Start contact links rondrit Economie&Werk

 

 

 

 

 

 

 

MK in het Vlaams Parlement vragen/antwoorden 2009
lees...

 

WILOO parlementaire vragen over MK Airlines, via parlementslid Jef Tavernier, aan de bevoegde minister op 4 mei 2007.  De minister antwoordde dat alles dik in orde was! (1)


MK-aandeelhouders van het ene belastingsparadijs naar het andere. Van de Bahamas (1) 2005 naar Jersey (2) 2006, straks?

 

ICAO:
MKA, Kruger-air, Ghana
BGB, British Global, UK

eu data:

 

In de intentieverklaring die MK Airlines met Stad Oostende ondertekende staan tonnages die een  ontoelaatbaar hoog verkeersvolume betekenen en die  in tegenspraak zijn met de cijfers die jarenlang als maximum naar de bevolking toe werd gecommuniceerd!

250.000 ton is bijna het dubbele van de 150.000 ton die steeds als bovengrens werd vooropgesteld.

Het is trouwens zeer de vraag of de lokale werkgelegenheid, gezien de voortschrijdende technologie en toename van de arbeidsproductiviteit in de luchtvrachtsector, veel zal toenemen. In het verleden is de koppeling nog nooit bewezen. Met een omzet van 75.000 ton vracht bood MK Airlines in 2005 tewerkstelling aan een 20-tal personen. Nu belooft MK 250.000 ton te halen in 2010 en werkgelegenheid te verschaffen aan 150 personen. Zand in de ogen: een vermeende koppeling haalt hooguit 65 jobs. Loze onredelijke beloften!

De samenstelling van de werkgroep die de zaak moet opvolgen is niet gedefinieerd. Betreft het onafhankelijke experten die de raad zullen informeren? 

 

 

 

 

 

 

Hoog tijd om op Europees niveau de concurrentie tussen luchthavens ernstig te regelen

MK Airlines  10/12/2013

 

Vloot (9 april 2010) geen toestellen in dienst:

Reg.

Type/
picture

Age

Status

Exp. Airworth.

QC

Dep.

Arr.

G-MKBA

B747

29 yrs

stored Ostend

26-10-10

50,1

11,0

G-MKEA

B747

29 yrs

stored Ostend

25-10-10

63,8

18,6

G-MKJA B747 28 yrs

stored Manston

02-11-10

63,8

11,7

G-MKAA

B747

28 yrs

chart./stored

15-08-08

68,4

18,2

G-MKCA

B747

28 yrs

derelict/Kemble

29-01-10

68,4

11,0

G-MKDA

B747

27 yrs

chart./stored

04-10-08

68,4

18,2

G-MKFA

B747

29 yrs

owned/stored

19-11-08

30,2

15,8

G-MKGA

B747

29 yrs

derelict/Kemble?

09-12-10

30,2

15,8

G-MKHA

B747

26 yrs

MRO Subang?

 09-12-10

48,4

18,2

G-MKKA B747 29 yrs chartered 30-04-10

63,8

11,7

G-MKLA B747 22yrs back to Bullf. 10-09-10

47,9

12,3


 

 

MK Airlines B747's in de afvalcontainer

9-dec-13 Vandaag werd begonnen met de sloop van de twee MK Airlines B747's die 3 1/2 jaren stonden te verkrotten op apron1. Een roemloos einde op een roemloze luchthaven, onze film...

 

MK Airlines "over and out"
8-Oct-10  "Court action by its creditors this week will see MK Airlines finally liquidated, after the troubled air cargo carrier’s bid to have £120 million (US$190m) of debt written-off was dismissed by the judge" (1). Liquidators have been appointed (2).

 

MK Airlines on final (2)

24-juni-10 Last night, the company's website was not accessible and none of its three directors – Michael Kruger, Loay Jolag or David Tattum – were available for comment about the airline's future, read...

 

MK Airlines on final
9-juni-2010 Morgen wordt in London een "
MK Airlines Creditors Meeting" gehouden. De totale uitstaande schuld van MK Airlnes bedraagt £104 miljoen (126 miljoen euro). Ondertussen heeft het vliegend en technisch personeel van de ex-hoofdklant en 'pioniermaatschappij' van de Oostendse luchthaven (zie ook...), in een poging om hun achterstallige lonen alsnog te incasseren, een soort vzw actiegroep opgericht onder de naam "MK Airlines Flight Crew Association”. Voor hoeveel Euro de Vlaamse belastingsbetaler en Vlaamse bedrijven in de boot gaan weten we (nog) niet. Op 14 juli 2010 komt MK Airlines Ltd (UK)  voor de faillissementsrechter (1).
Vier jaar terug wilden velen de sprookjes van Johan Vande Lanotte (AGHO) geloven en niet de waarschuwingen van WILOO, zie...

 

Doek gevallen voor MK Airlines

9-apr-10 Het ziet er naar uit dat het doek definitief gevallen is voor MK Airlines (1). Vrijdagavond omstreeks 20 uur werden de laatste operationele B-747's in een uithoek van de Oostendse luchthaven geparkeerd. Alle lokale cadeautjes, mooie woorden en ronduit populistisch gegoochel met cijfers van de afgelopen 4 jaar (2) (3) hebben blijkbaar niet gebaat. De vloot lawaaierige verouderde B747’s, die veel Oostendenaars ’s nachts uit de slaap gehaald hebben, genereren blijkbaar te weinig inkomsten. Personeelsleden en leveranciers werden sinds lang niet meer betaald.

Het Oostendse MK Airlines sprookje is nu op sterven na dood en de lokale luchtvaart-believers zijn weer een illusie armer.

In de vakpers, lees...
In juni 2008 liep het ook al eens grondig mis, MK Airlines ging toen een jaar lang in “Administration”. WILOO houdt zijn hart vast voor wat er in de plaats zal komen van deze 30 jaar oude kerosinezuipers!? Enige zinnige conclusies van de politiek verwachten we niet meer.

P.S.: de speciaal op kosten van de belastingbetaler gebouwde loods (€4milj.) voor MK Airlines (concessie van 29 j.) staat al twee jaar te verkommeren.

 

MK Airlines in deep trouble
10-maa-10 MK Airlines, de hoofdklant van de Oostendse luchthaven, zit weer in benarde financiële schoentjes. Nadat Flamingo Flowers Ltd via zijn Jackson Aviation Ltd (1) constructie (ondertussen opgedoekt)  er in de periode 2006 - 2008 zijn broek aan scheurde, en na een periode van bescherming tegen schuldeisers in 2008 - 2009, wordt het nu gecontroleerd via Transatlantic Aviation (TAA) met kantoor op de Virgin Islands, een belastingsparadijs.
Het personeel van MK Airlines wordt al drie maanden niet meer betaald (
2) en de directie zag zich gisteren genoodzaakt om via een persmededeling (3) de geruchtenstroom over een faillissement te ontkrachten. Feit is dat de firma geen jaarcijfers publiceert, met oude kerosineslurpende vliegtuigen werkt en dat zodra de markten hernemen ook de brandstofprijzen zullen stijgen! WILOO vraagt zich ook af hoe een dergelijke insolvabele firma zonder veel liquiditeiten nog zijn Brits AOC (vergunning om een vliegmaatschappij te mogen uitbaten) kan behouden? Wij hadden reeds in 2005 onze bedenkingen rond deze firma, zie.. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

En nu met 2 bakken
28-jan-10 Nieuwe geruchten over wanbetalingen voor diensten in Oostende en Filton, achterstallige lonen, en ontslagen in het topmanagement,  doen vermoeden dat het weer bergaf gaat met MK Airlines. Momenteel zijn er slechts 2 vliegtuigen aan de slag, de G-MKBA en G-MKEA (soms leeg van Oostende => Cairo).

 

MK weer met 5 vrachtbakken
24-dec-09 MK Airlines heeft blijkbaar (voor een paar maanden?) een nieuw contract en een brandstofhypotheek bemachtigd! Een aantal van haar +/- 30 jaar oude B-747 toestellen werd uit de mottenballen gehaald. MK vliegt momenteel met 5 stuks oude B747-200 toestellen (G-MKBA/EA/HA/KA/LA)!  Vanaf 1 januari 2010 mogen deze vrachtbakken echter 's nachts  niet langer opstijgen in Oostende. Van die ellende zijn we af!
 

MK Airlines fined 20.000$ for illegal landing

9-sep-09 On his first trip for MK Airlines with the G-159 Gulfstream, registration N-748AA (1),  pilot Bruce Young and his colleges found themselves in jail after an illegal landing. The judge in Sierra Leone fined 20.000 US $. Read... Also (in Dutch) read...
Why the plane landed illegal at Lungi Airport remains a mystery and raises many serious questions about MK's operations. To be continued...

 

Nog slechts 2 B-747's in dienst!

28-aug-09 Een 3de B747 van MK Airlines (1), registratie G-MKHA, werd onlangs afgevoerd naar Kemble Airfield (UK). Hij zal er de G-MKGA en G-MKCA vervoegen. Andere toestellen werden eerder al in Manston en Bristol (UK) opgeborgen. Er blijven nu nog slechts 2 MK-B747’s in dienst. Bron...

 

MK Airlines illegaal bezig?

26-aug-09 Er zijn nogal wat wilde geruchten dat het toestel met registratie N748AA (1) vliegend voor de hoofdklant van de Oostendse luchthaven MK Airlines, op 19 augustus '09 illegaal in Lungi / Sierra Leone (2) geland is (3)! De bemanning en een directeur van MK Airlines zouden een tijdlang gearresteerd zijn. Volgens de lokale pers werden ze onder borg weer vrijgelaten. WILOO stuurde de Britse autoriteiten een mailtje met verzoek tot controle op de legaliteit c.q. veiligheid van de operaties van een firma met slechte reputatie, lees...
Wat de Gulfstream vliegend voor MK Airlines daar deed, en of er inderdaad drugs (West- Afrika is blijkbaar een nieuw narco-gebied aan het worden bekijk...) aan boord waren, wordt onderzocht.

 

 

New Administrator leaves MK?

18-juli-09 Three months after the 'new' director, dr. Abdullah Alanizi (TAA), was installed... he leaves!? (1) And a secretary installed. Etc, etc... Stay tuned!

 

 

 

 

Hoe gezond is MK Airlines nog?

16-juli-09 Meer dan een jaar na het onder curatele brengen van  de hoofdklant van de Oostendse luchthaven MK Airlines (1) ziet de toekomst van deze maatschappij er nog steeds zeer bleek uit (vijf van haar B747's staan momenteel in de mottenballen). Zelf beweert ze uit curatele te zijn (hiervan is het ons onmogelijk een off. document te vinden!?) maar ze heeft geen geld om haar bemanningen (tijdig) te betalen, lees... Het blijft bijgevolg een open vraag welke toekomst er nog rest (om wat te doen) nu TAA de touwtjes in handen heeft? Hopelijk ziet het personeel zijn geld.

Inmiddels is heeft nu ook de nieuwe grote baas Al-Anizi ontslag genomen, Al-Anizi resigns as administrator (2).

 

MK has new administrators
5-april-09 A court order removed BKL as MK Airlines administrators (1) and a new director, dr. Abdullah Alanizi (TAA), was installed.

 

 

 

 

MK Airlines officially operating under a CVA
28-nov-08 The London "Café Royal" meeting of creditors and members resulted in MK Airlines now operating formally under a "Company Voluntary Arrangement" (1) (2). In reality TAA is dictating MK's fate. See below. Send us your comments...
 

G-MKCA joins G-MKGA and F-CGBD
7-aug-08 Today G-MKCA left Ostend (1) direction Kemble (UK) (2)  to be scrapped (after being parked for 5 months at apron1. Ex MK's F-GCBD is now in Iran for spare parts...(3)

 

MK Airlines vliegt weer

1-juli-08 MK Airlines vliegt opnieuw! Voor hoe lang (geen Chinees en niet te verwarren met Yuliang Pang!)? En hoe het allemaal verder moet, is zeer de vraag. De uitzichten zijn weinig bemoedigend. Het MK management werd in handen gegeven van een “business recovery” maatschappij, die onderhandelingen is gestart om met MK’s schuldeisers een zogenaamde “company voluntary arrangement” (CVA) te bereiken. Een CVA is de Engelse versie van onze Belgische maatschappijcuratele (1). Er werd een voorlopige schikking aangegaan middels een eerste fondsenoverdracht van Transatlantic Aviation (TAA) (*) een leasingbedrijf dat een aantal afgedankte vliegtuigen bezit en in "spare parts" handelt.

Of TAA, na een eventuele overeenkomst met MK’s schuldeisers, verder onvoorwaardelijk in Mike Kruger’s luchtvaartmaatschappij zal investeren, is een optie. Of de MK-toestellen dan hetzelfde lot zullen ondergaan als de afgedankte toestellen, die nu de TAA-vloot uitmaken, dan wel of de MK-vloot in de lucht zal worden gehouden is een open vraag. Dat MK Airlines op de lange termijn zal overleven is naar onze mening dan ook zeer twijfelachtig!

(*) TAA met zetel op het belastingsparadijs "Virgin Islands" beschikt over een 3-tal toestellen in lease, heeft verder een aantal vliegtuigen verkocht en een aantal in de woestijn gestockeerd. Het bedrijf cirkelt rond maatschappijen in moeilijkheden, zie (2) (3) (4). TAA houdt kantoor bij (5).
Doel van de maatschappij: "meeting demand for commercial airliners, engines, parts and interiors". Dat de kerosineslurpende oude B747-200's van MK Airlines straks op de schroothoop belanden behoort bijgevolg tot de mogelijkheden!
TAA
is onderdeel van The Belfairs Managment Group Ltd (6), een managementmaatschappij bedrijvig binnen zowel medische als immobiliën- als luchtvaartindustrie (7 & 8). Een firma met een 'beperkte' website en waarschijnlijk ook gevestigd op een belastingsparadijs!?

Curator voor MK Airlines?

11-juni-08 Het ziet er naar uit dat MK Airlines (1), de hoofdklant van de Oostendse luchthaven, binnenkort in faling gaat (2) (3). Blijkbaar is vliegen ook voor hen te duur geworden. Alle cadeaus van de Vlaamse belastingbetaler en  alle samenwerkingakkoorden met de stad (4) hebben blijkbaar niet geholpen!
WILOO vragen over MK Airlines, via parlementslid Jef Tavernier, aan de bevoegde minister op 4 mei 2007, lees...
De minister antwoordde dat alles dik in orde was! (5)
MK-aandeelhouders van het ene belastingsparadijs naar het andere. Van de Bahamas (6) 2005 naar Jersey (7) 2006, straks?

 

MK Airlines ceases operations!

11-jun-08 Ostend-Bruges Airport might lose its biggest customer. MK Airlines (1) said it appointed administrators from BKL Business Recovery LLP (2) owing to its financial position. It said talks with potential investors took longer than expected and weren't helped by a difficult economic environment and the high cost of fuel. (3)

 

MK Airlines & Parchim-Schwerin Airport (1)
30
-apr-08
 
Parchim Airport Gets Game (2) (3). "According to sources, the first tenants will be MK Airlines" (4)

 

 

MK Airlines pays families
8-aug-07 MK airlines that employed the seven crew members killed during their latest B-747 plane crash near Halifax three years ago has reached a multimillion-dollar settlement with the victims' families. Read...
 

MK Airlines does not keep promises

12-jun-2007 In spite of the promise (1) (2) (November 2005!) to realize growth during daytime hours, vzw WILOO notices an increase up to 24,3 % of MK Airlines's night flights (with continued usage of old freighters) during the last three months of operation at Ostend-Bruges Airport. This is nearly one in four of their flights! Together with the night flights by Saudi Arabian Airlines, this means a continuing attack on the health of many people.  Because lot of the aircraft are not in accordance with the QC-rules  mentioned in the airport's environmental licence, vzw WILOO will take the case  to court! Details follow.

 

MK Airlines houdt zijn beloftes niet
12
-jun-2007 In tegenstelling tot de afspraak (1), in het memorandum met de Stad Oostende (november 2005!) (2), dat een toename van de activiteiten van MK Airlines op de Oostendse luchthaven zou gebeuren tijdens de dag, stijgen de nachtvluchten van MK de laatste drie maanden weer naar 24,3%. Bijna één op vier vluchten vindt nu plaats tijdens de nacht! Samen met de nachtvluchten van Saudi Arabian Airlines betekent dit een blijvende aanslag op de nachtrust van velen! Omdat veel vrachttoestellen in overtreding zijn met de (QC)regels van milieuvergunning zal vzw WILOO de uitbater  van de luchthaven (DAB - Vlaams Gewest) voor de rechter dagen. Onze persnota. Lees...

MK Airlines 2005 financial results
28-apr-07 Mk Airlines, the main client of Ostend-Bruges airport, appears to be a very poor financial performer! A closer look at their 2005 financial statements  reveals a very bleak performance. Read...

MK Airlines wakes half Ostend
8-Feb-07 At 04:18 LT flight MKA895 took off from runway 08 waking up half of Ostend, this in contradiction with the promise (1) not to operate at night. MK Airlines is a company that operates old B747-200's (noise QC 68) which are no longer welcome at night in Manston (UK), Brussels, Amsterdam etc... because "too loud and noisy". Mk Airlines, again in spite of all promises made, recently decided not going to modernize there fleet and stick to their 25 year old planes... MK Airlines is a (air) boulevard of broken promises that lied to Flemish politicians and keeps their arms twisted with... the promise of a thousand and one jobs!

 

MK Airlines sues airport!

19-Dec-06 MK Airlines is blaming its October 2004 B-747 fatal crash on the Halifax airport, a cargo-handling company, the federal government, the nation’s airspace regulator and even a concrete berm. MK Airlines filed a lawsuit in spite of the fact that the "accident investigation report" put the responsibility for the disaster fully with MK Airlines (1) (2).  Should Ostend residents and businessmen now be warned? In case of a similar accident MK would probably sue Ostend Citizens for building their houses and buildings to close to the end of the runway! With this action MK Airlines shows its real face once more! Read...

F.F.V.C. starves African peasants
28-nov-06 Europe's Fresh Fruit & Vegetables chain  (FFVC) (Flamingo Holdings / MK Airlines) through Ostend 'African' Airport  is very bad news for poor African farmers (1) (2). Guess (3x) who gets the benefits and who loses heavily? More info... IDS... Tulips for Amsterdam, read... SOMO...
 
F.F.V.C ramp voor Afrikaanse boer
28-nov-06 Europees ingevoerde land- en tuinbouwproducten zijn vaak een ramp voor de lokale Afrikaanse boer! (lees....). Via een zogenaamde "Fresh Fruit & Vegetables chain"  (FFVC) (Flamingo Holdings / MK Airlines) komt vers fruit, groenten en bloemen (de  "core business" op de Oostendse luchthaven) in onze Europese supermarkten terecht. U mag (3x) raden wie wint en wie verliest. Wiloo komt hier volgend jaar uitvoerig op terug. Meer info... Zie ook... De Vlaamse regering, bij monde van minister Kris Peeters, zie "beleidsnota luchthavens 2007" (1) (2), vindt dat de toekomst van de Oostendse luchthaven ligt in het aantrekken van dergelijke logistieke ketens. Jammer genoeg zijn deze ketens, ketens rond de nek van de arme Afrikaanse boer

 

 

 

"De puzzelstukjes vallen in mekaar"

Plannen van MK steeds duidelijker!

11-sept-06

 

Na de inhuldiging op 6 september 2006 van de met overheidsgeld gefinancierde MK Airlinesloods op apron1 en het bekomen van een Brits AOC (Air Operator Certificate), worden de plannen van MK Airlines steeds duidelijker (1). In het "Pentagon van Kruger" komt Oostende in hoofdzaak naar voor als tankstation!

CEO Mike Kruger startte in 1990 zijn luchtvaartonderneming MK Airlines met een paar oude DC8 vrachttoestellen. Toen Mike Kruger eind 2004 in zijn thuisbasis, de private luchthaven van Manston (Kent), geconfronteerd werd met een toename van de  luchthaventaksen met zo'n één miljoen Euro, vond hij in de ten dode opgeschreven publieke luchthaven van Oostende een ideale uitwijk-'heaven'. Oostende, stad met de grootste werkloosheid in Vlaanderen, was een gretige prooi voor een op expansie gerichte ondernemer. Niet enkel kon hij er 500.000 £ besparen (in Oostende vult de belastingbetaler alle gaten), maar hij kon er ook 's nachts vliegen met zijn ouwe lawaaierige toestellen, wat nergens anders meer mocht! Enkel Vlaamse en Oostendse politici moesten nog overtuigd worden.

Gezien de belabberde toestand van de luchthaven en de werkloosheid in Oostende was een en ander slechts een koud kunstje! Meer dan een paar besprekingen in het pluche, een ondertekende "memorandum of understanding" met Stad Oostende (2) en wat contacten met vriendelijke ambtenaren, was niet nodig! (3) Een loods werd met spoed voor MK Airlines gebouwd. Mike Kruger hoefde enkel geautomatiseerde transportbanden te installeren.

Omdat automatiseringen niet echt goed zijn voor de werkgelegenheid maar wel voor arbeidskostenreductie, werd op 6 september '06 onder het moto "veel beloven doet de zotten in vreugde leven", een grootse show georganiseerd. Duizenden nieuwe werkplaatsen werden met groot feestgedruis beloofd (4). Een truc die in het verleden steeds heeft gewerkt!

Na de crash in Halifax in oktober 2004 en om te kunnen groeien moest echter ook dringend het imago van MK Airlines opgekrikt (zie ongevallenlijst hieronder) en vooral veel geld gevonden worden. Dit is nu blijkbaar gelukt. De "Flamingo Group" en "Jackson Aviation" (wij komen hier op terug) waren bereid zich in te kopen!

Met nieuw kapitaal en een B747-400 onder test ziet de puzzle van Mike Kruger er voorlopig zo uit:

- Om de twee maanden een ouwe B747-200 omzetten naar het Britse register,
- Een pentagon-structuur (5) opzetten, met andere woorden vliegen in een vijfhoek. Dit is voordeliger om maximale beladinggraden te bekomen, dan punt tot punt vrachtlijnen.
- Oostende vooral als tankstation gebruiken!
- Luxemburg als main hub voor het belangrijkste deel van de vracht gebruiken. Dit alles uiteraard zolang zich nergens anders betere kansen voordoen (Hahn? Luik?).
- Stokoude DC8 vrachttoestellen in Afrika geregistreerd laten! Die zijn immers goed genoeg voor de Afrikanen. Ook afval dumpen is daar geen probleem.
- De hemel beloven met B747-800's.

Tot op vandaag geldt op alle niveaus het omerta over de ware toedracht en de kleine lettertjes van alle deals! (6) Belangrijk bij de "pentagon" toekomstplannen van Mike Kruger was vooral, in een sector waar de brandstof zo'n belangrijk deel van de kosten uitmaakt, te kunnen voorzien in de goedkoopst mogelijke kerosine! Indien er een ding aan Oostende interessant is, dan vooral de nabijheid van de zeehaven. Niet voor de vracht maar voor 'the shortest way to the sheapest fuel"! Vandaar ook de kerosinedeal,
 

(2) een unicum in de geschiedenis van het gemeentebestuur.
(3) Ook politiek, tussen Vlaanderen en Oostende, was alles perfect regelbaar.
(5) (Europa > N-Amerika > Z-Amerika > Afrika > Azie >Europa)
(6) In plaats een publieke onderneming meer bevoegdheden tot efficiënt beheer te geven, kiezen toppolitici er thans voor om in samenwerkingsverbanden met de privésector te stappen (de zgn. PPS structuren). Ver weg van de schijnwerpers uiteraard. Voor sommige politiekers en sommige ondernemers is dit uiteraard een (stad aan) zee aan kansen! Maatschappelijk zijn deze niet transparante structuren een ramp. Het publieke belang sneuvelt steeds voor het privébelang en belangenvermenging is nooit ver af.
 

MK Airlines and RVSM read...

 

MK Airlines in British CAA read...

 

MK Airlines crashes:
   9G-MKJ  9G-MKI  9G-MKD  9G-MKB

 

Halifax crash report, read...

 

Questions in the European Parliament by MP Bart Staes, read... (Dutch)

Comments by a professional pilot: read...

Latest news: new partner Jackson aviation
 

Memorandum of understanding between City of Ostend, Port of Ostend, Ostend-Bruges Airport and MK Airlines, read...

747-400's?, no night flights, no APU's? When?

 MK Airlines offices:

 

MK Airlines slaagt voor zijn G-registratie!
23-aug-06 Op 23 augustus 2006 om 10:13 LT landde voor het eerst een MK Airlines B-747 met Engelse registratie G-MKAA op de Oostendse luchthaven. Blijkbaar is een en ander sneller de goede kant op gegaan dan we dachten, en wil het management van MK Airlines echt (helemaal?) af van de "Ghanese" toestanden? Het toestel blijft wel even lawaaierig als vroeger, en is 's nachts nergens anders toegelaten dan in Oostende! Ook niet op hun ouwe basis in Manston (Kent Intern. Airport, 's nachts gesloten), niet op Zaventem, niet op... enz.
We wensen MK Airlines met hun nieuwe "G"-registratie straks een vlugge verhuis naar "Good Old England", goed voor hen, goed voor het milieu, en goed voor... onze nachtrust.
Well done chaps!
G-MKAA is de ex 9G-MKQ, een lawaaierige B-747-2S4F(SCD) met QC=68 (TO)! Foto: zie...

 

Families start lawsuit:

A multimillion-dollar lawsuit has been launched against MK Airlines (1) (2). "The families also allege the company deliberately registered the plane in Ghana to avoid the stricter regulations of the United Kingdom, Canada and the United States on maximum on-duty times for airline crews".
 
"profits over people". Read...

 

MK Airlines in the Times:

What is illegal in Britain can be done in Africa!

The Times, nov-20-04: "The drive to provide cheap produce for the nation’s dinner tables has resulted in an airline with one of the world’s worst safety records flying in and out of busy British airports", read...


Latest MK Airlines safety inspection: see...

 

MK Airlines does not meet ICAO standards?

According to the U.S. Government (FAA), the country of Ghana can not guaranty that Ghaneese registered aircraft (1) comply with minimal ICAO (International Civil Aviation Organisation) safety  standards. Consequently MK Airlines' Ghana-registered airplanes(2) have a very doubtful safety status! Furthermore, results of a recent inspection of MK Airlines by the British Authorities stay hidden for the greater public (3).

All this is very worrying as Mk Airlines has indeed a very poor safety record. MK moved from Manston Airport (private) to Ostend Airport (public) for the sake of a few dollars more. This at the expense of Belgian taxpayers and causing unnecessary transport and environmental damage (4).
WILOO wants MK Airlines out of Ostend!  WILOO strongly rejects the continued jeopardising of public safety. (5).

 

 

WILOO advises City Council in MK deal

On Saturday 21st of January '06 the Ostend City Council has to acknowledge the "memorandum of understanding" (1) between MK Airlines and mayor Jean Vandecasteele (2). Wiloo advises councilors to vote 'no' regarding item 9 on the agenda. Letter to the councilors. Read... (Dutch)

 

 

 

 


Com control 2006


Com control 2005

full MK Airlines reports
available at WILOO-HQ

Annual Return 8 March '08
read...

On MK Airlines's financial statement 2005
read...

 

MK airlines was founded by Zimbabwean born Mike Kruger (1) in 1990, flying mainly Boeing 747 cargo jets mostly registered in Gabon. Kruger - a former Air Force of Rhodesia helicopter and Canberra pilot is the nephew of legendary Captain Jack Malloch who founded Affretair (now in liquidation) as a sanctions-busting operation during UDI.

Malloch was said to be on first name terms with long-time Gabonese dictator President Omar Bongo and the West African nation bought much Rhodesian beef and tobacco from the rebel Ian Smith government despite United Nations sanctions between 1965 and 1980. (Source: see…)

Affretair was formed by Jack Malloch as Air Trans Africa. In the late 1960s it flew into Biafra (Nigeria) during the civil war. It operated Super Constellations and DC-7 aircraft, mostly registered in Gabon but often with the markings covered up with brown paper and masking tape. The Constellations used were lost through crashes, engine failure and having to land in other hostile African countries - where they were seized. The survivors finally being chopped up for scrap in 1970 at Salisbury Airport. The last one, VP-WAW, was used by another company within the group, Afro Continental Airways for charter work and a weekly return service to Windhoek in South West Africa (Namibia). This aircraft's final use was as a club house at Charles Prince Airport for a time in the 1970s before being scrapped. Affretair was formed when a DC-8 aircraft was acquired in the early 1970s for overseas freight operations, also registered in Gabon. The DC-7 aircraft were used for sanction busting flights with regular weekly schedules to Europe, mainly Amsterdam.
(Source: see…)