Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

MK Airlines in de lift, FOS Logistics niet!

MK Airlines spande in september weer de kroon met 36,6% van het totaal eigen vrachtvluchten en oversteeg probleemloos het aantal van de klassiekers, Egypt Air, Ethiopian en DAS Air samen! Desondanks is de stijging van eigen vrachtvluchten tegenover september vorig jaar slechts 18,3%

Aantal eigen vrachtvluchten

 

A
3
0
0

D
C
1
0

D
C
8

B
7
0
7

B
7
5
7

B
7
4
7

A
n
1
2
4

A
n
1
2

A
n

2
6

A
n
d
e
r

T
o
t

Jan

31

5

18

7

20

9

1

21

6

0

118

Feb

29

3

27

10

19

4

0

16

6

1

115

Mar

40

5

26

12

22

4

2

19

6

0

136

Apr

32

4

22

0

19

9

1

16

4

0

107

Mei

32

5

10

0

21

4

0

9

13

0

94

Jun

33

4

10

0

14

8

0

13

15

0

97

Jul

18

6

13

0

18

6

0

9

16

0

86

Aug

12

6

21

0

17

7

2

5

15

0

85

Sep

13

5

29

0

20

20

1

7

23

5

123

Tot

240

43

176

29

170

71

7

115

104

6

961

%

25

4,5

18,3

3

17,7

7,4

0,7

12

10,8

0,6

100

 

Transitvluchten
 

US Air Mobility Command (Evergreen)

B747

39

Kalitta Air USA

B747

5

Saudi Arabian Airlines

B747 & MD11

28

Totaal

 

72

Met de transitvluchten is het anders gesteld. In september vorig jaar waren er slechts 11 Amerikaanse transitvluchten. De Amerikanen hadden hun vluchten via Oostende onderbroken van half juni tot half september. Verleden maand waren er echter 72 Amerikaanse en Saoedi transitvluchten tegenover 123 eigen vrachtvluchten, dus 37% van het algemeen totaal. Door de enorme stijging transitvluchten (72 tegen 11) krijgen we eens te meer een vertekend beeld van het eigen actief van de luchthaven, zoals we dat duidelijker dan ooit tevoren hebben kunnen merken voor de maand augustus.

Toen meldde namelijk luchthavenmanager Vanspauwen triomfantelijk in het nummer 14 van het tweewekelijks magazine ‘Ondernemers in West-Vlaanderen’: “We tekenden voor een expansie met 134,8%. We realiseerden die groei door nieuwe maatschappijen aan te trekken etc…” Met dat cijfer wou de manager de publieke opinie doen geloven dat die groei het hele lopend jaar betrof, maar nader toezien maakte vlug duidelijk dat het stijgcijfer van één enkele maand, augustus, maar eventjes werd geëxtrapoleerd naar het hele jaar!

Om de manager tijd en moeite te besparen, kunnen we hem voor september de stijging (transitvluchten inbegrepen!) voorcalculeren: 70% (wel te verstaan: niet voor het hele jaar!).

Feitelijk had het aantal eigen vrachtvluchten (123) veel hoger moeten liggen. Reeds einde mei werd immers de komst aangekondigd van FOS Logistics voor begin september met wekelijks drie vluchten op Azië. Maar goed, we zien wel wanneer en hoe FOS opdaagt.

In september werden ook nog enkele “uitzonderlijke” vluchten genoteerd. Eén ervan was een nachtbeweging van een DC8 van MK Airlines. Hoewel DC8’en in België ’s nachts niet meer mogen landen, streek het MK-toestel neer op donderdag 23/09 om 01.40 uur. MK Airlines ging even uit de bocht evenals de aankondiging op teletekst van dit voorval (zie  www.wiloo.be/creatief_met_borden.htm). De vier andere vluchten werden overdag uitgevoerd door Iljushins-76, om telkens met toestemming van het Bestuur der Luchtvaart een vracht ‘outsized cargo’ over te vliegen voor een staatsproject in Rwanda.

Opmerkelijk voor september was ook het aantal vluchten van Antonovs-26, tweemotorige propellertoestellen met een laadvermogen van ongeveer 6 ton, maar vooral opmerkelijk waren het tijdstip van aankomst en vertrek en de lading. De twee Antonovs-26 vliegen voor rekening van Air Charter Service. Van hun 40 bewegingen in september waren er 12 ’s nachts. Antonovs-26 mogen ’s nachts landen en opstijgen. Alleen maken ze wel een zeer irriterend lawaai bij het motor-opwarmen en bij het taxiën.

Waarom dan die toestellen zonodig ‘s nachts moeten landen of opstijgen, is een groot raadsel. Zij voeren immers geen langeafstandsvluchten uit, want hun bestemmingen liggen alle binnen Europa (Rusland niet inbegrepen). Zo was er zelfs een nachtvlucht uit Rijsel op 14/09 om 04.12 uur, op 70 km van Oostende en twee uit Stansted op 21/09 om 02.51 uur en op 22/09 om 02.40 uur, op 250 km van Oostende.

Gekker nog is, dat in 85% van de 40 bewegingen hier geen vracht werd op- noch afgeladen. Het toestel vertrekt leeg om vracht elders op te halen en elders weer af te laden en dan leeg hier terug te keren. Meerwaarde voor onze luchthaven is dus nihil, terwijl de “meerlawaailast” enkel voor rekening is van de omwonenden.

Let wel! Het is specifiek voor die verdomde An-26 propellertoestellen van Air Charter Service, dat de luchthaven in zijn aanvraag voor een nieuwe milieuvergunning maar liefst 3 nachtbewegingen per dag wenst bovenop de 20 nachtbewegingen voor de andere toestellen. De onzin van het luchthavenmanagement kent geen grenzen!