Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

free web tracker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(vredes)Duiven (en paarden) voor Libië

Glijdt Oostende weer in de jaren '90?
In de reeks "Nieuwe merkwaardige maatschappijen", aflevering 1

16-feb-15 Het zal nu wel voor iedereen duidelijk zijn geworden, Libië is een totale puinhoop. Iedereen schiet er zowat op iedereen. Al-Qaida en IS hebben er afdelingen en stam X vecht er tegen stam Y, stam Y schiet dan weer op de vliegtuigen en schepen voor stam X, en vanaf gisteren schiet nu ook weer vanuit het buurland, de Egyptische luchtmacht op... (?), ja op wat (?)... blijkbaar op ergens, iets in Libië (zie...) en zijn zelfs de duiven daar niet meer veilig.
Resultaat, bijna niemand vliegt vanuit zo goed als nergens in Europa nog op Libië (ook de Turken niet meer, zie...) behalve, en nu komt het..., vanuit Oostende!

Vzw WILOO volgt al een tijdje de zowat 14-daagse vluchten op Libië. Zie hiervoor het overzicht hiernaast. De Libische maatschappijen mogen Europa niet meer in want ze staan op de "Europese zwarte lijst". Daarom huurde het Libische "Global Aviation" twee oude B742's van het Pakistaanse “AHS Air International” (ex “Rayyan Air”) en (voor de recentste vlucht) een B744 van het Moldavische "AEROTRANSCARGO S.R.L."

"AHS Air International" is een speciaal geval. Het staat met eigenaar Jaideep Mirchandani op een Amerikaanse zwarte lijst (1) (2)  (3), dit voor leveringen van wapens aan het Syrische Assad regime! Sommige genoterde toestellen komen/kwamen vaak vanuit Sjarjah (U.A.E. en ooit roversnest van Victor Bout) via Libië naar Oostende (net als het Aerotranscargo toestel dat gisteren arriveerde).

WILOO heeft vooral m.b.t. de veiligheid van dergelijke "merkwaardige maatschappijen" uitleg gevraagd aan het Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid EASA (2). EASA lost niet veel behalve: "A Pakistani company “AHS Air International” (or “Rayyan Air”) has not (yet) applied for a TCO Authorisation. As the TCO application period meanwhile has elapsed, EASA cannot assure that the file of this air carrier can be assessed within the TCO transition period should they decide to apply for an application in the future. After the end of the TCO transition period on 26 November 2016, Member States can no longer issue operating permits to air carriers not holding a TCO Authorisation by then".
Is het het hierdoor en omdat de Pakistaanse toestellen 's nachts in Oostende niet langer mogen opereren vanwege de strengere QC-regels (max. 12), dat men recent de Moldaviers ingeschakeld heeft voor de zeer risicovolle vluchten?
We vroegen EASA ook hoe het kwam dat deze "merkwaardige" maatschappijen blijkbaar (binnen Europa) enkel  op Oostende vliegen... (hoekandana?). "
Dit zou wel eens kunnen vanwege commerciële overwegingen" klonk het!

Wat zit er aan boord vraagt u zich met WILOO af. Volgens sommige bronnen worden er shhhhhuuu... "doves and pigeons and horses" geladen, zie... Blijkbaar houden de talrijke rebellen van de duiven- en paardensport, kwestie van wat te ontspannen af en toe.

Vandaag vertrekt normaal de B744 met registratie ER-BAM van het Moldavische "AEROTRANSCARGO S.R.L." richting Libië. Hopelijk hebben de beestjes voldoende eten en drinken aan boord en gaat er een iemand van het Vogelopvangcentrum Oostende mee. Deze laatste heeft namelijk heel wat ervaring met (samen)werken en 'omgaan' met criminele regimes (4).

WILOO houdt de toestand verder nauwlettend in de gaten. We willen niet dat de luchthaven uit pure armoede weer de gekste (en onveiligste) activiteiten aantrekt!

Ps. Wie een gokje zou wil wagen om eens "avontuurlijk" op Libië te vliegen kan misschien een vluchtplan indienen bij "THE LIBYAN CAA IN ALBAYDA FAX: +218(69)4620612 AFTEN: HECAYNYX EMAIL:INFO AT LYBCAA.COM WWW.LYBCAA.COM." en verder wat Sint-Christoffel portretjes aan het cockpitvenster hangen of ook eens een andere "stamiteit" faxen (daar hebben we wel geen adres van)? Zie ook...  en...

Ps. Ps. Binnenkort publiceren we in onze reeks "De 'nieuwe' merkwaardige maatschappijen" afl. 2, over het Zimbabwaanse "Global African Aviation" (ex Avient). Aflevering 3 gaat dan weer over de Peruviaanse DC-8 die nu al maanden staat te roesten.  Stay tuned, er (her)leeft wat in Oostende!

18-feb-15 Vandaag was voor het eerst een AHS-vlucht niet naar Oostende. De Pakistaanse B742 AP-BKS flight AHS901 landde vanmorgen in Keulen (CGN) om 08u19 GMT.
Het toestel kwam uit Al Abraq Int. Airport bij Al Bayda waar de uit Tripoli gevluchte regering zit. Het vertrok gisteren in Sjarjah (UAE), waarschijnlijk met "goods" (wapens?) aan boord voor de afvallige “generaal Haftar” van het zogenaamde Libische Nationale Leger?
Iets verder naar het Oosten van Al Bayda zit (Toebroek) het gevluchte parlement .
Tussenin zit “IS” (zwarte vlaggetjes).
In de hoofdstad Tripoli zit een andere 'regering' van de groep “Libya Dawn” met daartussen en daar rond allerlei andere (stam)groepen.
De Moldavische B744 ER-BAM vertrok vandaag, een dagje later dan verwacht, om 8h10 GMT uit Oostende richting Tripoli, zo worden alle fracties voorzien van de nodige spullen.
De internationale handel gaat zo te zien door, althans met vliegtuigen...
Uit Libië komen vooral veel gammele bootjes en nog weinig olie, misschien kan Egypte daar straks voor verandering zorgen, het bloedige Egyptische regime, nooit te beroerd om zelfs maar onschuldige betogers neer te knallen, heeft recent straaljagers van Frankrijk gekregen...

Zie ook:

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2019838-bert-koenders-over-dreigend-gevaar-van-is-in-libie.html http://www.vrede.be/nieuws/per-regio/afrika/1492-libië-toenemend-militiegeweld-aan-de-vooravond-van-parlementsverkiezingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

free web tracker