Veel vrachtvliegtuigen vliegen vaak leeg over korte afstanden!
Veel vracht is ook transit.
Daar heeft de regio niks aan, enkel stank en lawaai! |
Jaaroverzicht vracht 2007
"goed begonnen is half
verloren"
(3-jan-08)
Het jaar 2007 had een
superlatief jaar moeten worden en was ook met prima vrachtcijfers
gestart. Echter…, sinds half september sputtert de motor. Vrachtcijfers
vallen plots veel lager uit dan vorig jaar. Een opmerkelijke
trendbreuk. Vooruitzichten voor 2008 lijken dan ook somber: het
failliet van Vande Lanotte’s intentieverklaring met MK Airlines (1)
en de miskleun van het luchthavencharter van januari 2003 (2).
Toch rukt Gino’s fanfare vandaag weer uit
Hoera, hoera, hoera, we hebben 108.953 ton gehaald, 10,6
% meer dan vorig jaar en nipt iets meer dan het recordjaar 2005. Maar
geen woord over de trendbreuk van half september, dat is aan Gino niet
besteed. Ook wordt over vooruitzichten in 2008 in alle talen gezwegen.
Hoe dan ook, Oostends bij uitstek paradepaardje MK
Airlines, kreeg begin 2007 een gloednieuwe loods cadeau en een pak
buitengewone voorwaarden. In de zomermaanden, traditioneel laagscorend,
haalde MK als tegenprestatie haar hoogste cijfers ooit. Maar de
liefde van MK voor Oostende was van zeer korte duur. In het laatste
kwartaal kelderden de MK-cijfers onder het niveau van 2006. En zo
beleefden we in 2007 een omgekeerd jaarverloop, waarbij de drie
traditioneel laatste topmaanden zoals nooit tevoren de laagste
vrachtcijfers haalden.
Onderstaande tabellen en grafieken illustreren duidelijk
de neerwaartse trend.
Aantal ton 2006/2007
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
1ste Sem |
'06 |
8053 |
6968 |
8208 |
8029 |
7304 |
8019 |
46581 |
'07 |
10432 |
8861 |
9529 |
9911 |
9555 |
11184 |
59472 |
% |
29,5 |
27,2 |
16,1 |
23,4 |
30,8 |
39,5 |
27,67 |
|
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Totaal |
'06 |
6994 |
7030 |
7488 |
9486 |
9923 |
11023 |
98525 |
'07 |
9372 |
9135 |
8026 |
7259 |
7303 |
8386 |
108953 |
% |
34 |
29,9 |
7,2 |
-23,5 |
-26,4 |
-23,9 |
10,58 |
Aanvankelijk werd qua tonnage elke maand hoger gescoord
dan vorig jaar. In juni zelfs een stijging van bijna 40% en voor het
eerste halfjaar mooi bijna 28%. Een eindscore van zo’n 115.000
ton was in zicht. En toen kwam plots de trendbreuk.. De drie laatste
maanden vertoonden een daling van gemiddeld 25% om aan de eindmeet
slechts een stijging over te houden van 10,6%.
Nevenstaande
grafiek toont duidelijk de negatieve trendlijn voor 2007 en de
evolutie van de maandelijkse tonnageverhoudingen 2006/2007.
Een
tweede grafiek illustreert het plotse dalingspercentage vanaf
september tegenover de voorafgaande positieve percentages.
Gecumuleerd aantal ton
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
2006 |
8053 |
15021 |
23229 |
31258 |
38562 |
46581 |
2007 |
10432 |
19293 |
28822 |
38733 |
48288 |
59472 |
+% |
29,5 |
28,4% |
24,1 |
23,91 |
25,22 |
27,67 |
|
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
2006 |
53575 |
60605 |
68093 |
77579 |
87502 |
98525 |
2007 |
68844 |
77979 |
86005 |
93264 |
100567 |
108953 |
+% |
28,5 |
28,7 |
26,3 |
20,22 |
14,93 |
10,58 |
In
juni was er nog een totale stijging van 27,67%. De stijging
haalde een maximum van 28,7% in augustus, juist vóór de trendbreuk en
werd in december gereduceerd tot 10,58%.
Aantal vluchten MK, EgyptAir & Gemini 2007

|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
MK |
39 |
36 |
44 |
48 |
45 |
50 |
EgyptAir |
45 |
17 |
19 |
25 |
14 |
27 |
Gemini |
12 |
15 |
12 |
13 |
10 |
10 |
|
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
MK |
48 |
49 |
37 |
30 |
25 |
22 |
473 |
EgyptAir |
17 |
11 |
11 |
13 |
23 |
32 |
254 |
Gemini |
15 |
18 |
19 |
13 |
22 |
20 |
179 |
Aannemelijk
blijven er in 2008 drie belangrijke vrachtmaatschappijen actief op de
luchthaven. Bovenstaande tabellen tonen voor 2007 hun respectievelijk
aandeel in aantal vluchten. De grafiek rechts boven vergelijkt het aantal
vluchten tussen de twee belangrijkste vrachtmaatschappijen, MK Airlines
en Egypt Air en MK’s negatieve trendlijn qua aantal vluchten
An inconvenient and humiliating
truth
Sinds jaar en dag
werden de publieke opinie onophoudelijk fabuleuze vrachtcijfers
voorgehouden. Reeds bij de aanvraag van een nieuwe milieuvergunning
werden in 2003 door de luchthavendirectie absurde groeicijfers
voorgespiegeld: 150.000 ton in 2004, 250.000 ton in 2005, 750.000 ton in
2014. Eind 2005 bazuinde de ondernemersorganisatie VOKA nog euforisch
MK’s intentie om in 2007 150.000 ton te halen. Ook SP.a-voorman
Vande Lanotte
bleef niet achterwege in het cijferopbod noch in de cijfermanipulatie (3).
Als grote promotor en kandidaat-overnemer van de luchthaven, toverde hij
zijn ophefmakende intentieverklaring met MK Airlines boven.
Dat lijkt nu herleid tot een vodje papier.
Het
luchthavencharter dat in 2003 een verdubbeling van de
tewerkstelling beloofde, is een lachertje geworden. Bij het
Rekenhof zijn de jaarrekeningen 2005 van de luchthaven nog steeds niet
ingediend. Het sinds lang aangekondigd businessplan voor privatisering
komt maar niet van de grond.
Inmiddels laat MK Airlines het deels afweten en verkiest voortaan de
luchthavens van Manston en Prestwick in Groot-Brittannië en van Schwerin
in Duitsland. Egypt Air ruilt voor haar vrachtvluchten Oostende voor
Hahn als haar voornaamste Europese hub.
Hoe
lang nog zullen de Vlaamse regering en politiek Oostende nog doorgaan met
deze volksverlakkerij? Hoe lang nog moet de belastingsbetaler
opdraaien voor deze oeverloze grootheidswaanzin?
Hoe lang nog moet dat
politiek mensenbedrog worden
ondergaan?
|
beloftes uit de oude doos:
2004 |