
overledene voor de poorten van de almachtige
De Zeewacht 15 maart '13
 |
WILOO begraaft A.I.P.
Oostende
9-maart-13
"Vodje papier"
Een vodje papier, meer zijn de Oostendse vliegreglementen met
betrekking tot "oefen- en testvluchten" en met betrekking tot "opstijgen
en landen boven zee" niet. WILOO heeft niet enkel klacht neergelegd van
het lokale tot het Europese niveau, maar heeft op zaterdag 9 maart
'13 ook actie gevoerd op de luchthaven en het reglement (AIP)
begraven.

- Jarenlang streed WILOO
voor een regelgeving die de luchtverkeersleiding (Belgocontrol) en
piloten verplicht (zeker ’s nachts) om boven zee aan te vliegen of te
vertrekken en niet boven de stad. Na jaren van actie voeren en
juridische strijd en na (uiteindelijk goed) overleg op de kantoren van
het Belgische Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) werden in augustus
2012 vliegrouteregels vastgelegd in de voorschriften voor de Oostendse
luchthaven.
In de praktijk merken we helaas sinds de laatste maanden dat de
verkeersleiders van dienst en/of piloten deze regels vaak naast zich
neerleggen. Bovendien wordt elk commentaar geweigerd op ons verzoek
om uitleg over de redenen voor deze afwijkingen.
- Dit jaar werden er tot op heden in
Oostende drie langdurige oefensessies (Touch & Go’s) met grote
passagierstoestellen georganiseerd. Telkens werd door ons een
overtreding op het reglement m.b.t. oefenvluchten (niet op woensdag,
niet na 18u ’s avonds, niet tijdens weekends…) vastgesteld. Onze
bezorgdheid betreft vooral het feit dat de luchthavendirectie blijkbaar
de ene uitzondering op de regel na de andere kan en mag toekennen, tot
drie maal na elkaar. Zo worden afspraken (ook met de stad Oostende)
totaal uitgehold en betekenisloos voor omwonenden. Na de tweede
sessie met oefenvluchten op 13 februari 2013 en na onze tweede
klacht bij de Vlaamse milieu-inspectie werd bovendien plots een
luchtvaartdienstnota uitgevaardigd waarmee "à la minute" en "à la tête
du client" een juridische veiligheid werd gecreëerd "tegen" eventuele
acties van omwonenden met betrekking tot de structureel geworden
uitzonderingen. Dit vinden wij totaal niet kunnen en een
oneigenlijk gebruik van dienstnota’s. In extremis zou dit de
mogelijkheid bieden dat er een dienstnota wordt gepubliceerd die het
hele jaar door uitzonderingen toelaat!?
Vandaar dat wij zaterdag actie hebben
gevoerd met een symbolische begrafenis van de Oostendse
vliegverkeerregels die in de praktijk een vodje papier lijken.
Behalve deze actie heeft WILOO ook
zijn raadsman Johan Verstraeten gevraagd rechtsprocedures op te starten.
Over een maand of zo hoort u meer van ons
|
Onze brief aan de leden
lees...
Onze klachtbrief
(bij de FOD luchtvaart en inclusief PV bij de
lokale politie van Oostende)
lees...
De Vlaamse milieu-inspectie weigerde onze
klacht te noteren en onze vragen te beantwoorden!
We zullen de Vlaamse ombudsman en het Vlaams Parlement in verband
met de klachtenprocedure voor de Oostendse luchthaven bevragen.
Ook Europa (EASA) werd aangeschreven, zodra nieuws
informeren we onze leden. |