Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Evaluatie vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport :  november 2003

 November scoort samen met december normaal het hoogst qua vrachtvervoer. Oktober was bijzonder zwak. Een verdubbeling van het oktobercijfer lag in de lijn der verwachtingen, maar werd niet gehaald. November haalde slechts anderhalve keer het aantal eigen vrachtvluchten van oktober, van 90 naar 134. Amerikaanse transitvluchten naar de Golfregio, van 49 teruggevallen naar 21, stonden in voor 14% van het totaal aantal vluchten.

De vermeerdering van het aantal eigen vrachtvluchten (dus exclusief Amerikaanse transitvluchten) is vooral te danken aan een toename van de Egypt Air vluchten en een heropleving van Antonov-12 en Antonov-26 vluchten. An-12 en vooral An-26 hebben een zeer beperkt laadvermogen. Maar bovenal is de terugkeer van de Air Memphis Boeing 707 niet ongemerkt voorbijgegaan, al was het maar vanwege het lawaai en de roetuitstoot. De 30 jaar oude Boeing voerde in de tweede helft van november 8 vluchten uit.

Als we de milieustorende vluchten samenstellen – milieustorend wegens roetuitstoot en/of lawaai – met name DC8, B707, An-12 en An-26, komen we aan 64 storende vluchten of 48% van de eigen vrachtvluchten.

Ander luchthavennieuws kwam vooral van het front van de reeds lang stilstaande toestellen, met name van beide DC8’en van Silk Way Airlines. Silk Way werd pas in 2002 opgericht in Azerbeidjan aan de Kaspische Zee. Van de 7 ingeschreven vliegtuigen, is een An-12 gecrasht in Tsjaad en hebben 2 DC8’en, 34 en 35 jaar oud, in Oostende hun vaste stek. Beiden vertonen ze echter weinig roulatie. In de maanden maart tot september zat er nog ietwat beweging in en voerden ze samen ongeveer 25 vluchten uit. Eén van beide DC8’en staat nu al sinds einde augustus onbeweeglijk aan de grond, de andere sinds einde september.

Hoe Silk Way aan de kost komt ondanks zeer ondermaatse roulatie en hoge parkeerkosten, is voor normale mensen zoals jij en ik, onverklaarbaar. Maar er komt misschien schot in de zaak.

Eén van beide toestellen werd onlangs nieuw geregistreerd in Ghana en aangekocht door het Ghanese Johnsons Air met bases in Accra en Sharjah (Verenigde Arabische Emiraten). Mogelijks zal ook het andere toestel de vloot van Johnsons vervoegen. De maatschappij Johnsons is lang geen onbekende in Oostende. Johnsons werkt sinds lang nauw samen met First International Airways (FIA), met bases in Oostende en Sharjah. FIA, die overigens het “air transport operating” certificaat van Johnsons gebruikt, behoort toe aan een Iraniër Niknafs Javad, die vroeger als piloot dienst deed bij wapendealer David Tokoph. FIA heeft lang (en misschien nu nog) vrachtvervoer verzekerd tussen Azerbeidjan en China, vermoedelijk vanuit zijn basis in Sharjah.

Hoe dan ook zullen beide DC8’en hopelijk naar Ghana worden overgevlogen om nooit meer in Oostende terug te keren.

Aantal vluchten

Eigen vluchten

 

A300

DC10

DC8

B707

B757

B747

An-124

An-12

An-26

An-72

IL-76

Tot

Aug

17

7

17

-

8

4

1

16

3

-

1

74

Sep

18

7

9

-

13

4

1

42

4

4

1

103

Okt

27

4

7

1

18

2

4

25

-

2

-

90

Nov

42

4

7

8

16

3

5

36

13

-

-

134


Vluchten Air Mobility Command (USA)

 

MD11

B747

Tot

Aug

2

-

2

Sep

-

12

12

Okt

-

49

49

Nov

-

21

21