Vracht maart 2007 - dubbelzinnig
Het aantal eigen
vrachtvluchten steeg van 67 vorig jaar naar 81, maar bleef zwaar onder
het cijfer (136) van topjaar 2005. Dat geldt ook voor het totale aantal
vluchten.
Voor een 3de maand op een
rij wordt de tonnage van het te kloppen topjaar 2005 bijlange niet
gehaald. Tegenover het zwakke jaar 2006 werd qua tonnage weliswaar een
stijging genoteerd van 16%, maar dat is ongeveer 18% minder dan in 2005.
De stijging tegenover 2006 is vooral te danken aan DAS Air Cargo, dat in
maart vorig jaar afwezig was en aan een toename van MK-vluchten, maar
bleef beperkt door een terugval van transitvluchten. Saudi Arabian
Airlines heeft met name beslist de tussenlandingen op haar VS-route
terug op Zaventem uit te voeren. Maar er wordt wel uitzondering gemaakt
voor nachtbewegingen die op Zaventem aan Saudi-toestellen worden
geweigerd en dus worden verwezen naar Ostend Airport, dat eens te meer
zijn reputatie kracht bijzet als vuilnisbelt voor alles wat elders niet
welkom is.
Eigen
vluchten
|
Mar 05
|
Mar 06
|
Mar 07
|
A300 |
59 |
16 |
19 |
DC10 |
4 |
0 |
2 |
DC8 |
23 |
7 |
1 |
B747 |
32 |
34 |
44 |
An124 |
1 |
1 |
1 |
An12 |
6 |
7 |
1 |
An26 |
10 |
1 |
3 |
Ander |
1 |
1 |
0 |
Totaal |
136 |
67 |
81 |
Transit
|
Mar 05
|
Mar 06
|
Mar 07
|
USA |
15 |
5 |
0 |
Saudi |
25 |
26 |
8 |
Totaal |
40 |
31 |
8 |
Totaal
|
Mar 05
|
Mar 06
|
Mar 07
|
Eigen |
136 |
67 |
81 |
Transit |
40 |
31 |
8 |
Totaal |
176 |
98 |
89 |
|
Voor het volle eerste
kwartaal werd qua tonnage een stijging van 24% genoteerd tegenover 2006.
Dit blijft echter een daling van ongeveer 17% tegenover 2005. Maar een
vergelijking met het te kloppen topjaar past niet in de uitstraling, die
de luchthaven zich wil aanmeten.
Op
de website van de luchthaven werden in een onvervalste pasensfeer de
klokken geluid over een sensationeel “absoluut record” dat MK Airlines
haalde. MK vervoerde in maart namelijk 6.006 ton vracht. Twee jaar
terug, in februari 2005, bleef de tonnage van MK juist iets onder de
6.000 ton. Het verschil in absolute cijfers is amper noemenswaardig. Dus
niets om zo over te juichen, maar beslist en niettemin een record en nog
eens een gelegenheid voor de luchthavenmanager om zijn “positief denken”
vrije loop te geven.
|