Vracht
mei 2005
Terwijl in de eerste drie
maanden van het lopend jaar de Oostendse luchthaven zeer goede
vrachtcijfers haalde, wordt de afgetekende daling voor april deze maand
bevestigd. Het aantal eigen vrachtvluchten voor mei is omzeggens gelijk
aan dat van mei vorig jaar, toen al een barslecht resultaat (96 vs 94). De
totaalcijfers (eigen vracht + transitvracht) tonen zelfs een daling met
10% (122 vs 135).
Aantal eigen vrachtvluchten
|
A
3
0
0 |
D
C
1
0 |
D
C
8 |
B
7
5
7 |
B
7
4
7 |
A
n
2
4 |
A
n
1
2 |
A
n
2
6 |
A
n
d
e
r |
T
o
t |
Jan 05
|
59 |
6 |
27 |
5 |
29 |
0 |
11 |
15 |
4 |
156 |
Feb 05
|
51 |
5 |
31 |
0 |
38 |
1 |
12 |
10 |
0 |
148 |
Mar 05 |
59 |
4 |
23 |
0 |
32 |
1 |
6 |
10 |
1 |
136 |
Apr 05 |
40 |
4 |
22 |
0 |
28 |
2 |
6 |
1 |
0 |
103 |
Mei 04 |
32 |
5 |
10 |
21 |
4 |
0 |
9 |
13 |
0 |
94 |
Mei 05 |
32 |
6 |
19 |
0 |
28 |
2 |
8 |
1 |
0 |
96 |
Transitvluchten
|
USA |
Saudi |
Tot |
Jan
05
|
11 |
24 |
35 |
Feb 05
|
9 |
22 |
31 |
Mar 05 |
15 |
25 |
40 |
Apr 05 |
2 |
24 |
26 |
Mei 04 |
41 |
0 |
41 |
Mei 05 |
1 |
25 |
26 |
Totaal
|
Eigen |
Transit |
Tot |
Jan 05 |
156 |
35 |
191 |
Feb 05 |
148 |
31 |
179 |
Mar 05 |
136 |
40 |
176 |
Apr 05 |
103 |
26 |
129 |
Mei 04 |
94 |
41 |
135 |
Mei 05 |
96 |
26 |
122 |
Genoteerd:
-ACS
verlaat Oostende (1),
-MK Airlines:
Het gerucht doet de ronde dat MK Airlines haar vliegtuigen wil registreren
in Engeland, in plaats van – zoals heden nog – in Ghana. De meest
waarschijnlijke reden is dat Ghana-geregistreerde vliegtuigen niet meer
welkom zijn in de VS en in Canada.
Financieel
gaat het MK ook niet zo voor de wind. MK is op zoek naar geldschieters en
zou vooral knipogen naar VIM Airlines, een Russische
luchtvaartmaatschappij, naar verluidt, goed bij kas. VIM Airlines is de
opvolger van Aerofreight Airlines. Van beide firma’s waren in een nabii
verleden hier nog wel Antonovs-12 opgemerkt. Maar VIM heeft halverwege
2004 twaalf Boeings 757 aangekocht van Condor Flugdiest (Thomas Cook) en
wil zich nu in passagiersvluchten profileren.
Hoe dan
ook, het vrachtvolume dat MK tegenwoordig verzet, is behoorlijk
teruggelopen in vergelijking met het eerste kwartaal van het lopend jaar.
De bedrijvigheid op de tarmac rondom de MK-toestellen is fel afgenomen. De
Balkenende-vrachtwagens zijn niet meer alomtegenwoordig en de Weiss-
(Luxemburg) en Taft-vrachtwagens (UK) laten het afweten.
Sinds de
crash van het Flash Airlines passagierstoestel in Sharm-el-Sheik en de op
til zijnde afspraken binnen de EU-landen, is men scherper gaan toezien op
de prestaties van een aantal maatschappijen, die hun vliegtuigen
registreren in Oostblok- en in Afrikaanse landen. Dat is MK zeker niet ten
goede gekomen en vooral de Halifax-crash van oktober 2004 is mede
verantwoordelijk voor MK’s minder gunstige cijfers.
|