alle
hoop gesteld op MK Airlines, maar zoals blijkt uit onderstaand tabel
heeft MK vooralsnog haar intenties niet geconcretiseerd.
De stijging in
B747-vluchten schommelde in de eerste 3 kwartalen ontgoochelend tussen
amper 5 en 8%, terwijl DC8-vluchten terugvielen van 143 naar een luttele
2 vluchten. In het laatste kwartaal maakte MK slechts gedeeltelijk haar
achterstand ongedaan, maar de finale door MK aangevoerde vracht steeg
niet tegenover vorig jaar.
MK Airlines
vluchten 2005 vs 2006
|
|
Jan-Mar
|
Apr-Jun
|
Jul-Sep
|
Okt-Dec
|
Totaal
|
2005 |
DC8 |
61 |
36 |
46 |
37 |
180 |
B747 |
99 |
86 |
83 |
94 |
362 |
2006 |
DC8 |
0 |
0 |
2 |
8 |
10 |
B747 |
104 |
93 |
87 |
123 |
407 |
An inconvenient truth
MK Airlines werd sinds kort als paradepaartje van de luchthaven
gepromoveerd en werd dus verondersteld prompt substantiële groeicijfers
voor te leggen, maar MK heeft zijn potentiële Oostendse bijdrage
misschien overschat. Kalitta Air vond het plots gezelliger vliegen op
Luik. Egypt Air ziet plots een groter deel van haar vracht liever
afgezet op enkele andere luchthavens. In alle haast moet meteen worden
gezocht naar alternatieven om toch een beetje de vooraf verkondigde
wenscijfers niet helemaal lachwekkend te maken. Veel is er echter niet
te rapen, tenzij Afrikaanse derderangs maatschappijen, die sinds jaar en
dag de Oostendse luchthaven in leven hebben gehouden, zoals vb.
DAS Air Cargo.
DAS Air heeft wel geen te beste veiligheidsreputatie met ondermeer sinds
1990 drie fatale crashes op een beperkte vloot, maar toch werd DAS goed
genoeg bevonden voor Oostende en startte midden september terug met
vluchten. Pas van start gegaan, krijgt DAS een EU-vliegverbod opgelegd,
wordt aldus haar bedenkelijke veiligheidscultuur bevestigd en springt
Gemini Air Cargo noodgedwongen voor haar in de bres.
Eens te meer is tijdens het afgelopen jaar de
kwetsbaarheid gebleken van de Oostendse luchthaven en blijft haar
levensvatbaarheid onverminderd een open vraag. Toch blijft de Oostendse
politiek verder hoopvol mijmeren over toekomstige krachtprestaties
en wel onder eigen Oostends beheer. Eind 2005 bazuinde de
ondernemersorganisatie VOKA nog euforisch MK’s intentie om in 2007
150.000 ton te halen. Inmiddels werd de toon algemeen heel wat
gemilderd. Bijgevolg opnieuw niet getreurd. De zopas door de
luchthavendirectie
aangekondigde vooruitzichten blijven traditioneel uitstekend: 180.000
ton in 2008.
|