 |
Le nouveau Express est arrivé
12-jul-2007
Na
ettelijke aankondigingen is hij er eindelijk, een oude nieuwkomer, een
37 jaar oude DC8, geregistreerd in Ghana als 9G-AXA. Eerst was hij twee
weken lang aangekondigd met het vluchtnummer ACE103. Maar er bleek iets
te mankeren om in België te mogen landen. Uiteindelijk landde hij toch
op 31 mei, echter niet met vluchtnummer ACE103, maar met zijn eigen
registratienummer als vluchtnummer. Het toestel werd via Maastricht en
Shannon helemaal uit Zuid-Amerika overgevlogen.

De DC8 vliegt met
opschriften die zouden moeten verwijzen naar een mysterieuze firma,
Air Charter
Express, maar het toestel zou in
feite aan Cargo Plus Aviation toebehoren. Onbegrijpelijk, want
Cargo Plus Aviation staat op de EU-zwarte lijst van 12 oktober 2006,
echter als maatschappij gevestigd in Equatoriaal Guinea. Geen probleem,
Cargo Plus (met hoofdzetel in de Verenigde Arabische Emiraten) heeft ook
een vestiging in Ghana en weet daar de vlieglicentie (AOC) te
ontlenen van een slapende maatschappij, sinds jaren gestopt met
luchtvaartactiviteiten, Race Cargo Airlines. Hallo, Race Cargo,
nog van gehoord? Jawel,
lees… de Rainbow/Race Cargo-connectie.
De zgn. nieuwe maatschappij zou zich nu, met de steun van een
spookfirma, Asian Pacific Group, willen verankeren in Oostende onder een
schuilnaam, omwille van de dubieuze reputatie van het schuilgaande Cargo
Plus. Waarom bijvoorbeeld niet vliegen onder een ‘commerciële’ naam?
Waarom niet een naam kiezen, die afgekort toch kan verwijzen naar de
ICAO-code van Cargo Plus, ‘ACE’? Bij voorbeeld ‘Air
Charter Express’?
Die naam werd wel reeds gebruikt door een Franse luchtvaartmaatschappij.
Maar dat komt goed uit, want die maatschappij ging in 1994 teloor.

Cargo Plus Aviation
werd oorspronkelijk in 1999 opgericht door een Pakistani, ene Nasir
Khan, CEO van Oman Cargo met hoofdzetel in Sharjah, Verenigde Arabische
Emiraten. Doel van Oman Cargo is ontwikkelingslanden wegwijs te maken in
de luchtvaart en hen organisatorisch bij te staan. Cargo Plus zelf kreeg
van de luchtvaartautoriteiten in het Afrikaanse Equatoriaal Guinea (wat
dat daar ook moge voorstellen) een vlieglicentie, maar had niettemin
haar basis in hetzelfde Sharjah. Er werd ook een gelijknamige firma
opgericht op het belastingsparadijs, de Bahamas, als een soort
doorgeefluik/trukendoos.
Toen zich in
Equatoriaal Guinea een ophoping voordeed van dubieuze maatschappijen
(waardoor overigens een EU-ban werd uitgesproken voor alle in Equ.
Guinea geregistreerde vliegtuigen), werd er een Cargo Plus opgericht in
Ghana. Daar was ook Race Cargo Airlines gevestigd, die haar
luchtvaartactiviteiten wou stopzetten en gewoon haar licentie aan Cargo
Plus doorgaf. Zo makkelijk gaat dat nu eenmaal in Afrika.
Beide maatschappijen
hadden ook een vestiging op de Oostendse luchthaven. Race Cargo
had er zelfs een aparte loods, terwijl Cargo Plus haar kantoor deelde
met First Int’l Airlines van een Iraniër, Niknafs Javad. Toen onder
publieke druk een gedeeltelijke uitmesting op de luchthaven eindelijk
werd doorgevoerd, verhuisde Cargo Plus naar de industriezone in Oostende
en huurt daar nu een kleine loods.

Alles werd dus weer in
gereedheid gebracht om terug vanuit Oostende luchtvaartactiviteiten te
kunnen heropstarten met de recent aangeworven 9G-AXA.
Aanverwante publicaties omtrent Cargo Plus:
-
www.wiloo.be/johnsons_air mk_airlines.htm
-
http://www.wiloo.be/historiek_malafide_activiteiten.htm
à zoek “De
‘Cargo Plus’ story”
|


|