(vredes)Duiven (en paarden) voor Libië
Glijdt Oostende weer in de jaren
'90?
In de reeks "Nieuwe merkwaardige
maatschappijen", aflevering 1
16-feb-15 Het zal nu
wel voor iedereen duidelijk zijn geworden, Libië is een totale
puinhoop. Iedereen schiet er zowat op iedereen. Al-Qaida en IS
hebben er afdelingen en stam X vecht er tegen stam Y, stam Y schiet dan
weer op de vliegtuigen en schepen voor stam X, en vanaf gisteren schiet
nu ook weer vanuit het buurland, de Egyptische luchtmacht op... (?), ja
op wat (?)... blijkbaar op ergens, iets in Libië (zie...)
en zijn zelfs de duiven daar niet meer veilig.
Resultaat, bijna niemand vliegt vanuit zo goed als nergens in Europa nog
op Libië (ook de Turken niet meer,
zie...) behalve, en nu komt het..., vanuit Oostende!
Vzw
WILOO volgt al een tijdje de zowat 14-daagse vluchten op Libië. Zie
hiervoor het overzicht hiernaast. De Libische maatschappijen mogen
Europa niet meer in want ze staan op de "Europese zwarte lijst". Daarom
huurde het Libische "Global Aviation" twee oude B742's van het
Pakistaanse “AHS Air International” (ex “Rayyan Air”) en
(voor de recentste vlucht) een B744 van het Moldavische "AEROTRANSCARGO
S.R.L."
"AHS Air International" is een speciaal geval. Het staat met
eigenaar Jaideep Mirchandani op een Amerikaanse zwarte lijst (1)
(2)
(3),
dit voor leveringen van wapens aan het Syrische Assad regime! Sommige
genoterde toestellen komen/kwamen vaak vanuit Sjarjah (U.A.E. en
ooit roversnest van Victor Bout) via Libië naar Oostende (net als
het Aerotranscargo toestel dat gisteren arriveerde).
WILOO heeft vooral m.b.t. de veiligheid van dergelijke "merkwaardige
maatschappijen" uitleg gevraagd aan het Europese agentschap voor
luchtvaartveiligheid EASA (2).
EASA lost niet veel behalve: "A Pakistani company “AHS Air
International” (or “Rayyan Air”) has not (yet) applied for a
TCO Authorisation. As the TCO application period meanwhile has
elapsed, EASA cannot assure that the file of this air carrier can be
assessed within the TCO transition period should they decide to apply
for an application in the future. After the end of the TCO transition
period on 26 November 2016, Member States can no longer issue operating
permits to air carriers not holding a TCO Authorisation by then".
Is het het hierdoor en omdat de Pakistaanse toestellen 's nachts in
Oostende niet langer mogen opereren vanwege de strengere QC-regels (max.
12), dat men recent de Moldaviers ingeschakeld heeft voor de zeer
risicovolle vluchten?
We vroegen EASA ook hoe het kwam dat deze "merkwaardige" maatschappijen
blijkbaar (binnen Europa) enkel op Oostende vliegen... (hoekandana?).
"Dit
zou wel eens kunnen vanwege
commerciële overwegingen" klonk het!
Wat
zit er aan boord vraagt u zich met WILOO af. Volgens sommige bronnen
worden er shhhhhuuu... "doves and pigeons and horses" geladen,
zie... Blijkbaar houden de talrijke rebellen van de duiven- en
paardensport, kwestie van wat te ontspannen af en toe.
Vandaag vertrekt normaal de B744 met registratie ER-BAM van het
Moldavische "AEROTRANSCARGO S.R.L." richting Libië. Hopelijk
hebben de beestjes voldoende eten en drinken aan boord en gaat er een
iemand van het Vogelopvangcentrum Oostende mee. Deze laatste heeft
namelijk heel wat ervaring met (samen)werken en 'omgaan' met criminele
regimes (4).
WILOO houdt de toestand verder nauwlettend in de
gaten. We willen niet dat de luchthaven uit pure armoede weer de gekste
(en onveiligste) activiteiten aantrekt!
Ps.
Wie een gokje zou wil wagen om eens "avontuurlijk" op Libië te
vliegen kan misschien een vluchtplan indienen bij "THE LIBYAN CAA IN
ALBAYDA FAX: +218(69)4620612 AFTEN: HECAYNYX EMAIL:INFO AT LYBCAA.COM
WWW.LYBCAA.COM." en verder wat
Sint-Christoffel portretjes aan het cockpitvenster hangen of ook eens
een andere "stamiteit" faxen (daar hebben we wel geen adres van)? Zie
ook... en...
Ps. Ps. Binnenkort publiceren we in onze reeks
"De 'nieuwe' merkwaardige maatschappijen" afl. 2, over het
Zimbabwaanse "Global African Aviation" (ex Avient). Aflevering 3
gaat dan weer over de Peruviaanse DC-8 die nu al maanden staat te
roesten. Stay tuned, er (her)leeft wat in Oostende!
18-feb-15
Vandaag was voor het eerst een
AHS-vlucht niet naar Oostende. De Pakistaanse B742 AP-BKS
flight AHS901 landde vanmorgen in Keulen (CGN) om 08u19 GMT.
Het toestel kwam uit Al Abraq Int. Airport bij Al Bayda waar de uit
Tripoli gevluchte regering zit. Het vertrok gisteren in Sjarjah (UAE),
waarschijnlijk met "goods" (wapens?) aan boord voor de afvallige
“generaal Haftar” van het zogenaamde Libische Nationale Leger?
Iets
verder naar het Oosten van Al Bayda zit (Toebroek) het gevluchte
parlement .
Tussenin zit “IS” (zwarte vlaggetjes).
In de hoofdstad Tripoli zit een andere 'regering' van de groep “Libya
Dawn” met daartussen en daar rond allerlei andere (stam)groepen.
De Moldavische B744 ER-BAM
vertrok vandaag, een dagje later dan verwacht, om 8h10 GMT uit Oostende
richting Tripoli, zo worden alle fracties voorzien van de nodige
spullen.
De internationale handel gaat zo te zien door, althans met
vliegtuigen...
Uit Libië komen vooral veel gammele bootjes en nog weinig olie,
misschien kan Egypte daar straks voor verandering zorgen, het bloedige
Egyptische regime, nooit te beroerd om zelfs maar onschuldige betogers
neer te knallen, heeft recent straaljagers van Frankrijk gekregen...
Zie ook:
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2019838-bert-koenders-over-dreigend-gevaar-van-is-in-libie.html
http://www.vrede.be/nieuws/per-regio/afrika/1492-libië-toenemend-militiegeweld-aan-de-vooravond-van-parlementsverkiezingen
|