Evaluatie
vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport Oktober 2003
De meest opvallende kenmerken van de vrachtactiviteiten tijdens de maand
oktober 2003 op onze luchthaven zijn enerzijds een vermindering met 13% van
het aantal eigen vrachtvluchten t.o.v. september en anderzijds een gevoelige
toename van Amerikaanse transitvluchten i.v.m. de Irak-perikelen en de
Amerikaanse militaire aanwezigheid in het Midden-Oosten.
De vermindering van het aantal
eigen vrachtvluchten (dus exclusief Amerikaanse transitvluchten) van 103
naar 90 vluchten, is vooral te wijten aan een plotse stopzetting sinds 9
oktober van de Vega Airlines vluchten naar Zweden met Antonovs-12. In
september waren er nog 42 Antonov-12 vluchten, met name 41% van de eigen
vrachtvluchten. Met 25 Antonov-12 vluchten in oktober is dit percentage
gedaald tot 28%.
De toename van Amerikaanse
transitvluchten is zeer opmerkelijk: van 12 vluchten in september
naar 49 in oktober. Dat is een verviervoudiging of dagelijks anderhalve
vlucht. In oktober stonden de Amerikaanse transitvluchten in voor 35% van
het totaal aantal vluchten tegenover 65% eigen vrachtvluchten. Al deze
transitvluchten, waarbij geen enkele vrachtverhandeling op de luchthaven
zelf gebeurt door eigen personeel, worden uitsluitend uitgevoerd door
wide bodies Boeing 747.
Vanwege het gebruik van een groot
aantal small bodies, zoals onder meer de talrijke Antonovs-12, ligt
het gemiddelde vrachtvermogen van de eigen vrachtvliegtuigen behoorlijk
lager dan het vrachtvermogen van de Amerikaanse wide bodies. Daardoor
is er uiteraard ook een zeer merkbare discrepantie tussen enerzijds de
verhouding van het aantal eigen dan wel Amerikaanse vluchten en anderzijds
de verhouding van eigen vracht tegenover Amerikaanse transitvracht.
Zo stonden de 10% Amerikaanse
transitvluchten in september in voor zowat 25% van globale vracht, terwijl
in oktober de 35% Amerikaanse transitvluchten instaan voor zowat 55% van het
globaal vrachtvolume. Dit Amerikaanse vrachtpercentage van oktober ligt
zelfs hoger dan de zowat 40% Amerikaans aandeel in het vrachtvolume van de
volle eerste 9 maanden van het lopend jaar.
Het is bijgevolg onverantwoord,
dat Vlaams minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt abusievelijk (?) de
Amerikaanse transitvracht in zijn gepubliceerde cijfergegevens voor augustus
en september heeft ingecalculeerd bij de op onze luchthaven zelf
afgehandelde vracht. Een schriftelijke vraag aan de minister om opheldering
bleef vooralsnog onbeantwoord !
November is traditioneel, zoals
ook december, de zwaarste maand van het jaar wat vrachtvervoer betreft. Men
zou dus minstens een verdubbeling mogen verwachten van de vrachtcijfers van
oktober.
Aantal
vluchten
Eigen vluchten
|
A300 |
DC10 |
DC8 |
B707 |
B757 |
B747 |
An-124 |
An-12 |
An-26 |
An-72 |
IL-76 |
Tot |
Aug |
17 |
7 |
17 |
- |
8 |
4 |
1 |
16 |
3 |
- |
1 |
74 |
Sep |
18 |
7 |
9 |
- |
13 |
4 |
1 |
42 |
4 |
4 |
1 |
103 |
Okt |
27 |
4 |
7 |
1 |
18 |
2 |
4 |
25 |
- |
2 |
- |
90 |
Vluchten Air Mobility Command (USA)
|
MD11 |
B747 |
Tot |
Aug
|
2 |
- |
2 |
Sep |
- |
12 |
12 |
Okt |
- |
49 |
49 |
|