Air Charter Express naar
Luik?
21-feb-09
In december vorig jaar heeft Air
Charter Express (ACE) haar derde DC8 in ontvangst genomen en heeft nu 4
toestellen in haar vloot. De “nieuwe” DC8, 9G-AED (1),
is 37 jaar oud en opereerde voordien als Z-ALB (2)
voor het dubieuze Avient Aviation van Andrew Smith, beschuldigd van
oorlogsmisdaden in Kongo (3).
Het toestel is op 20 januari geland in Luik/Bierset, dat volgens het
nieuwsblad Aircargo News zijn nieuwe thuishaven wordt (4).
Het toestel is geen onbekende in
Oostende en was hier enkele keren op bezoek als ST-UAA toen voor United
Arabian Airlines (5).
Het toestel heeft geen opschriften meer, maar is nog steeds getooid in
haar toenmalige donkerrode basiskleuren.
ACE heeft nu 4 vliegtuigen in actieve
dienst, twee DC8’en voor militaire opdrachten in Irak en gestationeerd
in Oostende, de “nieuwe” DC8 gestationeerd in Luik en nog een oude B707,
9G-LAD (6),
ook hier geen onbekende toen het nog vloog voor Johnsons Air van de
controversiële Iranier Farhad Azima, tevens eigenaar van ACE. In 2003
werd dat toestel betrapt op illegaal wapentransport naar het Liberia van
dictator Charles Taylor (7).
Volgens Aircargo News heeft Iris Air –
dat is de benaming die het nieuwsblad bezigt om ACE aan te duiden – ene
Tony Knight aangesteld als nieuwe commerciële directeur. Hij was
voordien de gangmaker bij Intavia en bij African International Airways,
jarenlang belangrijke handelspartner van Ostend Airport. Beiden Intavia
en AIA werden ook betrapt op illegale wapentransporten naar Rwanda in
2002 en 2003 (8).
In juni 2008 werd AIA te koop aangeboden, maar werd bij gebrek aan
interesse in alle stilte opgedoekt. Tony Knight heeft nu onderdak
gevonden bij Farhad Azima, veteraan in het oprichten van dubieuze
constructies en het omzeilen van wapenembargo’s (9).
Oh, bijna vergeten, …ACE heeft nog een
5de toestel gehad, deze keer bestemd voor passagiersvervoer,
een Lockheed Tristar, 9G-BSM (10).
Dat vliegtuig werd aangekocht in augustus 2007 en was bedoeld om te
worden ingezet voor de aankomende Islam bedevaart Hadj naar Mekka. De
Lockheed stond in december en voor de periode van de Hadj geparkeerd in
Jeddah wachtend op opdrachten, echter zonder resultaat. Na de Hadj
keerde de Lockheed onverrichter zake terug naar Ghana, om dan in
november 2008 te worden opgeborgen in de Verenigde Arabische Emiraten
met een nieuwe registratie uit Mali (!), TZ-MHI, maar nog steeds in
bezit van ACE.
Weer een prachtverhaal van “ons kent
ons” en een voorbeeld, hoe Ostend Airport zijn vrachtactiviteiten enkel
kwijtkan aan duistere, onbetrouwbare en vaak rechtuit ongure maatschappijen.
|