Jaaroverzicht vrachtcijfers 2011
Luchthaven blijft in het
sukkelstraatje
Het luchtvrachtvervoer bleef een lachertje. Na
drie catastrofejaren op een rij kwam een nog slechter jaar de rij
vervoegen. De aberratie van Ostend Airport als vrachtluchthaven
is andermaal overduidelijk gebleken.
De jaartonnage is in luttele 4 jaar tijd naar
beneden getuimeld om nog amper 52,67% te halen van het “wonderjaar”
2007 (108.953 ton). Dat komt neer op
omzeggens een halvering. De daling houdt bovendien sinds 2007 aan.
De tonnage voor 2011 was 10,40% lager dan dat van het reeds
barslechte 2010 (57.381 vs 64.041).
Een plotse duik van vrachtcijfers heeft de
luchthaven al eens meegemaakt in 2002. Toen haalde de luchthaven
slechts 57.131 ton, maar toen was de terugval te wijten aan het
externe EU-verbod op Iljushin-vluchten. Nu echter zijn het belabberd
2011-resultaat en de neergang sinds 2007 alleen toe te schrijven aan
de onzin van Ostend Airport als vrachtluchthaven (de zgn. derde
pijler van Oostende's economie), een neergang ondanks het aanhoudend
infuus van de Vlaamse overheid.
Na de vaststelling dat 2011 slechts 250 ton
meer haalde dan treurjaar 2002, kan een vergelijking met
vrachtcijfers van onze buurluchthavens dus maar best niet worden
bovengehaald. Luik/Bierset en zelfs Maastricht/Beek, op een
boogscheut daar vandaan, blijven maar stijgen ondanks barre tijden.
Kennelijk bevinden beide luchthavens zich op een economische as met
bovendien een behoorlijke bevolkingagglomeratie. Ostend Airport kan
daar geenszins op bogen, iets wat tot in de hoofden van onze
dagdromende en op hoedpluimen jagende politiekers nog steeds niet is
doorgedrongen.
De tabellen en bijhorende grafiek hieronder
illustreren hoe het iedere maand de vracht in 2011 verging tegenover
vorig jaar en tegenover topjaar 2007.
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
2010 |
7391 |
5904 |
5829 |
3877 |
5601 |
4892 |
4338 |
4174 |
3989 |
5547 |
5739 |
6760 |
64041 |
2011 |
6390 |
5410 |
5979 |
5400 |
4430 |
4280 |
4128 |
4184 |
3633 |
4115 |
4108 |
5324 |
57381 |
% |
13,54 |
8,37 |
2,59 |
39,28 |
20,91 |
12,51 |
4,84 |
0,24 |
8,92 |
25,82 |
28,42 |
21,24 |
10,40 |
Evolutie maandtonages 2010/2011

De stijging in
april was maar mooie schijn en te wijten aan de plotse faling van MK
Airlines in april 2010. Voor de elf andere maanden was het weer
doffe ellende en in vergelijking met 2007 was het nog veel doffere
ellende.
|
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Mei |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Tot |
2007 |
10432 |
8861 |
9529 |
9911 |
9555 |
11184 |
9372 |
9135 |
8026 |
7259 |
7303 |
8386 |
108953 |
2011 |
6390 |
5410 |
5979 |
5400 |
4430 |
4280 |
4128 |
4184 |
3633 |
4115 |
4108 |
5324 |
57381 |
% |
38,75 |
38,95 |
37,24 |
45,52 |
53,64 |
61,73 |
55,95 |
54,20 |
54,75 |
43,31 |
43,75 |
36,51 |
47,33 |
Evolutie maandtonages 2007/2011

Een terugblik op de tonnages in tabel en grafiek
hieronder geeft een duidelijk beeld van de
evolutie van het luchtvrachtverkeer sinds 1995. Tot 2002 liep het
tijdperk waarin de luchthaven nog geïnfecteerd werd door allerhande
ongure maatschappijen en dito figuren, als Viktor Bout, gebroeders Tokoph, Duane Egli en Ronald Rossignol. Het EU-verbod op
Iljushin-vluchten bracht daar een einde aan
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
|
81514 |
91768 |
105699 |
87868 |
107984 |
93472 |
88778 |
57131 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
78066 |
97582 |
108260 |
98525 |
108953 |
82920 |
74148 |
64041 |
57381 |

Echter na het
EU-verbod, niet getreurd. Door de uitbouw van MK Airlines vluchten
met de actieve steun van luchthavenpromotor Vande Lanotte stegen de
vrachtcijfers tot 108.953 ton in 2007. Evenwel met de neergang en
uiteindelijk de faling van de uit een belastingsparadijs
gefinancierde brokkenmaatschappij MK ging het stijl bergaf, om
vooralsnog te eindigen op 57.381 ton, maar liefst 47,33% lager
dan in 2007 en slechts een fractie van wat toppoliticus Vande
Lanotte ooit de publieke opinie voorhield als prognose, met name
280.000 ton voor 2011!
Dat toont
aan, hoe soms “hoge pieten” er zich niet voor schamen de publieke
opinie met onhaalbare cijfers te belazeren.
Vande Lanotte heeft zijn luchthavenplannen inmiddels
gedropt!
|