Zomertijd komkommertijd
Vakantie
betekent een beetje extra tijd om eens goed na te denken... en verder
te kijken dan de nymby-neus soms lang is. We willen u als
milieuactiegroep dan ook graag uitnodigen om wat breder denken dan de
problematiek van Oostendse (k)Luchthaven. Opgepast! U krijgt van ons
geen gratis peanuts maar eerlijke kost, onder de vorm van een stevig
milieudebat en boeksuggestie. Lees...
Een voorsmaakje.
Luister...
Militairen stelen de show
Airshows
zijn verboden. Op dinsdag 26 juli gaven militaire piloten met een
C-130 niettemin opnieuw een staaltje van acrobatie te beste. Het
was niet enkel raden of ze van links of van rechts de landingsbaan
zouden aanvliegen, maar ook hoe laag ze boven de huizen durfden te
scheren!!!! Zonder ook maar enige illusie belde Wiloo naar de
verkeerstoren om uitleg. Het commentaar van de toren: geen
commentaar!
Vracht juni '05: het laagste peil ooit
In
juni vorig jaar noteerden we een daling van 16% t.o.v. juni 2003, tot
dan de laagste score ooit. Juni 2005 scoorde echter nog lager.
Lees…
African Bloody International Airways

5-jul-05 Wie dacht dat Ostend Airport gezuiverd is van
malafide maatschappijen, zit grandioos verkeerd. African
International Airways werd in de Times of London en een
rapport van Amnesty International beschuldigd van illegale
wapentransporten naar het oorlogsgebied in Oost-Kongo. African Int’l vliegt sinds lang en nog steeds op Ostend Airport, onverminderd een
gastvrije luchthaven voor malafide ondernemingen.
Lees…
African Bloody International Airways
Who
ever thought Ostend-Bruges Airport was disinfected from dodgy
companies must be dreaming. A recent report by Amnesty
International (1)
(2) accuses African International Airways (AIA) of shipping arms
into East Congo. AIA is a long-time, well known and welcome customer
at Ostend-Bruges Airport, undiminished a warm and hospitable
airport for crooked companies.
Didn’t Western countries start a programme ‘everything but arms’ and
why do Belgian and British governments tolerate these companies?
Sending voting computers to Congo via Ostend and tolerating arms
deliverers at the same time is just ludicrous. Or is it, as usual, pure
hypocrisy. Keep singing Bob.
Read… (in Dutch) or (3)
'Name and Shame' also for
freighters
Answering
a Parliamentary question by EU MP Staes (Greens) EU commissioner
Barrot wrote passengers planes and freighters will be subject
to the new EU transparency and safety rules starting April 2006.
Read...
In the mean time British authorities
refuse WILOO full access to a MK Airlines inspection
report. Read... What
is there to hide? With a safety record as MK's, nothing should be
hidden. On the contrary, everything should be open! WILOO will hold
the British authorities 'possible accomplice' in case of a crash in
Ostend... and accountable in court.
'Name and Shame' ook voor vrachttoestellen
In antwoord
op een parlementaire vraag van Europees
Parlementslid Staes (Groenen) verklaarde commissaris Barrot dat de
nieuwe EU regels met betrekking tot transparantie en veiligheid in de
luchtvaart, met ingang april 2006, ook voor vrachtvliegtuigen zullen
gelden. Lees...
Beangstigend (2)
Mr
Renaat Landuyt weet blijkbaar niet meer van welk hout pijlen te maken
in het Zaventem dossier. Hij zet dan maar burgers tegen mekaar
op!
Lees...
Ministers worden betaald om keuzes te maken niet om weg
te vluchten. kan iemand deze onbekwame minister naar huis sturen aub!
In Nederland slaat de overheid ondertussen mea culpa. Jarenlang werden
burgers bedrogen! Op Schiphol is concentratie weer aan de orde!
Uit de Volkskrant van 1 juli, lees...
De politiek slaat hier telkens een zeer pover figuur.
Landuyt en GROEN,
lees...
Landuyt en WILOO zie (1)
MK Airlines does not meet
ICAO standards?
According
to the U.S. Government (FAA),
the country of Ghana can not guaranty that Ghaneese registered aircraft(1)
comply with minimal
ICAO (International Civil Aviation
Organisation) safety standards. Consequently MK Airlines' Ghana-registered airplanes(2)
have a very doubtful safety status! Furthermore, results of a recent inspection of MK
Airlines by the British Authorities stay hidden for the greater
public (3).
All this is very worrying as Mk
Airlines has indeed a very poor safety record.
Read... MK moved from Manston Airport (private) to Ostend Airport
(public)
for the sake of a few dollars more. This at the expense of Belgian
taxpayers and causing unnecessary transport and environmental damage (4).
WILOO wants MK Airlines out of Ostend!
WILOO strongly rejects the continued jeopardising of public
safety. (5).
MK Airlines niet conform ICAO
normen?
Volgens
de Amerikaanse overheid (FAA)
kan Ghana niet garanderen dat de in Ghana geregistreerde vliegtuigen (1)
voldoen aan minimale
ICAO (International Civil Aviation
Organisation) veiligheidsnormen. Bijgevolg hebben ook de in Ghana
geregistreerde
MK
Airlines vrachtvliegtuigen(2) een zeer twijfelachtige
veiligheidsstatus! Bovendien worden de resultaten van de jongste MK
Airlines inspecties door de Britse Overheid geheim gehouden!
(3)
Dit alles is zeer verontrustend vermits MK Airlines inderdaad een zeer slecht
veiligheidspalmares heeft. Lees... MK
verhuisde van Manston
Airport (privé) naar Ostend Airport (publiek). Dit op kosten
van
de Belgische belastingbetaler en met bijkomend onnodig verkeer en
milieuschade (4).
WILOO wil MK Airlines uit Oostende weg! WILOO
wil dat er absoluut geen risico's worden genomen met betrekking tot
de veiligheid van de omwonenden (5).
Meer over vracht en MK lees...
Luchtvaart ramp voor het milieu
De
O'Leary's van deze wereld hebben er schijt aan, de politiek en de
burgers geen interesse. Maar, al is de romantiek nog zo snel, de waarheid
achterhaalt haar wel... De milieuschade door de luchtvaart, zowel
lokaal als mondiaal is enorm. Ooit komt een tijd waarop mensen
onbegrijpend achterom zullen kijken naar zoveel energieverspilling!
"Klimaat kreunt onder kerosine" in de DM van 2
juni 05. Lees...
De EU-commissie wil geen taks,
lees..., zie ook (1). De
commissie organiseerde wel een enquête, maar deze was voorbij voordat
ze goed en wel aangekondigd was.
Lees...
Air transport disaster for the environment
A new study proves growth of air traffic is a
disaster for the environment.
Read...
Meanwhile EU commissioners reject any form of air tax.
Read... Apparently their only concern is money! Will EU-Commissioners
continue this policy until we hit the iceberg?
Vracht: mei '05
De
vrachtcijfers voor de maand mei vertonen een daling van 10% tegenover
vorig jaar. Lees…
Dinsdag 7 juni rampoefening
Dinsdag
7 juni organiseerde de Provincie West-Vlaanderen
een rampoefening op de luchthaven. De omwonenden werden per
brief op
de hoogte gebracht.
De
oefening verliep niet helemaal vlekkeloos.
Het Nieuwsblad:
Lees...
WILOO vraagt ook aandacht voor rampen die zich buiten het
luchthaventerrein kunnen voordoen. WILOO persbericht,
lees...
In de pers:
lees...
BEAP heeft nieuwe plannen
Na zich te hebben
aangemeld als General Sales Agent (GSA) van BOAG Air (“coming
soon…”) (1),
heeft BEAP weer nieuwe plannen. Besprekingen zijn aan de gang om
tevens GSA te worden van Daallo Airlines (2), een
luchtvaartmaatschappij uit Djibouti. Daallo opereert vanuit zijn cargohub Dubai op ondermeer bestemmingen
in Irak, Afghanistan en Somalië, landen waar grote chaos heerst. Het
is de bedoeling dat BEAP Daallo-cargovluchten organiseert vanuit
Zaventem naar deze Midden-Oosten bestemmingen, … en waarom later niet
vanuit Oostende (?).
Hoe dan ook,
Daallo Airlines heeft geen al te beste reputatie.
Lees…
WILOO en TIPS
In
het reclameblad "TIPS" (met nieuwsredactie), dat op zo'n
113.000 exemplaren wordt rondgedragen te Oostende en omstreken, kwamen
standpunten en persberichten van WILOO nooit aan bod. In
het tegendeel, WILOO wordt steeds smalend aangehaald of in een slecht
daglicht geplaatst.
Trop c'est trop. Wij vroegen en
bekwamen, via onze raadsheer, een recht van antwoord op de
jongste (anonieme) uitlatingen van de TIPS-redactie.
Lees...
Zelfs betalende publicaties in opdracht van WILOO worden door
de redactie van TIPS geweigerd! Need we say more?
ONUR AIR weer aan de grond
(1)
BOAG
Air
(1),
'coming soon' or coming never?
Despite
a first BOAG-flight having been scheduled for the third week of May,
we haven’t seen a Boeing in BOAG-colours yet. Is this a new typical
Ostend Airport 'coming soon coming never' story?
Read…
BOAG Air
(1),
de boog raakt moeilijk gespannen?
Ondanks de aankondiging voor de derde week van mei van een eerste
BOAG-vlucht, was in Oostende nog geen Boeing in BOAG-kleuren te
bespeuren. Welke pijlen worden er afgeschoten?
Lees…
INTEC acknowledges
WILOO
Professor Dick Botteldooren, INTEC Ghent
University, (1)
joins WILOO in its criticism on the EER (MER in Dutch). He confirms
the severe shortcomings. Read...
(in Dutch)
All this fuels our case against the new environmental license for
Ostend-Bruges Airport when we bring it before the Council of State!
See (2)
Nato Terror in Ostend
Hours
on a row, on Friday May 20th '05, NATO
has been terrorizing Ostend residential areas with a very noisy and
polluting AWACS E-3A or B-707 plane. Unbelievable and only
possible in "ABSURDISTAN" called Belgium. WILOO strongly
protest and sends a letter of complaint to the Secretary General of
NATO (1).
NATO is good for our memberships
list but very bad for our health. Watch the WILOO sound measurements,
106 dBa!
Thank you NATO, the film...
WILOO and BBL to the Council
of State
The joint forces of
BBL (Federation of
Environmental Action groups) and WILOO will fight the new
environmental license of Ostend-Bruges Airport before the Counsil of
State. Letter to the press,
read... (in Dutch) or see...
WILOO en BBL naar de RvS
BBL
en WILOO stappen samen naar Raad van State tegen de nieuwe
milieuvergunning voor de luchthaven van Oostende. De milieuvergunning
negeert gezondheidsaspecten. Ons gezamenlijk persbericht.
Lees...
Beangstigend
Een mailtje van WILOO aan de Pers (1)
was de aanleiding voor een verbijsterend artikel in de krant "De Morgen" van
19 mei 05. Lees... Wat WILOO al jaren
beweert wordt in het artikel nogmaals bevestigd. Aan de problematiek
wordt helaas weinig gedaan! Minister van verkeer Renaat Landuyt blaast
hoog van de toren maar doet niks! WILOO brieven blijven
onbeantwoord. (2)
Is minister Landuyt met zijn
beloftes van strenge controles nog langer te vertrouwen?
Verouderde vrachtvliegtuigen volgetankt met soms meer dan honderdduizend liter
kerosine stijgen ongecontroleerd boven Oostendse scholen,
winkelcentra en woonwijken op! Beangstigend.
Met de Onur Air affaire toont België zich weer eens van zijn beste kant.
De minister doet beloftes die zijn administratie niet kan uitvoeren!
Zou Landuyt niet beter geen grote risico's nemen en de andere
EU-landen, die wel ernstig werk leveren, ten minste volgen?
Eerlijkheid in plaats van grootspraak en arrogantie aub!
Komt de
minister hier zomaar mee weg?
Zie ook (3)
Geen kerosinetax
Europa
ontgoochelt. Zaterdag 14 mei werd het voorstel om een Europese
kerosinetaks op te leggen door de EU-ministerraad van tafel geveegd.
De machtige luchtvaartlobby, de grootste energieverspiller,
heeft het weer eens gehaald. Officiële reden: we moeten met zijn allen
goedkoop met het vliegtuig naar 't strand.
Lees...
Burgers die zich schuldig voelen kunnen, naar aloude
katholieke traditie, een aflaat kopen. Zodoende hoeven mensen
hun gedrag niet te wijzigen en kunnen ze ook lekker doorgaan met citytrips
en shopping per vliegtuig. Zo'n aflaat lucht op. Vlug
kopen op (1).
(Live is all about buying an selling, isn't it?)
Torture risks Saudi planes
being seized
WILOO starts dreaming...
Read... (1)
The
BOAG - BEAP Tales and Rumours
Naar
verluidt staat even na Pinksteren een nieuwe 'één(dags)-vliegtuig'
cargomaatschappij paraat om vanuit de Oostendse luchthaven te starten.
Uiteraard met slechts één oude Boeing 747-200F en met vluchten op
Lagos en andere Afrikaanse bestemmingen. Indien dit klopt is het eens
te meer zo’n typische constructie geknipt voor Ostend Airport. Deze
laatste bevestigt straks zijn wereldberoemde reputatie!
Lees…
Ostend Airport Dirty
Airport
Oostende
blijft 'de' uitwijkhaven voor goedkope en onveilige maatschappijen.
In de nacht van 30
april - 1 mei wordt aan een Lockheed TriStar de landing op Zaventem
ontzegd en moet het toestel uitwijken naar Oostende
(1). Het toestel werd door de Turkse
maatschappij Onur Air
ingehuurd bij een Jordaanse
maatschappij, die zijn vliegtuigen registreert in de
ex-Sovjetrepubliek Kirgizië.
Mooie constructie…!
Over het wedervaren van deze Lockheed-passagiers,
lees…
Straks vliegt Corendon vanop Oostende. Dat
doet het nu reeds vanuit Nederland ondermeer met…
Onur Air.
De
Nederlandse luchtvaartinspectie waarschuwt de vakantiegangers die bij
Corendon willen boeken. Lees (1),
(2),
(3)
In Nederland (1) verafschuwde
'Tristar' toestellen worden in Oostende
toegelaten! Wat doet de Belgische Overheid? Voor
Wiloo is het duidelijk: de Belgische luchtvaartinspectie functioneert niet! Op brieven die WILOO over deze problematiek stuurde wordt sinds
minister Renaat Landuyt het bewind voert niet eens meer geantwoord.
Olie(kerosine)feest voorbij zijn piek!
De BBL (Bond Beter Leefmilieu) dringt aan op
einde van de voorkeursbehandeling van de luchtvaart.
Lees...
Jammer genoeg en ondanks talrijke rode alarmlichtjes in de cockpit van
onze maatschappij is dit besef weinig doorgedrongen bij de politiek en
de verwende burger. Ze gaan door met verspillen van olievoorraden,
zeker via de luchtvaart.
In de VRT-Radio1-reeks van maandag 3 mei,
luister... Volgende week op radio1:
Mat Simmons.
Volgens hem is er geen bewijs voor de Saudi reserves! => zuinig
omspringen met de laatste resten olie; de prijs moet lineair omhoog
(kerosinetaks!) en de winst hiervan geinvesteerd in duurzame
energieopwekking.
Lees...
Mat Simmons op de VRT
luister...
Vracht: april '05
April
was een matige maand voor de Oostendse luchthaven.
Lees…
Peeters vergunt Peeters
(25-april-2005)
Tot 3 keer wakker per nacht! Overdag om de 4,5
minuten een vliegtuig(je) boven je hoofd. Dat
mag van minister Kris Peeters (CD&V)!
(1) WILOO's strijd voor
een gezonde woonomgeving gaat door. Lees...
In de pers, uit De Standaard 26-apr-05
lees...
Op Radio2 W-Vl,
luister... (de U-bocht van G. Vanspauwen!)
Peeters licenses Peeters
April 25th 2005, Flemish minister
Kris Peeters responsible for the Flemish environment, gave...
Flemish minister Kris Peeters (the same) responsible for regional
airports, an environmental license for the management of
Ostend-Bruges Airport. Does this sound absurd? It is absurd!
Belgium is absurd.
Minister Kris Peeters decided that waking
thousands of people, 3 times each night, is permissible!
WILOO's struggle for a
healthy and save environment has to continue. We'll take our
case to the Belgian Council of State and the highest European courts!
All about absurdities. Read...
Niet spreiden maar vermijden!
De onmacht of onwil van traditionele politieke
partijen om milieuproblemen fundamenteel aan te pakken blijkt nogmaals in het dossier Zaventem.
Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt is geen uitzondering.
In het radio1-journaal van 18 april '05 lichtte hij zijn beleid toe:
'spreiden tot we allemaal
ziek worden! Ook met de journalistiek is het pover gesteld, dat
bleek uit de weinig
kritische vragen aan de minister.
Luister...
Het wordt hoog tijd voor wat gewoon boerenverstand in
de Wetstraat. Enkel de Groenen wijken af van de kudde, maar dat
is geen verassing!
Lees...
Gezondheidskost nachtvluchten
Naar aanleiding van ons beroep tegen de voorliggende
milieuvergunning van de Oostendse luchthaven heeft WILOO professor
Lieven Annemans van de Universiteit Gent gevraagd een simulatie te
maken van de gezondheidskost van vijf nachtelijke landingen op
RWY26 met moderne toestellen. Het resultaat verbijstert: 15
miljoen Euro gezondheidskost.
Lees...
Wiloo heeft ook een brief gestuurd aan minister Kris
Peeters in verband met het jongste advies van de Gewestelijke
Milieuvergunningscommissie.
Lees...
Zie ook onze persnota van 17 maart 05.
Lees...
De pers: Het
Nieuwsblad, De Standaard
EU news: 'Name and shame' on
its way
European commissioner Barrot,
answering parliamentary questions by MP Bart Staes, promises
more
transparency
and thus
more safety
in aviation business as of April 2006.
Read...
The EU proposal 2005/48. Read...
WILOO is pushing hard to include
cargo companies (1).
WILOO is also lobbying for more
transparency and fair competition between freighter airports!
The MK Airlines joke should not be repeated. Decades of market
disturbing subsidies for freighter airports, such as Ostend-Bruges,
should not be an option for Europe. How long is the misuse of billion
euros of taxpayers money going to be tolerated?
Stay tuned!
Vracht: maart '05
Maart
was een behoorlijke maand voor de Oostendse luchthaven. Vooral
EgyptAir scoorde goed. Lees…
Veel wind, weinig werk, weinig baat
Het wordt saai.
Elke maand brengt de luchthavendirectie hetzelfde verhaal: "De
jaarcijfers 2004". Op hun persconferentie van 22 maart '05 werd een en ander in een peperdure
brochure gestoken.
Wat de brochure niet zegt,
lees...
Ook Aviapartner is kritisch: uit "De Zeewacht" van vrijdag, 25
maart 2005, lees...
Wat zeggen de experten boekhouden? en wat leert ons de luchthaven van
Beek? Wiloo does some benchmarking. All
about C.A.C.: read...
Lake Victoria begraafplaats voor cowboys

Louche luchtvaartmaatschappijen als witwasmolens,
wapentransporteurs of goedkope vrachtfirma's voor de plundering van
Afrika. WILOO kent ze via hun Oostendse activiteiten. Niets is te
gevaarlijk. Vis, bloemen en groenten uit een hongerend Afrika naar het
rijke Europa. Humanitaire hulp, wapens en luxegoederen (voor een
kleine elite) de andere kant op. Niets is te min voor 'Cowboy Airways'.
We weten meestal ook hoe het eindigt.
In Lake Victoria wordt het druk,
lees...
De film
Darwins
Nightmare, (1)
(
2) over
wapens, Ilyushins en vis is net in première gegaan te Brussel. Allen
daarheen, hopelijk ook een aantal kortzichtige, altijd hetzelfde
liedje zingende ministers,
lees...
WILOO takes Saudi Arabian
Airlines to court
An
incident with a Saudi B-747 freighter, Saturday night March 19th 02:13
am, made WILOO take the decision to start a lawsuit against Saudi
Arabian Airlines. Because the company repeatedly refuses to act in
a civilised way, does not react to letters, and only thinks of its own
benefits, WILOO will ask the judge to take measures and protect the
people of Ostend. All this because neither the Flemish government nor
the airport wants to act and ban these old planes in the same way as
in Brussels.
A recent decision by a Brussels court, taking the argument of
WHO-norms in account, gives us hope. All Belgians should be treated
equal. More later...
Letter to the Saudi's (14 October
'04)
read...
United Nations on Arabian Regimes,
read...

WILOO dagvaart Saudi Arabian Airlines
Een nachtelijk incident met een vrachttoestel
type B747-200 van Saudi Arabian Airlines, zaterdag 19 maart om
02:00 uur, waarbij dakpannen werden afgerukt en midden een straat
terecht kwamen, was de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed
overlopen. Onnodig hinder veroorzaken en duizenden onnodig in hun
slaap storen uit winstbejag doet WILOO beslissen, in kortgeding, naar
de rechter te stappen. Wij eisen, net zoals in Zaventem, een verbod op
ouwe lawaaierige toestellen! Zijn niet alle burgers gelijk voor de
wet? Recente uitspraken, met de WGO-normen als argument, sterken onze
hoop dat de rechter het werk van falende beleidsmakers doet!
Op het radionieuws van VRT2 W-VL,
luister...
Ons persbericht,
lees...
Verenigde Naties over de Arabische regimes,
lees...
VLM cynisch, K. Peeters een
bomenkapper!
Dat
zegt niet WILOO maar de burgemeester van Bosbeek (CD&V!). Over
luchthaven Deurne, de kapcultuur onder Kris Peeters en de machowereld
van de VLM
(interview 22 maart RADIO1 nieuws)
luister...
Pecotex vliegtuig crasht in Lake Victoria
Een
First International Airlines (FIA) B-707, met 'Ghanese'
registratie 9G-IRL, is gisteren gecrasht in Lake Victoria.
Hoewel de regio gekenmerkt is door verscheurende oorlogen (1),
(2) waren er volgens de Ugandese krant
"The Monitor" (3)
geen wapens aan boord! Ooit vloog het toestel bijna de Oostendse 'Pecotex'
binnen. Onze stad ontsnapte toen aan een echte ramp. Meer info
over FIA lees...
Kerosinestank verstikkend
Op
vrijdag 11 maart was het weer zo ver..., met een lichte
zuidenwind en een druilerig regentje dreef kerosinestank tot midden de
stad. Om 10:10 uur stond een stokoude DC8 van MK Airlines zijn
motoren te testen: aan uit, aan uit enz... De stank en de rook trok in
donkere walmen de hoogte en de wijken in. Op hetzelfde moment steeg
een MK Airlines B-747 op... Volgens
onze
overheid kan dat allemaal geen kwaad! Een inwoner van Mariakerke was
zo boos dat ze ons een mailtje met zeer pertinente vragen stuurde,
lees... Straks komt
apron1 in dienst! Straks ook gratis gasmaskers van 't stad? Waar
blijven de milderende maatregelen uit de geurstudie? Lees ook...
de doofpot
Impact luchtvaart zwaar onderschat!
De impact van de uitlaatgassen van luchtvaart op ons
klimaat is veel erger dan gedacht. Een artikel in de krant De
Morgen van 15 maart brengt dit nogmaals in de aandacht. Hoog tijd
om ons ernstig te gaan bezinnen of we niet heel vlug, heel
zuinig, met de luchtvaart moeten 'omspringen'. Vliegtuigen
zuipen nu eenmaal enorme hoeveelheden brandstof, honderdduizend liter
per vlucht is niet ongewoon en dit... om boontjes uit Afrika te halen!
Met slechts 18 % nuttige lading moet hele vrachttoestellen
10.000 m de hoogte in. Stel je voor dat we dit met alle vracht zouden
doen. Tijd om een rem op de verspilling te zetten! Zie ook de
website van de
BBC...
Advies GMVC deugt niet
WILOO ontving het advies van de Gewestelijke
Milieuvergunningscommissie (GMVC) aan Vlaams minister Kris Peeters
in verband met ons lopend beroep tegen de voorliggende nieuwe
20-jarige milieuvergunning van de luchthaven Oostende-Brugge. Het
advies is ronduit teleurstellend. Wiloo plant een aantal acties. U
kunt alvast ons persbericht
lezen...
Het Nieuwsblad van 16 maart '05: Oostendenaar weer eens
derde categorie, lees... en
Tijdingen, lees...
Vracht: februari

De stijgende trend in aantal ton vracht tegenover vorig
jaar zet zich door in februari.
Lees…
De jongste WILOO-Flash is uit
U kunt onze nieuwsbrief hier
lezen...
Straks krijgen duizenden Oostendenaars hem in de bus.
Een bedankbrief wordt binnenkort naar alle leden opgestuurd. Ook deze
kunt u hier alvast 'in primeur' bekijken,
lees...
Stortingsformulier nodig?,
download...
Mininster Vervotte stelt teleur
Wiloo ontving, in
verband met de oefenvluchten, een tweede brief van minister voor
Volksgezondheid en Welzijn mevrouw
Inge Vervotte. Samen met CD&V collega Peeters komt ze tot de
conclusie dat leefmilieu onder alle omstandigheden moet wijken voor
economie! Oefenen met vliegtuigen tijdens periodes van 'smog' is
volgens haar geen issue, ze wijdt er geen woord meer aan! Het
antwoord van de minister is verbijsterend en ook ontzettend
teleurstellend.
We ontvingen een tweede Vervotte brief,
lees...
Zie ook:
KLM in ons
archief... en
de eerste Vervotte brief,
lees...
Brief milieuraad Oostende ivm oefenvluchten,
lees...
Hof van
Beroep te Gent (17 februari '05)
Voor de tweede keer kwam onze rechtszaak tegen de
Oostendse luchthaven, 'in kortgeding' (1), voor bij het hof van
Beroep te Gent. De rechter besliste om eerst het besluit van minister
Kris Peeters, met betrekking tot de nieuwe voorliggende
milieuvergunning, af te wachten. Daarna, indien niemand naar de Raad
van State stapt, kan de procedure hervat worden.
'In kortgeding' kan in België dus gerust een paar jaar
duren.
Wordt vervolgd. Wanneer weten we niet!
(1) Wegens flagrante overtredingen met
betrekking tot de 'oude' milieuvergunning
Video Letter for minister Kris Peeters!

Let the facts speak.
Watch...
Vertrek DC8 MK Airlines 16 feb 05.
Bekijk...
Vracht: januari was goed voor O-B Airport
In
januari werd 133% meer vrachtverkeer genoteerd tegenover vorig jaar.
Lees…
EU gaat voor kerosine tax!

Wordt het dan toch nog wat met de kerosinetaks?, en
dient ze straks om de armoede in de wereld aan te pakken? Na de Tobin
nu de kerosinetaks? Laat ons bidden dat dit lukt!
The EU is considering the introduction of a tax
on aviation fuel to find extra funding for poverty
aid to the poorest countries.
read... Uit het Nieuwsblad van 16 feb 05,
lees...
EU-Groenen starten nieuwe
actie tegen
nachtvluchten

Wij kunnen dit enkel maar steunen...
meer info,
lees...

Oneerlijke concurrentie tussen
luchthavens is ook een Oostends probleem. Denk aan de MK-airlines
verhuizing van Manston naar Oostende,
lees...
Ethiopian terug met
vliegende schoorsteen
Wie
dacht dat Ethiopian Airlines onze luchthaven helemaal verlaten had,
heeft het verkeerd. Ethiopian bezoekt Oostende nu sinds 20 januari met
een ouwe roetbrakende DC8, eentje met bovendien een bedenkelijke
achtergrond.
Lees…
End of Cargo Airport Ostend?
An article in the journal "Het
Nieuwsblad" - Jan 14th 2005 - announces the
end of
Ostend-Airport as a Cargo Airport! No less than vice-premier and
federal budget minister Johan Vande Lannotte (SP.a) himself
says "it' s over and out" in about 2 years time! Johan Vande
Lanotte is not really politically responsible for the regional
Airport. Normally the Flemish Government or Flemish minister for
Airport Exploitation and Public Works Kris Peeters (CD&V)
decides.
The
article, (in Dutch), read...
Wiloo is a bit surprised, the
interview in newspaper leaves us with al lot of unanswered questions,
read... (in Dutch)
Einde van vrachtluchthaven
Oostende?
Een artikel in de krant "Het
Nieuwsblad" van 14 jan 05 kondigt de dood aan van de Oostendse
vrachtluchthaven! Niemand minder dan vice premier en federaal
minister van begroting Johan Vande Lanotte (SP.a) zelf zegt het
is "amen en uit" binnen een periode van twee jaar. Johan Vande
Lanotte is niet echt bevoegd voor deze materie. Normaal
beslist de Vlaamse Regering of Vlaams minister voor openbare werken en
uitbating van luchthavens, de heer Kris Peeters (CD&V).
Het krantenartikel, lees...
Wiloo is een beetje verrast, het
interview in de krant laat veel vragen open,
lees...
Zie ook krantenartikel uit 2000,
lees...
Absurdistan continued (2)
Er
komt weer een nieuwe woonzone bij op een steenworp van de luchthaven.
Oostende wordt zodoende opnieuw een beetje meer 'Kinshasa'. Al
verkavelend ontstaan categorieën burgers, zij die meetellen in de
hinderberekening van de luchthaven en zij die niet meetellen. De
politiek trekt zich terug en maakt steeds minder 'ruimtelijke' keuzes.
Wonen naast de startbanen? de burger moet het blijkbaar allemaal zelf bekijken en uitzoeken. Zo
wordt Oostende meer en meer, een liberaal-sociaal, Far-West
gebied!
De
verkavelingaanvraag
'Coppin' gaat over tientallen extra woningen,
twee appartementsgebouwen met 'alles samen' zo'n 180 nieuwe wooneenheden. Dit
betekent dat straks nog eens honderden mensen extra in de zeer nabije
omgeving van de Oostendse luchthaven komen te wonen. Maar ook dat het
unieke restantje open ruimte rond het kerkje van James Ensor
verdwijnt. Wiloo diende een bezwaarschrift in,
lees... Zo'n zevenhonderd
mensen tekenden een petitie lees...
Onze Wiloo film met terreinoverzicht,
bekijk...
Foto's bekijk,
1,
2,
3,
4,
5,
Geen rem meer op
oefenvluchten
Wiloo
staat machteloos tegen de oefenvluchten. Brieven met klachten
hieromtrent, of opmerkingen in het OLO overlegcomité
worden nietszeggend beantwoord. (zie ook Flahaut en Vervotte
hieronder). De pest van de KLM-,
leger-, en andere oefenvluchten
gaat gewoon door. Op 12 januari 2005 kwam Virgin zich
eens uitleven. Alsof het niet kan, in Vatry bijvoorbeeld, waar geen
mensen wonen! Ze bewijzen meteen dat moderne toestellen geen stille
toestellen zijn en in feite 's nachts ontoelaatbaar zijn.
Onze Wiloo film bekijk...
2005 year of the
aviation fuel tax?
An
initiative by Green
European MP's (1)
resulted in an Parliamentary resolution demanding EU-representatives
to take a firm stand, during the October '04
ICAO conference in
Canada (2), against US initiatives to render fuel taxes in aviation
'impossible'. As a result the
US delegation was
blocked and fuel levies are on the agenda again. Even
British Prime Minister Tony Blair
and German
minister for transport Manfred Stolpe are in favour!
The Dutch government has
'be it symbolically' implemented a domestic kerosene tax.
More info, surf to...
Wiloo is writing letters to EU-MP's
and Commissioners to support the fuel tax, feel free to join,
addresses:
3
4
Jaaroverzicht vrachtvluchten
2004
In
De Standaard van 27/08 verklaarde manager Vanspauwen, dat hij voor
2004 op 140.000 ton rekende tegenover de 78.000 ton in 2003. De
stijging van ‘luchthavengebonden opbrengsten’ zou volgens hem navenant
zijn (1).
Cijfergegevens voor 2004 tonen aan, dat de Oostendse luchthaven in
zijn opzet tot levensvatbaar bedrijf uit te groeien nauwelijks
vooruitgang boekt en nog steeds op ruime hulpverlening van de
belastingsbetaler moet rekenen om kopje boven water te houden.
Lees…
Wiloo persnota,
lees...
Minister Inge Vervotte
antwoordt i.v.m. KLM
De
minister meldt dat we een gefundeerd antwoord zullen krijgen in
verband met de milieuhinder veroorzaakt door oefenvluchten van KLM en
anderen, lees...
De minister baseert zich op oud
onderzoek om te stellen dat fijn stof
geen probleem is! Alle recente onderzoek bewijst net het
omgekeerde. Straks is fijn stof en NOx misschien even gevaarlijk
als asbest, waarvan men ooit dacht dat het onschuldig was! Is het
voorkomingprincipe niet langer aan de orde mevrouw de minister? Wiloo
kijkt in ieder geval uit naar het beloofde 'gefundeerd'
antwoord.
2005... Nog geen zwarte
lijst!
Een jaar na de ramp met 'Flash Airlines'
is er nog steeds geen Europese zwarte lijst met
vliegtuigmaatschappijen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.
Het VRT journaal van 3 jan 2005,
luister... en de EU richtlijn
lees...
Wat Oostende betreft stelden we vast
(uit gesprekken met ambtenaren) dat de federale overheid in 2004
opnieuw weinig aandacht had voor onze lokale problematiek. Er waren op
de luchthaven van Brugge-Oostende weinig controles, er werd niet
heuristisch gezocht en men werkte louter administratief. Als reden gaf
men op: we hebben geen personeel, geen tijd en andere prioriteiten.
Naar aanleiding van onze vragen met
betrekking tot de MK Airlines crash kregen we ook een
nietszeggend antwoord van federaal minister Landuyt,
lees...
De Wiloo conclusie: In 2004
interesseerde de minister zich zeer matig in de veiligheid op de
Oostendse luchthaven. Voor de Oostendenaars rest: "cross your
fingers and hope for the best"!
P.s.: de EU-website komt er ooit,
wanneer? Dat is 'de' vraag.
Wiloo onderzoekt momenteel wie dwars
ligt binnen de EU en wie wie beschermt, stay tuned.
Vrolijk kerstfeest, een
Oostends sfeerbeeld

Het hoeven niet altijd kerstbomen te
zijn. Plant eens een Boeing 747 in je tuin dachten onze
beleidsmakers. En ziet, over een jaar kan het misschien al. Dan
wordt gestart, op een steenworp van de startbaan (1), met de
aanleg van de nieuwe Oostendse wijk 'Absurdistan' . Dan krijgen
kinderen heuse Jumbo's in de tuin. Dat wordt pas echt een
feest! Dat maakt het leven echt spannend en de moeite waard. Om nu al
wakker van te liggen. Uniek in de wereld en enkel in Vlaanderen, wat
we zelf doen doen we beter! Dit is geen kerstsprookje!
Laatste kijk op de natuur in ons
stadsrandbos, sfeer, sfeer, en sfeer... geniet van de natuur die
spreekt kijk... .
Wiloo and BBL appeal against
the new Environmental license
for Ostend Airport
On the 8th of December '04 an
official appeal (the WILOO document is over 40 pages long) was lodged
with the Flemish authorities. Wiloo disagrees on the need of night
flights and states that conclusions drawn by the environmental
advisory committee were based on faulty or manipulated data! Wiloo
and the University of Gent meet in January
to back up our claims. If
necessary we'll
take our case before
the Belgian
Council of State!
A recent Brussel Court discission, closing EBBR runway 02 for
intensive traffic near populated areas, feeds our hope.
Read... (Dutch)
The BBL document
read... (in Dutch)
The Wiloo document is available on
demand (Dutch)
Wiloo en de BBL in beroep
tegen de nieuwe milieuvergunning van de luchthaven
Nadat onze eerste indruk van de
nieuwe vergunning matig positief was, is Wiloo en de BBL in beroep
gegaan bij de bevoegde minister (Kris Peeters). Er zitten in het
document namelijk heel wat 'adders' onder het gras. De noodzaak
aan nachtvluchten is niet bewezen en hun aantal ligt niet vast. De
ligging van de woonwijken vlak bij de banen maakt vliegen met zelfs de
minst lawaaierige toestellen 's nachts tot een ramp. Ook werden in het
door de provinciale milieuvergunningscommissie uitgebrachte advies
aan de Deputatie grote fouten gemaakt en werd selectief met data
geknipt en geplakt! Wiloo heeft een afspraak met de Universiteit van
Gent in Januari '05 om onze stellingen te onderschrijven. Indien nodig,
wanneer de minister ons niet volgt, stappen we naar de Raad van State.
Thans zijn we gewapend met gecorreleerde geluidsmetingen! Straks ook
met een tegenexpertise t.a.v. het MER!
Het BBL document,
lees...
Het Wiloo document is meer dan 40
pagina's en verkrijgbaar op aanvraag. In de pers,
lees... (Het Nieuwsblad)
KLM klote voor Oostends
klimaat...

Terwijl op vrijdag 3 december '04 de
luchtvervuiling in onze regio gigantisch was (zie
Radio W-Vl)
vond KLM er niets beter op dan 5 uur lang te oefenen
op de luchthaven van Oostende! Omwonenden echter kregen de raad de
auto te laten staan en het voorzichtig aan te doen.
Wat thuis niet zo leuk gevonden
wordt, dat doen we in het
buitenland denkt KLM. Eén namiddagje oefenen = 100.000 liter
kerosine + de uitstoot van (2):
- 2 ton NOx-en
- 315 ton CO2

-
250 kg CO
- 70 kg koolwaterstoffen!
- 3 kg fijn stof!
(1)
- 100 kg zwaveldioxide
Wiloo stuurde alvast een brief aan
Vlaams minister van Volksgezondheid Inge Vervotte en de KLM
directie.
Overbodige bouwwerken in
Vlaanderen
Danny
Veys, fotograaf en docent aan het Brusselse Sint-Lukasinstituut,
zocht overbodige bouwwerken, illegale
woningen, spookbruggen, onafgewerkte stortplaatsen en dergelijke om ze
in zwart-wit vast te leggen. Hij vroeg onze hulp,
wij gaven hem een rondleiding op een overbodige vrachtluchthaven.
Op onze pagina 'rondrit' kunt u een aantal
van zijn foto's bekijken.
Danny Veys in de krant De Standaard
lees...
Manager Vanspauwen maakt zich
boos
Gino Vanspauwen is het spuugzat dat mensen die
er geen fluit van weten, voortdurend commentaar spuwen op de
luchthaven. Hij haalt fel uit naar de
Vlaamse overheid,
lees...
Vracht november

De voorspelde explosieve
groei is nog steeds niet in
zicht. November zag een lichte
stijging in aantal vluchten bij vorig jaar, maar ook de teloorgang van
de natte 'FOS'
droom en de aankondiging van het vertrek van Ethiopian Airlines.
Lees…
Lake Victoria perch, planes
and Kalashnikovs
Through
Ostend-Bruges Airport African produce such as fish, beans, flowers
etc... are shipped to the Western Markets (via MK Airlines , Egypt
Air...). What is the effect of an
uncontrolled globalizing 'free-market' for the ordinary African
population? An inside look in the 'business'
watch...
(courtesy KRO TV)
Winner of the European Film Academy Documentary 2004 -
Prix Arte
More info at
www.darwins-nightmare.at
Een echte schande!
Volgens de luchthavendirectie werd
er 'niets of bijna niets' verdiend aan Etiopian Airlines!
lees... De omwonenden van de luchthaven hebben dus jarenlang een
deel van hun belastinggeld en hun gezondheid 'voor
niets of bijna niets' aan Ethiopian Airlines opgeofferd!
Waarvoor hebben we dan dergelijke maatschappijen of überhaupt één
vrachtluchthaven nodig? Kan iemand één goede reden geven? Voor
de boontjes uit Ethiopia? Ethiopië is een land waar jaarlijks 4 à 5
miljoen mensen sterven van honger (bron: BBC).
Welke voorwaarden hebben de andere
maatschappijen? o.a. MK Airlines? Verdient de luchthaven er
iets aan?. Laat het ons hopen!
GEZOCHT: FOS Logistics
GEVONDEN: Gee Bee Air
De
FOS Logistics saga heeft eindelijk zijn beloop gekregen. FOS zal
binnenkort op Shangai vliegen, niet vanuit Oostende, maar vanuit
Maastricht. Oostende, dat nog steeds beweert op één van de
belangrijkste Europese economische assen te liggen, grijpt niettemin
terug naast de prijzen,
lees...
Ostend-Bruges Airport: who
needs it?
It becomes painstaking clear.
Ostend-Bruges freighter airport is not only a (dangerous) pain in the
ass costing the taxpayer a fortune, it proves 'again and again' not
to serve any purpose. What other conclusion to draw after the
announcement by two airlines that they see no future in Ostend.
(nov-26-04)
Ethiopian Airlines leaves for Brussels
and Fos Logistics chooses Maastricht,
read... (DS) and
listen... (VRT). This is no
surprise to Wiloo. A few months ago
'butcher'
Ryanair left quicker
than they came. All this leaves us with MK Airlines, no more
welcome in Manston Airport and forced to switch its England-intended
cargo from Manston to the heavily subsidised and
airline-begging Ostend airport. How long is MK going to hold-on flying
their planes to pieces?
Figures given by the airport
management are a farce:,
read... (HNB), also
read...
(Dutch) and
parliamentary
questions by Flemish MP Carl Decaluwé directed at Min. K.
Peeters read... (Dutch)
MK Airlines in the Times:
What is illegal in Britain can be
done in Africa!
The Times, nov-20-04: "The
drive to provide cheap produce for the nation’s dinner tables has
resulted in an airline with one of the world’s worst safety records
flying in and out of busy British airports",
read...
(In fact
The Times writes what Wiloo has been saying
for months) Unfortunately the Belgian minister for Transport Renaat
Landuyt (1)
takes very
little
action and leaves Ostend in jeopardy!!!
Wiloo will write him a third and final letter but probably will have
to do a lot more to waken him.
Ostend Airport stays the dustbin airport of Europe.
MK Airlines is a tin
pot airline!
That's
the opinion of a professional pilot.
A
tin pot airline with an appalling
safety record that should be shut down for the sake of the
remaining crew and the people who live in the vicinity of the airports
that they operate to:
read...
Officiële milieuvergunning
ligt ter inzage
Vers van de pers ligt de nieuwe 20
jarige milieuvergunning voor de Oostendse luchthaven ter inzage. Wiloo
heeft één maand tijd om beroep aan te tekenen bij de minister. De
vergunning: lees...
Ook Kalitta Air niet kosjer?
Niet enkel MK Airlines blijkt een
gevaar voor de omwonenden. Ook andere vrachtmaatschappijen jagen de
stuipen op het lijf telkens ze vlak boven ons hoofd opstijgen.
Kaliitta Air vliegt regelmatig op Oostende en staat nu in
Nederland onder streng toezicht wegens onveiligheid!
lees...
Met de toegenomen liberalisering, concurrentie, krappe markt en
kerosineprijs, lijkt het er op dat vrachtmaatschappijen bezuinigen
op veiligheid! De overheid die voor dergelijk economie kiest moet
in die omstandigheden zorgen voor heel strenge controles.
Wat doet de Belgische
verantwoordelijke minister, de heer Renaat Landuyt? Wiloo schreef al
twee brieven maar krijgt geen antwoord!
Vracht oktober:
MK Airlines nog steeds in de lift, FOS Logistics
nog steeds niet! Algemeen vertoont de maand oktober een zelfde beeld
als de maand voordien. MK Airlines scoort het best en Fos Logistics
laat het nog steeds afweten. Lees…
Nog geen reactie van minister R. Landuyt
Minister Landuyt, die na de crash
van de B-747 van MK Airlines in Halifax onmiddellijk aan de pers
liet weten dat alles kosjer was bij MK, antwoordt niet op onze
eerste brief. We sturen hem dan maar een tweede brief, u kunt hem hier
lezen...
Antwoord van de minister: lees...
(in vertoef)
WILOO goes international (2)
Wiloo
and partner Clean Ostend
(1)
gave presence on Friday 22 October 2004 in
Brussels for the
second international meeting in the framework of COST Action A25
(*),
the followup of the Utrecht meeting in June '04 (1,
2) For a
short report read...
MK
Airlines crash and culture
MK Airlines is de grootste
'non-transit' vrachttransporteur geworden op de de Oostendse
Luchthaven (37%).
Eén van MK’s Boeings 747, die Oostende geregeld aandeed, is zeer
onlangs gecrasht in Canada (zie hieronder).
Er werd aan dat toestel een week voor de crash nog in Oostende
gesleuteld zoals blijkt uit een reportage van
Kanaal Z.
Dit is blijkbaar geen reden voor
ongerustheid of maatregelen bij minister Renaat Landuyt. Wij vinden
dit beangstigend en onverantwoord! (zie ook hieronder: MK Airlines
Boeing 747 crashes)
Hoe veilig zijn de vliegtuigen van MK Airlines, die
boven onze hoofden vliegen?
Lees… het oordeel van een
insider.
Oef!
Vandaag maakte de West-Vlaamse
Bestendige Deputatie de nieuwe 20-jarige milieuvergunning voor de
luchthaven van Oostende bekend! Wiloo reageert gematigd positief.
Een ramp lijkt vermeden. Toch zitten er heel wat addertjes onder het
gras. Zo is onder andere de keuze voor het zeer lawaaierige
referentiejaar 1998, een zeer slechte zaak. Het betekent het
einde van de relatief minder lawaaierige nachten in 2002 en 2003.
Nieuwe bewoners vanaf 2001 tellen niet meer mee, ze worden zoals
zoveel problemen onder het tapijt gestopt. Wat is de waarde van de
vergunning als heb jaren duurt om de overtredingen te laten
bestraffen? enz... Wiloo moet het integrale vergunningsdocument kunnen
inkijken vooraleer een beslissing te nemen met betrekking tot het al
of niet in beroep gaan!
Persnota Bestendige Deputatie
lees...
Uit de pers: HNB (1)
en (2)
250 kg Verarmd Uranium
Dat zit er
in bepaalde onderdelen van B-747's, L-1011's (FOS?), DC-10's (1).
Normaal vormt dit geen gevaar maar bij verbranding, zoals in crash te
Halifax (130.000 liter kerosine), wordt het zeer toxisch en
verspreidt het zich als fijn stof. Dit is een ramp voor het milieu en
de gezondheid van de omwonenden. Vooral als het verontreinigd is met
plutonium (Bijlmerramp). Was de MK-Airlines B-747 niet in Halifax (1)
(2)
maar zaterdag 9 oktober in Oostende gecrasht dan waren er niet enkel
honderden doden gevallen. Dan moet wellicht de hele stad
geëvacueerd worden. Wiloo stuurt een straks een brief naar de
West-Vlaamse gouverneur. Het wordt steeds duidelijker dat een
vrachtluchthaven midden een stad niet kan. Nu nog de politiekers
overtuigen. Ze blijven blijkbaar potdoof!
Minister Landuyt
kiest kant MK Airlines
Uit de eerste reacties van minister van Mobiliteit
Renaat Landuyt, na het ongeval met de MK Airlines B-747 van gisteren,
wordt duidelijk dat in Absurdistan traffic
doorgaat
as usual.
Superminister(man?) Renaat Landuyt weet blijkbaar supersnel (aan de
hand van velletjes papier?) dat alles kosjer is bij het Afrikaanse MK
Airlines! bekijk... De Canadese
overheid is iets minder snel met conclusies en minder overtuigd,
en spreekt over 'elements that are systemic
in other accidents'
lees... Ondertussen verscheen ook een en
ander in de Vlaamse pers. Gino Vanspauwen, de
luchthavendirecteur, die elke goodnews-scheet kan opblazen tot
kosmische proporties gaf gisteren niet thuis! Althans in de krant De
Morgen verklaarde hij het toestel niet te kennen, terwijl het op 6 t/m
8 oktober j.l. drie dagen voor zijn neus stond! Niet erg professioneel
als je het ons vraagt, lees...
Meer pers, lees
HNB(1) en
HNB(2)
Wiloo stuurde vandaag een officieel
schrijven aan federaal minister Renaat Landuyt
lees... Voor Wiloo is het
duidelijk. Landuyt kiest snel voor de korte termijn belangen van een 'populaire'
energiezuipende en zwaar gesubsidieerde luchtvaart en niet voor
een grondig onderzoek naar de veiligheid van duizenden mannen,
vrouwen en kinderen. De omwonenden kunnen de pot op!
Nothing ever changes in this world!
 |