Tot op heden....
geen:
- traktoren,
- bos
- epidemiologisch
onderzoek
- onderzoek naar de
kwaliteit van
huislucht
- snuffelpalen
meetnetwerk
- beperking op
APU's (aux power units)
- geen procedures wil de luchthaven:
- exponentiele groei
- dichter taxiën bij
de wijken
- vrachtplaform dicht
bij de mensen
bekijk...
WILOO vraagt de minister van
volksgezondheid om 'ten minste' een vergelijkende studie op te starten
naar het voorkomen van astma
bij leerlingen van de athenea van Stene
en Bredene
Ook het voorkomen van
Kanker moet
onderzocht worden zie ook
ons dossier luchtvervuiling


Exhaust from aeroplanes is entrained within a pair of
wingtip vortices trailing in their wake. An aeroplane exerts a downward
force on the air, and so the wake must descend, as mediated through the
action of the vortices on one another. Exhaust pollutants may thus be
conveyed to the ground close to airports far more effectively than
through ambient atmospheric dispersion alone, as has hitherto been
assumed occurs within air-quality models. A kinematic model of
vortex-mediated pollutant transport has therefore been developed,
harnessing results from dynamical models in the literature to estimate
the size of the neglected term in ground-level concentrations. Model
runs show that in (10 m) winds of 2-4 m s−1, nitrogen oxides (NOx) in
the vortex wakes of narrow-body turbofan aeroplanes may contribute 2 µg
m−3 or more to mean diurnal ground-level concentrations, up to 2 km
downwind of a busy runway (Manchester Airport, R1). A mean of 29 µg m−3
NOx was recorded near the airport in 2000.

 |
Politiek doet niets aan de kerosine problematiek!
Al
een tiental jaar vraagt Wiloo aandacht voor de problematiek
van de luchtvervuiling veroorzaakt door het vliegverkeer op de Oostendse
luchthaven.
Behalve een een geuronderzoek als zoethoudertje kregen we tot nu toe
nul op het rekest. De politiek doet beloftes maar houdt ze niet,
een
kort verslag:
- 1995 Professor George
Allaert beweert dat een studie aantoont dat er veel leukemiegevallen
voorkomen in de wijken Raversijde-Mariakerke. De Groenen (Agalev) vragen
het stadsbestuur een epidemiologisch onderzoek op te starten,
lees... Johan Vande Lanotte (fed.
minister en Oostends gemeenteraadslid) doet een voorstel
lees... In de commissie sterft het onderzoek
een stille dood en van alle voorstellen die toen door de SP-CVP
meerderheid op de gemeenteraad werden gedaan komt later nooit iets in
huis!
-1997 WILOO organiseert een
infoavond rond de problematiek en komt uitgebreid in de pers
lees...
-1999 Neus-, keel- en
oorarts Dokter Paul Lambert vraagt in een interview van een lokale krant,
een dringend onderzoek, lees...
-1999 WILOO doet een enquête bij de Oostendse artsen
lees...
-1999-2000 Johan Vande
Lanotte (SP) belooft tractoren om de vliegtuigen naar hun startplaats te
trekken! Oostends Schepen van Leefmilieu Yves Miroir belooft een bos langs de
luchthaven! Tot op heden werd daar nog niets van gerealiseerd!
-2000-2004 De milieuvergunningsplichtig geworden luchthaven moet een (minieme)
geurstudie uitvoeren. Die vindt plaats, maar ondanks veel aandringen van WILOO worden geen resultaten gepubliceerd. De hele zaak is blijkbaar
een zoethoudertje.
-2002 Wiloo vraagt de Vlaamse overheid om betrokken te worden bij
hun
milieu -en gezondheidsonderzoek. Mevrouw Marie-Odette Moreau,
kabinetsmedewerker van minister Mieke Vogels, vertelt ons dat we niet in aanmerking komen!
lees... We zullen wel op de hoogte
gehouden worden. Tot nu toe hebben we niets meer gehoord...
-2003 Alarmerende
berichten over fijn stof, brengen ons in contact
met professor Nemery (KUL). Helaas naar de impact van vliegtuigverbrandingsgassen
op omwonenden is
weinig onderzoek gedaan! lees...
-2004 De luchthaven
vraagt toelating voor een explosieve groei. De omwonenden wachten bang
af welke milieuvergunning de uitbaters straks van de
West-Vlaamse Deputatie zullen krijgen! Te Zevekote werd recent een
milieuvergunning geweigerd omdat de aanvrager, een houtbedrijf dat veel
stof en lawaaioverlast veroorzaakt, midden in een
woonwijk lag. Ook vier meter hoge muren er rond werden niet
toegestaan!. Wiloo hoopt een evengoed resultaat met
betrekking tot de luchthaven!
-2005 Op 12
januari was onze regio Medisch
Milieudeskundige
mevr. Stefanie Vanhoutte op de Wiloo vergadering te gast. Binnenkort
verwachten we antwoord op de talrijke vragen die haar toen werden gesteld
zoals: steun aan Wiloo bij het opstarten mini-epidemiologisch
onderzoek, overmaken van statistische gegevens van voorkomen kanker in
onze gemeente, hulp aan Wiloo bij opstellen enquêtevragen in samenwerking
met de doktersverenigingen van Oostende, enz... Mevr. Vanhoutte beloofde
eea uit te zoeken en voor de nodige 'feedback' te zorgen!
-2006 Van de beloofde
steun door de Medisch Milieudeskundige, mevrouw Stefanie Vanhoutte,
komt niets in huis. Te veel druk van haar politieke bazen? We kunnen
er enkel naar raden.
WILOO start hoe dan ook een eigen "indicatief" project en vraagt subsidie
bij de lokale overheid. Lees...
Tot onze verbazing wordt op onze subsidieverzoek aan de stad Oostende een
gunstig gevolg gegeven. Wiloo koopt een "fijnstofmeettoestel" aan. Het
toestel wordt eind november '06 geleverd. WILOO start op 15 december
2006 zijn eerste indicatieve testen samen met prof Sandra (RIC)!
Zowel fijnstof als PAK's zullen in kaart worden gebracht.
Wordt vervolgd
Wiloo zal
niet aarzelen om gerechtelijke stappen zetten en schadeclaims te
eisen als blijkt dat kerosine verbrandingsprocessen even schadelijk
zijn als zeg maar asbeststof. |
|
DE OOSTENDSE LUCHTHAVEN LIGT MIDDEN
DE MENSEN WILOO EIST:
Zolang de milieueffecten van uitlaatgassen van vliegtuigen niet ernstig
onderzocht werden, kan enkel een zeer beperkte milieuvergunning verleend
worden!
Het MER (milieueffectrapport) dat naar aanleiding van de
nieuwe vergunningsaanvraag werd gemaakt is
ontoelaatbaar zwak
Het werd klaarblijkelijk
vanuit een kantoor, zonder veel veldwerk, met 'copy and paste' gemaakt .
Nieuwe motoren: van de
regen in de drop
Vliegtuigmotoren van de jongste generatie produceren minder rook en stank
maar des te meer zeer fijn stof (PM10 en PM2,5).
Deze stofdeeltjes,
waar microscopisch kleine kankerverwekkende oliedruppeltjes aan
kleven, dringen thans veel dieper in de longen door! We
ruiken niets en ademen gewoon!
over motoren |