Grondlawaai
blijvend probleem
20 oktober 2007
Hinder is struktureel
In
de vroege uren van vrijdag 12 en maandag 15 oktober 2007 veroorzaakten de nachtelijke
activiteiten op de luchthaven (vooral MK Airlines) weer behoorlijk veel
nachtlawaai (en stankhinder). De luchthaveninspectie trad niet op.
Een lawaaierig oud vrachttoestel van MK Airlines mocht op maandag
16 november zelfs twee uur lang zijn op kerosine draaiende
boordgenerator (APU) aanzetten en zodoende hele buurten verstoren!
De luchtvaartbusiness, in Oostende nooit
te beroerd om 's nachts een hele stad wakker te vliegen (1),
zit blijkbaar net zo min in met een paar uur extra grondlawaai.
"Business First" is hun moto.
De reacties van omwonenden uit
verschillende wijken bleven niet uit. WILOO ontving veel telefoontjes en
mails. Een aantal mensen dienden formeel klacht in of schreven een brief
aan de burgemeester.
In Oostende staat dankzij het "goed
bestuur" van de huidige Vlaamse Regering ook niets in de
milieuververgunning met betrekking tot grondlawaai. Enkel een
tot nu toe oncontroleerbare code om "zijn best te doen" werd
geïntroduceerd.
Toen WILOO in het verleden registratie en
cijfers over het grondlawaai (en de evolutie ervan) vroeg aan de
luchthavendirectie werd dit trouwens gewoon geweigerd! Kan niet stelde
de directie, niet genoeg personeel! (er werken 150 ambtenaren!)
In Oostende valt de luchthavenuitbating,
regelgeving en inspectie bovendien onder de bevoegdheid van één en
dezelfde minister. Niet te verwonderen dat de inspectie dus af en toe
een oogje dichtknijpt voor een goede klant?
Nieuwe beloftes!
In een reactie op de recente klachten
mailde luchthavendirecteur Gino Vanspauwen (tevens klachtenbehandelaar!)
dat vliegtuigen nu eenmaal niet anders kunnen dan "hun systemen te
testen" vooraleer te vertrekken (twee uur lang bij MK!?) Hij schreef
letterlijk:
"Als
gevolg op uw klacht laat ik u weten dat het geluid in kwestie wellicht
afkomstig is van de APU van het toestel GMKAA type B742 dat op
12/10/2007 om 04:57 lokale tijd opgestegen is. Het gebruik van de APU is
van 23:00 tot 06:00 uur verboden, uitgezonderd wanneer de APU
noodzakelijk is om pre-flight checks uit te voeren, of de
opstartprocedure uit te voeren. Dit betekent in concreto dat het geluid
van de APU vlak voor het vertrek van een vliegtuig inherent is aan de
vliegbeweging zelf en derhalve behoort tot de normale uitbating van de
luchthaven. Dit geluid kan dus enkel zoveel mogelijk beperkt, doch
niet helemaal vermeden worden. Momenteel is evenwel een monitoring
project opgestart dat ons in staat moet stellen om het probleem
gedetailleerd in kaart te brengen."
Klinkt mooi, maar wat als de luchtvrachtactiviteiten
stijgen? Zelfs bij een minimalisatie via beheer en strenge controle
stijgt het nachtlawaai uiteindelijk door de geplande groei! Het is zoals
de directeur schrijft, nooit helemaal weg te krijgen. In kaart
brengen zal het probleem niet oplossen, groei zal het structureel maken.
De excuses voor een volgende (groeiende) portie nachtlawaai worden met
ander woorden nu al van stal gehaald.
De enige echte oplossing is een
volledige nachtsluiting en het omschakelen naar een stedelijke
passagiersluchthaven. Maar daar is de politiek c.q. de overheid niet
voor te vinden (voor de WILOO
voorstellen zie, 2)
Juridische aanpak, een oproep
Als omwonenden zijn we een minderheid in de
maatschappij en denken we vaak machteloos te staan tegen een
onwillige overheid. Dit
betekent echter niet dat we niets kunnen doen.
Een nieuwe WILOO-strategie, waarbij de
verantwoordelijke minister of directieleden van de luchthaven
persoonlijk voor de aangerichte gezondheidsschade aansprakelijk
worden gesteld, is momenteel volop in onderzoek. Wiloo zoekt daarom
mensen die door alle stank en lawaaihinder gezondheidsklachten
ondervinden en hiervoor naar de dokter zijn gestapt. Een sterk
medisch dossier is hierin van vitaal belang om via de rechter een
einde te maken aan alle nachtelijke overlast.
Een individueel direct causaal verband
aantonen is, zo beseffen we, niet zo makkelijk. Toch willen we deze
oproep lanceren. Neemt u slaapmiddelen tegen
het nachtlawaai, heeft u bewijs van verhoogde bloeddruk door
slaapverstoring, of kent u zo iemand? aarzel dan niet om ons te
contacteren!
Help ons te streven naar wat in een
beschaafde wereld reeds lang een gewone zaak zou moeten zijn:
"gewaarborgde nachtrust in woonwijken". Dat de overheid dit niet
snapt betekent niet dat wakkere burgers zich bij wantoestanden moet
neerleggen!
Samen sterk!
(1) ook
wanneer dit niet eens hoeft omdat ze bij weinig wind bijvoorbeeld
net zo goed boven zee kunnen opstijgen. |