Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

China, Avicon en Taag

In Het Laatste Nieuws van 2 februari pakt luchthavenmanager Gino Van Spauwen uit met een nakende luchtverbinding met Shanghai. Althans zouden er daaromtrent concrete contacten plaatsvinden. Of dit in verband staat met het overbrengen van Chinese tegels voor de nieuwe bekleding van de Kapellestraat, dan wel met ruimere onderhandelingen die de manager in mei zou voeren in Shanghai, moet zich nog uitwijzen.

In hetzelfde artikel verklaart de manager twee bedrijven, TAAG Airlines en Avicon, de deur te hebben gewezen, omdat zij geen businessplan kunnen voorleggen. Dat is zeker geen slechte beslissing.

De Angolese luchtvaartmaatschappij TAAG was op O.A. reeds actief nog vóór de komst van wapenhandelaar Victor Bout. Dat TAAG illegale wapentrafieken organiseerde naar Angola, is praktisch zeker. Of deze vanuit Oostende werden georganiseerd, staat niet vast, tenzij voor die ene poging in augustus 1998, toen 3 ton vliegtuigonderdelen voor Antonov-32 op O.A. werden onderschept, alvorens die voor TAAG naar Angola konden worden overgevlogen (Le Soir 29/08/98). TAAG is nu nog actief vanuit Luanda met twee B747’s en vier B737’s. De laatste vluchten vanuit O.A. met eigen vliegtuigen gebeurden in 1995 en 1996 met een 4-tal B707’s van de door TAAG opgerichte zustermaatschappij Angola Air Charter (zie vb. 1 en 2 ). Terloops, één van de vier B707’s werd door Angola Air Charter ingehuurd van wapendealer David Tokoph’s Greco Air (zie 3 )Ons kent ons”, zoveel is duidelijk !

Alvorens de loods te worden van Ronald Rossignol’s Occidental Airlines, werd de loods die naast de luchthaventoren staat en nu wordt uitgebaat door Egypt Air, gehuurd door TAAG. Dat is nu nog te merken op de buitenwand van de loods waarop nog steeds kenmerken van TAAG te zien zijn. TAAG had in die tijd ook nauwe banden met de Brusselse broker, Air Charter Center, die een tijd lang een gelijkvloers kantoortje huurde op O.A. Hoe dan ook, TAAG had tot voor kort nog steeds een ruim kantoor op O.A. en stond er ingeschreven als “luchtvaartmaatschappij”. Of daar nog veel activiteiten (en welke) gebeurden, is niet bekend. Van Spauwen heeft nu TAAG de deur gewezen, omdat het geen “businessplan” kan voorleggen (?).

Avicon overkomt hetzelfde. Avicon staat eveneens ingeschreven op O.A. als “luchtvaartmaatschappij”, maar daarvan is geen rechtstreeks spoor te vinden. Opgericht in 1998 door de Pakistaan Sayed Wahabuddin, is deze bvba hoogstwaarschijnlijk het verlengstuk van het vroegere Sky Air Cargo. Avicon heeft op O.A. een gelijkvloers kantoor, waar tot voor kort vaak activiteit te merken was. Sky Air Cargo behoorde toe aan de Pakistaan Sayed Naqvi en heeft vanuit O.A. een aantal illegale wapentrafieken georganiseerd, onder meer samen met Ronald Rossignol’s Occidental Airlines (zie www.cleanostend.com/clos_en.htm). De korte commentaar over Sky Air Cargo bij het toonaangevende Aerotransport (www.aerotransport.org) spreekt boekdelen : Reorganized in 1994 by Pakistan interests (Sayed Naqvi) with former owner of Occidental AL, associated with Avicon Aviation Consultants (David Tokoph). Used mostly to carry guns from Bulgaria and Romania to UN-embargoed Sierra Leone.”  Terug: “Ons kent ons!

De argumentatie van Van Spauwen, dat TAAG en Avicon “geen link meer  hebben met de luchthaven”, is zeer twijfelachtig. Waarom zou dan bij voorbeeld het Pakistaanse Avicon uitgerekend op O.A. een goedkoop kantoortje huren, tenzij omdat de locatie op de luchthaven zeer geschikt is voor zijn luchthavenactiviteiten? En toch niet omdat bij voorbeeld Avicon geïnteresseerd is in de Oostendse paardenkoersen?  De vraag is dan ook, welke hoogst bevallige links bepaalde andere bedrijven zoals Johnsons Air en HeavyLift wél hebben met de luchthaven