Antonov 124 landt boven
deStene!
Wanneer jepotdoofbent, zoals
tal-
rijke
lokale politici cian
slaapt men
op
zijn twee oren!
laatste
nieuwtjes:
zie BSKY
Leeg, leger, leegst
3-sep-25
We trokken vandaag naar de nu al 30 jaar in de planning zittende
vrachtafdeling van de luchthaven aan de Rolbaanstraat (Torhoutsesteenweg).
Er is weinig dat rolt in de rolbaanstraat. Men ziet er een en al
treurnis, stilstand, (zo goed als) failliete bedrijven,
verwaarlozing, leegstand. Zie onze foto's... (1),
(2), (3),
(4), (5),
(6), (7)
en ons filmpje...
Waar blijft het masterplan? Wat een verspilling van belastinggeld
(en bedrijventerreinen). Al drie decennia lang.
Wiloo op bezoek bij minister Crucke 25-aug-25
Zoals gemeld in onze jongste nieuwsbrief werden we vandaag
ontvangen bij federaal minister Jean-Luc Crucke (1)
(Les Engagés) op zijn kantoor in Brussel. De minister is een zeer
aimabel man. We hadden gedurende een klein uurtje een goed gesprek
over vliegroutes en Skeyes. Duimen dat hij iets kan doen. Skeyes
blijft wel een "staat in de staat", zie hiervoor ook (2).
Wordt vervolgd.
Jaarrekeningssprookje 16-aug-25
Even lachen, volgens de jongste gepubliceerde
jaarrekening (m.b.t. 2024) van onze (k)luchthaven zou er winst
gemaakt zijn... Na het grote sprookjesboek "aanvraag nieuwe
omgevingsvergunning" vorig jaar, hebben we nu ook een groot
financieel sprookjesboek gelezen. En dit terwijl de "luchthaven na
tien jaar privatisering eigenlijk zeer verlieslatend is... Ook de
(nat.) pers doorprikte (eindelijk) eens de winstmythe zie (1).
Hieronder vindt u meer info over de ware toestand van de luchthaven
zie bijv...
Bedankt!
12-jul-25
Honderden leden hebben weer hun lidgeld gestort, waarvoor
hartelijk dank. Gezien de lopende rechtszaken en de nog geplande, is
dit meer dan welkom.
Vistajet veegt er zijn voeten aan
2-jun-25
Minstens drie brieven schreven we naar Vistajet met het
verzoek niet meer in Oostende te oefenen en in plaats daarvan naar
Vatry te gaan (Fr) waar geen omwonenden zijn. Maar Vistajet met hun
rijkelui privéjets vegen hun voeten aan het milieu en
omwonenden. Het mag van minister Jo Brouns (CD&V) dus, als hij het
toelaat, waarom zouden wij dan denken ze wellicht bij Vista.
Astalavista....
Ledenbrief 2025 vertrokken. 1-jun-25
Zo'n 300 brieven
zijn sinds gisteren de deur uit. Moest u
niets hebben ontvangen, geef ons een seintje en we sturen een nieuwe op. Jammer genoeg is een aantal
brieven een onvolledig rekeningnummer
geslopen.
Het volledige nummer
vindt u hier...
En het volledige document
hier... Aan allen die hun lidgeld reeds vernieuwd hebben
hartelijk dank daarvoor.
Eind dit jaar starten we waarschijnlijk een burgerlijke zaak wegens
niet naleven van het fameuze punt 5.d. uit de nieuwe
omgevingsvergunning.
Zoals gemeld, klacht bij
het parket. 18-apr-25
Vandaag hebben we klacht neergelegd bij het parket te Brugge
(zie ook...). De antwoorden die we ontvingen
(na een maand wachten) van toezicht Vlaanderen op overtredingen van
de OMG-vergunning luchthaven Oostende (punt 5. d.) waren dermate
bedroevend dat we ons rechtstreeks tot het parket hebben gewend.
Ook certificaten van het
Barwis systeem (lokaal windmeetsysteem) werden via openbaarheid
opgevraagd te Brussel. Wordt vervolgd.
Wijkmarkt 2025 18-apr-25 VZW WILOO zal ook dit jaar aanwezig
zijn op de wijkmarkt te Stene op de Clarahoeve, zie
agenda...
Rijkelui willen lood blijven uitstoten... 15-apr-25
Het North Sea Aviation Center (NSAC), club van de rijke
privéjet eigenaars, wil dat er in Oostende blijvend met zeer
vervuilend loodhoudende brandstof (AFGAS) kan gevlogen worden. De
aanvraag hiervoor op (*).
Een van de weinige lichtpuntjes in de nieuwe
omgevingvergunning voor de luchthaven was dat AFGAS nu net verboden
werd vanaf 1 mei 2025.
WILOO heeft alvast een bezwaarschrift ingediend
zie... (voor de bijlagen zie 1,2en3) U
kunt dit ook, maar haast u, nog enkel tot en met 18 april!
Verspilling van (WVI)
bedrijventerreinen
10-apr-25
Aan de Rolbaanstraat (landzijde grond
WVI) wordt een groot
parkeerterrein aangelegd voor de firma Versluys Logistics, de
eigenaar van de nu al jaren leegstaande nieuwe loods (zie
hieronder). Wat een verspilling van industrieterreinen is dit! Wie
heeft dit goedgekeurd? k)Luchthaven Oostende doet zijn naam alle eer
aan.
Oude bakken 's nachts in
Oostende
10-apr-25
De laatste weken is er 's nachts weer een toename van trafiek met
oude turboprop vrachtbakken, zie tabel. Sommige (EU) luchthavens
zijn 's nachts gesloten om omwonenden te beschermen.
Vrachttoestellen vertrekken daar net voor sluitingstijd en komen 's
nacht aan in Oostende. Hier vertrekken ze dan weer 's nachts om net
na openingstijd aan te komen... Zie bijv. de vlucht op VIGO (SP) (s'
nachts gesloten) in de tabel.
Oefenvluchten (vervolg)
10-apr-25
Vandaag zagen we TUI oefenen in Vatry (Fr) met een B737
en niet in Oostende. Ook KLM was deze week oefenactief op de
daarvoor ideale luchthaven (geen omwonenden, beter uitgerust, geen
verkeer). Zouden ze het ethisch licht in de bedrijfscockpit aangezet
hebben? Eén zwaluw maakt echter de lente niet, afwachten dus hoe het
verder gaat. En hopen dat anderen volgen (SWISS bijv.).
(k)Luchthaven Oostende is helemaal niet geschikt voor oefenvluchten
met joekels van tuigen. Dat CD&V minister Jo Brouns
dit toelaat is onvoorstelbaar.
De verdwazing die luchthaven heet
31-maa-25
"De verdwazing die luchthaven heet"is een steengoed
artikel in de opiniepagina's van de krant De Standaard,
zie... Misschien moeten we dit eens kopiëren en uitdelen
aan de ingang van luchthaven Oostende. Zou dat mogen?
Oefenvluchten een blijvend probleem
31-maa-25
Sinds
de start van de nieuwe omgevingsvergunning zijn er heel wat
oefenvluchten met (zeer) grote toestellen geweest (van KLM,
SWISS, TUI) maar nu ook van ASL Airlines Belgium. Die
laatste ging altijd oefenen in het ideaal hiervoor geschikte
Vatry Airport(Fr). Helaas komen ze nu blijkbaar naar
Oostende (zie figuur), en dit zelfs bij vertrek vanuit Parijs,
terwijl Vatry dichterbij is. Begrijp wie kan. De luchthavendirectie
bij EGIS slaagt er niet in zinvolle trafiek te lokken, dus promoot
ze op handen en voeten de trainingsmogelijkheden om toch wat
activiteit te hebben? Bovendien heeft de
minister-van-geen-leefmilieuJo Brouns (CD&V V van vee)
de mogelijkheden hiervoor verdubbeld!! Omwonenden zijn de sigaar.
Urenlang aan een stuk oefenen is geen probleem, doe maar schrijft de
minister in de nieuwe omgevingsvergunning.
Klacht bij het parket 31-maa-25
Vermits we geen antwoord krijgen van de milieu-inspectie
Vlaanderen i.v.m. twee klachten tegen overtredingen van de
"Runway Regulations" (zie hieronder) zullen we nu ook klacht
neerleggen bij het parket (wordt vervolgd).
In verband hiermee vroegen om inzage in de Barwis (lokale
windmeetapparatuur) certificaten, ook daar kwam geen reactie op en
bijgevolg starten we binnenkort ook een procedure Openbaarheid van
Bestuur (recht op milieu-informatie).
Klacht tegen Challenge Airlines 05-maa-25
Zoals eerder aangekondigd (zie...),
hebben we vandaag op het politiekantoor van Oostende klacht
neergelegd tegen cargo luchtvaartmaatschappij Challenge Airlines
wegens medewerking aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid
zoals strafbaar gesteld in art. 136sexties van het Sw. Dit omwille
van het vervoer van allerlei militair materiaal vanuit de VS naar
Israël, deels rechtstreeks en tot juni 2024 ook via de luchthaven
van Bierset. Voor onze volledige klacht zie... Deze
actie kwam er op initiatief van de vzw Vrede (*)
Greenwashing bio-kerosine uit Ichtegem 22-feb-25
Na de hieronder vermelde subsidies voor de luchthaven komt er u
nu, dank aan (landbouw)minister van geen-leefmilieu Jo Brouns
(CD&V), een Vlaamse subsidie van één milj. euro voor de
zonevreemde vetsmelter Fapro uit
ichtegem. Die zal bio-kerosine produceren, een zgn. SAF (sustainable
Aviation Fuel). Hiermee komt opnieuw een lokaal
luchtvaart(verduurzamings)sprookje boven water. SAF is gebakken
lucht, zie... Zo'n 8.800 varkens
moeten fuel leveren voor één vluchtje New York met een B744
berekende
T&E. We rekenden het na, 14.000 km heen en terug met een B744
vraagt zo'n 170.000 kg kerosine... Eén varken weegt zo'n 120 kg.
Daarvan is 15% vet om te zetten > 18kg fuel. Wij komen door deling
op zo'n 9000 varkens. Los van de genocide op deze dieren...
zal de kostprijs van deze fuel, ook al is ze totaal zonder taks,
(en nu dus ook gesubsidieerd) enorm zijn. Zie ook
KW.
'Schitterende resultaten 2024' 21-feb-25
Na lang wachten werden eindelijk de jaarresultaten 2024 van
(k)luchthavenOostende (geframed) gepubliceerd. In de pers/media
zult u de ware toestand niet lezen, "... breekt records" stond
er bijv. op Focus-WTV (1), die staat
blijkbaar pal achter de (promotie v/d) luchthaven. In contradictie
met deze hilarische publicatie kon u de
ware toestand al lezen hieronder (2).
Voor de (in de pers ontbrekende) cijfers 2024 zie figuur.
ze zijn bedroevend, maar maken het wel relatief rustig voor de
omwonenden, ook dat moet gezegd worden. Het
kostenplaatje van deze overbodige (vooral elite privéjet) luchthaven
voor de Vlaamse belastingbetaler is jaarlijks zo'n €20 milj. euro!
Runway Regulations 1-feb-25
De door minister Jo Brouns (CD&V) verstrekte nieuwe
omgevingsvergunning voor de luchthaven van Oostende is een
ramp voor de omwonenden. We vechten die dan ook aan bij de Raad
voor de Vergunningsbetwistingen. Daarin is toch een (klein)
lichtpuntje nl. de "Runway Regulations", die zijn overgewaaid uit
het
AIP en bieden nu meer kansen voor de rechter bij overtredingen.
We hebben momenteel twee klachten lopen bij de milieu-inspectie
wegens overtredingen. Indien het antwoord
onvoldoende gemotiveerd of verantwoord is volgt een rechtszaak.
Ps. Waarom moet ook overdag niet zoveel mogelijk boven zee
geland/opgestegen worden? Werk aan de winkel hier.
Complaint against Challenge AL 1-feb-25
WILOO will join
Vrede Vzw to file a complaint against Challenge
Airlines for complicity in the genocide in Gaza. This
will happen on March 5th 2025. Challenge Airlines continues to make a central contribution
to the Israeli occupation and war violence, including the genocidal
operation in Gaza. The company is also fully aware that the military
goods supplied are used to violate human rights and commit genocidal
war crimes. Genocide, war crimes and crimes against humanity are recorded in
the Belgian Criminal Code. “Transporting an instrument, device or
object, with the prior knowledge that it is intended for the
commission of one of these crimes or facilitates the commission
thereof”, is also punishable as an independent crime.
WILOO niet langer op "X" 14-jan-25
Gezien het proto-fascisme samen met een aantal oligarchen
waaronder X-eigenaar Elon Musk aan de macht is in de VS, kunnen we
niet langer op het X platform blijven. De geschiedenis
herhaalt zich blijkbaar, parallellen met bijv. de jaren '30 vorige
eeuw duiken op, kijkt u daarvoor vooral naar het volledige interview
met Timothy Snyder in
buitenhofTV.
We stapten (voorlopig) over naar
BlueSky.
Minister wil actiegroepen kortwieken
14-jan-25
In het Vlaams Parlement kwamen de (regionale) luchthavens
aan bod. Daaruit bleek dat minister van geen-leefmilieu Jo Brouns van omgeving (CD&V) (V
van vee?) milieuactiegroepen aan banden wil leggen. De kritische
burger moet de mond gesnoerd geworden! De procedures bij de Raad van
de Vergunningsbetwistingen zijn de minister een doorn in het oog...
lees.
Zie ook de website van Apache
lees...
Luchthaven Oostende absurd
gelegen
30-dec-24
Niet enkel economisch is de (k)luchthaven van Oostende
krankzinnig gelegen (dat las u al in ons
bezwaarschrift), ook qua
veiligheid is het een ramp. Woonwijken,
scholen en winkelcentra liggen op 'peanuts' afstandvan het
einde van de banen (zie foto)! Het is een staaltje van
ruimtelijke wanorde in Vlaanderen om u tegen te zeggen. Was het
recente ongeval met een B737 niet in
Zuid-Korea maar hier gebeurd, op bijv. de baan 08, dan waren er
misschien nog veel en veel meer doden gevallen. Is het
rampenplan voorzien van een dergelijk scenario, en moet er in
Oostende niet massaal geëvacueerd worden voor een noodlanding
(indien het nog kan)... Hallo Vlaamse regering, bent u wakker?
Veiligheidszones in Nederland
lees...
Dramatische cijfers 23-dec-24
Ondanks de jaarlijkse tientallen miljoenen euro's subsidies
van de Vlaamse Overheid gaat het weer eens barslecht (de zoveelste
keer) op luchthaven Oostende. De vracht zakte zo'n 38%
tijdens november '24 en over het jaar '24 nu al bijna met 50%!
De nieuwe Versluys loods staat zo goed als twee jaar leeg (1),
afhandelaar BCUBE stopt zijn activiteiten wegens geen werk,
Aerocircular is al jaren geleden failliet gegaan, Aviapartner
was bijna failliet maar werd gered door moedertje Brussel, de
hele vrachtzone op apron1 wordt een (Honda) carpark
(2) (vid).
Exit ook kersvers CEOBruno de Saegher, die werd na amper drie maanden aan
de slag bedankt voor de bewezen diensten, zie GVA...
Misschien was, als NVA-politicus, zijn enige opdracht... het
lobbyen & masseren (op de ministeriele kabinetten van de Vlaamse regering en
bij het vorige stadsbestuur Oostende)
voor massaal veel nachtvluchten in de kersverse
omgevingsvergunning? Dat laatste is helaas goed gelukt...
Zie ook...
Ps. Ostend Airport's future
looks even bleaker as Manston airport (RSP)
will, after a massive investments (£800 milj.), reopen in the
next couple of years and take the cross perishable channel traffic
away,
see... Maybe EGIS can be a candidate to run the renewed Kent
airport (and stop wasting time&money in Ostend)?
Legal action against new AP licence 20-dec-24
Today npo WILOO and ngo “Bond Beter Leefmilieu (*)”
have submitted a claim to the Flemish “COUNCIL FOR PERMIT
DISPUTES” to annul the new environmental permit for Ostend
Airport. The latter is an attack on the future of our city as
well as the local residents and the climate. Allowing night
flights with (freight) planes en masse at an airport so close to residential
areas is totally irresponsible. But not only
that. The admission of many more day flights and the permission to
double the amount of training flights (with large aircraft) above
or very nearby two secondary schools, two shopping centres and a
Seveso area, is totally irresponsible. Apart from noise the
emission by large aircraft engines of ultra-fine particles, nitrogen
and many very harmful substances severely endanger the future of
nearby nature reserves and the health of the inhabitants of Ostend.
Naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen! 20-dec-24
Vzw WILOO en de Bond Beter Leefmilieu (*)
hebben vandaag een verzoekschrift ingediend bij de Vlaamse Raad voor
Vergunningsbetwistingen omde nieuwe omgevingsvergunning
(1)
voor de luchthaven van Oostende te vernietigen. Deze
vergunning is een aanslag op de toekomst van onze stad, maar ook op
de omwonenden en het klimaat. Massaal nachtvluchten met
(vracht)vliegtuigen toestaan is totaal onverantwoord voor een
luchthaven die zo dicht bij woonwijken ligt. Maar dat niet alleen.
Het toelaten van veel meer dagvluchten en de toelating om het aantal
trainingsvluchten (met grote vliegtuigen) te verdubbelen boven of
vlakbij twee middelbare scholen, twee winkelcentra en een
Seveso-gebied, is totaal onaanvaardbaar. Naast het lawaai
brengt de uitstoot van ultrafijne deeltjes, stikstof en veel zeer
schadelijke stoffen door grote vliegtuigmotoren de toekomst van
nabijgelegen natuurgebieden en de gezondheid van de inwoners van
Oostende ernstig in gevaar.
Drugs a/b van uw privéjet? No problem... 17-dec-24
(k)Luchthaven Oostende wordt meer en meer een (mede door
het vorige stadsbestuur gesteund) "feestje op kosten
belastingbetaler" voor een elite van superrijken met hun privéjets.
Die heren/dames krijgen een 'speciale' behandeling. Geen
bagagescan, zo goed als geen (douane)controle op drugs enz. Ze
worden ontvangen met fluwelen handschoenen en passeren via een
speciale gate... Iedereen gelijk voor de wet geldt blijkbaar ook in
Oostende niet. Zie hiervoor de filmreportage van de VRT
Nieuwsdienst
hier...
Vzw WILOO daarentegen werd door de douane (van de luchthaven?) op
een wijkmarkt in mei '24 gecontroleerd op zogezegd illegale
wijnverkoop (gratis ludieke fles bij lidmaatschap) en kreeg een
boete van meer dan honderd euro..., We hebben niet betaald en zullen
het eventueel aan de rechter uileggen in 't geval... Wel niets meer
van gehoord sinds lang.
Prettige feestdagen en (veel)
stille nachten! 17-dec-24
WILOO wenst iedereen prettige feestdagen en een goede
jaarwisseling toe! Moge 2025 vooral veel stille nachten, weinig
sport- oefen- heli- en andere vliegherrie en weinig kerosinestank
betekenen. Jammer genoeg ziet de toekomst er door de nieuwe
omgevingsvergunning, met toelating voor zo'n twintig nachtvluchten
per etmaal, nog onzekerder uit dan ooit. We strijden wel verder. Uw
steun is daarbij essentieel!
(vlieg)Quota aub! 17-dec-24
Onze Franse collega's zijn een EU-petitie gestart om
individuele sociale quota voor vliegverkeer in te voeren. Enkel
via moedige regelgeving kunnen we iets doen aan het klimaat. Tekent
u mee? Wij doen het zeker. Surf naar (1)
(2).
'VZW' "import van nijlbaars"... 17-dec-24
De gekste verschijnselen hebben we al gezien (en weer zien
verdwijnen) op (k)luchthaven Oostende, nu dus een vzw die
nijlbaars had willen importeren, helaas niet doorgegaan wegens
onduidelijk wie de uiteindelijke begunstigen waren... Een witwas
vzw?
BCUBE falliet (de zoveelste)
15-okt-24
BCUBE (1)
is einde verhaal. Het zoveelste in de Rolbaanstraat. Het van
oorsprong Italiaans afhandelingsbedrijf nam een aantal jaren terug
de jarenlang leegstaande loods van het failliete MK Airlines in
gebruik (2).
Van de sprookjes uit 2019 blijft niet veel over, wel een berg
schulden.
Terreur van de oefenvluchten herbegonnen
5-sep-24
Ongelooflijk lang (gedurende zes uur) werden omwonenden
vandaag bestookt met lawaai
en kankerverwekkend ultra fijn stof door een trainingssessie met een
Boeing 777 van SWISS Int AL. Daarbij werd zo'n 124.750 liter
kerosine verbrand (314.500 kg CO2) boven o.a. woonwijken,
scholen en winkelcentra. En dan hebben we het niet over het
lawaai...
Het toestel kwam uit Geneve en had veel dichterbij kunnen oefenen
in Vatry (Fr) waar geen omwonenden zijn. Jammer genoeg trekt de
luchthaven deze ellende, bij gebrek aan beter, aan om toch wat
verkeer op een overigens overbodige luchthaven te vangen.
Zie ook
filmpje. Sommige omwonenden waren in het begin in paniek en
dachten dat het toestel in nood was, zo laag vloog het!
Graafwerken nemen 'n loopje met PFAS...
30-aug-24
Omwonenden in de wijk Raversijde moeten zich aan strenge
(tuin)voorwaarden houden wegens de PFAS-verontreiniging
veroorzaakt door de luchthaven in het hele gebied. We werden door
hen dan ook getipt (belangrijk dat u dat blijft doen) dat er
grond werd afgeschraapt aan de overkant van de wijk op parking3 van
de airport. Dit veroorzaakte veel opwaaiend stof... De werken
gebeurden niet conform de normen. Zo werd er niet afgedekt
afgevoerd! Verder droegen de werklui geen mondmaskers. Van
verneveling tegen stofwolken was al helemaal geen sprake. Na wat
aandringen van onze kant heeft de politie dan toch blijkbaar een
PV opgesteld en een boete opgelegd. Wij hebben de stad om kopie
van de vergunning gevraagd. Wordt vervolgd.
30-aug-24
Wie onlangs in de Rolbaanstraat (apron1)
reed, keek raar op. Zo'n 700-tal auto's stonden gepropt rond alle
loodsen, nieuwe en oude. Van echte luchthaven gebonden activiteit
was niets meer te bespeuren, ziefilmpje... De nieuwe Versluys
loods, de oude BCUBE loods (ex failliete MK AL), de ex-Aerocircular
(failliet) loods, allemaal zo dood
als een pier. Het hele gebied is een parking van aangesleepte
auto's geworden. Te gek voor woorden, aan de overkant van de straat
heeft Versluys Log. NV toelating gevraagd voor de aanleg van een
zeer grote parking... wat een verspilling van WVI
bedrijfsgronden. De foto van het wachthuisje aan de luchthavenpoort
zegt alles.
Honderden bezwaarschriften ingediend
17-juli-24
Omwonenden luchthaven Oostende, de West-Vlaamse Milieufederatie
en de BBL hebben samen honderden bezwaarschriften ingediend tegen
het hieronder vermeld "Groot Sprookjesboek" van EGIS. Hartelijk
dank daarvoor. Het is nu wachten op de beslissing van de
minister, wie dat ook straks mag zijn. Veel zal dat waarschijnlijk
niet uitmaken, achter de schermen ligt alles waarschijnlijk al lang
vast. De Heilige Oostendse luchthavenkoe is onaanraakbaar en zal
haar nachtvluchten krijgen. Ons bezwaarschrift vindt u
hier. Wordt vervolgd.
Een zee van nachtvluchten!!!
13-juni-24
De luchthaven van Oostende vraagt zoals u wellicht al wist een
hervergunning aan, zie hieronder. Op de informatieavond van
afgelopen woensdag werd een "sprookjesboek" vol mooie beloften
voorgesteld. Maar laat u niet vangen, uitbater EGIS wil geen
beperkingen meer op de aantallen nachtvluchten!! Hiervoor werden
alle truken van de foor uit de kast gehaald. Wij zullen binnenkort
ons bezwaarschrift indienen samen met andere oganisaties. Omwonenden
lees a.u.b. onze jongste WILOO-Flash hierover (klik op figuur
hiernaast) en dien ook een
bezwaarschrift in. Een leeg document
kunt u downloaden, uitprinten en afgeven bij ons bestuur. Hartelijk
dank!
Ramp op komst bij militaire
verhuis (3)
2-juni-24
We vroegen mevrouw de minister van landsverdediging Ludivine
Dedonder om de resultaten van de geluidsmetingen met een
militaire helikopter boven Oostende in januari van dit jaar. We
ontvingen geen enkele reactie... dus trekken we naar de Federale
Beroepscommissie voor toegang tot milieu-informatie (een hele hap) (1).
Wordt vervolgd.
Openbaar onderzoek OMGV EBOS gestart 31-mei-24
Het openbaar onderzoek i.v.m. de hernieuwing van de
omgevingsvergunning voor de luchthaven Oostende is gestart. U kunt
bezwaar indienen tot en met 28 juni '24, doen... Het dossier vindt u
op (1)
Voor het MER kunt u naar het inzageloket
zie...
Er gaat ook een informatievergadering door op woensdag 12
juni 2024 om 18.00 uur in de Conferentiezaal van het
Stadhuis, Vindictivelaan 1, 8400 Oostende
Naar een verdubbeling apron1?
(3)
31-mei-24
De antwoorden op onze vragen (zie ook hieronder) die we op 7 mei
'24 ontvingen van het WVI zijn bedroevend kort... Over hun plannen
met apron1 kregen we... één A4-tjebekijk....
DE begeleidende brief van het WVI
bekijk... We trokken
dan ook in beroep naar Openbaarheid Vlaanderen. Wordt
vervolgd
We staan op de wijkmarkt 24 mei '24 7-mei-24
Het is nu zeker.WILOO zal aanwezig zijn op de door de stad Oostende
georganiseerde
wijkmarkt. U kunt er met ons in gesprek over onze visie op
de luchthaven m.a.w. over de aanstaande hervergunning ervan, de
gevaren van ultrafijn stof, lawaai, enz., Kortom over de bedreiging
van een aangekondigde "Cargo Village" Versluys-Coucke incl.
nachtvluchten!!! We staan er met affiches, petities enz. Er is een
goede fles (bio)wijn "Chateau Kerosène - Grand Cru Entièrement
Subsidiée" te koop. Alle hulp en steun om uw wooncomfort nu en in de
toekomst te verzekeren, is welkom.
Urenlang oefenvluchten
6-mei-24.
Er gaat bijna geen dag voorbij of we hebben te maken met
oefenvluchten met grote vliegtuigen. Vooral van TUI en vaak
ook KLM. Vandaag kwam weer eens 'n KLM twee uur lang rondjes
vliegen met een Boeing 777! Zie filmpje... Daarbij werd zo'n
92 dBc geproduceerd, en 45.000 liter kerosine verbrand
boven hoofden van o.a. scholieren en omwonenden. De Vlaamse regering
staat dit allemaal toe zonder uur-, dag- of maandbeperkingen. We
hebben KLM gevraagd hiermee te stoppen en te trainen in Vatry (Fr)
waar geen omwonenden zijn, helaas zonder veel resultaat. KLM
trekt zich blijkbaar van milieu en omwonenden weinig aan. Als
heilige koe mag je alles.
'Klimaatneutraal' vliegen 23-apr-24
Zullen we ooit klimaatneutraal kunnen vliegen?Op (zeer) korte afstand wel. Op lange afstand nooit. Dit
wordt prachtig aangetoond in dit boekje van Christopher de Bellaigue
"Flying Green". Alle sprookjes worden op een rijtje gezet. SAF
kerosine zal onvoldoende zijn en is even vervuilend als gewone
kerosine... U kunt het boekje bij ons lenen, u kunt ook zijn
podcast beluisteren op de site van de Guardian (1).
U kunt ook surfen naar (2)
(3)
daar staan alle feiten nog eens op een rijtje..
Zorgwekkende wijken 23-apr-24
WILOO bekeek de mortaliteitscijfers op wijkniveau in Oostende
(zie figuur) bij DPiC.
We stellen vast dat hoewel de gemiddelde leeftijd in de wijk
Raversijde (onder de rook van de luchthaven) lager is dan in
onze Centrumwijk, er toch een hoger sterftecijfer voor komt.
Hoog tijd voor epidemiologisch onderzoek. Heeft het te maken met
kerosinedamp en roet (ultrafijn stof) afkomstig van
vliegtuigmotoren? Of ook met PFAS? Hoe zit het met de gezondheid van
mensen die werken op en bij de aprons?
Naar een verdubbeling apron1?
(2)
23-apr-24
Vandaag was er een vergadering van het Overlegcomité Luchthaven
Oostende (OLO). We vroegen de luchthavendirectie o.a. naar de
plannen voor de uitbreiding van apron1 en de aankoop van
landbouwgrond door de WVI aldaar
(zie ook hieronder). Zoals steeds was het
antwoord: "onze naam is haas...", de EGIS-directie weet nergens
van... Wat wij ondertussen wel weten, via opvragen van documenten
bij het kadaster (na twee maanden zeuren!!), is dat de WVI
landbouwgrond aankocht van een (boer)topman van het
ABS. Volgens boze tongen a
€30/m2... De brave topboer is op pensioenleeftijd en heeft ook
vergunning verkregen voor de bouw van een 'boerderij' in
landbouwgrond in Oostende. Goed geboerd zouden we zeggen.
No-farmers-no...
Wij hebben ook de WVI gemaild voor meer info, stay tuned.
Vandenbroucke taal is duidelijk Frank
23-apr-24
Minister Frank Vandenbroucke kan het niet duidelijker zeggen: "'s
Nachts moeten de mensen kunnen slapen." en
“Toch denk ik dat er geen toekomst is voor
een luchthaven die alleen maar bij nachtvluchten gedijt. Die
nachtvluchten moeten stelselmatig afgebouwd worden"
zie... Ook in Oostende aub.
Trainingsellende
herbegonnen 23-apr-24
Vandaag, 8 april,
en 9 april '24... straks.... lawaai, ultrafijn stof boven scholen
woon- en winkelcentra. De ellende van de oefenvluchten is
herbegonnen. KLM,
TUI... moeten nodig boven Oostende urenlang rondjes draaien.
Terwijl het perfect kan waar geen omwonenden zijn (Vatry FR.). Sch..
hebben heren aan het milieu. Verder ook nog eens totaal
betekenisloos qua werkgelegenheid. Hierbij wat 'resultaten'
Chateau Kérosène nu te koop! 22-apr-24
Beste omwonenden,
WILOO heeft veel centjes nodig voor aanstaande acties. Koken kost
geld daarom doen we aan wat fundraising. We bieden u deze
"Chateau kérosène""Grand Pollution Classé" aan voor de
prijs van €20. U kunt deze bij ons bestellen, of kom langs op
vrijdag 24 mei '24 in de Clarahoeve,
zie... Daar staan we
dan klaar voor een woordje uitleg (indien we toegelaten worden) en
kunt u deze uitzonderlijke wijn eventueel kopen.
Ledenbrief 2024 vertrokken 10-apr-24
Zo'n 300 leden brieven zijn sinds een paar weken de deur uit. Moest u
niets hebben ontvangen, geef ons een seintje en we sturen een nieuwe
op. Aan allen die hun lidgeld reeds vernieuwd hebben hartelijk dank
daarvoor. Met de nieuwe vergunningsaanvraag voor de uitbating van de
luchthaven in de pipeline worden het drukke tijden voor ons. Zeer
waarschijnlijk zullen we talrijke rechtszaken moet voeren. Dat kost
bommen geld. Zolang de overheid nacht- en vrachtvluchten wil in
Oostende, kunnen we niet anders.
Ramp op komst bij militaire
verhuis (2) 15-ma-24
De oorspronkelijke locatie voor de nieuwe militaire heli-basis
was voorzien aan apron3 (parking 3) nabij de wijk Raversijde!
Omwonenden aldaar hebben terecht zwaar geprotesteerd. Nu lanceert
het stadbestuur een andere locatie nl. apron1 (Stene). Maar dat is
gewoon veschuiven van de herrie naar andere woonwijken (en in de
buurt van scholen...) WILOO vindt dat een helikopterbasis hier
helemaal niet kan en beter in de haven van Zeebugge resideert in de
buurt van de bestaande marinebasis. We meldden dit aan het
stadsbestuur. Helaas deze houdt vast een locatie op de luchthaven
van Oostende.
Omwonenden Mariakerke - NieuweKoers en Stene steun ons. Hang een
poster uit als signaal. U kunt hem hier downloaden of eentje bij ons
bestellen. Hang hem op! Doen!
Ramp op komst bij militaire
verhuis 25-jan-24
Er wordt nu blijkbaar toch haast gemaakt met de verhuis van de
luchtmachtbasis van Koksijde naar Oostende. Over waar die precies
komt is het nog steeds gissen. Op zondag (!!!) 21 januari jl. werd
ter voorbereiding testen gedaan met een NH90 helikopter terwijl dat
eigenlijk niet mag. Twee uur lang kregen omwonenden een enorm
laagfrequent gedreun cadeau. WILOO legde klacht neer, het antwoord
hierop was zeer teleurstellend, waarop we weer reageerden
lees... Een ding
werd zondag wel zeer duidelijk, in Oostende is nergens een
geschikte plaats voor een militaire helikopterhaven! Een petitie
en een WILOO-flash hieromtrent is in de maak. Omwonenden krijgen
binnenkort een brief in de bus.
Nieuwe vergunning
luchthaven in de maak 21-jan-24
Dit
jaar vervalt de huidige 20-jarige milieuvergunning van de
luchthaven. Een nieuwe OMGV is nu in de maak. De stad Oostende moet
daarover advies geven. Blijkbaar waren er vanuit het College van
Burgemeester en Schepenen opmerkingen over deze aanvraag, tenminste
als we een artikel in De Zeewacht mogen geloven (1).
Daarin staat ongelooflijk maar waar geen woord of de over
nachtvluchten... En laat dat nu onze grootste zorg zijn! We
stuurden een e-mailtje naar de verantwoordelijke schepen mevr. Silke
Beirens zie.... Tot op
heden kregen we geen lees- of ontvangstbevestiging. Wordt vervolgd.
Kafka landt niet meer in Oostende 21-jan-23
Na 13 nutteloze tussenstops (zie hieronder) en een verspilling
van zo'n 100.000 litr kerosine, zijn de ASL vluchten met een B747F
uit Hanghzou via Oostende blijkbaar gestopt. De laatste was op 12
januari '24, van dan af stonden ze vermeld als "diverted" to Liege.
Zou onze stap naar de EPPO
er voor iets tussen zitten? Hopelijk wordt net als in Luik en
Zeebrugge grondig onderzoek gedaan naar mogelijk malafide
ondernemingen (1).
We willen niet weer in de jaren '90 van vorige eeuw terugvallen.
Kafka geland in Oostende
19-dec-23
We dachten alles gezien te hebben, niet dus.
Vrachtvluchten uit Hanghzou (China) met de B747's van ASL
Airlines Belgium moeten voortaan op weg naar hun eindbestemming
in Luik, een zinloze tussenstop maken in Oostende waar niets geladen
of gelost wordt. Daarvoor is minstens 7000 liter kerosine extra
nodig. Het verhaal verscheen in DM
lees...
Het betreft zo'n 15 vluchten per maand, tel op de verspilling!
08-jan-24
Feest
voor de betonboeren straks. We vernemen dat vorig jaar 10 à 15 ha
landbouwgrond voor de uitbreiding apron1 luchthaven #Oostende werd
verkocht aan de WVI voor
zo'n €30/m2 (norm. prijs €5/m2). Iemand heeft goed geboerd
(zo'n €3milj. meerwaarde!!!) Hangt een (boeren)luchtje aan. We
trekken naar het kadaster voor onderzoek. Wordt vervolgd.
Prettige feestdagen en (veel)
stille nachten! 19-dec-23
WILOO wenst iedereen prettige feestdagen en een goede
jaarwisseling toe! Moge 2024 vooral veel stille nachten, weinig
sport- oefen- heli- en andere vliegherrie en weinig kerosinestank
betekenen.
Qatar vliegt niet langer op
Oostende 1-apr-23
Ook dit liedje is uit. Qatar is met de lentezon vertrokken naar
Zaventem en Luik. De vrachtcijfers zullen (weer eens) crashen, te
volgen op (1).
Vliegt Qatar (Cargo) nog
veilig in Oostende?
2-sep-22
Qatar Cargo vliegt een paar keer per week op Oostende.
Piloten van Qatar Airways getuigen van een zwaar overladen
werkschema met oververmoeidheid in de cockpit als gevolg. En
waarom doet Europa niks??? Lees...