Beladingsgraad maakt niet veel uit op korte
vlucht.
Dit blijkt uit volgende grafiek!

bron
zie...
Hierin komt zeer duidelijk naar voor dat hoe korter de afstand
(reeds vanaf 1000 NM of 1800 km) wordt, hoe steiler het
brandstofverbruik klimt! (bij alle beladingsgraden!).
Zie ook "vliegtuigen
en energie"
De politiek in Vlaanderen heeft de
aanpak van de korteafstandsvluchten stiefmoederlijk behandeld. In 2007
stuitte een voorstel van de Federaal Minister van Mobiliteit Renaat
Landuyt (SP.a) op zwaar verzet van alle partijen behalve GROEN! Zijn
voorstel stierf een
stille dood. Waarschijnlijk werd Renaat
Landuyt ook teruggefloten door partijgenoot en lokaal Oostends potentaat
Johan Vande Lanotte. Die is met zijn AGHO een medekandidaat
luchthavenuitbater en groot voorstander van alles wat maar enigszins
vliegt op Oostende.
Standpunten Politiek:
VLD (Annick De
Ridder)
in Het Laatste Nieuws,
lees...
antwoord aan WILOO,
lees...
nieuwe vraag WILOO,
lees...
Pers:
Agalev
2003
lees...
GROEN!
2006
lees...
De lat moet langer
bij de definitie v/e "korte vlucht".
Dit blijkt uit volgende grafiek!

bron
zie...
Hierin komt zeer duidelijk naar voor dat hoe korter de afstand
(reeds vanaf 1000 NM of 1800 km) wordt, hoe steiler het
brandstofverbruik klimt! (bij alle beladingsgraden!). Wij zouden de
minister dan ook willen vragen voor zware vrachttoestellen de
afstand niet op 150 km maar minstens op 500 km te leggen!
|
Korte vluchten luchthaven Oostende
"Een stand van zaken, augustus 2010"
In
Wallonië zijn ze verboden in Vlaanderen toegestaan. We hebben het over
korteafstandsvluchten of korte vluchten, meestal gedefinieerd
als vluchten op minder dan 800 km. Korte vluchten zijn zeer
schadelijk voor het milieu en bijna iedereen is het er over eens dat ze verboden moeten worden en vervangen door
middel van wegvervoer of nog beter, binnenvaart, spoorweg... HST.
In 2009
waren er op de luchthaven van Oostende zo'n 700 bewegingen met
grote vliegtuigen over (zeer) korte afstand. WILOO heeft voor de telling
hiervan de lat extra laag gelegd
en zich beperkt tot afstanden van maximaal ~300
km. Zo niet dan waren er lokaal nog veel meer korteafstandsvluchten
te noteren. We hielden ook enkel rekening met de grote vracht- en
passagierstoestellen.
De
gevolgen voor het milieu zijn verassend.
De totale nood aan brandstof voor de 698 bewegingen bedroeg maar liefst 1605 ton
kerosine of iets meer dan 2 miljoen liter, alles samen goed voor een
energie-equivalent van 70.340 gigajoule of het elektriciteitsverbruik
van alle inwoners van de stad Gistel
gedurende één jaar.
De totale CO2-uitstoot in 2009 bedroeg
ongeveer 5056 ton, ter compensatie hiervan zou jaarlijks een
snelgroeiend wilgenbos ter grote van het totale luchthavenoppervlak
(~330 ha) moeten aangelegd worden. De berekeningsnota van dit alles
vindt u
hier…
Het
grootste aandeel in deze problematiek hadden Jetairfly (TUI Air
Belgium NV) (passagiers) en MK Airlines Ltd (vracht). Deze laatste
maatschappij is echter zo goed als failliet zodat we met het oog op de
toekomst tweede in de rij World AW nader hebben bekeken. Voor
specifieke informatie over deze twee firma’s m.b.t. korte vluchten klik
op de afbeelding hiernaast.
Wanneer we
ter illustratie de
milieukost van de korte vluchten vergelijken
met deze van andere vervoersmodi bijv. bussen, dan merken we meteen het
enorme verschil. Een passagiersvliegtuig op de afstand Oostende -
Brussel vervangen door twee bussen (zelfde max. passagiersaantal)
levert een winst aan energie en CO2-uitstoot van ~1130 procent!
Het brandstofverbruik per passagier op deze afstand is bij het vliegtuig
13 keer groter. Moderne vliegtuigen bieden geen soelaas.
Oostende-Brussel |
B738 (*) |
2 x bus |
ΔVliegtuig/bus |
Passagiers |
164 (**) |
164 |
0 |
Afstand |
122 km |
127 km |
0 |
Brandstof |
1558 liter |
127 liter |
1127 % |
Energie |
54,6 GJ |
4,4
GJ |
1129 % |
Lpas100km |
7,8 liter |
0,6 liter |
1200 % |
CO2 uitstoot |
3925 kg |
352 kg |
1015 % |
(*)
Een ietwat oudere versie bijv. de B733 verbruikt amper 2 liter meer op
deze afstand.
(**)
Er dient ook opgemerkt te worden dat in 2009 zowat 40 % van alle
bewegingen (632 van 1573) op de Oostendse luchthaven in 2009 met
passagierstoestellen >6 ton “ferry
flights” waren
(bron: Vlaamse overheid),
bijgevolg ook leeg op korte afstand!
Oostende-Brussel |
MD11F
(*) |
5 x
vrachtbak |
ΔVliegtuig/truck |
Vracht
in ton |
90 ton
(**) |
90 ton |
0 |
Afstand |
122 km |
127 km |
0 |
Brandstof |
9.068
liter |
190
liter |
4372 % |
Energie |
319,9
GJ |
6.7 GJ |
4691 % |
Lton100km |
83 liter |
1,7
liter |
4782 % |
CO2
uitstoot |
22.850
kg |
600 kg |
3608 % |
(*)
De MD11F is bijzonder energie-inefficiënt, een B742F
verbruikt hier ‘slechts’ 2700 liter.
(**)
Er dient ook opgemerkt te worden dat in 2009 zowat 13,3 % van alle
bewegingen (250 van 1883) op de Oostendse luchthaven in 2009 met
vrachttoestellen >6 ton “ferry
flights” waren
(bron: Vlaamse overheid),
bijgevolg ook leeg op korte afstand!
Het
aantal korteafstandsvluchten neemt toe. Dat merkt men niet enkel
in de specifieke tabellen met betrekking tot World AW en Jetairfly in
2009 op Brussel, maar ook wanneer men de evolutie van de korte vluchten van Jetairfly
op Brussel (en Luik) bekijkt over een langere periode van
5 jaar (zie figuur hiernaast), dan is er eveneens een stijgende
trend.
WILOO wil dat de korteafstandsvluchten worden aangepakt. Ofwel moet er
net als in Wallonië een verbod komen. Of er moet minstens een
compensatie komen, hetzij via een kerosinetaks voor binnenlandse
vluchten (zoals in Nederland), of via het aanplanten van
compensatiebossen.
"Situatie tot mei 2009"
Na
tijdens de vorige legislatuur
op elke manier door de VLD (Vlaamse Liberalen) en de Vlaamse
Regering te zijn afgeschoten
(zie hieronder) ligt de aanpak om een einde te maken aan de
schadelijke korteafstandsvluchten volledig op apegapen!
In juni 2008
stelde Wouter De Vriendt (GROEN!) een aantal nieuwe parlementaire
vragen in "De Kamer",
lees... en
de
antwoorden... (eind 2008).
We zien nog steeds veel Jetairfly
(TUI Air Belgium NV) vluchten (vaak met lege toestellen) van/naar Brussel
of Luik (1) op en neer hoppen.
We zien ook nog veel bewegingen
over korte afstand met zware vrachttoestellen van MK Airlines
Ltd en Air Charter Express bvba (militaire transporten
voor de oorlog in Irak!)
Van 1 mei '08 to 31 oktober '08 (zes maanden) waren
er maar liefst 441 bewegingen bewegingen over zeer korte afstand
(Oostende- Lyneham nog niet meegeteld).
- De kortste afstand met vracht
was naar Manston 107 km, met B747 en A300.
Zie overzichtstabel hieronder.
(1)
verklaring: de winst wordt niet met de
vliegtuigen gemaakt. Vliegen met lege toestellen is wel commercieel belangrijk
om de vakantiepakketten beter te kunnen
vermarkten. De kosten voor het "leegvliegen" neemt men er bij om de
klant in eigen achtertuin te kunnen laten inchecken en zodoende in
het pakket te laten bijten.
Of er bovendien veel luchthavenvergoedingen in Oostende worden
aangerekend is nog maar de vraag? Daar komen we niet achter
wegens... geheim.
De milieu en de externe kosten van het vliegen op korte afstand
hoeven sowieso helemaal niet betaald te worden. Ze zijn ten
laste van de volledige gemeenschap en de volgende generaties.
Bijgevolg kan het milieu de pot op!
Jammer genoeg is dit geen uitzondering in onze 'moderne' economie.
Denk hierbij aan het hele "just in time principe" in de
transportsector!
overzichtstabel
Bestemming |
Afstand |
Aantal
bewegingen |
van okt
'05
tot okt '08
(drie jaar) |
van 1 mei '08
tot 31 okt '08
(zes maand) |
Rijsel
|
073 km |
067 |
001 |
KIA Manston
|
107 km |
153 |
011 |
Zaventem |
121 km |
358 |
106 |
Rotterdam |
138 km |
001 |
000 |
Charleroi |
138 km |
003 |
001 |
Southend |
156 km |
004 |
000 |
Amsterdam |
179 km |
015 |
001 |
Eindhoven |
179 km |
009 |
000 |
Luik |
191 km |
1131 |
241 |
London Stansted |
197
km |
014 |
002 |
Beauvais |
200 km |
009 |
000 |
Maastricht |
206 km |
006 |
000 |
London Gatwick |
213 km |
014 |
003 |
Vatry (Reims) |
227 km |
017 |
000 |
London
Heathrow |
233 km |
001 |
000 |
London Luton |
236 km |
003 |
000 |
Parijs |
244 km |
019 |
006 |
Evreux |
270 km |
001 |
000 |
Dusseldorf |
272 km |
012 |
002 |
Le Havre |
273 km |
001 |
000 |
Luxemburg |
296 km |
493 |
063 |
Keulen |
303
km |
009 |
000 |
Brize Norton (UK) |
314 km |
030 |
000 |
Lyneham
(UK) |
339 km |
te bepalen |
te bepalen |
Totaal
(tot <= 300 km) |
|
2361 |
441 |
Sterke toename korte vluchten
15-mei-09 De jongste
tijd nemen de korteafstandvluchten (bijv. Brussel - Oostende)
weer flink toe. Alternatieven bestaan. Jammer genoeg is milieu
blijkbaar nog steeds geen prioriteit in Vlaanderen! In Wallonië zijn
korteafstandsvluchten verboden. Onze persnota,
lees...
"Ministers over korte vluchten"
Korte vluchten op de lange baan
16-apr-07
Het door de minister voor Mobiliteit Renaat Landuyt
aangekondigde KB op de korte vluchten is er na vijf maanden nog
steeds niet. Politiek geblokkeerd en op de lange baan heet dat
dan. Dat een dergelijke "minimale" maatregel er niet komt is
tekenend voor de krachtdadigheid van de regering om ook de
milieuschade door het luchtverkeer veroorzaakt "echt" aan te pakken.
Veel milieugeblaat, weinig broeikaswol", onze
persnota...
In de pers: Wiloo op de stadsomroep,
luister...
Pure demagogie
29-nov-2006
De korteafstandsvluchten op Vlaamse regionale
luchthavens en “het ontwerp van KB van federaal minister Renaat
Landuyt” kwamen aan bod tijdens het vragenuurtje in het Vlaams Parlement.
Lees…
Wiloo is zwaar ontgoocheld over de ministeriële 'argumentatie'. Onze
persnota, lees...
WILOO aangenaam verrast
24-nov-06
Via de pers (1)
vernamen we dat minister Renaat Landuyt een KB klaar heeft dat
definitief een einde maakt aan "nutteloze" commerciële vluchten
over een afstand van minder dan 150 kilometer. " Voor zulke
trajecten bestaan er betere alternatieven, zoals de bus of de trein,
die een stuk minder vervuiling veroorzaken", zegt de minister.
Vzw WILOO is uiteraard blij met deze intentie. Alleen kort had iets
langer gemogen. Ook zijn er wat onduidelijkheden in het
krantenartikel. In Oostende zijn er namelijk korteafstandsvluchten
met zware vrachttoestellen over een afstand van 100 km. Worden die
ook verboden? We stuurden hem een mail, u kunt hem hier
lezen...
|

B737 Jetairfly

MD11F World AW
De Oostendese luchthaven maakt deel uit van
ACI en heeft een CO2-charter
onderschreven. Dat blijkt uit een parlementaire
vraag.
In het bestek van de lopende privatiseringsprocedure
wordt echter niet onderhandeld over CO2-reductie of -neutraliteit
bij de uitbating, laat staan over korte vluchten. Milieuzorg en duurzaam
ondernemen is voor de Vlaamse regering blijkbaar nog steeds vooral
veel lippendienst!
korteafstandvluchten
in het
Vlaams Parlement
juli 2003:
wie is voor?
wie is tegen?
lees...
november 2006:
wie is voor?
wie is tegen?
ministeriele
demagogie!
lees...
bron:...

|