|
Vracht
oktober
De hoge score afgelopen maand van MK Airlines werd ontsierd
door de crash op 14 oktober in Canada van één van zijn B747’s, die de dag
ervoor nog in Oostende was opgestegen en de week voordien hier een 3-daags
onderhoud had ondergaan. De oorzaak van de ramp werd nog niet achterhaald.
Hoewel de motoren normaal leken te functioneren, kon het vliegtuig niet
genoeg snelheid halen om tijdig van de grond te komen.
De eigen vrachtvluchten scoorden de voorbije maand goed met
een stijging van iets meer dan 50% tegenover oktober vorig jaar. MK haalde
daarbij 37% van de eigen vrachtvluchten, propellertoestellen 25%.
Aantal eigen vrachtvluchten
|
A
3
0
0 |
D
C
1
0 |
D
C
8 |
B
7
0
7 |
B
7
5
7 |
B
7
4
7 |
A
n
1
2
4 |
A
n
1
2 |
A
n
2
6 |
A
n
d
e
r |
T
o
t |
Jan
|
31 |
5 |
18 |
7 |
20 |
9 |
1 |
21 |
6 |
0 |
118 |
Feb |
29 |
3 |
27 |
10 |
19 |
4 |
0 |
16 |
6 |
1 |
115 |
Mar |
40 |
5 |
26 |
12 |
22 |
4 |
2 |
19 |
6 |
0 |
136 |
Apr |
32 |
4 |
22 |
0 |
19 |
9 |
1 |
16 |
4 |
0 |
107 |
Mei |
32 |
5 |
10 |
0 |
21 |
4 |
0 |
9 |
13 |
0 |
94 |
Jun |
33 |
4 |
10 |
0 |
14 |
8 |
0 |
13 |
15 |
0 |
97 |
Jul |
18 |
6 |
13 |
0 |
18 |
6 |
0 |
9 |
16 |
0 |
86 |
Aug |
12 |
6 |
21 |
0 |
17 |
7 |
2 |
5 |
15 |
0 |
85 |
Sep
|
13 |
5 |
29 |
0 |
20 |
20 |
1 |
7 |
23 |
5 |
123 |
Okt
|
13 |
7 |
34 |
0 |
22 |
25 |
2 |
18 |
17 |
2 |
140 |
Tot |
253 |
50 |
210 |
29 |
192 |
96 |
9 |
133 |
121 |
8 |
1101 |
% |
23 |
4,5 |
19,1 |
2,6 |
17,5 |
8,7 |
0,8 |
12,1 |
11 |
0,7 |
100 |
Transitvluchten
US Air Mobility
Command (Evergreen) |
B747 |
34 |
Kalitta
Air USA |
B747 |
3 |
Saudi Arabian
Airlines (*) |
B747 |
27 |
Totaal |
|
64 |
(*) werd enkele keren bijgeladen of afgeladen
Amerikaanse en Saoedi transitvluchten haalden 31% van het
algemeen totaal (64 op 204). De aangekondigde 3 wekelijkse vluchten van
FOS Logistics op Azië zijn echter nog altijd zoek.
Ook deze maand werden enkele zeldzame “vogels” genoteerd.
Eerst kwam een 35 jaar oude DC8 van Murray Air. Er was een DC10-vlucht van
World Airways, die als uitwijking stond vermeld. Als “nieuweling” landde
op 22 oktober een 32 jaar oude DC8 van het Soedanese United Arabian
Airlines en de voorlaatste dag van oktober kwam een Iljushin-76 op bezoek.
Het meest uitzonderlijk waren echter twee 35 jaar oude DC8’en, die hier
onbevracht zijn geland voor een onderhoud, dat nog steeds niet afgerond
lijkt. Eén DC8 behoort toe aan het Rwandese Silverback Cargo Freighters en
de andere is in Aruba geregistreerd maar behoort toe aan Jetline
International van Equatoriaal Guinea. Niet bepaald pronkstukken!
|
|