Vracht oktober 2007 ronduit zwak
Het
aantal eigen vrachtvluchten steeg van 80 naar 85 vluchten;
transitvluchten (Air Mobility Command en Saudi Arabian) daalden van 24
naar 7. De verrassing komt echter van MK Airlines, die slechts 30
vluchten uitvoerde tegenover 43 vorig jaar. Dat resulteerde in een forse
daling van 23,5% in totale tonnage (van 9.486 naar 7.259 ton), terwijl alle vorige maanden een mooie
stijging kenden met een gemiddelde van 26,30%. De 13 vluchten van
“nieuwkomer” Air Charter Express noch de 7 vluchten met Antonovs-124
hebben veel soelaas kunnen brengen. Met uitzondering van één enkele
An-124 vlucht, waren deze vluchten gerelateerd aan de explosieve
situatie in het Midden Oosten en werd daarbij hoofdzakelijk
transitvracht overgevlogen.
Op de
officiële site van de luchthaven wijt directeur Gino Vanspauwen de
daling in tonnage met 23,5% “aan het feit dat de luchthaven begin
oktober gedurende 'een kleine week' gesloten was”. Die kleine week
bestond uit drie luttele dagen, van maandag 1 t/m woensdag 3
oktober (1). De uitgeweken tonnage, met name 2.227 ton, had dus
in die 3 sluitingsdagen moeten gebeuren. Dat komt neer op 18 tot in
de nok volgeladen MK Boeings 747, gemiddeld 6 per dag !
Deze nonsens toont voor de zoveelste maal aan, welke leugenachtige
taal luchthavendirectie en –promotors de bevolking al jaren opdienen.
(1) Maandag, dinsdag en woensdag zijn altijd kalme
dagen, daarom waren de werken waarschijnlijk ook tijdens het begin van
de week gepland!
Eigen
vluchten
|
Okt 05
|
Okt 06
|
Okt
07
|
A300 |
17 |
21 |
14 |
DC10 |
7 |
8 |
13 |
DC8 |
13 |
0 |
15 |
B747 |
25 |
44 |
31 |
IL-76 |
0 |
0 |
0 |
An124 |
2 |
0 |
7 |
An12 |
10 |
5 |
4 |
An26 |
0 |
1 |
1 |
Ander |
2 |
1 |
0 |
Totaal |
76 |
80 |
85 |
Transit
|
Okt 05
|
Okt 06
|
Okt
07
|
USA |
0 |
0 |
4 |
Saudi |
22 |
24 |
3 |
Totaal |
22 |
24 |
7 |
Totaal
|
Okt 05
|
Okt 06
|
Okt
07
|
Eigen |
76 |
80 |
85 |
Transit |
22 |
24 |
7 |
Totaal |
98 |
104 |
92 |
|
Pour la petite histoire…
Zaterdag
3/11 is een B747 geland van Hellenic Imperial Airways om hier één
van zijn motoren te laten vervangen. Waarom precies in Oostende?
Hellenic
Imperial werd pas opgericht als een telg van Air Universal. Die
maatschappij, geregistreerd in Jordanië, prijkt op de EU-verbodslijst
van maart 2006 en wenst nu haar B747’s over te hevelen naar haar Griekse
dochtermaatschappij. Ook vloog Air Universal voorheen met een licentie
uitgereikt in Sierra Leone.
Niet
verwonderlijk, want haar oprichter – voor de formaliteit samen met
enkele Jordaanse onderdanen – is Paddy McKay, tijdens de
burgeroorlogen in Sierra Leone en Liberia actief als piloot bij het
huurlingenleger van Executive Outcomes. Foto hiernaast. Mensen van
dat soort kennen blijkbaar de weg naar Oostende!
Maar die
Paddy McKay was ons al bekend. Air Charter Express heeft onlangs van hem
een Lockheed TriStar gekocht voor haar geplande passagiersvluchten (1).
Dat toestel vloog voorheen voor een andere maatschappij van Paddy McKay,
StarJet, eveneens
met
basis in Jordanië maar die daar haar licentie kwijtspeelde, ook op de
EU-verbodslijst belandde en intussen is opgedoekt. Toevallig of niet
landde op 3/11 het tweede DC8-toestel van Air Charter Express
vanuit Gardabya, de militaire luchthaven van Sirte, Libië. Waartoe dat
toestel precies zal worden ingezet, wachten we nieuwsgierig af.
|