Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Evaluatie vrachtactiviteiten Ostend-Bruges Airport Oktober 2003

 De meest opvallende kenmerken van de vrachtactiviteiten tijdens de maand oktober 2003 op onze luchthaven zijn enerzijds een vermindering met 13% van het aantal eigen vrachtvluchten t.o.v. september en anderzijds een gevoelige toename van Amerikaanse transitvluchten i.v.m. de Irak-perikelen en de Amerikaanse militaire aanwezigheid in het Midden-Oosten.

 De vermindering van het aantal eigen vrachtvluchten (dus exclusief Amerikaanse transitvluchten) van 103 naar 90 vluchten, is vooral te wijten aan een plotse stopzetting sinds 9 oktober van de Vega Airlines vluchten naar Zweden met Antonovs-12. In september waren er nog 42 Antonov-12 vluchten, met name 41% van de eigen vrachtvluchten. Met 25 Antonov-12 vluchten in oktober is dit percentage gedaald tot 28%.

 De toename van Amerikaanse transitvluchten is zeer opmerkelijk: van 12 vluchten in september naar 49 in oktober. Dat is een verviervoudiging of dagelijks anderhalve vlucht. In oktober stonden de Amerikaanse transitvluchten in voor 35% van het totaal aantal vluchten tegenover 65% eigen vrachtvluchten. Al deze transitvluchten, waarbij geen enkele vrachtverhandeling op de luchthaven zelf gebeurt door eigen personeel, worden uitsluitend uitgevoerd door wide bodies Boeing 747.

 Vanwege het gebruik van een groot aantal small bodies, zoals onder meer de talrijke Antonovs-12, ligt het gemiddelde vrachtvermogen van de eigen vrachtvliegtuigen behoorlijk lager dan het vrachtvermogen van de Amerikaanse wide bodies. Daardoor is er uiteraard ook een zeer merkbare discrepantie tussen enerzijds de verhouding van het aantal eigen dan wel Amerikaanse vluchten en anderzijds de verhouding van eigen vracht tegenover Amerikaanse transitvracht.

 Zo stonden de 10% Amerikaanse transitvluchten in september in voor zowat 25% van globale vracht, terwijl in oktober de 35% Amerikaanse transitvluchten instaan voor zowat 55% van het globaal vrachtvolume. Dit Amerikaanse vrachtpercentage van oktober ligt zelfs hoger dan de zowat 40% Amerikaans aandeel in het vrachtvolume van de volle eerste 9 maanden van het lopend jaar.

 Het is bijgevolg onverantwoord, dat Vlaams minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt abusievelijk (?) de Amerikaanse transitvracht in zijn gepubliceerde cijfergegevens voor augustus en september heeft ingecalculeerd bij de op onze luchthaven zelf afgehandelde vracht. Een schriftelijke vraag aan de minister om opheldering bleef vooralsnog onbeantwoord !

 November is traditioneel, zoals ook december, de zwaarste maand van het jaar wat vrachtvervoer betreft. Men zou dus minstens een verdubbeling mogen verwachten van de vrachtcijfers van oktober.

Aantal vluchten

Eigen vluchten

 

A300

DC10

DC8

B707

B757

B747

An-124

An-12

An-26

An-72

IL-76

Tot

Aug

17

7

17

-

8

4

1

16

3

-

1

74

Sep

18

7

9

-

13

4

1

42

4

4

1

103

Okt

27

4

7

1

18

2

4

25

-

2

-

90


Vluchten Air Mobility Command (USA)

 

MD11

B747

Tot

Aug

2

-

2

Sep

-

12

12

Okt

-

49

49