|
China, Avicon en Taag
In Het Laatste Nieuws van 2 februari pakt luchthavenmanager
Gino Van Spauwen uit met een nakende luchtverbinding met Shanghai. Althans
zouden er daaromtrent concrete contacten plaatsvinden. Of dit in verband
staat met het overbrengen van Chinese tegels voor de nieuwe bekleding van
de Kapellestraat, dan wel met ruimere onderhandelingen die de manager in
mei zou voeren in Shanghai, moet zich nog uitwijzen.
In hetzelfde artikel
verklaart de manager twee bedrijven, TAAG Airlines en Avicon, de deur te
hebben gewezen, omdat zij geen businessplan kunnen voorleggen. Dat is
zeker geen slechte beslissing.
De
Angolese luchtvaartmaatschappij TAAG was op O.A. reeds actief nog vóór de
komst van wapenhandelaar Victor Bout. Dat TAAG illegale wapentrafieken
organiseerde naar Angola, is praktisch zeker. Of deze vanuit Oostende
werden georganiseerd, staat niet vast, tenzij voor die ene poging in
augustus 1998, toen 3 ton vliegtuigonderdelen voor Antonov-32 op O.A.
werden onderschept, alvorens die voor TAAG naar Angola konden worden
overgevlogen (Le Soir 29/08/98). TAAG is nu nog actief vanuit Luanda met
twee B747’s en vier B737’s. De laatste vluchten vanuit O.A. met eigen
vliegtuigen gebeurden in 1995 en 1996 met een 4-tal B707’s van de door
TAAG opgerichte zustermaatschappij Angola Air Charter (zie vb.
1
en
2
).
Terloops, één van de vier B707’s werd door Angola Air Charter ingehuurd
van wapendealer David Tokoph’s Greco Air (zie
3
)
“Ons kent ons”, zoveel is duidelijk !
Alvorens de loods te
worden van Ronald Rossignol’s Occidental Airlines, werd de loods die naast
de luchthaventoren staat en nu wordt uitgebaat door Egypt Air, gehuurd
door TAAG. Dat is nu nog te merken op de buitenwand van de loods waarop
nog steeds kenmerken van TAAG te zien zijn. TAAG had in die tijd ook nauwe
banden met de Brusselse broker, Air Charter Center, die een tijd lang een
gelijkvloers kantoortje huurde op O.A. Hoe dan ook, TAAG had tot voor kort
nog steeds een ruim kantoor op O.A. en stond er ingeschreven als
“luchtvaartmaatschappij”. Of daar nog veel activiteiten (en welke)
gebeurden, is niet bekend. Van Spauwen heeft nu TAAG de deur gewezen,
omdat het geen “businessplan” kan voorleggen (?).
Avicon
overkomt hetzelfde. Avicon staat eveneens ingeschreven op O.A. als
“luchtvaartmaatschappij”, maar daarvan is geen rechtstreeks spoor te
vinden. Opgericht in 1998 door de Pakistaan Sayed Wahabuddin, is deze bvba
hoogstwaarschijnlijk het verlengstuk van het vroegere Sky Air Cargo.
Avicon heeft op O.A. een gelijkvloers kantoor, waar tot voor kort vaak
activiteit te merken was. Sky Air Cargo behoorde toe aan de Pakistaan
Sayed Naqvi en heeft vanuit O.A. een aantal illegale wapentrafieken
georganiseerd, onder meer samen met Ronald Rossignol’s Occidental Airlines
(zie
www.cleanostend.com/clos_en.htm).
De korte commentaar over Sky Air Cargo bij het
toonaangevende Aerotransport (www.aerotransport.org)
spreekt boekdelen : “Reorganized
in 1994 by Pakistan interests (Sayed Naqvi) with former owner of
Occidental AL, associated with Avicon Aviation Consultants (David Tokoph).
Used mostly to carry guns from Bulgaria and Romania to UN-embargoed Sierra
Leone.”
Terug: “Ons kent ons” !
De
argumentatie van Van Spauwen, dat TAAG en Avicon “geen link meer
hebben met de luchthaven”, is zeer twijfelachtig. Waarom zou dan bij
voorbeeld het Pakistaanse Avicon uitgerekend op O.A. een goedkoop
kantoortje huren, tenzij omdat de locatie op de luchthaven zeer geschikt
is voor zijn luchthavenactiviteiten? En toch niet omdat bij voorbeeld
Avicon geïnteresseerd is in de Oostendse paardenkoersen? De vraag is dan
ook, welke hoogst bevallige links bepaalde andere bedrijven zoals Johnsons
Air en HeavyLift wél hebben met de luchthaven
|
|