Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

Vracht oktober

 

De hoge score afgelopen maand van MK Airlines werd ontsierd door de crash op 14 oktober in Canada van één van zijn  B747’s, die de dag ervoor nog in Oostende was opgestegen en de week voordien hier een 3-daags onderhoud had ondergaan. De oorzaak van de ramp werd nog niet achterhaald. Hoewel de motoren normaal leken te functioneren, kon het vliegtuig niet genoeg snelheid halen om tijdig van de grond te komen.

De eigen vrachtvluchten scoorden de voorbije maand goed met een stijging van iets meer dan 50% tegenover oktober vorig jaar. MK haalde daarbij 37% van de eigen vrachtvluchten, propellertoestellen 25%.

 

 

Aantal eigen vrachtvluchten

 

A
3
0
0

D
C
1
0

D
C
8

B
7
0
7

B
7
5
7

B
7
4
7

A
n
1
2
4

A
n
1
2

A
n
2
6

A
n
d
e
r

T
o
t

Jan

31

5

18

7

20

9

1

21

6

0

118

Feb

29

3

27

10

19

4

0

16

6

1

115

Mar

40

5

26

12

22

4

2

19

6

0

136

Apr

32

4

22

0

19

9

1

16

4

0

107

Mei

32

5

10

0

21

4

0

9

13

0

94

Jun

33

4

10

0

14

8

0

13

15

0

97

Jul

18

6

13

0

18

6

0

9

16

0

86

Aug

12

6

21

0

17

7

2

5

15

0

85

Sep

13

5

29

0

20

20

1

7

23

5

123

Okt

13

7

34

0

22

25

2

18

17

2

140

Tot

253

50

210

29

192

96

9

133

121

8

1101

%

23

4,5

19,1

2,6

17,5

8,7

0,8

12,1

11

0,7

100

 

 

Transitvluchten

US Air Mobility Command (Evergreen)

B747

34

Kalitta Air USA

B747

3

Saudi Arabian Airlines (*)

B747

27

Totaal

 

64

(*) werd enkele keren bijgeladen of afgeladen

 

 

Amerikaanse en Saoedi transitvluchten haalden 31% van het algemeen totaal (64 op 204). De aangekondigde 3 wekelijkse vluchten van FOS Logistics op Azië zijn echter nog altijd zoek.

Ook deze maand werden enkele zeldzame “vogels” genoteerd. Eerst kwam een 35 jaar oude DC8 van Murray Air. Er was een DC10-vlucht van World Airways, die als uitwijking stond vermeld. Als “nieuweling” landde op 22 oktober een 32 jaar oude DC8 van het Soedanese United Arabian Airlines en de voorlaatste dag van oktober kwam een Iljushin-76 op bezoek. Het meest uitzonderlijk waren echter twee 35 jaar oude DC8’en, die hier onbevracht zijn geland voor een onderhoud, dat nog steeds niet afgerond lijkt. Eén DC8 behoort toe aan het Rwandese Silverback Cargo Freighters en de andere is in Aruba geregistreerd maar behoort toe aan Jetline International van Equatoriaal Guinea. Niet bepaald pronkstukken!