laatste
nieuwtjes:
"volg ons op
"
Vliegt Qatar (Cargo) nog
veilig in Oostende?
2-sep-22
Qatar Cargo vliegt een paar keer per week op Oostende.
Piloten van Qatar Airways getuigen van een zwaar overladen
werkschema met oververmoeidheid in de cockpit als gevolg. En
waarom doet Europa niks??? Lees...
Onze nieuwsbrief herleeft!
2-sep-22 Volgend jaar wordt een zeer belangrijk jaar voor de
omwonenden van de luchthaven Oostende die een nieuwe vergunning
nodig heeft vanaf 2024. Alle hens aan dek dus binnenkort tegen de
nachtvluchten! We zijn alvast gestart met een eerste nieuwsbrief
zie... U kunt zich inschrijven
hier...
Naar de Raad voor Vergunningsbetw istingen!
24-jan-22
Vzw WILOO stapt in de zaak van de bouw van een "Cargo Village"
(zie hieronder) tegen de beslissing van de de
West-Vlaamse Deputatie
naar de RvV de "Raad voor
Vergunnings betwistingen".
WILOO wil geen
"klein Luik" incl. alle nachttrafiek op een paar honderd
meter meter van woonwijken, scholen, winkelcentra, stranden,
recreatiezones enz.
Wordt vervolgd...
Prettige feestdagen en (veel)
stille nachten!
24-dec-21
WILOO wenst iedereen prettige feestdagen en een goede
jaarwisseling toe! Moge 2022 vooral veel stille nachten, weinig
sport- oefen- heli- en andere vliegherrie en weinig kerosinestank
betekenen. En laten we samen gaan voor een volledige
nachtsluiting, zoals op vele regionale luchthavens in de EU.
Deputatie verleent vergunning Cargo Village
18-dec-21
De deputatie van West-Vlaanderen heeft de bouw van
de eerste superloods voor Versluys (Coucke) Logistics
goedgekeurd. Dit geeft de luchthaven van Oostende de
potentie van een (nacht)vrachtluchthaven "à la Liège-Bierset".
Onze stad aan zee wordt dus over twee jaar een "Cargo
Village". De kroniek van een aangekondigde
(nachtvluchten)ramp. WILOO beraadt zich over de volgende
juridische stappen!
Het volledige besluit leest u
hier...
Heavy defeat in court!
12-dec-21
Onze actie bij de Raad van State heeft ook de internationale media
gehaald. In tegenstelling tot de eufemistische verklaringen van de
luchthaven op Focus-WTV
zie..., heeft Cargo Forwarder Global toch een heel andere
kijk op de zaak. CFG: "Market observers expect that the
airport will become less attractive for cargo traffic because
it restricts airlines from operating older aircraft to and from OST"
read...
Wit-Russen in Oostende
11-dec-21
Voor de 4de keer landde er een RADA AL vrachttoestel
Iljushin 62 op de luchthaven van Oostende. Vandaag met
kenteken ER-505TR om 9u15 LT. De toestellen zijn meer dan 30
jaar oud en produceren veel lawaai, roet en ultrafijn stof, zie
filmpje. Normaal zijn Belarus vliegtuigen verboden in
het EU-luchtruim als sanctie voor de kaping van een Ryanair
toestel, inclusief een kritische journalist, door dictator
Lukashenko!
Het zou om humanitaire vluchten gaan naar Kaboel via Tbilisi
voor Artsen zonder Grenzen.
Normaal wordt daar veel reclame rond gemaakt, nu is het 'doodstil'.
Doet ons denken aan de oude tijden van Viktor Bout in Oostende (1).
Waarom AZG
beroep doet op een "EU-banned" RADA Ailines uit een land met een
moorddadig regime is merkwaardig. We hebben het hen gevraagd
maar kregen geen antwoord...
Werken op luchthaven is
kankerverwekkend!
Roet en ultrafijn stof uit
vliegtuigmotoren dat is kankerverwekkend en een ramp voor het
grondpersoneel van luchthaven!! Zie de reportage van
Zembla...
Vara...
Korte
video...
Raad v State vernietigt opnieuw QC-besluit
6-dec-21
Goed nieuws voor omwonenden! Onze raadsman meester Johan Verstraeten
meldt ons dat onze stap (in 2019) naar de Raad van State met succes
werd afgesloten. Het wijzigingsbesluit van 18 jan. 2019 van
ex-minister van (geen) leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) m.b.t. tot de QC-regels
(toelaten van hogere nachtelijke piekgeluiden dan voorzien in de
generieke vergunning van 2004), werd met jongste arrest vernietigd!
Argumenten uit ons beroepsschrift van 2019 zie (1)
Vrachtvliegtuigen type B747-400F
en AN12F mogen dan ook vanaf heden weer niet meer opstijgen
tussen 23u en 06u. Klanten met dergelijke vliegtuigen zullen
afhaken.
In de media Radio2-WVl (2),
HLN (3),KW (4)
De Versluys Cargo 'Village' saga (vervolg)
27-mei-21
De bouwvergunning voor een eerste "Versluys Logistics" loods
(en hopelijk laatste) werd
niet verleend. Het stadsbestuur van Oostende heeft bijkomende vragen
gesteld aan de bouwheer,
zie... De antwoorden daarop deden bij WILOO de wenkbrauwen
fronsen. Momenteel loopt er opnieuw een periode waarin omwonenden
bezwaar kunnen indienen. Lees hiervoor onze nieuwe
WILOO-flash
die momenteel groots wordt verspreid.
Een blanco bezwaarschrift vindt u
hier...
Het dossier online vindt u op...
Ons WILOO-bezwaarschrift wordt binnenkort gepubliceerd.
Bezwaarschriften ingediend
5-maa-21
Wiloo heeft deze morgen op het stadhuis van Oostende zo'n 120
bezwaarschriften binnengebracht tegen de geplande bouw van een
luchthavenloods voor Versluys Logistics. We hadden graag ook de
verantwoordelijke schepen de heer Kurt Claeys (1)
gesproken, helaas de telefoon op zijn kabinet werd niet opgenomen,
en per e-mail kwam geen reactie...
WILOO Ledenbrief 2021 is de
deur uit...
24-feb-21
Onze jongste ledennieuwsbrief is de deur uit. Wie hem ook
elektronisch wil ontvangen, vindt hem
hier...
Werken loods Versluys reeds gestart?
24-feb-21
Ondanks het feit dat het openbaar onderzoek nog loopt, zijn de
werken voor de superloods, die de luchthaven van Oostende de
potentie van een (nacht)vrachtluchthaven "à la Liège-Bierset" wil
geven, blijkbaar reeds gestart? We vroegen een onderzoek.
Deze
kapitale loods wordt niet voor niets gebouwd. Over een
paar jaar vervalt de omgevingsvergunning voor de luchthaven! En dan
zal men het aantal toegelaten nachtvluchten fors
willen opdrijven (x10?, x15?, x20?). Op kabinetten van de
Vlaamse regering worden nu de plannen hiervoor 'getoetst'.
Omwonenden pas op uw nachtrust. Begint de echte ellende over een
paar jaar? Omwonenden Luik weten er (te laat) alles van.
Ps. De werkgelegenheid in deze loods is max. voorzien voor een
schamele vijftig laaggeschoolde arbeiders (zie aanvraag).
Kan het absurder?
20-feb-21
De stadsgebouwen worden duurzamer en CO2 neutraler gemaakt, zie
(1)
zo'n 1322 ton CO2 wordt jaarlijks bespaard. Een goede zaak.
Helaas de huidige stadscoalitie steunt en promoot ook een Chinese
vrachthub incl. nieuwe loodsen op de luchthaven, zie hieronder.
Daarbij moet men weten dat 2 (twee) vluchtjes op en neer
Oostende-China met een B747 vrachtvliegtuig evenveel CO2
uitstoten! Hallo GROEN in het stadsbestuur...? Hallo duurzame
stad 2050??? En te bedenken dat de "e-commerce" terminal die men wil
uitbouwen op de luchthaven de dood in pot is van de stedelijke
kleinhandel. Met (nog) meer winkelleegstand en veel sociale
samenhang die hierdoor verdwijnt als gevolg.
De kroniek v/e aangekondigde loods (deel 1)
19-feb-21
Momenteel loopt er op de luchthaven in de Rolbaanstraat een
openbaar onderzoek m.b.t. de bouw van een zeer grote loods voor
de firma 'Versluys Logistics NV', zie kaart (1).
CEO wordt 'gepensioneerde' ex- luchthavenbaas (nog steeds
adviseur) M. Buelens (2).
Burgemeester Bart Tommelein en schepen Charlotte Verkeyn
staan volop achter deze aanslag op onze nachtrust (3)!
De GROEN-en in het collge zwijgen als vermoord!
We raden iedere omwonende aan om bezwaar in te dienen (vóór 5
maart 2021!). Dit zou wel eens een 'game changer' kunnen
worden met betrekking tot onze nachtrust. Omwonenden krijgen
binnenkort een WILOO-info-flash in de bus (*)! Wie meer uitleg wil kan
ons bereiken via info@wiloo.be of
telefoneren.
Wordt zeker vervolgd!
(*) Helaas is een foutje in de tekst geslopen, het adres
Kievistraat 20 is niet
langer beschikbaar!
Prettige feestdagen en (veel)
stille nachten!
28-dec-19
WILOO dankt de honderden die onlangs hun lidgeld vernieuwden en
wenst iedereen prettige feestdagen en een goede jaarwisseling toe!
Moge 2020 vooral veel stille nachten, weinig
sport- oefen- heli- en andere vliegherrie en weinig kerosinestank
betekenen. En vooral geen nieuwe vrachtvliegtuigen!
Nog eens lekker ouderwets...
24-nov-19 Onze jongste ledennieuwsbrief is de deur uit.
Wie hem ook elektronisch wil ontvangen, vindt hem
hier...
Er had veel meer in onze brief
gemoeten, bijv. over Vliegschaamte (of het ontbreken ervan bij
burger en beleid), over de enorme gratuite impact van vliegen op het
milieu, over het gebrek aan duurzaamheidsplannen van de luchthaven,
over de miljoenen euro staatssteun ten behoeve van wat
pretreisjes terwijl in de cuturele- en sociale sector zo
gesnoeid wordt! Enz. U houdt het tegoed.
Bij voorbaat
dank voor uw steun!
Egis Antwerp to appear before
criminal court
As a result of actions by our friends in Deurne (*)
5-nov-19
Antwerp Airport
Operator (EGIS) + the Flemish government owned airport
infrastructure investing vehicle (LOM) & and two government
officials (T. Roelants & F. Boelaert) have to appear
before a criminal court for reason of illegal extension of
the runway at Antwerp Airport! See (1).
The City of Mortsel & the community of Boeckhout have joined the
case (2)
with a civil claim. It will be brought before the court on September
25th 2020. For a debate on the future of EBAW see (3)
(in Dutch)
Flemish airports Antwerp (Deurne) & Ostend
"A critical view”
May-7th-2019
Research into the legal, financial and accounting aspects of the
Flemish airport policy and the legality of its implementation,
declaration of suspected offenses,
read...
In Dutch
lees...,
BBL persnota
lees..., VATUV
lees...
In de
pers:
Het Laatste Nieuws
lees..., De Tijd
lees...
Gazet van Antwerpen
lees... of..., DWM
lees...
Internat. pers: TheLoadStar
read...
WILOO also plans future legal action (a civil
procedure) against the LOMs, "a summons in invalidity of mentioned
notarial deeds". More to follow.
In 2013 bezocht WILOO het Vlaams parlement. Er waren toen
reeds heel wat 'bedenkingen'
m.b.t. geheimhouding en meerkosten
zie...
Voor het actueel kostenoverzicht
(de belastingbetaler betaalt) van het in stand houden van wat import
van Egyptische winterbonen per luchtvracht en het subsidiëren van 'kunstmatig goedkope' pretvliegreisjes, zie
vraag
604... van Vl. parlementslid Ingrid Pira. Dit alles wordt dan
nog gepromoot door de lokale Oostendse politiek, in tijden van
klimaatopwarming! Puur populisme.
De strijd gaat door!
6-maa-19
Met een nieuw besluit van 18 januari '19 heeft
(ex)minister van Omgeving, Natuur en
Landbouw Joke Schauvliege opnieuw (ondanks vele mooie
beloften uit een lang verleden) tijdens de nacht zeer lawaaierige
vrachttoestellen (tot QC26) toegelaten. WILOO gaat voor een volledige
nachtsluiting, de enige garantie op een goede nachtrust met een
luchthaven zo dicht bij de mensen. We trekken dan ook opnieuw naar de Raad van State,
zie...
Prettige feestdagen en (veel)
stille nachten!
28-dec-18
WILOO wenst iedereen prettige feestdagen en een goede
jaarwisseling toe! Moge 2019 vooral veel stille nachten, weinig
sport- oefen- heli- en andere vliegherrie en weinig kerosinestank
betekenen.
Vluchten naar Moskou
28-dec-18 Er
komt in maart '19 een lijntje naar Moskou (1).
We zijn benieuwd hoe lang dit zal duren. WILOO vermoedt dat de
lokale politiekers er als de kippen zullen willen bij zijn om het
lintje te knippen en op de foto te staan. Bart?
Het is wel weer zeer slecht nieuws voor het klimaat. Eén
retourtje is even erg als 5,7 jaar vlees eten!
Oppassen ook dat men in de
Poetin-dictatuur niet van een of ander balkon valt (2).
En misschien best eerst dit boek (3)
lezen?
Stop de onzin van o.a. CEO Buelens
28-dec-18
Luchthaven CEO Marcel Buelens kreeg vanmorgen een heel podium in het
programma "De Ochtend" op de VRT Radio1 (ons vragen ze nooit
iets...). Hij werd daar "leuk" (alles moet leuk tegenwoordig)
geïnterviewd door een zeer weinig kritische journalist (genoot
blijkbaar mee van de Schlemielen uitspraak)... en natuurlijk zou
er een Alibaba (!) (één van de tien!) komen naar Oostende maar die
tekent niet (fout van WILOO...) herbeluister...
Zo kunnen wij
ook van alles beweren natuurlijk. Wij horen dergelijke liedjes al 25 jaar, hier
eentje uit de ouwe doos,
zie...
Nog meer onzin (zonder dat de journalist Taveirne tussenkomt), "ja
maar de scheepvaart betaalt ook geen cent taks op brandstof..."
(beluister...) daarbij
voorbijgaand aan het spoorverkeer (HST) of de autocarbranche die wel BTW en accijns moeten betalen! Over een "level playing field"
gesproken!
Drie jaar geleden waren er
100.000 passagiers,
luister...,
onwaar!
Zie...
En verder werd geen woord gezegd over hoeveel miljoenen euro's nu al
decennia lang in deze verliesput werden gestopt. En ook niet hoe het
komt dat Deurne, Charleroi (7 milj. passagiers), Lille,
Maastricht, enz. wel gesloten zijn 's nachts (terwijl Maastricht, ook al is ze
nog steeds verlieslatend, toch 80.000 ton haalt). Van Luik weet
iedereen wel ondertussen hoe het komt dat ze daar 24 op 24 open
kunnen zijn, hopen we althans.
Tenslotte, waarom zijn er weinig
klachten? Na dertig jaar raakt bij vele omwonenden de moed in
de schoenen om iets aan die nachtvluchten te doen en weer eens
(zinloos) klacht in te dienen (denkt men), klachten waarmee toch
niks door verandert.
Het volledige interview kan u hier
beluisteren...
Strafklachten
10-dec-18
Zoals gemeld in het weekblad "De Zeewacht" werd door onze raadsman
twee strafklachten ingediend tegen de heren Marcel Buelens en Albert
Doyen wegens beledigende uitlatingen en oproepen tot geweld. Wordt
vervolgd. De Zeewacht (1)
en ons recht van antwoord
lees...
Feedback n.a.v. onze jongste ledenbrief
21-nov-18
Koken kost geld. WILOO dankt alle leden die hun lidmaatschap hebben
vernieuwd. Sommigen stortten behoorlijke bedragen, wat bewijst dat
velen de problematiek van wonen rond een luchthaven zeer ernstig
nemen. Momenteel bekijken we de binnengekomen reacties. Wat opvalt
is de aandacht die men vraagt voor overlast door het stijgende
aantal TUI-vluchten in de vroege uurtjes!
Wat is het vers chil tussen QC12 en QC26?
20-nov-18
Naar aanleiding van het recent vernietigd ministerieel besluit
vragen velen vragen zich af wat nu precies het verschil is
tussen QC12 en QC26. Om een beter idee te krijgen wat die
fameuze QC's betekenen kunt u best ons beroepschrift blz.7
bekijken... Aan allen die
nachtvluchten (voor omwonenden) willen opleggen, vragen we of we bij
hen thuis onverwachts 's nachts 1080 keer per jaar een
stofzuiger mogen aanzetten. Waarbij 180 keer op zijn hardste
stand (een wens van de luchthavendirectie)!
Parijs halen we nooit, dank aan
luchtvaart!
15-nov-18
De wereldwijde groei (!) van brandstofverbruik en
CO2-emissies die oliebedrijven voorzien, komt vooral door toename
van vrachtverkeer en luchtvaart.
(Bron...:
ExxonMobil). Zie figuur.
Bij voltanken met 50 liter brandstof
van uw VW-golfje betaalt u meer taksen dan een B747
bij het vullen van de tanks met 240.000 liter
kerosine op de luchthaven van Oostende!.
Waarom moeten bus-, spoor- en wegtransport wel taksen + BTW
betalen en de luchtvaart niet!!!
Daar moet dringend wat aan gebeuren. Waar zit de
Belgische regering!?
Aviapartner Ostend: €0,5 milj. verlies/jaar
15-nov-18
We hadden het er al vaker over. De luchthaven van Oostende is een
immer verlieslatende onderneming. Onze stelling dat het een "General
loss Airport" is (zie hieronder), wordt nu ook nog eens
bevestigd door de bestuursvoorzitter van Aviapartner NV, Laurent
Levaux in de krant De Tijd
lees...
Verder lezen we in het artikel dat de luchthaven CEO Marcel
Buelens zegt dat het jongste QC-arrest van de Raad van State
"een storm in een glas zeewater" is! Bijgevolg heeft hij QC26
blijkbaar niet nodig? Waarom al die moeite gedaan dan? Betekent dit
dat hij geen nieuwe procedure zal starten en ook de minister geen
verdere inspanningen hoeft te doen? Mooi zo. Toon dat je het
(of iets, 't zal geen vetten zijn) kan doen met QC12! Dat is nog een enorm groot cadeau!!! Andere luchthavens
dicht bij woonwijken zijn ... 's nachts gesloten! QC12 was
initieel al een groot ministerieel geschenk waar wij trouwens niet
mee akkoord gaan. Onze strijd voor een volledige nachtsluiting
met QC0 (nul) gaat door!
Raad van State vernietigt QC-besluit
8-nov-18
Goed nieuws voor omwonenden! Onze raadsman meester Johan Verstraeten
meldt ons dat onze stap (in 2016) naar de Raad van State met succes
werd afgesloten, zie figuur. Het wijzigingsbesluit van 5
okt. 2016 van minister van (geen) leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) m.b.t. tot de QC-regels
(toelaten van hogere nachtelijke piekgeluiden dan voorzien in de
generieke vergunning van 2004), werd met het arrest van 8
november 2018 vernietigd!
Vrachtvliegtuigen type B747-400F
en AN12F mogen dan ook vanaf heden niet meer opstijgen
tussen 23u en 06u. De minister kan met een nieuw besluit komen,
of de LEM kan een nieuwe procedure starten. Sowieso zij we weer voor
maanden (of jaren?) vertrokken... maar ondertussen geldt QC-12!
North Sea Aviation Center
9-nov-18
Het is al vaker geprobeerd maar men gaat het kunstje nog eens
proberen. Denk hierbij aan de hilarische CAG affaire uit 2009
met de vorige CEO Gino Vanspauwen in de hoofddrol (1),
(2).
C.A.G. ondertussen ook al weer failliet,
zie...
De oprichting dus van een "business terminal" (3)
(voor rijkeluitjes type Jeroen
Piqueur, met privéjets en helikopters, waarmee ze soms op
restaurant gaan (waarom niet), zoals laatst in Wevelgem (zie...), maar dat
beviel toen niet goed.
Tegenwoordig heet het beestje een FBO. 'tKunny-up op
ons luchthaventje. Inderdaad giet-ut, een gratis op kosten
van de belastingbetaler vernieuwd apron3 (€2 milj), een
opgekalefaterde ex-AMG loods waarvan de vloer op kosten van
de belastingbetaler gesaneerd werd voor €260 duizend, een
lawaaibrakende Piaggio P130 die af en toe boven onze hoofden komt en
uiteraard wat logistieke faciliteiten (€3,7 milj., via banklening?)!
Zie ook onze jongste nieuwsbrief hierover. Spin in het FBO-web is
thans een zekere mr. Jozef De Kinder, man van vele
bedrijfjes, 'tKunny-up, inderdaad!
WILOO kiekt-ut noa moarte 2019. We starten alvast een extra pagina,
zie... Wordt
vervolgd!
Aerocircular maak rondjes,
landen wanneer?
8-nov-18
Het is erg stil rond Aerocircular NV (Aeronextlife BVBA, S&D
International SARL Suisse), de in 2016 geplande
vliegtuigafbraakfirma. De 200 dagen in hun bouwvergunning zijn lang
voorbij. Tijd voor WILOO om eens dieper te graven in de Zwitserse
fundamenten van een bedrijf dat zogezegd duurzaam wil
zijn (fiscaal?). Maar is dat
wel zo wanneer men de afbraak in overweging
neemt van B737s van 15 jaar oud
zie...? Het is alsof je huizen van 30 jaar gaat afbreken in
plaats van te renoveren. Of alsof men mensen vanaf 35j met pensioen
stuurt... Erg duurzaam!
Kroniek van een aangekondigde afbreker, WILOO start binnenkort een
speciale pagina, (in opbouw...).
B747F
crasht voorbij einde baan in Halifax
 7-nov-18
Gelukkig niet in Oostende maar in Halifax, daar zijn nl.
geen omwonenden vlak bij de banen, zie afb! Heel
verstandige mensen die Canadezen! Een B747F vrachttoestel registr.
N908AR van Skylease Cargo eindigde voorbij de baan en is in stukken
gebroken. Gelukkig zonder zwaar gewonden a/b. Dit is al het
derde ongeval in 15 jaar tijd in Halifax (zie...).
Het bekendste is dat van een MK Airlines (failliet
in 2010) B747F vrachttoestel dat Oostende als basis had...
Getuige: transport wapens via
Oostende
6-nov-18
"Op de luchthaven van Oostende werden naar verluidt verschillende
vliegtuigen onderschept met wapens aan boord." Dat meldt
de krant HLN
lees... HLN citeert de RTBF,
lees... Blijkbaar vloog er ongehinderd richting Libië ook vanuit bepaalde banken veel geld over de Middellandse Zee, dit ter
financiering van de vele Libische clanoorlogen!
De vrachtcontrole op Schiphol faalt (1),
(2).
Hoe zou het ondertussen in Oostende gaan? De Oostendse
luchthavendouane was de enige in België die nooit vaststellingen
deed (zie
parl.
vragen W. Devriendt v/e aantal jaar terug).
In 2015 was Oostende-Libië ook al
eens in de nationale pers zie (3)
en (4).
Vandaag dus weer actueel.
Enorme herrie vannacht!
4-nov-18
Met hels (rem)lawaai is vannacht om 0u36LT een Antonov 126,
registratie UR-82007 geland op de baan 08! Reverse power
gebruiken is 's nachts verboden. Het weer was goed en de baan
droog! Dus blijkbaar konden omwonenden weer de pot op. Voor velen
was de weekend-nachrust nog eens naar de filistijnen. Blijkbaar
betrof het een uitwijking.
Graag klacht neerleggen op de
website van de luchthaven d.m.v. invullen van dit
formulier...
ANTONOVs niet langer welkom
in Maastricht
1-nov-18
De directie van Maastricht Aachen Airport
heeft besloten per direct Antonov toestellen niet meer welkom
te heten. Dit als direct gevolg van de vele klachten na een
reeks van vluchten afgelopen zomer.
Lees...
Hopelijk komen de stokoude vliegende museumstukken/schoorstenen
AN12-toestellen uit Oekraïne (sommige 50 jaar oud) niet
naar Oostende!!!! Help! Laat ons bidden en rustig wachten
op een gunstig arrest van de Raad van State (zie...).
De zeven leugens van LEVAUX
(Aviapartner)
31-okt-18
Wie een staaltje neoliberaal kapitalisme wil proeven,
leest volgende twee artikelen:
- Liegende voorzitter Aviapartner Laurent Levaux
vriendelijk bevraagd in Terzake (VRT),
lees...
- Laurent Levaux, een
superrijke spin in vele (politieke en andere) nesten (denk ook
aan de hele ABX-affaire, 3i en ons Johan VDLN's
Electrawinds-voorzitterschap en later de redding van Johan's
Coöperanten in Groenkracht vanuit...),
lees...
Ostend "General los Airport"
30-okt-18
Als we de
berichten in de media mogen geloven gaat het goed met de
luchthavenuitbating. De naakte cijfers vertellen echter een ander
verhaal.
1) De luchthavenuitbater
(EGIS)
- In de jaarrekening 2017 van de “LEM Oostende-Brugge NV” (EGIS SA)
2017 staat er in de boeken, na vijf jaar privaat beheer, een
negatief eigen vermogen van 1,7 miljoen
euro en een over te dragen
verlies van 2,14 miljoen euro!
- En dit ondanks een jaarlijkse exploitatiesteun van zo’n 7 miljoen euro
van de Vlaamse Overheid en het zo goed als gratis in gebruik
hebben van de peperdure zwaar onderbenutte
luchthaveninfrastructuur! - Wie kijkt naar het vermogen van de
LEM om aan zijn schulden te voldoen, op korte en op lange termijn
(zie figuur), merkt dat het water nu bij de LEM tot aan de lippen
staat (zie figuur). Gelukkig heeft het Franse moederbedrijf diepe
zakken.
2)
De luchthavenafhandelaar (Aviapartner)
- "Aviapartner
Ostend NV" is notoir laattijdig
met
het publiceren van jaarcijfers. Recent werden die van 2017 dan toch
gepubliceerd (zie KBO), zij het dat de revisor zijn beklag deed (zie
figuur).
De dramatische cijfers vindt u in het
jaarverslag...
Ondertussen heeft het bedrijf bescherming tegen schuldeisers
gevraagd!
3)
Failliet gegaan
- Bedrij(ven)(jes) Race Cargo
(afhandeling), Merlin Air Trade, Rainbow Air Cargo Expess Ltd, Air
Charter Express Belgium bvba enz. enz., teveel om op te noemen.
- Luchtvaartmaatschappijen Gemini, World AW, MK Airlines, Meridian
AW, VLM, CAG, enz...
- Straks ook weer failliet, vul in .............
Beetje laat dit jaar, maar beter...
23-okt-18
Onze jongste ledennieuwsbrief is de deur uit.
Wie hem ook elektronisch wil ontvangen, vindt hem
hier...
Veel leesplezier, en dank bij voorbaat
voor uw steun!
Goed nieuws voor omwonenden!
15-okt-18
Onze raadsman meldt ons dat de Auditeur van de Raad van State
een zeer gunstig advies heeft uitgebracht m.b.t. ons
verzoek om een besluit van minister Joke Schauvliege, voor het
invoeren van een maximum toegelaten QC-waarde van 26 (zie...),
van tafel te vegen. Over een paar maanden valt het definitief
arrest. Indien positief kunnen zo'n 30-tal vrachtvliegtuigen
types B747 en AN12 niet langer 's nachts opstijgen! Stay
tuned.
'Groen' vliegen?
Groen
worden, maar hoe?
"Een klein exposé
over energie"
9-maa-18 Minder gaan vliegen is
niet enkel goed voor omwonenden maar voor de hele planeet.
Dat in Oostende in tijden van versnelde opwarming van de aarde een
(100% overbodige) luchthaven nog wordt gepromoot is absurd.
Maar wat te doen als Gutmensch? Een paneeltje hier, een paneeltje
daar, een windmolenparkje? Sommigen zijn slim genoeg om te beseffen dat
met het
huidige "Tommelein-beleid-voor-electoraal-profijt" enkel
aflaten verkocht wordt. Dit om toch maar door te kunnen
gaan zoals altijd en geen moeilijke boodschappen te moeten verkopen.
Ons totaal energieverbruik daalt helemaal niet en het
groene part(je) ervan sleept zich met een slakkengangetje
voort (zie...).
Hopelijk komt het beestje niet onder het stijgend aantal
vliegtuigwielen
terecht.
Ook in Nederland veel
te...
Velen worden hopeloos. We geven een tip, beperk u tot de
hoofdzaken, o.a. minder of helemaal niet gaan vliegen...
en vergeet dat plastiekenzakjesgedoe. De Nederlandse omroep VPRO
weidt er binnenkort twee uitzending over uit, zie...
Ps. Biofuels zijn geen oplossing.
Volgens de grafiek zat
België aan 6,8 procent in 2015. Meer biomassa werd ondertussen door
Tommelein
zie... de grond in geboord (gelukkig), niet uit groene maar uit
fiscale overwegingen en om de blauwe imagoschade van de Turteltaks
te kunnen doen vergeten!
Amitav Ghosh zie
1,
2,
3,
Youtube, ...
Oude nieuwsberichten:
zie algemeen
archief

|