|
MK Airlines in de lift, FOS
Logistics niet! MK
Airlines spande in september weer de kroon met 36,6% van het totaal eigen
vrachtvluchten en oversteeg probleemloos het aantal van de klassiekers,
Egypt Air, Ethiopian en DAS Air samen! Desondanks is de stijging van eigen
vrachtvluchten tegenover september vorig jaar slechts 18,3%
Aantal eigen vrachtvluchten
|
A
3
0
0 |
D
C
1
0 |
D
C
8 |
B
7
0
7 |
B
7
5
7 |
B
7
4
7 |
A
n
1
2
4 |
A
n
1
2 |
A
n
2
6 |
A
n
d
e
r |
T
o
t |
Jan
|
31 |
5 |
18 |
7 |
20 |
9 |
1 |
21 |
6 |
0 |
118 |
Feb |
29 |
3 |
27 |
10 |
19 |
4 |
0 |
16 |
6 |
1 |
115 |
Mar |
40 |
5 |
26 |
12 |
22 |
4 |
2 |
19 |
6 |
0 |
136 |
Apr |
32 |
4 |
22 |
0 |
19 |
9 |
1 |
16 |
4 |
0 |
107 |
Mei |
32 |
5 |
10 |
0 |
21 |
4 |
0 |
9 |
13 |
0 |
94 |
Jun |
33 |
4 |
10 |
0 |
14 |
8 |
0 |
13 |
15 |
0 |
97 |
Jul |
18 |
6 |
13 |
0 |
18 |
6 |
0 |
9 |
16 |
0 |
86 |
Aug |
12 |
6 |
21 |
0 |
17 |
7 |
2 |
5 |
15 |
0 |
85 |
Sep
|
13 |
5 |
29 |
0 |
20 |
20 |
1 |
7 |
23 |
5 |
123 |
Tot |
240 |
43 |
176 |
29 |
170 |
71 |
7 |
115 |
104 |
6 |
961 |
% |
25 |
4,5 |
18,3 |
3 |
17,7 |
7,4 |
0,7 |
12 |
10,8 |
0,6 |
100 |
Transitvluchten
US Air Mobility Command (Evergreen) |
B747 |
39 |
Kalitta Air USA |
B747 |
5 |
Saudi Arabian Airlines
|
B747
& MD11 |
28 |
Totaal |
|
72 |
Met de transitvluchten is het
anders gesteld. In september vorig jaar waren er slechts 11 Amerikaanse
transitvluchten. De Amerikanen hadden hun vluchten via Oostende
onderbroken van half juni tot half september. Verleden maand waren er
echter 72 Amerikaanse en Saoedi transitvluchten tegenover 123 eigen
vrachtvluchten, dus 37% van het algemeen totaal. Door de enorme stijging
transitvluchten (72 tegen 11) krijgen we eens te meer een vertekend beeld
van het eigen actief van de luchthaven, zoals we dat duidelijker dan ooit
tevoren hebben kunnen merken voor de maand augustus.
Toen meldde namelijk
luchthavenmanager Vanspauwen triomfantelijk in het nummer 14 van het
tweewekelijks magazine ‘Ondernemers in West-Vlaanderen’: “We tekenden
voor een expansie met 134,8%. We realiseerden die groei door nieuwe
maatschappijen aan te trekken etc…” Met dat cijfer wou de manager de
publieke opinie doen geloven dat die groei het hele lopend jaar betrof,
maar nader toezien maakte vlug duidelijk dat het stijgcijfer van één
enkele maand, augustus, maar eventjes werd geëxtrapoleerd naar het hele
jaar!
Om de manager tijd en moeite te
besparen, kunnen we hem voor september de stijging (transitvluchten
inbegrepen!) voorcalculeren: 70% (wel te verstaan: niet voor
het hele jaar!).
Feitelijk had het aantal eigen vrachtvluchten (123) veel
hoger moeten liggen. Reeds einde mei werd immers de komst aangekondigd van
FOS Logistics voor begin september met wekelijks drie vluchten op Azië.
Maar goed, we zien wel wanneer en hoe FOS opdaagt.
In september werden ook nog enkele “uitzonderlijke”
vluchten genoteerd. Eén ervan was een nachtbeweging van een DC8 van MK
Airlines. Hoewel DC8’en in België ’s nachts niet meer mogen landen, streek
het MK-toestel neer op donderdag 23/09 om 01.40 uur. MK Airlines ging even
uit de bocht evenals de aankondiging op teletekst van dit voorval (zie
www.wiloo.be/creatief_met_borden.htm).
De vier andere vluchten werden overdag uitgevoerd door Iljushins-76, om
telkens met toestemming van het Bestuur der Luchtvaart een vracht
‘outsized cargo’ over te vliegen voor een staatsproject in Rwanda.
Opmerkelijk voor september was ook het aantal vluchten van
Antonovs-26, tweemotorige propellertoestellen met een laadvermogen van
ongeveer 6 ton, maar vooral opmerkelijk waren het tijdstip van aankomst en
vertrek en de lading. De twee Antonovs-26 vliegen voor rekening van Air
Charter Service. Van hun 40 bewegingen in september waren er 12 ’s nachts.
Antonovs-26 mogen ’s nachts landen en opstijgen. Alleen maken ze wel een
zeer irriterend lawaai bij het motor-opwarmen en bij het taxiën.
Waarom dan die toestellen zonodig ‘s nachts moeten landen
of opstijgen, is een groot raadsel. Zij voeren immers geen
langeafstandsvluchten uit, want hun bestemmingen liggen alle binnen Europa
(Rusland niet inbegrepen). Zo was er zelfs een nachtvlucht uit Rijsel op
14/09 om 04.12 uur, op 70 km van Oostende en twee uit Stansted op 21/09 om
02.51 uur en op 22/09 om 02.40 uur, op 250 km van Oostende.
Gekker nog is, dat in 85% van de 40 bewegingen hier geen
vracht werd op- noch afgeladen. Het toestel vertrekt leeg om vracht elders
op te halen en elders weer af te laden en dan leeg hier terug te keren.
Meerwaarde voor onze luchthaven is dus nihil, terwijl de
“meerlawaailast” enkel voor rekening is van de omwonenden.
Let wel! Het is specifiek
voor die verdomde An-26 propellertoestellen van Air Charter Service, dat
de luchthaven in zijn aanvraag voor een nieuwe milieuvergunning maar
liefst 3 nachtbewegingen per dag wenst bovenop de 20 nachtbewegingen voor
de andere toestellen. De onzin van het luchthavenmanagement kent geen
grenzen!
|
|