Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

 

Le nouveau Express est arrivé

12-jul-2007  Na ettelijke aankondigingen is hij er eindelijk, een oude nieuwkomer, een 37 jaar oude DC8, geregistreerd in Ghana als 9G-AXA. Eerst was hij twee weken lang aangekondigd met het vluchtnummer ACE103. Maar er bleek iets te mankeren om in België te mogen landen. Uiteindelijk landde hij toch op 31 mei, echter niet met vluchtnummer ACE103, maar met zijn eigen registratienummer als vluchtnummer. Het toestel werd via Maastricht en Shannon helemaal uit Zuid-Amerika overgevlogen.

De DC8 vliegt met opschriften die zouden moeten verwijzen naar een mysterieuze firma, Air Charter Express, maar het toestel zou in feite aan Cargo Plus Aviation toebehoren. Onbegrijpelijk, want Cargo Plus Aviation staat op de EU-zwarte lijst van 12 oktober 2006, echter als maatschappij gevestigd in Equatoriaal Guinea. Geen probleem, Cargo Plus (met hoofdzetel in de Verenigde Arabische Emiraten) heeft ook een vestiging in Ghana en weet daar de vlieglicentie (AOC) te ontlenen van een slapende maatschappij, sinds jaren gestopt met luchtvaartactiviteiten, Race Cargo Airlines. Hallo, Race Cargo, nog van gehoord? Jawel, lees… de Rainbow/Race Cargo-connectie.

De zgn. nieuwe maatschappij zou zich nu, met de steun van een spookfirma, Asian Pacific Group, willen verankeren in Oostende onder een schuilnaam, omwille van de dubieuze reputatie van het schuilgaande Cargo Plus. Waarom bijvoorbeeld niet vliegen onder een ‘commerciële’ naam? Waarom niet een naam kiezen, die afgekort toch kan verwijzen naar de ICAO-code van Cargo Plus, ‘ACE’? Bij voorbeeld ‘Air Charter Express’? Die naam werd wel reeds gebruikt door een Franse luchtvaartmaatschappij. Maar dat komt goed uit, want die maatschappij ging in 1994 teloor.

Cargo Plus Aviation werd oorspronkelijk in 1999 opgericht door een Pakistani, ene Nasir Khan, CEO van Oman Cargo met hoofdzetel in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten. Doel van Oman Cargo is ontwikkelingslanden wegwijs te maken in de luchtvaart en hen organisatorisch bij te staan. Cargo Plus zelf kreeg van de luchtvaartautoriteiten in het Afrikaanse Equatoriaal Guinea (wat dat daar ook moge voorstellen) een vlieglicentie, maar had niettemin haar basis in hetzelfde Sharjah. Er werd ook een gelijknamige firma opgericht op het belastingsparadijs, de Bahamas, als een soort doorgeefluik/trukendoos. 

Toen zich in Equatoriaal Guinea een ophoping voordeed van dubieuze maatschappijen (waardoor overigens een EU-ban werd uitgesproken voor alle in Equ. Guinea geregistreerde vliegtuigen), werd er een Cargo Plus opgericht in Ghana. Daar was ook Race Cargo Airlines gevestigd, die haar luchtvaartactiviteiten wou stopzetten en gewoon haar licentie aan Cargo Plus doorgaf. Zo makkelijk gaat dat nu eenmaal in Afrika. 

Beide maatschappijen hadden ook een vestiging op de Oostendse luchthaven. Race Cargo had er zelfs een aparte loods, terwijl Cargo Plus haar kantoor deelde met First Int’l Airlines van een Iraniër, Niknafs Javad. Toen onder publieke druk een gedeeltelijke uitmesting op de luchthaven eindelijk werd doorgevoerd, verhuisde Cargo Plus naar de industriezone in Oostende en huurt daar nu een kleine loods.

Alles werd dus weer in gereedheid gebracht om terug vanuit Oostende luchtvaartactiviteiten te kunnen heropstarten met de recent aangeworven 9G-AXA.

 

Aanverwante publicaties omtrent Cargo Plus:

- www.wiloo.be/johnsons_air mk_airlines.htm
- http://www.wiloo.be/historiek_malafide_activiteiten.htm
 à zoek “
De ‘Cargo Plus’ story