Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht mei 2005

Terwijl in de eerste drie maanden van het lopend jaar de Oostendse luchthaven zeer goede vrachtcijfers haalde, wordt de afgetekende daling voor april deze maand bevestigd. Het aantal eigen vrachtvluchten voor mei is omzeggens gelijk aan dat van mei vorig jaar, toen al een barslecht resultaat (96 vs 94). De totaalcijfers (eigen vracht + transitvracht) tonen zelfs een daling met 10% (122 vs 135).

 

Aantal eigen vrachtvluchten

 

A
3
0
0

D
C
1
0

D
C
8

B
7
5
7

B
7
4
7

A
n
2
4

A
n
1
2

A
n
2
6

A
n
d
e
r

T
o
t

Jan 05

59

6

27

5

29

0

11

15

4

156

Feb 05

51

5

31

0

38

1

12

10

0

148

Mar 05

59

4

23

0

32

1

6

10

1

136

Apr 05

40

4

22

0

28

2

6

1

0

103

Mei 04

32

5

10

21

4

0

9

13

0

94

Mei 05

32

6

19

0

28

2

8

1

0

96



Transitvluchten

 

USA

Saudi

Tot

Jan 05

11

24

35

Feb 05

9

22

31

Mar 05

15

25

40

Apr 05

2

24

26

Mei 04

41

0

41

Mei 05

1

25

26

 

 

Totaal

 

Eigen

Transit

Tot

Jan 05

156

35

191

Feb 05

148

31

179

Mar 05

136

40

176

Apr 05

103

26

129

Mei 04

94

41

135

Mei 05

96

26

122

 

 

Genoteerd:

-ACS verlaat Oostende (1),

-MK Airlines:
Het gerucht doet de ronde dat MK Airlines haar vliegtuigen wil registreren in Engeland, in plaats van – zoals heden nog – in Ghana. De meest waarschijnlijke reden is dat Ghana-geregistreerde vliegtuigen niet meer welkom zijn in de VS en in Canada.

Financieel gaat het MK ook niet zo voor de wind. MK is op zoek naar geldschieters en zou vooral knipogen naar VIM Airlines, een Russische luchtvaartmaatschappij, naar verluidt, goed bij kas. VIM Airlines is de opvolger van Aerofreight Airlines. Van beide firma’s waren in een nabii verleden hier nog wel Antonovs-12 opgemerkt. Maar VIM heeft halverwege 2004 twaalf Boeings 757 aangekocht van Condor Flugdiest (Thomas Cook) en wil zich nu in passagiersvluchten profileren.

Hoe dan ook, het vrachtvolume dat MK tegenwoordig verzet, is behoorlijk teruggelopen in vergelijking met het eerste kwartaal van het lopend jaar. De bedrijvigheid op de tarmac rondom de MK-toestellen is fel afgenomen. De Balkenende-vrachtwagens zijn niet meer alomtegenwoordig en de Weiss- (Luxemburg) en Taft-vrachtwagens (UK) laten het afweten.

Sinds de crash van het Flash Airlines passagierstoestel in Sharm-el-Sheik en de op til zijnde afspraken binnen de EU-landen, is men scherper gaan toezien op de prestaties van een aantal maatschappijen, die hun vliegtuigen registreren in Oostblok- en in Afrikaanse landen. Dat is MK zeker niet ten goede gekomen en vooral de Halifax-crash van oktober 2004 is mede verantwoordelijk voor MK’s minder gunstige cijfers.