|
Evaluatie
vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport januari en februari 2004
De
eerste 2 maanden van 2004 waren gekenmerkt door 55% vluchten voor rekening
van Egypt Air en van Ethiopian Airlines. Opmerkelijk was dat Ethiopian
Airlines zijn leveringen niet kon bolwerken met zijn gebruikelijke Boeing
757. In plaats van één van zijn 4 overige nog actieve B757’s supplementair
in te zetten, heeft Ethiopian als hulp een
35 jaar oude
roetuitstotende en lawaaierige DC8-toestel ingehuurd
van MK Airlines, die 42% van de Ethiopian Airlines vluchten verzekerde. Op
7 februari werd bij de landing van deze DC8 op Stene (Heidebloemstraat)
102 dBa genoteerd.
Wij blijven opgezadeld
met oude roetuitstotende en lawaaierige bakken (DC8, B707 en Antonov-12),
die instonden voor 43% van het totaal aantal vluchten. Daarbij hoort de
oude B707 van Air Memphis en een nieuwkomer, een volledig witte DC8 zonder
enig kenmerk, behalve zijn Ghanees registratienummer 9G-MKH (zie foto
www.airliners.net/open.file?id=521237). Dit toestel behoort eveneens
toe aan MK Airlines en vliegt sinds 1 februari op West-Afrikaanse
bestemmingen.
Dat het toestel
volledig wit
is, wekt enige verbazing, want feitelijk was datzelfde vliegtuig een tijd
terug in België nog te zien in de volledig gebruikelijke MK Airlines
kleuren (zie foto
www.planepictures.net/netshow.cgi?51826). Waarom alle kenmerken werden
weggehaald, is een raadsel. Dit kan bij voorbeeld handig zijn voor
bepaalde incognito intra-Afrikaanse vluchten, maar dat is maar een gok.
Een andere nieuwkomer is
een voorheen nooit hier opgemerkte Antonov-12. Dat vliegtuig behoort toe
aan de in 2001 opgerichte maatschappij Airline Transport Inc., uit het
maffialand Moldavië (1) (www.airliners.net/open.file?id=521236).
Het werd vermoedelijk ingehuurd door ACS, in ruil voor zijn vroegere
Antonov-12 van het Bulgaarse Bright Aviation Services. Sinds zijn
oprichting heeft Airline Transport Inc. vier vliegtuigen in bezit gehad.
De 2 Iljushins-76 werden reeds doorverkocht, de ene aan het ons wel
bekende Silk Way Airlines uit Azerbeidjaan, de tweede aan een andere
Azerbeidjaanse maatschappij. De overblijvende toestellen zijn een
Antonov-26 en de voormelde Antonov-12.
Aantal eigen vluchten
(*)
|
A300 |
DC
10 |
DC8 |
707 |
757 |
747 |
An-124 |
An-12 |
An-26 |
res |
Tot |
Jan |
31 |
5 |
18 |
7 |
20 |
9 |
1 |
21 |
6 |
0 |
118 |
Feb |
29 |
3 |
27 |
10 |
19 |
4 |
0 |
16 |
6 |
1 |
115 |
Tot. |
60 |
8 |
45 |
17 |
39 |
13 |
1 |
37 |
12 |
1 |
233 |
% |
25,8 |
3,4 |
19,3 |
7,3 |
16,7 |
5,6 |
0,4 |
15,9 |
5,2 |
0,4 |
100 |
(*) De 6 Amerikaanse
vluchten i.v.m. de Golfregio werden niet meegeteld.
(1) zie de film over Moldavië op onze pagina
vernieuwing
|
|