Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Evaluatie vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport januari en februari 2004

De eerste 2 maanden van 2004 waren gekenmerkt door 55% vluchten voor rekening van Egypt Air en van Ethiopian Airlines. Opmerkelijk was dat Ethiopian Airlines zijn leveringen niet kon bolwerken met zijn gebruikelijke Boeing 757. In plaats van één van zijn 4 overige nog actieve B757’s supplementair in te zetten, heeft Ethiopian als hulp een 35 jaar oude roetuitstotende en lawaaierige DC8-toestel ingehuurd van MK Airlines, die 42% van de Ethiopian Airlines vluchten verzekerde. Op 7 februari werd bij de landing van deze DC8 op Stene (Heidebloemstraat) 102 dBa genoteerd.

Wij blijven opgezadeld met oude roetuitstotende en lawaaierige bakken (DC8, B707 en Antonov-12), die instonden voor 43% van het totaal aantal vluchten. Daarbij hoort de oude B707 van Air Memphis en een nieuwkomer, een volledig witte DC8 zonder enig kenmerk, behalve zijn Ghanees registratienummer 9G-MKH (zie foto www.airliners.net/open.file?id=521237). Dit toestel behoort eveneens toe aan MK Airlines en vliegt sinds 1 februari op West-Afrikaanse bestemmingen.

Dat het toestel volledig wit is, wekt enige verbazing, want feitelijk was datzelfde vliegtuig een tijd terug in België nog te zien in de volledig gebruikelijke MK Airlines kleuren (zie foto www.planepictures.net/netshow.cgi?51826). Waarom alle kenmerken werden weggehaald, is een raadsel. Dit kan bij voorbeeld handig zijn voor bepaalde incognito intra-Afrikaanse vluchten, maar dat is maar een gok.

Een andere nieuwkomer is een voorheen nooit hier opgemerkte Antonov-12. Dat vliegtuig behoort toe aan de in 2001 opgerichte maatschappij Airline Transport Inc., uit het maffialand Moldavië (1) (www.airliners.net/open.file?id=521236). Het werd vermoedelijk ingehuurd door ACS, in ruil voor zijn vroegere Antonov-12 van het Bulgaarse Bright Aviation Services. Sinds zijn oprichting heeft Airline Transport Inc. vier vliegtuigen in bezit gehad. De 2 Iljushins-76 werden reeds doorverkocht, de ene aan het ons wel bekende Silk Way Airlines uit Azerbeidjaan, de tweede aan een andere Azerbeidjaanse maatschappij. De overblijvende toestellen zijn een Antonov-26 en de voormelde Antonov-12.

Aantal eigen vluchten (*)

 

A300

DC 10

DC8

707

757

747

An-124

An-12

An-26

res

Tot

Jan

31

5

18

7

20

9

1

21

6

0

118

Feb

29

3

27

10

19

4

0

16

6

1

115

Tot.

60

8

45

17

39

13

1

37

12

1

233

%

25,8

3,4

19,3

7,3

16,7

5,6

0,4

15,9

5,2

0,4

100

(*) De 6 Amerikaanse vluchten i.v.m. de Golfregio werden niet meegeteld.

(1) zie de film over Moldavië op onze  pagina vernieuwing