Evaluatie vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport :
november 2003
November
scoort samen met december normaal het hoogst qua vrachtvervoer. Oktober
was bijzonder zwak. Een verdubbeling van het oktobercijfer lag in de lijn
der verwachtingen, maar werd niet gehaald. November haalde slechts
anderhalve keer het aantal eigen vrachtvluchten van oktober, van 90 naar
134. Amerikaanse transitvluchten naar de Golfregio, van 49 teruggevallen
naar 21, stonden in voor 14% van het totaal aantal vluchten.
De
vermeerdering van het aantal eigen vrachtvluchten (dus exclusief
Amerikaanse transitvluchten) is vooral te danken aan een toename van de
Egypt Air vluchten en een heropleving van Antonov-12 en Antonov-26
vluchten. An-12 en vooral An-26 hebben een zeer beperkt laadvermogen. Maar
bovenal is de terugkeer van de Air Memphis Boeing 707 niet ongemerkt
voorbijgegaan, al was het maar vanwege het lawaai en de roetuitstoot. De
30 jaar oude Boeing voerde in de tweede helft van november 8 vluchten uit.
Als we de milieustorende vluchten samenstellen – milieustorend wegens
roetuitstoot en/of lawaai – met name DC8, B707, An-12 en An-26, komen we
aan 64 storende vluchten of 48% van de eigen vrachtvluchten.
Ander luchthavennieuws kwam vooral van het front van de reeds lang
stilstaande toestellen, met name van beide DC8’en van Silk Way Airlines.
Silk Way werd pas in 2002 opgericht in Azerbeidjan aan de Kaspische Zee.
Van de 7 ingeschreven vliegtuigen, is een An-12 gecrasht in Tsjaad en
hebben 2 DC8’en, 34 en 35 jaar oud, in Oostende hun vaste stek. Beiden
vertonen ze echter weinig roulatie. In de maanden maart tot september zat
er nog ietwat beweging in en voerden ze samen ongeveer 25 vluchten uit.
Eén van beide DC8’en staat nu al sinds einde augustus onbeweeglijk aan de
grond, de andere sinds einde september.
Hoe Silk Way aan de kost komt ondanks zeer ondermaatse roulatie en hoge
parkeerkosten, is voor normale mensen zoals jij en ik, onverklaarbaar.
Maar er komt misschien schot in de zaak.
Eén van beide toestellen werd onlangs nieuw geregistreerd in Ghana en
aangekocht door het Ghanese Johnsons Air met bases in Accra en Sharjah
(Verenigde Arabische Emiraten). Mogelijks zal ook het andere toestel de
vloot van Johnsons vervoegen. De maatschappij Johnsons is lang geen
onbekende in Oostende. Johnsons werkt sinds lang nauw samen met First
International Airways (FIA), met bases in Oostende en Sharjah. FIA, die
overigens het “air transport operating” certificaat van Johnsons gebruikt,
behoort toe aan een Iraniër Niknafs Javad, die vroeger als piloot dienst
deed bij wapendealer David Tokoph. FIA heeft lang (en misschien nu
nog) vrachtvervoer verzekerd tussen Azerbeidjan en China, vermoedelijk
vanuit zijn basis in Sharjah.
Hoe dan ook zullen beide DC8’en hopelijk naar Ghana worden overgevlogen om
nooit meer in Oostende terug te keren.
Aantal vluchten
Eigen vluchten
|
A300 |
DC10 |
DC8 |
B707 |
B757 |
B747 |
An-124 |
An-12 |
An-26 |
An-72 |
IL-76 |
Tot |
Aug |
17 |
7 |
17 |
- |
8 |
4 |
1 |
16 |
3 |
- |
1 |
74 |
Sep |
18 |
7 |
9 |
- |
13 |
4 |
1 |
42 |
4 |
4 |
1 |
103 |
Okt |
27 |
4 |
7 |
1 |
18 |
2 |
4 |
25 |
- |
2 |
- |
90 |
Nov |
42 |
4 |
7 |
8 |
16 |
3 |
5 |
36 |
13 |
- |
- |
134 |
Vluchten Air Mobility Command (USA)
|
MD11 |
B747 |
Tot |
Aug |
2 |
- |
2 |
Sep |
- |
12 |
12 |
Okt |
- |
49 |
49 |
Nov |
- |
21 |
21 |
|